Toon posts:

Grenzen datacapaciteit huidige slimme meters zijn in zicht

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• WillySis
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 30-08 12:05
Betreft:
kodak in 'nieuws: 'Grenzen datacapaciteit huidige slimme meters zijn al in zi...

@Olaf van Miltenburg
Ik ben ernstig geschrokken van je bericht. Ik vindt het per kwartier uitlezen van de slimme meter een schending van de privacy.

Naar aanleiding van het artikel heb ik Enexis gevraagd of dit klop. Daar vertelde men dat men de meter dagelijks uitleest en afhankelijk van de regio is dat één meterstand of de meterstanden per kwartier.

Vervolgens heb ik de AP gebeld en die vermelde dat de meter maximaal ééns per maand mag worden uitgelezen. Het zou dan gaan om een actuele meterstand, dus niet om een hele geschiedenis van dagelijkse meterstanden.

Ik heb ook het ministerie gebeld. Die bevestigen de regels zoals de AP die vermeld. Dat zijn ook wettelijke regels voor particulieren. Vaker uitlezen mag, maar alleen met nadrukkelijke toestemming.
Bij bedrijven is het wel toegestaan om dagelijks een actuele meterstand op te vragen. Afhankelijk van het energiecontract kan dat wel om data per kwartier gaan.

Zie verder mijn reactie onder het artikel zelf.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Yariva
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 00:12

Yariva

Power to the people!

Grappig, ik dacht te herinneren bij Liander dat dit standaard maar iets van 6x per jaar was. En dat de consument zelf kon kiezen om dit aantal te verhogen naar bijv. 1x in 24u.

https://www.liander.nl/co...EPT_uitlezen-slimme-meter

Overigens snap ik de ophef niet volledig. Ik ben het met je privacy punten eens. Echter waarom heb je die slimme meter dan in eerste instantie in je huis hangen? Ik heb hem vooralsnog geweigerd juist om de redenen die jij opnoemt.

Mocht je inderdaad geen toestemming hebben gegeven of Enexis hanteert een opt-out beleid (lijkt me stug) dan is het wel een interessant draadje om te volgen. Dan zou die 1x per dag inderdaad ongegrond zijn.

[Voor 46% gewijzigd door Yariva op 29-05-2020 15:40]

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • 0Henk 'm!

• WillySis
De netbeheerder mag 12 keer per jaar de meter uitlezen, maar dat maar zes keer per jaar aan de energieleverancier doorgeven.
Uit de reactie van Enexis heb ik begrepen dat ze in een aantal gebieden zijn begonnen om de meter dagelijks uit te lezen. Met een beetje doorvragen bleek dat in 90% van de postcodegebieden dagelijks de meter uitgelezen wordt en afhankelijk van het type en bouwjaar van de meter worden de meterstanden per kwartier opgevraagd. Dit zou naar de energiebedrijven zijn gecommuniceerd en bij hen werd ook de verantwoordelijkheid neergelegd om dit aan de klanten te communiceren. Over een opt-out regeling is niet gesproken. Een opt-out is ook onwettig, daar er nadrukkelijk in de regeling voor de slimme meter staat dat alleen de klant kan vragen om het aantal metingen te verhogen.

Ik heb een bevriende advocaat inmiddels gevraagd om hier eens in te duiken. Het mailtje van de functionaris gegevensbeheer van Enexis (wat ik niet mag delen!) vond hij verontrustend. Er is in elk geval een klacht naar de AP gegaan. Afhankelijk wat er gevonden wordt overwegen we ook naar de rechter te stappen.
Via een paar politieke kanalen wil ik het ook naar de politiek brengen. Ik ben het niet eens met het voornemen van de netbeheerders (zoals het in het rapport genoemd wordt) en zeker niet met de schending van de wettelijke afspraken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 17:39
Per kwartier lezen is inderdaad wat er gebeurt. Adverteren ze ook mee. Daar werken al die overzicht diensten ook mee, en de leverancier wil die data ook graag hebben. Vattenfal bedelt bij mij regelmatig voor die toestemming.

Dat de netbeheerder deze informatie heeft vind ik niet zo erg. Ze kunnen ook een meter aan de andere kant van jouw kabel plaatsen, weten ze het nog steeds.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• WillySis
Per kwartier uitlezen is OK, mits je daar toestemming voor hebt gegeven.

Ik wil wel overzicht, maar niet dat anderen daar van mee kunnen profiteren en "stiekem" de data voor andere zaken kunnen gebruiken of zelfs doorverkopen. Ik heb daarom een PI aan de P0 poort gehangen en vang de data zelf op in een database op een nas. Anderen hebben geen recht om in detail te weten wanneer ik mijn was draai, hoeveel stroom mijn vriezer verbruikt enz. Die gegevens kan je wel uit die datasets halen! Er zal wel eens een labeltje verkeerd geplakt worden, maar over het algemeen kan je de grotere stroomverbruikers er goed uithalen.

Als een extern bedrijf toegang wil tot jouw data, dan mogen ze dat niet eens zelf bij de netbeheerder aanvragen. De aanvraag MOET rechtstreeks van de klant naar de netbeheerder worden gestuurd. Die regel geldt ook als jouw energiebedrijf de data vaker dan zes keer per jaar wil hebben.
Er bestaan ook diensten (zoals Toon) die de data via een extra kastje via de p0 poort uitlezen en via jouw eigen netwerk en het internet naar het bedrijf sturen.

Het vaker uitlezen is totaal onnodig, zelfs als je zonnepanelen hebt. Voor het terugleveren heb je immers extra tellers. Alleen als de prijzen per kwartier kunnen veranderen (wat met de energietransitie mogelijk is), dan is vaker uitlezen wellicht noodzakelijk. Wanneer men het echter houdt bij een hoog en een laag tarief, zijn de huidige slimme meters daar al geschikt voor. Die zijn prima te schakelen tussen teller 1 en 2 (en daarnaast ook teller 3 en 4 voor terugleveren). Dat hoeft niet op vaste tijden.

Bedrijven denken veel te gemakkelijk over het verzamelen van data die ze graag willen hebben. Het verbruik gebeurt echte achter mijn voordeur en wat ik daar doe en hoe en waarmee ik mijn stroom verbruik is mijn zaak! De regels voor de slimme meter zijn niet voor niets zoals ze nu zijn.

• MGM Nagelkerke
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 00:03
@WillySis, is hier ondertussen nog nieuws over?

Vorig jaar heeft Enexis bij mij een slimme electriciteitsmeter geplaatst, toen waren de gasmeters op.
Die is deze week alsnog geplaatst, met een paar weken terug een brief en flyer in de brievenbus dat dit ging gebeuren.

In die flyer is nergens sprake van standaard uitlezen per dag / kwartier.
Er staat wel nadrukkelijk in dat als er toestemming is, eens per maand de meetdata doorgegeven wordt aan de energieleverancier.
En er staat ook nadrukkelijk in dat het dataverkeer beveiligd is en voldoet aan de Algemene Verordening Gegevensbescherming, en privacy en security eisen. Waarbij de gedragscode is goedgekeurd door de Autoriteit Persoonsgegevens.

De opmerking dat er technische gegevens kunnen worden uitgelezen noodzakelijk voor het beheer of onderhoud van het energienet, bijvoorbeeld om storingen te voorkomen of beperken, hint naar vaker uitlezen, maar zeker niet naar eens per kwartier.

• WillySis
De vraag ligt op het ministerie van economische zaken.en men heeft om een reactie van Enexis gevraagd. Of daar al een antwoord op is, is mij niet bekend.

De AP heeft de kwestie "in onderzoek".
Gezien de snelheid waarmee de ambtelijke molens draaien, zal het nog wel een tijdje duren voordat er vanuit het ministerie of de AP meer actie wordt ondernomen.
De AP heeft wel op het rapport gereageerd en mij minister Wiebes aangegeven dat het opvragen van de meterstanden per kwartier en per huishouden onwenselijk is en dat de privacy daarbij in geding komt. Ik heb minister Wiebes zelf ook gesproken (ik heb een lobbyisten accreditatie voor een patiënten vereniging een beetje misbruikt). Hij acht het per adres en per kwartier uitlezen van de meters onwenselijk en heeft al aan de branche laten weten dat er geen geld komt voor vervanging of aanpassen van de meters en dat de wet gewoon gehandhaafd blijft, totdat deze wordt vervangen. In zijn visie is het real-live opvragen van het verbruik of levering van energie op wijk-niveau nuttiger dan het telkens achteraf opvragen van data.

Los daarvan heb ik een mailtje van Enexis ontvangen dat men "de proef" met het opvragen van de kwartier data heeft beëindigd. Daarvoor had ik al alle data van hen ontvangen. Sinds half februari 2019 gaat dat om de meterstanden per kwartier.
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee