1989 huis met oude mechanische ventilatie (geluidsoverlast)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waxli
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 16-05-2022
Mijn vraag
Ik ben sinds kort eigenaar van een woning uit 1989. Helaas zit hier nog de huidige mechanische ventilatie unit in die erg veel geluid produceert. Ik ben dus op zoek naar een nieuwe unit en een die ook erg stil is aangezien ik erg gevoelig ben voor geluid.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Het gehele buizensysteem is gereinigd en de ventilatie unit is open gemaakt, schoongemaakt en terug in elkaar gezet(door een bedrijf) maar nog steeds is de ventilatie erg goed hoorbaar.

Ik hoor graag of iemand mij hiermee kan helpen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 10:44

Freakie1NL

Grote Baas

Welke heb je nu? Oude Stork units kan je bijvoorbeeld makkelijk stiller krijgen, en nog eens goedkoper ook met een gelijkstroommotor, door alleen de motorplaat te vervangen.

Heb nu deze week zelf mijn versleten WVXe vervangen met een ComfoFan S. Slaap weer als een baby'tje. Heerlijk stil.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waxli
Freakie1NL schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 22:26:
Welke heb je nu? Oude Stork units kan je bijvoorbeeld makkelijk stiller krijgen, en nog eens goedkoper ook met een gelijkstroommotor, door alleen de motorplaat te vervangen.

Heb nu deze week zelf mijn versleten WVXe vervangen met een ComfoFan S. Slaap weer als een baby'tje. Heerlijk stil.
Ik heb mijn unit vorige week helemaal dichtgeschroefd met isolatie en al en kan wel de stekker eruit trekken maar weet niet meer welke unit het is helaas. Welke type of welke website kan ik eventueel kijken voor die stork units? Dan kan ik hem misschien vergelijken als ik hem tegenkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waxli
Waxli schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 22:31:
[...]

Ik heb mijn unit vorige week helemaal dichtgeschroefd met isolatie en al en kan wel de stekker eruit trekken maar weet niet meer welke unit het is helaas. Welke type of welke website kan ik eventueel kijken voor die stork units? Dan kan ik hem misschien vergelijken als ik hem tegenkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Nieuwe motor, is stiller en zuiniger. Ik vrees dat je toch de isolatie weer los moet halen om het juiste typenummer op te zoeken. Zie het als een les voor de volgende keer, als je iets dichtbouwt maak eerst even een foto :P

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobB_W
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 05-06 20:38
De mijne heb ik vervangen door een Ducobox Silent. Schijnt één van de stilste te zijn op de markt. Ideaal, ik hoor ‘m alleen op stand 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:04

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Gewoon vervangen door zo'n nieuwe kunststof afzuiging, o.a. Itho en Ducobox. Zelfs met CO2 meter en afstandsbediening te krijgen. Met wat geluk kan je hem gewoon 1 op 1 vervangen. En meteen een stuk zuiniger vanwege de DC motor.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waxli
Microkid schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 22:37:
Gewoon vervangen door zo'n nieuwe kunststof afzuiging, o.a. Itho en Ducobox. Zelfs met CO2 meter en afstandsbediening te krijgen. Met wat geluk kan je hem gewoon 1 op 1 vervangen. En meteen een stuk zuiniger vanwege de DC motor.
Bedankt voor je reactie. Heb je ervaring met types van Itho en Ducobox?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waxli
RobB_W schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 22:34:
De mijne heb ik vervangen door een Ducobox Silent. Schijnt één van de stilste te zijn op de markt. Ideaal, ik hoor ‘m alleen op stand 3.
Waar heb je deze aangeschaft en wat zijn hiervan de kosten? Heb je deze zelf geplaatst?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1302638

Sorry ga je zelf nog wat doen of moeten we ook Google nog voorkauwen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:04

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Waxli schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 22:43:
[...]
Bedankt voor je reactie. Heb je ervaring met types van Itho en Ducobox?
Heb zelf hier in mijn huis een oude metalen mechanische fan vervangen door een Itho. Was letterlijk de oude eraf schroeven en de nieuwe ervoor in de plaats. Als je een beetje handig bent kan je dit prima zelf.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 10:44

Freakie1NL

Grote Baas

RobB_W schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 22:34:
Die is zeker stil maar alle nieuwe gelijkstroom motoren zijn muisstil. Ook de standaard Itho en Zenhder motoren zijn muisstil. Ducobox Silent is met zijn isolatie zeker een van de meest stille maar of je dat verder nog merkt naast standaard modellen...?

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waxli
Freakie1NL schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 22:57:
[...]

Die is zeker stil maar alle nieuwe gelijkstroom motoren zijn muisstil. Ook de standaard Itho en Zenhder motoren zijn muisstil. Ducobox Silent is met zijn isolatie zeker een van de meest stille maar of je dat verder nog merkt naast standaard modellen...?
Ben ik ook wel benieuwd naar. Is er een verschil in dB in deze units? Een vergelijksite heb ik nog niet kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans Esselink
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 03-06 17:16
@Microkid
Zelfs als je niet zo handig bent is dit goed te doen 😊. Vorig jaar zelf een oude stork box vervangen door itho box.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:27
Qua stroomverbruik sowieso de unit vervangen inderdaad. Maar indien het mogelijk is om het leidingverloop wat beter/netter te laten lopen dan kan dit ook al veel schelen qua lawaai (en stroomverbruik!). Zie bijv. deze video: YouTube: Hoe voorkom je ventilatiegeluid? Praktijkdemonstratie door ‘Flex & I...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deef_K
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 05-06 23:07
Onlangs zelf de oude blauwe itho box vervangen door de nieuwe. Bevestigingsgaten zijn het zelfde dus dat maakt het makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 05-06 22:32
Is het geluid hoorbaar in de omgeving van de unit, of wordt het via de buizen getransporteerd?
- In het eerste geval is het o.a. essentieel dat de unit geen contactgeluid over kan dragen.
- In het tweede geval kan een stukje (meter of twee) geluidsabsorberende slang helpen.

Ik kon mijn mijn unit (Stork WHR91) niet aan een stevige stenen muur ophangen. Daarom hangt die nu verende aan balken en heb het eerste stuk met Sonodec uitgevoerd om geluid van de ventilatoren te absorberen.Dat is een "geperforeerde aluminium laminaat-binnenslang welke thermisch en akoestisch geïsoleerd is met glaswol".
https://www.spirair.nl/in...flexibele-slangen/sonodec
Alleen in de hoogste stand hoor ik een beetje ruizen uit de ventielen komen. De eerste 2 zijn volledig stil.
Pagina: 1