TijsZonderH schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 12:10:
Ja het is een beetje raar door die gekke Amerikaanse units. In de app zelf gaat het daadwerkelijk om twee meter, ik vond het wat raar om dat exact naar 1.83 meter om te rekenen. Voor de titel vond ik dat wel geinig klinken, ook omdat 'de anderhalvemetersamenleving' inmiddels een heel normaal woord is en iedereen wel snapt wat daarmee bedoeld wordt.
Volgens mij mix je een aantal zaken door elkaar.
- In Nederland hebben we een "anderhalvemetersamenleving" (dit klopt)
- In Amerika wordt 6ft aangehouden als het gaat om "social distancing" (https://www.cdc.gov/coron...ck/social-distancing.html)
- De bewuste app houdt 2 meter aan voor social distancing
In het artikel schrijf je:
Vervolgens zien ze een cirkel rond zichzelf die een afstand van twee meter aangeeft. Twee meter is zes voet, de maatafstand die in Amerika wordt aangehouden in plaats van anderhalve meter.
Daarover kunnen we samen concluderen:
- Twee meter is niet zes voet.
- Zes voet is wel de afstand die aangehouden wordt in Amerika, ipv de anderhalve meter bij ons
Wat je hier feitelijk beredeneert is dat Amerika 2 meter afstand aangehouden wordt voor social distancing.
Volgens mij is de enige juiste conclusie dat de app gewoon 2 meter afstand als maat neemt en dat dit ruimer is dan de geldende regels in Amerika én Nederland.
Kennelijk is correctheid qua journalistiek niet zo heel belangrijk bij Tweakers. Ik vind het ook opvallend dat op een site als Tweakers door een redacteur zo lichtzinnig wordt gedaan over zo'n afronding, terwijl de doelgroep mij juist behoorlijk academisch (dus op details gericht) lijkt.
Kortom: ik vind het jammer. Hopelijk gaat het de volgende keer beter.