Computer start niet meer op na schoonmaken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RomanJ
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 14-06-2020
Beste Tweakers,

Ik heb mijn zelfgebouwde computer eergisteren grondig van binnen schoongemaakt omdat de temperaturen heter aanliepen dan normaal door stofopbouw. Heb dit meerdere keren eerder gedaan door met een fles perslucht en een sateprikker al het vuil voorzichtig te verwijderen.

Heb alles weer in elkaar gezet, maar de pc gaat nu niet meer aan als ik op de startknop druk. Er gaat niks aan; geen enkele fan, geen led, geen info op de mobo display.

Dingen die ik al heb geprobeerd:
Alle kabels gecheckt en opnieuw aangesloten.
De pc startknop kabeltjes gecheckt en ervoor gezorgd dat ze correct ingeplugd zijn.
Geprobeerd te starten zonder videokaart, RAM en SSD en andere externals.
Mijn moederbord gecheckt op schade.
CMOS batterij eruit gehaald en power-knop 30 seconden ingedrukt. Cmos reset op moederbord geprobeerd.
Heb mijn oude voeding gecheckt of hij nog werkte door met paperclip de groene en zwarte draad te connecten; fan ging aan en werkte.
Kabel van voeding naar stopcontact vervangen met nieuwe en direct in stopcontact geplugd.
RAM verwisseld van plaats.

De voeding vervangen met een nieuwe voeding - alles compleet aangesloten en alsnog hetzelfde probleem.

Wat zou het kunnen zijn dat ervoor zorgt dat mijn pc geen enkel teken van leven geeft? Gisteren was alles nog prima en was ik goed aan het gamen, alles vloeiend werkend en met normale temperaturen (55C Cpu en 60C videokaart). Als het moederbord het is, hoe kan het dan dat zelfs mijn PSU fan niet eventjes aangaat als ik de PC aanzet?

Mijn setup:
Mobo: Asrock Extreme 3
Video: Radeon R9 380x Sapphire
Cpu: Amd FX 8350
SSD: Samsung 1TB SSD
RAM: HyperX Fury 8GB x2

Alvast heel erg bedankt voor de reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:50
Merk en type van oude en nieuwe voeding?

Post eens een foto van de binnenkant van het systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
edit: ik las niet goed, dit heb je al getest ;-)

[ Voor 78% gewijzigd door Henk007 op 29-05-2020 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RomanJ
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/riufPtHtU6xEIXPwJcSVxBRcIzs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UZjQOMRuHsGX6hTZnZbjm3SH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FlfG23QjzMoI7RGH_JNIjLO7eqk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8TRrhlJ2F7ZM0tzOEu6GG4jV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VeowEi5bymzv5hZBBaTMKeiNA9o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jq3Ont4ZgxE6XinwPR2ZSxLJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L2rXAc2kYJzADXbhIoZDnucO0k4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U1c5HnnHAdxnQ6c5hRVVyM2F.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7dFz7elxX0tnCO0NafqARSbtMLQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5HTNXaMYfsamdYsuuyqgr4VN.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door RomanJ op 29-05-2020 22:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:59
Knopje achterop de voeding per ongeluk omgezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RomanJ
Oude voeding is een 600w Corsair cx600m, nieuwe is vandaag binnengekomen: een Coolermaster MWE 750.

Sorry voor de slechte fotos, is donker hier en heb mn kabels nu niet weggewerkt dus het ziet er wat rommelig uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RomanJ
Playa del C. schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 22:24:
Knopje achterop de voeding per ongeluk omgezet?
Heb alle knopjes in alle richtingen getest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FoxLenny
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:00
Gaat helemaal niks meer aan? Ook met het minimale aangesloten (wat je dus al hebt geprobeerd) geen fans/lampjes/bliepjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RomanJ
FoxLenny schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 22:29:
Gaat helemaal niks meer aan? Ook met het minimale aangesloten (wat je dus al hebt geprobeerd) geen fans/lampjes/bliepjes?
Klopt, zelfs met minimale geen enkele fan, led of biepjes. Geen enkel geluid of wat dan ook. Het lijkt net alsof er geen stroom op staat maar ik heb al meerdere (werkende) stopcontacten geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lanfear89
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
RomanJ schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 22:31:
[...]

Klopt, zelfs met minimale geen enkele fan, led of biepjes. Geen enkel geluid of wat dan ook. Het lijkt net alsof er geen stroom op staat maar ik heb al meerdere (werkende) stopcontacten geprobeerd.
Heb je de powerbutton wel goed aangesloten op je mobo? Zit die niet 1 pinnetje verschoven oid? Klinkt namelijk alsof de PSU niet eens het signaal krijgt dat je het systeem aan wil zetten.

[ Voor 10% gewijzigd door Lanfear89 op 29-05-2020 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:50
PWR+ en - en Reset + en - eruit halen en de powerknop op je moederbord gebruiken werkt ook niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RomanJ
Lanfear89 schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 22:37:
[...]

Heb je de powerbutton wel goed aangesloten op je mobo? Zit die niet 1 pinnetje verschoven oid? Klinkt namelijk alsof de PSU niet eens het signaal krijgt dat je het systeem aan wil zetten.
Ja, dacht aanvankelijk dat dit het was maar heb nu de plug op meerdere posities aangesloten en ook mijn mobo manual geraadpleegd en hij zit goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lanfear89
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
RomanJ schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 22:39:
[...]

Ja, dacht aanvankelijk dat dit het was maar heb nu de plug op meerdere posities aangesloten en ook mijn mobo manual geraadpleegd en hij zit goed.
En als je de pinnetjes nou eens onderling even verbind met een jumper of draadje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woudtwe
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:47
Lanfear89 schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 22:40:
[...]

En als je de pinnetjes nou eens onderling even verbind met een jumper of draadje?
Dit inderdaad, misschien heeft je schoonmaakactie vuil in je powerbutton gegeven waardoor die niet werkt. Ff een met een schroevendraaier de pinnetjes kortsluiten en kijken of het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RomanJ
Woudtwe schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 22:43:
[...]

Dit inderdaad, misschien heeft je schoonmaakactie vuil in je powerbutton gegeven waardoor die niet werkt. Ff een met een schroevendraaier de pinnetjes kortsluiten en kijken of het werkt.
Heb dit nu net gedaan, geen reactie. Ook geen vonk of schok of wat dan ook. Ook de start/reset knop op mijn mobo zelf geeft geen resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Heb je tijdens het schoonmaken de voedingskabels los gehad en mogelijk de pcie stekker in de cpu EPS aansluiting gestoken? Dat past namelijk wel maar de plus en min zijn net omgekeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RomanJ
Admiral Freebee schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 22:48:
Heb je tijdens het schoonmaken de voedingskabels los gehad en mogelijk de pcie stekker in de cpu EPS aansluiting gestoken? Dat past namelijk wel maar de plus en min zijn net omgekeerd.
Heb deze al gecheckt maar het zit goed. Heb mn nieuwe voeding aangesloten en er staat heel duidelijk op de kabels welke PCI en CPU zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woudtwe
Cpu ook los gehad? Deze misschien niet goed teruggeplaatst of pinnetjes beschadigd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woudtwe
Zitten er meer jumpertjes op het bord? Misschien iets eraf geblazen met de perslucht? Zou je ff je boekje voor door moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rev!
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Al je ventilatoren lijken trouwens verkeerd om te zitten? Of is dat bewust?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RomanJ
Woudtwe schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 22:52:
Cpu ook los gehad? Deze misschien niet goed teruggeplaatst of pinnetjes beschadigd?
Cpu zelf is altijd in zijn socket gebleven, wel de koeler eraf gehaald en schoongemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomsDiner
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 22:17
En als je 'em nou weer vuil maakt? Doet hij het dan wel? :)

Overigens heeft mijn moederbord enkele leds die even aangaan als de stroom aangesloten wordt. Gebeurt dat wel (dan zou het een powerbutton probleem kunnen zijn)

En er zijn voedingen die een aan/uit knop hebben aan de achterkant. (Die gebruik je normaal nooit, staat dus altijd "aan"). Heb je die met de stofzuiger op uit gezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RomanJ
Had dat niet eens door. Maar de temperaturen zijn oke over het algemeen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RomanJ
TomsDiner schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 22:59:
En als je 'em nou weer vuil maakt? Doet hij het dan wel? :)

Overigens heeft mijn moederbord enkele leds die even aangaan als de stroom aangesloten wordt. Gebeurt dat wel (dan zou het een powerbutton probleem kunnen zijn)

En er zijn voedingen die een aan/uit knop hebben aan de achterkant. (Die gebruik je normaal nooit, staat dus altijd "aan"). Heb je die met de stofzuiger op uit gezet?
Dat zou mooi zijn haha. :)
Maar nee, geen leds en niks gaat branden. Knop achterop de voeding staat goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18-06 19:54
Verlengsnoer? Even een uurtje alles helemaal stroomloos houden (dus ook stekkerblok/verlengdoos) en daarna pc direct in een wandcontactdoos pluggen?

Indien modulaire voeding iig cpu en mobo stekker goed in de voeding drukken. Soms bij stugge kabels gaan die stekkers er een mm uit met rare storingen tot gevolg.

[ Voor 35% gewijzigd door RedHat op 29-05-2020 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RomanJ
RedHat schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 23:04:
Verlengsnoer? Even een uurtje alles helemaal stroomloos houden (dus ook stekkerblok/verlengdoos) en daarna pc direct in een wandcontactdoos pluggen?

Indien modulaire voeding iig cpu en mobo stekker goed in de voeding drukken. Soms bij stugge kabels gaan die stekkers er een mm uit met rare storingen tot gevolg.
Hij gaat direct in de wand zonder verlenging of stekkerblok. Kabels heb ik aangedrukt maar bij 2 voedingen geen verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RomanJ
Ok, nieuwe update: Heb de voeding, het moederbord, de processor en de RAM vervangen (en gelijk geupgrade). Nu doet hij het alsnog niet als ik de power knop indruk, however, als ik de PWR SW met een schroevendraaier jumpstart dan gaan de CPU fan en GPU fans draaien. PSU Fan draait niet! Ook geen beeld, maar iig een teken van leven.

Hoe zou ik nu verder moeten?
Pagina: 1