Is overclocking mogelijk met mijn pc?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc_noob
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 01-07 15:01
Mijn vraag

is of het mogelijk mijn cpu en/of gpu te overclocken tot acceptabele niveaus met de stock cooler en max prestaties te verkrijgen moest ik in de toekomst dat willen met betere koeling. Zelf weet ik niet of mijn voeding genoeg zal zijn want het blijkt een speciaal geval te zijn.

- Processor: AMD Ryzen 5 2600 met stock cooler
- Motherboard: Asus Prime B350-Plus
- Graphics card: Sapphire Nitro+ Radeon RX 580 8GD5 Special Edition
- Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15 16GB ( 2 x 8 gb )
- SSD: Samsung 860 EVO 250gb
- Powersupply - BitFenix Formula Gold 450W*

*Extra info over mijn voeding: De Bitfenix heeft drie 12V rails die elk tot 25A belast kunnen worden met een gecombineerd maximum van 37,5A.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:24
Probeer het, je merkt vanzelf tot hoe ver je kan gaan.

The devil is in the details.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hackint0sh
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 15-06-2024
Op Tweakers is het wel fijn om zelf een beetje onderzoek te doen; heb je gezocht op: "overclocking b350 amd ryzen 2600"? En wat heb je gedaan met die resultaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc_noob
hackint0sh schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 18:41:
Op Tweakers is het wel fijn om zelf een beetje onderzoek te doen; heb je gezocht op: "overclocking b350 amd ryzen 2600"? En wat heb je gedaan met die resultaten?
het is mogelijk maar de random factor hier is mijn voeding. ik heb deze een tijdje terug aangeschaft voor mijn bouw omdat een tweaker hier het heeft aangeraden.

er was verwarring in het verleden toen iemand om mijn voeding vroeg voor een probleem dat ik had met m'n bouw, hij zei dat het te laag was maar na betere inspectie heeft hij zichzelf gecorrigeerd. Het feit dat er verwarring was en ikzelf niet veel kennis heb hierover heb, leek het slimmer om aan experts vragen.

Zelf zal ik trials en errors uitvoeren, maar moest het zijn dat het niet mogelijk is met mijn huidige voeding. dan wil ik het liefst nu weten voordat ik de moeite erin steek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc_noob
Hahn schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 18:37:
Probeer het, je merkt vanzelf tot hoe ver je kan gaan.
het is mogelijk maar de random factor hier is mijn voeding. ik heb deze een tijdje terug aangeschaft voor mijn bouw omdat een tweaker hier het heeft aangeraden.

er was verwarring in het verleden toen iemand om mijn voeding vroeg voor een probleem dat ik had met m'n bouw, hij zei dat het te laag was maar na betere inspectie heeft hij zichzelf gecorrigeerd. Het feit dat er verwarring was en ikzelf niet veel kennis heb hierover heb, leek het slimmer om aan experts vragen.

Zelf zal ik trials en errors uitvoeren, maar moest het zijn dat het niet mogelijk is met mijn huidige voeding. dan wil ik het liefst nu weten voordat ik de moeite erin steek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Je zal niet zo snel iets slopen met overclocken, mits je het maar voorzichtig doet. Verhoog de kloksnelheid iets, en kijk of het werkt. Loopt 'ie dan al direct vast, dan kan je het beter laten. Kost je misschien 5 tot 10 minuten :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-02 21:14

millman

6708Mhz @ -185c

Hogere clocks = doorgaans hogere voltages= hogere temperatuur.

...en dan heb je een stock koeler...

Daar gaat je vraag ;)

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc_noob
millman schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 19:58:
Hogere clocks = doorgaans hogere voltages= hogere temperatuur.

...en dan heb je een stock koeler...

Daar gaat je vraag ;)
voor nu wil ik niet achter de maximum clocksnelheid gaan. ik heb online gezien dat 4.0Ghz de sweet-spot is als je de stock cooler gebruikt.

Maar even terug naar m'n voeding, dus ten eerste zicht zie je geen probleem ermee? in theorie heeft het voldoende kracht voor overclocking om de max snelheid (van wat ik gezien heb is dat 4.3Ghz) te bereiken moest ik er helemaal voor gaan met betere koeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc_noob
Hahn schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 19:35:
Je zal niet zo snel iets slopen met overclocken, mits je het maar voorzichtig doet. Verhoog de kloksnelheid iets, en kijk of het werkt. Loopt 'ie dan al direct vast, dan kan je het beter laten. Kost je misschien 5 tot 10 minuten :)
dus ten eerste zicht zie je geen probleem ermee? in theorie heeft het voldoende kracht voor overclocking om de max snelheid (van wat ik gezien heb is dat 4.3Ghz) te bereiken moest ik er helemaal voor gaan met betere koeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Als je voedig nu, met normaal gebruik, geen problemen oplevert, zal 'ie vast ook niet opeens smelten of exploderen als je je processor met 100 MHz overclockt. Zoals ik al zei: gewoon proberen, met kleine stapjes, en je merkt het vanzelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:38

HugoBoss1985

Xenotech

Als je dit soort vragen hier stelt zou ik uitdrukkelijk "NEE" antwoorden.
Gezien het risico dat je dingen gaat slopen.

Eerst eigen onderzoek (m.b.t. overclocken) doen is mijn advies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
HugoBoss1985 schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 20:39:
Als je dit soort vragen hier stelt zou ik uitdrukkelijk "NEE" antwoorden.
Gezien het risico dat je dingen gaat slopen.

Eerst eigen onderzoek (m.b.t. overclocken) doen is mijn advies.
:z Je sloopt moderne hardware echt niet zo makkelijk. Gewoon kleine stapjes nemen. Dus niet van 4000 MHz direct 5000 MHz proberen te maken, maar eerst beginnen met 4050 of 4100 MHz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Hahn schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 20:42:
[...]

:z Je sloopt moderne hardware echt niet zo makkelijk. Gewoon kleine stapjes nemen. Dus niet van 4000 MHz direct 5000 MHz proberen te maken, maar eerst beginnen met 4050 of 4100 MHz.
Hij kan ook software slopen; zijn OS... bestands corruptie.

Zoals ik zei, als je dit soort vragen hier stelt kun je beter eerst meer onderzoek gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
HugoBoss1985 schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 20:54:
[...]

Hij kan ook software slopen; zijn OS... bestands corruptie.

Zoals ik zei, als je dit soort vragen hier stelt kun je beter eerst meer onderzoek gaan doen.
Waar héb je het over? Je OS slopen omdat je je processor ietsje overclockt :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Hahn schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 20:55:
[...]

Waar héb je het over? Je OS slopen omdat je je processor ietsje overclockt :?
Ram overklokken.

En er zijn verder ook genoeg manier om je OS kapot te krijgen met (cpu) overclocking ;)

[ Voor 17% gewijzigd door HugoBoss1985 op 29-05-2020 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
HugoBoss1985 schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 20:55:
[...]

Ram overklokken.

En er zijn verder ook genoeg manier om je OS kapot te krijgen met (cpu) overclocking ;)
Dat zal echt wel loslopen, niet doen alsof het hogere wiskunde is om te overclocken. Het is een nummertje ophogen en kijken of het stabiel werkt. Zo niet, dan zet je het terug.

[ Voor 13% gewijzigd door Hahn op 29-05-2020 20:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-02 21:14

millman

6708Mhz @ -185c

@HugoBoss1985 heeft helemaal gelijk, met enige nuance. Instabiliteit kan zorgen voor een corrupt OS.

Inhoudelijk dan toch:

Je kan prima met je hardware e.e.a proberen, maar doorgaans ga je niet zoveel verschil merken als je op meerdere vlakken tekort komt. Zowel koeling, voeding als moederbord kunnen een limiterende factor zijn. Je zal t niet direct slopen, maar wel sneller tegen instabiliteit en hoge temperaturen aanlopen.

Verder is elke CPU anders. Misschien heb jij net een CPU die op 1,1v de 4Ghz haalt, of je hebt een CPU die daar 1,25v voor nodig heeft. Dat is iets wat je alleen kan ondervinden door t zelf uit te zoeken aan de hand van tutorials en reviews van je hardware.

[ Voor 74% gewijzigd door millman op 29-05-2020 22:05 ]

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:57
2x 16GB en die naar 3200C14 tunen gaat je meer opleveren dan een OC op de 2600 en 4 geheugenmodules gebruiken. Lijkt mij sterk dat je 4 modules op 3000 MT/s hebt lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc_noob
Uszka schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 22:47:
2x 16GB en die naar 3200C14 tunen gaat je meer opleveren dan een OC op de 2600 en 4 geheugenmodules gebruiken. Lijkt mij sterk dat je 4 modules op 3000 MT/s hebt lopen.
dat was een typ-fout, het is 2 x 8 = 16gb

dus als ik mijn ram overclock krijg ik betere prestaties? dit soort overclocking is toch gecompliceerder dan gewoon cpu overclocking?

[ Voor 18% gewijzigd door pc_noob op 30-05-2020 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

pc_noob schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 12:28:
[...]

dat was een typ-fout, het is 2 x 8 = 16gb

dus als ik mijn ram overclock krijg ik betere prestaties? dit soort overclocking is toch gecompliceerder dan gewoon cpu overclocking?
Je RAM kun je op 2933MT/s gebruiken op dit moederbord. Druk ze in de lichtgrijze bankjes en in Bios het XMP profiel instellen. waarschijnlijk klokt je ram nu op 2133MT/s wat erg traag is voor Ryzen.(+-1066MHz)

(zelf onderzoek doen naar, leer je ook van)

[ Voor 4% gewijzigd door Hackus op 30-05-2020 12:36 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc_noob
Hackus schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 12:35:
[...]

Je RAM kun je op 2933MT/s gebruiken op dit moederbord. Druk ze in de lichtgrijze bankjes en in Bios het XMP profiel instellen. waarschijnlijk klokt je ram nu op 2133MT/s wat erg traag is voor Ryzen.(+-1066MHz)

(zelf onderzoek doen naar, leer je ook van)
Het draait al op 3000 sinds dat de max snelheid is, die instelling heb ik al lang gedaan
zelf heb ik al wat onderzoek gedaan over overclocking, maar voor iemand die aan het leren is, weet je niet of alle info nog relevant is of niet en soms kun je dingen mis interpreteren. dus daarom vraag ik het ook liever,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osmosis
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12-07 11:57
Even snel je andere topics doorgelezen. Je hebt zacht uitgedrukt nogal beperkte kennis van elektronica en computerhardware. Dit zeg ik niet om vervelend te zijn maar
misschien is het verstandig om eerst basis principes te leren voordat je je waagt aan overclocken etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Leuk systeem om mee te overclocken. Gewoon verdiepen in de materie, juiste tools gebruiken voor testen stabiliteit en gaan. In kleine stapjes. Eerst maximale uit geheugen met Ryzen RAM calculator en daarna CPU aanpakken. Met beetje goede airflow in kast moet 4-4.1 met wat geluk zeker haalbaar zijn.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Pagina: 1