Excel als functie bij combinatie van cellen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErK9
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 13-08-2024
Goedenavond allemaal,
Ik ben een excelbestand aan het maken (duh) waarbij ik 1 pagina invul en vanuit die pagina zoveel mogelijk automatisch wordt doorgevoerd. Dat ging de hele avond goed tot nu.
Wij houden voor onze organisatie bij in welke weken bepaalde producten worden geproduceerd en bij welke vestiging.

Elke vestiging heeft zijn eigen tabel met:
welke week er geproduceerd wordt en
welke variant er geproduceerd wordt.

Nu wil ik weten per 4 weken hoevaak een variant moet worden geproduceerd (Dus met de vestigingen wil ik even niets doen). Alleen mijn ALS functie doet niet wat ik wil. Excel markeert mijn formule continu als foute formule.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MNEEPjr-S7h80hqghiWuwUFZTx8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oTp9RKhaedmWIMFXLK4193lu.jpg?f=fotoalbum_large

In het voorbeeld staat een globaal voorbeeldje zonder bedrijfsgegevens :)
Mijn bedoeling met de formule is (hoop dat het logisch klinkt):
Als celwaarde = WIT en cel daarvoor is waarde range 1:4. Dan waarde + 1
En die hiernaast zou dan worden:
Als celwaarde = WIT en cel daarvoor is waarde range 5:8. Dan waarde + 1

Heeft iemand enig idee hoe ik dit kan invullen? Ik kan wel een ALS functie gebruiken om al het WIT te tellen, maar ik wil ze juist kunnen sorteren op basis van het weeknummer.
Bij voorbaat fank voor het meedenken,

Erk9

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Volgens mij ben je er dan al met wat geneste als() en en(). Als en wit en >= 1 en <= 4 dan (f3+1)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 14:45

g0tanks

Moderator CSA
Tip: Je kan in Windows met de Snipping Tool screenshots maken. ;)
F_J_K schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 23:09:
Volgens mij ben je er dan al met wat geneste als() en en(). Als en wit en >= 1 en <= 4 dan (f3+1)
Of AANTALEN.ALS gebruiken met drie condities ("=Wit", ">=1" en "<=4"): https://support.office.co...4e-4aee-88bc-aa8c2a866842

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06-07 22:33
Zoals je het nu laat zien kan het niet werken.
Ik denk dat he eerst een tabel moet maken per week. Daarin zet je in de kolommen de vestigingen, en in elke cel in je tabel kijk je, of zoek je naar een weeknummer, en wat er die week geproduceerd wordt, en zet je in de lijst een 1 bij de vestiging waar een variant wordt gemaakt. Vervolgens tel je die in de laatste kolom op. Daarna kijk je per 4 weken per kleur.

In je lijst per vestiging is niet per week een regel. Je kunt dus niet zoeken.
Je als formule moet voor elke kleur en elke vestiging alle regels in elke tabel van alle vestigingen die als formule doorlopen. En elke voorwaarde moet telkens andere weeknummers toetsen. Dat opzetten is een hels karwei. Ik vraag me ook af of je een waarde als variabele in een formule kunt gebruiken, die je kunt verhogen of verlagen. Excel is geen programmeertaal.

In plaats van eentabel zelf maken kun je misschien gebruik maken van draaitabellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

ErK9 schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 23:05:
Goedenavond allemaal,
Ik ben een excelbestand aan het maken [...] (Dus met de vestigingen wil ik even niets doen).
Voor nu biedt als(als()) of sommen.als() wel een oplossing, maar op langere termijn loop je daarin vast. Als je nu de brondata opzet in één tabel
VestigingWeeknrProduct
A8Wit
B1Geel
B3Rood
A7Wit

(tabel hoeft niet gesorteerd te zijn, mag wel.)

Kun je vervolgens met draaitabellen (bijna) elk denkbaar rapport eruit halen, doordrillen etc. etc.

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 04-07 12:21
Je legt productiedata toch vast? Niet op weeknummer, maar de datum/tijd. Gebruik je ruwe data om dit te doen, daarna kan je data gaan aggregeren om te presenteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06-07 22:33
Zoals ik het begreep ging t om een vooruitblik, als planning. Ook begrijp ik niet dat productieaantallen niet genoemd worden, en dat er blijkbaar in elke vestiging alleen een hele week lang alleen dezelfde producten worden gemaakt.
Pagina: 1