Zelf betontegels maken

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mister9
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 02-04 16:45
Mijn vraag
Goedendag,

Voor onze achtertuin zou ik graag zelf betontegels maken. We hebben een groot grasveld, en daar willen we een looppad in maken. 120 x 30 cm per stuk. Telkens met een stukje gras ertussen voor de volgende tegel komt.

Mijn idee is gewoon een mal te maken van hout en die neer te zetten waar de tegel moet komen. Gras wegsteken op die plek, de mal volstorten, laten drogen, mal verwijderen volgende tegel. Ik wil een mal of 3 maken zodat t niet te lang duurt.

Mijn vraag is, kan dat zo?

En ook zou ik graag weten, heeft het zin om bv goedkope tegels (30x30) in de mal te leggen en daaroverheen gewoon een laagje beton te storten. Kortere droogtijd en minder beton nodig.

En moet er nog een bepaalde ondergrond onder het beton, of kan het rechtstreeks op de aarde na het wegsteken van het gras.

Bedankt vast!

Relevante software en hardware die ik gebruik
Beton, houten mal.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Veel gezocht maar niet specifiek mijn antwoord gevonden. Vooral over het plaatsen van tegels en de ondergrond onder het beton.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:25
Ik zal de vraag eerst even omdraaien: waarom zou het niet kunnen/lukken? Wat zijn zaken waar je over twijfelt?

Verder kost een zak cement bij de Gamma een euro of 4, dus een experimentje hoeft je niet veel te kosten, en is nog heel leerzaam ook :P

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
Ik zie geen bezwaren waarom het niet zou kunnen, je kunt er inderdaad wat stenen en puin in verwerken. Let er wel op dat de tegels die je in de bouwmarkt koopt vaak gecoat zijn, dat zullen jouw tegels niet worden

Let er wel op dat je ze voldoende dik maakt zodat ze niet scheuren en breken

[ Voor 15% gewijzigd door ImNotnoa op 30-05-2020 11:03 ]

Try SCE to Aux

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:18

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Je hebt zelfs mallen waarmee je een motiefje kunt aanbrengen in je betonpad. Snelle google actie levert me dit als eerste hit op, maar er zijn er gegarandeerd meer: https://www.tuinpadmal.nl/

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Niet online
Ik zou ze misschien 120 * 45 maken omdat je bij 30 cm wel goed moet opletten dat je je enkel niet breekt Omdat je naast de tegel gaat staan

Try SCE to Aux

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:40
op ali staan mallen genoeg en ook veel filmpjes te vinden op yoeptoep

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mister9
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 02-04 16:45
Wat is een goeie dikte voor zo;n tegel? En cm of 5?

En beton direct op aarde storten is dus geen probleem? Voordeel is dat ik de tegels niet hoef te tillen, want ik stort ze gewoon op de plek waar ze komen te liggen. Het hoeft echt geen superstrak eindresultaat te worden zoals de tegels in de winkel trouwens.

En ik kan dacht er gewoon overheen te maaien, aangezien ik t gras weg haal eronder, en de tegel dus diep genoeg komt te liggen om er overheen te gaan met de maaier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s138
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 14-02 19:07
mister9 schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 11:55:

En beton direct op aarde storten is dus geen probleem? Voordeel is dat ik de tegels niet hoef te tillen, want ik stort ze gewoon op de plek waar ze komen te liggen. Het hoeft echt geen superstrak eindresultaat te worden zoals de tegels in de winkel trouwens.

En ik kan dacht er gewoon overheen te maaien, aangezien ik t gras weg haal eronder, en de tegel dus diep genoeg komt te liggen om er overheen te gaan met de maaier.
Regel wel iets van een betonmolen. Anders is het alsnog zwaar werk.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:33

Bij een lengte van 120cm denk ik dat 5cm (zonder wapening?) niet dik genoeg is om te voorkomen dat ze op den duur breken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Niet online
En cm of 8 dik denk ik, en leg er aangetrild scherp zand onder

Try SCE to Aux

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:44

Tens

No 24 hours, no 3 or 100 days.

En beton direct op aarde storten is dus geen probleem?
Wel, dan droogt het te snel, op die lengte zou ik zelfs wat wapening aanbrengen anders heb je goede kans op scheuren.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 06:02
Mal maken van 120x de maat die je wil. En dan een cm of 8 hoog.
Dus planken van bijvoorbeeld 10 cm hoog in de grond waterpas zetten en vast zetten met piket paaltjes op alle hoeken en korte zijde 1 in het midden en op de lange zijde 3 (dus 5 met de hoeken erbij.

Stukje plastic erin leggen, en fan afsmeren met beton.
1 tegel per keer mengen kan prima met een mixer op je boormachine.
(Ik heb een heel blad van 225x100cm gestort, met de boormachine gemixt)

Op Internet kun je poeder kopen om het beton te kleuren.

Als het droog is (paar weken wachten) insmeren met gekookte lijnolie 50/50 verdunt met terpentine.
Als dat droog is een 2e en mogelijk 3e laag onverdund aanbrengen.

Tegels zijn dan waterafstotend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1107972
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 07:45
Staan inmiddels al genoeg tips voor het maken van de tegels. Zou nog wel even adviseren om vooraf met karton een stukje van het pad uit te zetten en kijken hoe het loopt. En probeer het dan met meerdere personen. Niks is zo vervelend als je voetpad waarbij je geen hele stappen kan maken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RP6conrad
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 12:22
Het water in beton heeft een chemische functie, het is dus noodzakelijk en mag niet wegtrekken / verdampen. Daarom moet de mal aan de onderkant afgesloten worden (plastic), maar met deze temperaturen moet je ook zorgen dat het water aan de bovenzijde niet verdampt ! Dus ook na het storten afdekken met plastic, zodat je water niet verdampt ! Omdat je geen fundering hebt, zou ik ook overwegen om er toch wat wapening te voorzien.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Het zal vast gaan maar waarom zou je dit willen? Er zijn legio tegels in allerlei maten te krijgen die je zo in kunt graven. Dan hoef je je helemaal niet druk maken over betonmolens, bekisting, folies en weet ik wat nog meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matthis
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 29-04 09:59
Kaasplank schreef op zondag 31 mei 2020 @ 09:02:
Het zal vast gaan maar waarom zou je dit willen? Er zijn legio tegels in allerlei maten te krijgen die je zo in kunt graven. Dan hoef je je helemaal niet druk maken over betonmolens, bekisting, folies en weet ik wat nog meer.
Het eindresultaat zal er gewoon ook beter uitzien dan een krakkemikkig zelf gegoten blok beton.

En vermoedelijk ook goedkoper, steviger en minder werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:25
Kaasplank schreef op zondag 31 mei 2020 @ 09:02:
Natuurlijk is er wat voor te zeggen om kant-en-klare tegels te gebruiken, maar ik kan ook genoeg redenen bedenken om het zelf te willen doen, waaronder:
  • Meer voldoening als je de tegels zelf maakt
  • Uniekere tegels
  • Makkelijker/lichter qua leggen, want een tegel van 120x30cm zal echt flink zwaar zijn, en onhandig qua formaat
  • Leerzaam om het zelf te maken

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foamy
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 01-05 16:38

Foamy

Fulltime prutser

ImNotnoa schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 12:55:
En cm of 8 dik denk ik, en leg er aangetrild scherp zand onder
Voor een looppad? Dat is wat ik op mn oprit gebruik, waar auto's op moeten staan.. 4cm zou makkelijk moeten voldoen, met 5 tot 10 cm geel/straatzand eronder.
edit:
Voor tegels van 120 x 30 moet je wel zorgen voor een stabiele ondergrond, anders ga je zeker het risico lopen dat er tegels breken.. Kleinere tegels van zelfgegoten beton zijn prima te doen, maar op dat formaat moet je zorgen dat je ondergrond stabiel is.

[ Voor 28% gewijzigd door Foamy op 01-06-2020 21:20 ]

blub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 03-05 17:46
Hahn schreef op maandag 1 juni 2020 @ 13:26:
[...]

Natuurlijk is er wat voor te zeggen om kant-en-klare tegels te gebruiken, maar ik kan ook genoeg redenen bedenken om het zelf te willen doen, waaronder:
  • Meer voldoening als je de tegels zelf maakt
  • Uniekere tegels
  • Makkelijker/lichter qua leggen, want een tegel van 120x30cm zal echt flink zwaar zijn, en onhandig qua formaat
  • Leerzaam om het zelf te maken
Je haat alleen jezelf als je ze moet verplaatsen. ;)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnedhardware
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 28-04 16:44
Waarom giet je ze niet op de plek waar je ze wil hebben?

Voor ons nieuwe huis gaan we voor printbeton of stempelbeton. 10 cm bewapend betonplaat, stempelen mwt ewn mal en 2 kleurstoflagen voor de betere look.

Gevlinderd beton kan ook, maar schijnt spekglad te zijn als het nat is. Beton kan je na het uitharden (gedeeltelijk) inzagen voor de tegellook.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Hahn schreef op maandag 1 juni 2020 @ 13:26:
[...]

[list]• Meer voldoening als je de tegels zelf maakt
Het is betonstorten. Van alle klussen haal ik daar persoonlijk de minste voldoening uit.
• Uniekere tegels
Een generieke betonnen plaat?
Tegels van 60x60 zijn prima te leggen. Ik zien niet in waarom dit lastiger zal zijn voor 120x30cm. 2e Persoon is misschien wel handig. Maar dat is met het storten van tegels ook.
• Leerzaam om het zelf te maken[/list]
Het is beton storten :')

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Laatst online: 03-05 17:46
burnedhardware schreef op maandag 1 juni 2020 @ 23:11:
Waarom giet je ze niet op de plek waar je ze wil hebben?

Voor ons nieuwe huis gaan we voor printbeton of stempelbeton. 10 cm bewapend betonplaat, stempelen mwt ewn mal en 2 kleurstoflagen voor de betere look.

Gevlinderd beton kan ook, maar schijnt spekglad te zijn als het nat is. Beton kan je na het uitharden (gedeeltelijk) inzagen voor de tegellook.
Neem dan gewoon tegels. :P Ik vermoed dat mensen schoon beton wat aan het verheerlijken zijn.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-05 10:03
FRANQ schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 14:25:

Als het droog is (paar weken wachten) insmeren met gekookte lijnolie 50/50 verdunt met terpentine.
Als dat droog is een 2e en mogelijk 3e laag onverdund aanbrengen.

Tegels zijn dan waterafstotend
En wat doet dat mInteressant...hoe lang blijft dat zo?

edit: en wat doet dat met de kleur? lijnolie is bruinig?

[ Voor 9% gewijzigd door Stefke op 02-06-2020 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Ja, het kan... Hoe denk je anders dat beton wordt gestort als ze in de bouw een fundatie of iets maken? Dat ze dat in de kist maken, alles vrijgraven en dan het blok beton plaatsen? (ja oke, dat doen sommigen wel, maar veelal gaat het ook gewoon direct op de ondergrond al dan niet extra verdicht).

Houdt er alleen wel rekening mee, dat bij deze afmeting een wapeningsnetje geen overbodige luxe is. Zeker als je niks aan de ondergrond doet. Grond zakt en beton kan die ongelijkheid in zakking niet goed opvangen, met als gevolg dat het beton gaat barsten.

Maar probeer eerst een mal te maken en een tegel te storten. Als het je bevalt (qua looks, werk die je er in steekt) kan je alsnog een paar mallen bijmaken en die volgieten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
stefijn schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 09:47:
[...]

En wat doet dat mInteressant...hoe lang blijft dat zo?

edit: en wat doet dat met de kleur? lijnolie is bruinig?
Word donkerder. (Alsof het beton nat is)
Je zal het mogelijk eens per jaar moeten herhalen ivm slijtage.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
BastaRhymez schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 14:47:

Houdt er alleen wel rekening mee, dat bij deze afmeting een wapeningsnetje geen overbodige luxe is. Zeker als je niks aan de ondergrond doet. Grond zakt en beton kan die ongelijkheid in zakking niet goed opvangen, met als gevolg dat het beton gaat barsten.
Bij een dikte van 8 cm verwacht ik niet dat het scheurt.
Maar wapening kan nooit kwaad, als je maar zorgt dat hij nergens dicht bij de oppervlakte komt.
Dus onderop paar brokjes stoeptegel en dan daar het net op.

Mijn tafelblad is 4cm dik en 220x100cm, en bevat een stuc net als wapening. Alleen onder de hoeken een poot. Ik kan zonder problemen op de tafel lopen.
Deze is gemaakt met beton van de gamma.

Overigens is een mooier resultaat te bereiken als je van betonplex een bekisting maakt en de naden aan de binnenzijde afkit met siliconen. Dan in de bekisting storten. Aantrillen met een schuurmachine of klopboormachine tegen de buitenkant van de bekisting.
Na drogen het betonplex losschroeven en de steen eruit halen.
De onderzijde moet boven.
Door de kit zijn de hoeken afgerond.
En door het aantrillen heb je weinig bellen aan de oppervlakte die boven komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Niet online
FRANQ schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 16:40:
[...]

Overigens is een mooier resultaat te bereiken als je van betonplex een bekisting maakt en de naden aan de binnenzijde afkit met siliconen. Dan in de bekisting storten. Aantrillen met een schuurmachine of klopboormachine tegen de buitenkant van de bekisting.
Na drogen het betonplex losschroeven en de steen eruit halen.
De onderzijde moet boven.
Door de kit zijn de hoeken afgerond.
En door het aantrillen heb je weinig bellen aan de oppervlakte die boven komt.
En dat is volgens mij wat TS dus niet wilt... Die wilt ze "koud" in het veld storten en niet straks uit de kist halen en de tegel alsnog op z'n plek moeten tillen.

Maar wel met je eens, dat bovenstaande de manier is om het normaal goed te doen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Op de manier hoe TS het wil doen zal er vooral aandacht aan de bovenkant geschonken moeten worden. Dus er lekker bij blijven staan en wachten tot het beton voldoende 'aangetrokken' is om vlak te schuren. Anders blijven er altijd kiezels in het zicht.

Maar al met al vind ik het eigenlijk een zinloos project om eerlijk te zijn :P Argumenten hiervoor zijn reeds aangedragen in dit topic dus dat ga ik niet herhalen.

[ Voor 11% gewijzigd door Cheesy op 02-06-2020 16:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ruuds
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:03
Met betrekking tot kiezels die in het zicht blijven, maar wellicht off-topic: Je kunt ook zelf grindtegels/uitgewassen beton maken :)

Zo heb ik een deel van ons uitgewassen beton terras twee jaar geleden vervangen:
1. Laag beton storten, evt met wapening en dit mooi vlak maken
2. Grind er in strooien en er voor zorgen dat dit er gelijk met het oppervlak ingedrukt wordt.
3. Beetje laten drogen en vervolgens de toplaag met water er af spoelen zodat het grind weer zichtbaar wordt.
4. Na volledige droging eventueel impregneren.

Je krijgt dan zoiets als:

Afbeeldingslocatie: https://roosgroep.nl/app/uploads/2019/04/Uitgewassen-beton-in-Wemmel-1.jpg

Wanneer je dit in een malletje doet heb je je eigen 2020-grindtegels

[ Voor 5% gewijzigd door ruuds op 02-06-2020 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Laatst online: 08:35
DrivinUCrazy schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 11:07:
Je hebt zelfs mallen waarmee je een motiefje kunt aanbrengen in je betonpad. Snelle google actie levert me dit als eerste hit op, maar er zijn er gegarandeerd meer: https://www.tuinpadmal.nl/
Hier zit ik ook al een tijd naar te kijken.
Op youtube vind je ook veel filmpjes.
Wat ik niet snap is dat het elke keer het betonmix op de zand/kiezel grond wordt gestort zonder zeil er tussen.
Dat strookt niet met de theorie dat beton dan te snel opdroogd?
Net zoals al vaak hierboven genoemd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

barry86 schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 18:02:
[...]

Hier zit ik ook al een tijd naar te kijken.
Op youtube vind je ook veel filmpjes.
Wat ik niet snap is dat het elke keer het betonmix op de zand/kiezel grond wordt gestort zonder zeil er tussen.
Dat strookt niet met de theorie dat beton dan te snel opdroogd?
Net zoals al vaak hierboven genoemd
Zal wel snelmix zijn. Ik gebruik dat ook altijd om poeren te storten; die stort ik linea recta in de grond en zijn na een half uur hartstikke hard...

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Laatst online: 08:35
Harrie_ schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 18:00:
[...]

Zal wel snelmix zijn. Ik gebruik dat ook altijd om poeren te storten; die stort ik linea recta in de grond en zijn na een half uur hartstikke hard...
Ja dat denk ik dus niet. Je moet echt veel tijd hebben om het betonmix er in te leggen, goed aan te drukken, aanstrijken, glad maken etc etc.
Snelbeton droogt te snel. Maar gewoon beton heb ik me twijfels bij.....
Ik geloof dat beton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

barry86 schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 16:49:
[...]

Ja dat denk ik dus niet. Je moet echt veel tijd hebben om het betonmix er in te leggen, goed aan te drukken, aanstrijken, glad maken etc etc.
Snelbeton droogt te snel. Maar gewoon beton heb ik me twijfels bij.....
Ik geloof dat beton
Snelmix egaliseert vanzelf, zeker als het goed nat is, er zit ook maar heel klein steengruis in dus met een spaan trek je het in 30 seconden glad...

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sparcle
  • Registratie: April 2006
  • Niet online

sparcle

ondertitel

Voor zover nog relevant: Zoek op Nicole Prins. Zij heeft leuke tips en videos hoe je van alles kunt maken. Het zet jou ook vast aan tot iets.

signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
offtopic:
Gloeiende, gewoon een reactie op een oud topic :X

[ Voor 81% gewijzigd door sypie op 10-05-2021 06:46 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 12:04

LankHoar

Langharig tuig

@mister9 heb je nou uiteindelijk tegels gekocht, of ben je wel zelf gaan storten? In dat laatste geval ben ik namelijk wel benieuwd naar een foto, en het resultaat na een jaar :)

-EDIT- overigens jammer, die mensen die om hulp vragen en dan niet even laten weten hoe het gegaan is :X

[ Voor 24% gewijzigd door LankHoar op 10-05-2021 11:13 ]

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fastedje
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 05-05 16:52
Beton is de eerste jaren nooit zo hard als een betontegel die je kan kopen, dus er is wel een grote kans op scheuren. met bewapening aan de onderkant kan je dat voorkomen. Beton is zeer goed om drukkrachten te weerstaan, maar heel slecht om trekkrachten te weerstaan. Een grote betontegel die relatief dun is scheurt dus makkelijk langs de onderkant.
Pagina: 1