Transformator kapot?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Topicstarter
Na een ongelukkige dood van een 12v -> 230v transformator in een vakantiehuisje, is de naaimachine van vriendin overleden. Dit is echter NIET de transformator die ik probeer te repareren (hij is al naar de prullenbak verhuisd)

Naaimachine open gemaakt, 230v zekering was gesprongen. Deze is vervangen door een nieuwe, maar nog geen leven in de brouwerij.

Verder gemeten, en er zit een transformator in het apparaat dat van 230v naar 14.5v gaat om het scherm e.d. aan te sturen. Ik meet nog wel gewoon 230v op de ingang, maar aan de uitgang komt er niets uit.

Dikke kans dus dat die transformator het leven heeft gegeven, kan dat zo zijn als de ingangsspanning een probleem heeft? Ik weet niet precies wat er met die 12v-230v aan de hand was, maar alles ging een paar keer aan/uit/aan/uit en toen voor altijd uit :+

De naaimachine in kwestie: Singer 6160. Foto van de trafo in kwestie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C5rkDBnq7RPmoImwndv8zdukuqs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9sAuJroKk5taCTe9x2oGrFfI.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 472287 op 30-05-2020 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Korte vraag dan, KAN zo'n transformator kapot? Het "lijkt" alleen een rolletje koperdraad... Maar ik zal het wel mis hebben. Tijd om een vervanger te zoeken en het te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Ja, trafo's kunnen kapot maar vermoedelijk is de thermische beveiliging overleden, dat komt vaker voor dan defecte trafo.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
evilution schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 15:29:
Ja, trafo's kunnen kapot maar vermoedelijk is de thermische beveiliging overleden, dat komt vaker voor dan defecte trafo.
Thermische beveiliging in de trafo? :)

Van wat ik kan zien gaan er 2 draden in(230v) op een spoel van heel dun draad, er komen er 2 draden uit (14.5v) op dikker draad.

Wel spanning op de ingangskant, maar niet op de uitgang.

Ziet die beveiliging ergens binnenin?

Niet dat het degelijk te openen is, maar ik ben wel benieuwd

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Ja, die zit binnenin, anders kan die de temp niet meten. Als je die niet kunt vinden en vervangen moet je de hele trafo vervangen.
Er staat gewoon op de trafo dat er een thermische zekering in zit die bij 130 graden de verbinding breekt. :P

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16-06 21:50
Die zekering zit ergens in de 230v wikkeling geschakeld.

Wordt de trafo te heet, dan gaat hij stuk om erger te voorkomen. Ze zijn echter meestal voor eenmalig gebruik.
De halve trafo afwikkelen, de zekering vervangen en weer inwikkelen is in theorie een optie, maar ik zou er niet aan beginnen.

Je moet goed opletten dat je de boel weer goed geisoleerd terugplaatst, de emaille coating van de draad niet beschadigd en dat je het er weer strak op krijgt.En zonder het verwijderen van de (waarschijnlijk gelijmde) kern is dat een uitdaging op zijn minst.

Ik zou gaan uitkijken voor een vervangende transformator.

edit:
De vraag zou evt nog wel zijn wat er na de trafo zit.
Hij is nu 14.5V, maar hoe kritisch is dat?
15V trafo's zijn namelijk veel beter te krijgen:
https://www.reichelt.nl/t....html?&trstct=pol_3&nbc=1

[ Voor 17% gewijzigd door timberleek op 30-05-2020 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
evilution schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 15:35:
Ja, die zit binnenin, anders kan die de temp niet meten. Als je die niet kunt vinden en vervangen moet je de hele trafo vervangen.
Er staat gewoon op de trafo dat er een thermische zekering in zit die bij 130 graden de verbinding breekt. :P
Thanks! Staat er inderdaad gewoon op. Dom, niet op gelet.

Ik ga inderdaad voor een nieuwe trafo.
timberleek schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 17:44:

Wordt de trafo te heet, dan gaat hij stuk om erger te voorkomen. Ze zijn echter meestal voor eenmalig gebruik.
De halve trafo afwikkelen, de zekering vervangen en weer inwikkelen is in theorie een optie, maar ik zou er niet aan beginnen.

Je moet goed opletten dat je de boel weer goed geisoleerd terugplaatst, de emaille coating van de draad niet beschadigd en dat je het er weer strak op krijgt.En zonder het verwijderen van de (waarschijnlijk gelijmde) kern is dat een uitdaging op zijn minst.

edit:
Thanks! Ik vind inderdaad een stuk meer 12, 14 en 15V trafo's. Misschien dat ik nog even contact opneem met Singer, zo'n oud en "degelijk" merk wil wellicht nog een helpende hand toesteken. Het hele apparaat weggooien om een dooie trafo is doodzonde natuurlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

timberleek schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 17:44:

edit:
Als de thermische beveilging vervangbaar zijn, zijn zijn dat zonder de trafo te hoeven afwikkelen. Dus zoals ik eerder zei, als je hem niet kunt vinden of vervangen, vervang dan de trafo. 15 V t.o.v. 14,5 V zal niet veel uitmaken.

Pagina: 1