UTP T-568B - Raar fenomeen.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sn33ky
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 27-09 18:53
In een gerenoveerde woning heb ik UTP kabels door de muur getrokken. Deze is via een patchpanel in de meterkast netjes weggewerkt en gepacht via de T-568B pinout. Ook de UTP contactdozen zijn via T-568B pinout aangesloten.

Nu heb ik bij 1 van de contactdozen (dubbel UTP) een raar fenomeen.

Werk niet:
Als ik uit een van de UTP aansluitingen uit de contactdoos rechtstreeks een (patch) kabel aan de computer aansluit, dan zegt de computer dat er geen netwerkkabel is aangesloten.

Werkt wel:
Zet ik een (Gigabit) switch tussen de contactdoos en de computer, dan werkt het wel. Maar ook niet met alle patch kabels die ik gebruik (fyi: geen crossovers allemaal patch)

Nu heb ik juist bij deze kabels door de muur Cat6e kabels gebruikt. Bij de gene die geen probleem hebben heb ik Cat5e gebruikt in dezelfde T-568B pinout.

Ik vond dit zo apart dat ik de vraag maar hier stel, omdat er misschien netwerk ingenieurs zijn die mij kunnen helpen dit raar foneem op te lossen. Zodat ik zonder de switch er tussen (energiezuiniger, stopcontactgebruik minder) kan werken. Sorry dat ik mischien niet de exact juiste info geef. Maar mijn netwerkkennis is OK, geen expert. Alvast bedankt.

[ Voor 4% gewijzigd door sn33ky op 30-05-2020 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-10 16:38
Heb je ook CAT6e keystones gebruikt en is de kabel volledig koper (geen CCA)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Mogelijk toch een slechte verbinding of 1 ader die net niet goed gepuncht is of geen contact maakt. Heb je al met een netwerkkabel tester getest?

[ Voor 18% gewijzigd door Microkid op 30-05-2020 11:46 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sn33ky
LiquidSmoke schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 11:44:
Heb je ook CAT6e keystones gebruikt en is de kabel volledig koper (geen CCA)?
CAT6e keystones > Ja. zowel patchpanel als contactdoos.
volledig koper > Geen idee. Hoe controleer ik dat?
Microkid schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 11:45:
Mogelijk toch een slechte verbinding of 1 ader die net niet goed gepuncht is of geen contact maakt. Heb je al met een netwerkkabel tester getest?
niet goed gepuncht > Gebruik een LSA punch down tang. heb ze al opnieuw gedaan om er zeker van te zijn dat ze goed zitten. Ook zijn er 2 kabels. Dus dan zou ik het al 4 maal niet goed hebben gedaan.
Kabeltester > Heb geen kabeltester. Toch maar een aankopen dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-10 16:38
Staat er iets op de kabel, of heb je een linkje naar de kabel (webshop ofzo)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Kabeltester is echt handig. Ik had een keer hetzelfde probleem: kabels gepuncht en keystones in de muur geen verbinding. Op het oog alles goed, maar de kabeltester liet zien dat 1 ader geen connectie maakte. Dit bleek uiteindelijk in de keystone te zitten. Meten = weten :)

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sn33ky
LiquidSmoke schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 11:52:
Staat er iets op de kabel, of heb je een linkje naar de kabel (webshop ofzo)?
Linkje kabel > Het zijn deze: https://www.konigelectron...00-m-grijs-solid-55896650

Besef net dat ik de keystones op de contactdozen nog niet opnieuw heb gepuncht. wel het patch panel. Wie weet.

Edit: Heeft niets geholpen. Zal er eens een kopen. Budget of iets uitgebreider. Maakt dat uit?

[ Voor 42% gewijzigd door sn33ky op 30-05-2020 12:24 ]

Pagina: 1