hoe controleer ik de case fan speed met een 3 pins connector

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ejvandekaa
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 01-02 10:37
ik weet niet precies waar deze vraag thuishoort vandaar dat ik hem her stel.

Mijn vraag: mijn case fans zijn allebei aangesloten op een 3 pin verbinding. hoe kan ik de rpm van beide fans verlagen (ze draaien nu op 1200 rpm)

Ik heb hetvolgende systeem:

AMD Ryzen 5 3600 processor
Asrock B450M-HDV R4.0 moederbord
Cooler Master Silencio 352 Micro ATX Behuizing
G.Skill DDR4 Aegis 2x8GB 3000Mhz Geheugenmodule
PowerColor Radeon RX 5700 XT Red Dragon Videokaart
WD Blue SN550 1TB M.2 SSD
3x WD red 8 TB

er zitten 2 caser fans in,
de uit fan is die welke meegeleverd is met de case, deze fan heeft een 3 pin aansluiting en zit op de 4 pin aansluiting op het mobo.
de in fan heb ik vervangen door een silencio FP 120. deze heeft een 4 pin stekker maar zit op het mobo op een 3 pin aansluiting.

beide draaien op 1200 rpm en veroorzaken denk ik daarom veel lawaai.
Ik weet dat het zou helpen als ik de fans omdraai, maar denk niet veel omdat een van de 2 altijd op 1200 rpm zal zitten.

Is er een manier om beide (of in ieder geval de 3 pin) minder snel te laten draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ejvandekaa
Inmiddels de fans op het mobo omgedraaid (4 pin op 4 pin en 3 pin op 3 pin). De fan aan de voorkant (4 pin) draait nu langzamer.

Vervolg vraag, welke fan kan ik het beste langzamer laten draaien?

De fan die lucht de case in stuurt of die lucht de case uit stuurt?

(Denk zelf dat het beter is dat de fan die lucht uit de case stuurt harder draait)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986

ejvandekaa schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 08:59:
Inmiddels de fans op het mobo omgedraaid (4 pin op 4 pin en 3 pin op 3 pin). De fan aan de voorkant (4 pin) draait nu langzamer.

Vervolg vraag, welke fan kan ik het beste langzamer laten draaien?

De fan die lucht de case in stuurt of die lucht de case uit stuurt?

(Denk zelf dat het beter is dat de fan die lucht uit de case stuurt harder draait)
Dat hangt ervan wat je wil bereiken. Meten is weten. Persoonlijk denk ik dat het in dit geval niks gaat uitmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbenben
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 04-07 09:35
Normaal gezien kan je in je BIOS instellen of het PWM of DC signaal moet zijn voor de fan.
In principe regelt het mobo het zelf, bij mij bv kan ik instellen of het de temperatuur meet van het mobo of de cpu en dan regelt hij naargelang.

AMD Ryzen 7 3700x - Sapphire Nitro + RX5700XT - Samsung Odyssey Neo G7 32" | Samsung 65QN93B | Denon AVR-X1700H DAB | Monitor Audio Silver RX6 | BK XXLS 400 FF | PS5 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ejvandekaa
Kern van mijn probleem is dat het "Asrock B450M-HDV R4.0 moederbord" maar 1 van aansluiting heeft met PWM control (naast de aansluiting voor de processor cooler) .
een tweede fan aansluiting met 3 pins is aanwezig, maar deze fan lijkt altijd op 100% te staan (1200+ rpm).

Voor mij betekend dit dat de computer teveel lawaai maakt.

Mijn oplossing is tweezijdig,
- enerzijds de aanschaf van een coolermaster sillencio fan (2x)
- en anderzijds om een PWM splitkabel te kopen, hiermee kan ik 2 PWM vans aansluiten op de ene moederboard aansluiting. natuurlijk krijgt de computer maar van een van de 2 FANs de statistieken dus aandacht is wel nodig. maar op het moment werkt dat goed.

wel zou ik de volgende keer erop letten dat mijn moederboard meerdere PWM aansluitingen heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomas_n
  • Laatst online: 09:19
Soms kan je het voltage aanpassen in je bios voor 3-pins fans, om ze op een lagere snelheid te laten draaien. Of er een low-noise adapter tussen stoppen. In beide gevallen draait de fan dan wel altijd langzaam, dus ook als je systeem hard aan het werk is en wel wat extra lucht kan gebruiken. Een splitterkabel en twee PWM fans (of een losse fancontroller voor nog meer PWM fans) werkt dan toch beter, ook al kan je ze dan geen afzonderlijk fan-profiel geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Comp User
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 10-06 18:48
ejvandekaa schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 11:51:

wel zou ik de volgende keer erop letten dat mijn moederboard meerdere PWM aansluitingen heeft.
Of zoiets ertussen zetten.

Vaste locatie, vast netwerk.

Pagina: 1