Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Dolby atmos op een Onkyo TX-NR656

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Regato76
  • Registratie: oktober 2016
  • Laatst online: 17-02 14:05
Mijn vraag
Ik heb al een tijdje een Onkyo TX-NR656 met een Teufel Ultima 5.1 surroundset. Deze heb ik onlangs uitgebreid naar een 5.1.2 set met een setje Teufel reflect.

Via een appleTV 4k krijg ik met netflix en disney bijbehorende atmos content binnen.

Zowel Netflix als Disney vermelden uitdrukkelijk dat het al dan niet gaat om atmos content; wanneer ik op de atv de atmos voorkeur uitschakel, verdwijnt tevens de atmos vermelding bij bijvoorbeeld een film of serie. Tot zover ben ik er dus zeker van dat ik atmos content binnen krijg.

De onkyo staat uiteraard ingesteld als 5.1.2 setup en via de testtonen werkt dit ook allemaal.

Echter viel me op dat wanneer ik dus atmos afspeel en via “i” op de afstandsbediening van de onkyo kijk welke geluidssporen er worden afgespeeld, zie ik:
Input: PCM 5.1
Output 5.1.2

Ik vraag mij dus af of de input vanaf de appletv daadwerkelijk atmos betreft? En of de Onkyo het wel als dusdanig binnenkrijgt. Zo ja, geen probleem, zo nee wat zou er dan moeten staan en waar gaat het mogelijk fout?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Joenino
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 15:19
Voor zo ver ik weet stuurt apple DD+ uit. Dit is 5.1 met een atmos dataset. Dus ondanks dat het Atmos weergeeft krijg je geëmuleerd atmos en niet zoals echte Dolby TrueHD/Atmos waar je aparte kanalen hebt en echt 5.1.2 doorkrijgt.

Define R5 - Asus Maximus VII Ranger - I7 4790k @ 4,7 GHz/1.275v - 16 GB ram - RX6800 - 250GB Samsung Evo 840 - 3 x Samsung 860 EVO 250 GB

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Regato76
Reden dat ik het vroeg is tevens gelegen in het feit dat ik niet zo heel veel verschil hoor. Als je je oor op de atmos speaker legt doet hij wel “iets”. De atmos speakers staan op de frontspeakers, schuin omhoog gericht, dus zou het geluid moeten weerkaatsen tegen het plafond. Op de onkyo stel je ook die afstand in enzo, dus ik zou meer en harder geluid verwachten uit deze speakers (vooral natuurlijk bij scenes die daarom vragen).

Als ik het goed begrijp krijg je dus via netflix en disney altijd een soort surrogaat atmos? Hoe “zie” je dan het verschil tussen iets dat werkelijk uit gescheiden audio sporen bestaat en een geemuleerde bron? Ze adverteren volgens mij beide met dezelfde logo’s.

Maar dan nog, klopt het dat ik als input PCM 5.1 zie en niet bijvoorbeeld DD 5.1?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• h4ze
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 21:55
Bij netflix zou je DD+ moeten zien staan ipv pcm 5.1.
En zo check je dus of het atmos is of gewoon 5.1. (atmos gaat via DD+ en reguliere surround via dolby digital.)

Maar gezien je pcm krijgt zal de apple tv pcm uitsturen? Kan je dat wijzigen naar bitstream op de apple?
En het is inderdaad soms best lastig inderdaad om atmos upscaling te onderscheiden van echte atmos of dts x.
Ik ben soms echt verbaasd hoe goed dat werkt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Regato76
Volgens mij staan alle settings optimaal voor dolby atmos; zowel op de atv als op de Onkyo. Dat ik dan toch PCM 5.1 te zien krijg roept de vraag op of dit klopt.

Zijn er mensen met een soortgelijke Onkyo / appleTV setup die eens kunnen kijken wat de onkyo aangeeft als input wanneer er atmos content vanaf de atv wordt afgespeelt?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kennyx
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 14-05 06:49
Ik heb ook gelezen (weet even niet meer waar) dat je juist geen PCM mag gebruiken

• Regato76
Ik heb even zitten googelen en kom op het volgende:

PCM wil dus zeggen dat het bronapparaat de audiostream decodeerd.
Bij Bitstream stuurt het bronapparaat de audio niet-gedecodeerd door en moet de versterker dit doen.

Vraag die nu rijst: wat is beter, maakt het uit? Als ik het nu goed begrijp is het nu zo dat de ATV de audio decodeerd. Het klopt dus dat de Onkyo PCM audio aangeeft als input.
Wellicht is het ook gewoon een denkfoutje......ik verwacht eigenlijk dat er bij atmos content er altijd een atmos logo zou moeten branden op de Onkyo.....

Ik moet even uitzoeken of het überhaupt mogelijk is om de atmos niet-gedecodeerd door te sturen (zoals H4ze terecht dus de vraag stelt of je de ATV op bitstream kunt instellen).

Langzaam begin ik het te begrijpen ;)

• h4ze
"PCM wil dus zeggen dat het bronapparaat de audiostream decodeerd.
Bij Bitstream stuurt het bronapparaat de audio niet-gedecodeerd door en moet de versterker dit doen."

dit klopt ja, alleen kan atmos alleen gecodeerd worden verstuurd. anders zou de apple 5.1.2 of hoger als pcm moeten uitvoeren wat volgens mij niet mogelijk is.
ook laat de onkyo alleen een atmos logo zien als je een native atmos signaal invoert. vanaf een blu ray of videobestand o.i.d. de meeste streamingdiensten gebruiken dolby digital + om atmos te transporteren.
je krijgt dan een DD+ logo te zien.

het verschil tussen een non atmos DD+ en atmos DD+ kan je zien door de onkyo op de direct modus te zetten en dan kijken of alle speakericoontjes op het schermpje van de onkyo staan.

• JKen
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 23:31
Ik kreeg het btw ook niet voor elkaar bij netflix. Demo filmpje op bleuray speler werkte wel goed.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 20:20
Joenino schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 13:32:
Voor zo ver ik weet stuurt apple DD+ uit. Dit is 5.1 met een atmos dataset. Dus ondanks dat het Atmos weergeeft krijg je geëmuleerd atmos en niet zoals echte Dolby TrueHD/Atmos waar je aparte kanalen hebt en echt 5.1.2 doorkrijgt.
Dat is niet waar. Er zijn twee soorten Atmos. Zoals je zelf al zegt via DD+ en via TrueHD. Het verschil is dat het bij Dolby Digital + over lossy audio gaat en bij TrueHD over lossless HD audio.Het gaat om een lagere bitrate en een lagere sample rate. Evengoed is het 100 % Atmos. De metadata wordt bij beide streams gewoon meegestuurd. Ook met een Atmos stream die meegezonden wordt met DD + kan je dus gewoon je 11.2.6 speakers aansturen ;) Zonder Atmos metadata ondersteunen beide streams namelijk "maar" 7.1.

[Voor 4% gewijzigd door Jorgen op 31-05-2020 04:25]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 20:20
kennyx schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 18:43:
Ik heb ook gelezen (weet even niet meer waar) dat je juist geen PCM mag gebruiken
Van developer.dolby.com
WHY CAN'T I JUST SEND PCM?
There's a lot more to Dolby audio than just compression! You get the best possible audio quality when the final device in the chain does the audio decoding. Dolby audio bitstreams have metadata parameters that define how surround sound is downmixed to stereo, what type of dynamic range compression should be applied and other useful information. To get the best sound quality out of a television or home theater system, it's best if they receive a Dolby bitstream over HDMI. Additionally, there is NO way of sending Dolby Atmos over PCM over HDMI, so you have to send Dolby Digital Plus or Dolby TrueHD to get the Dolby Atmos experience.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Regato76
Net toen ik dacht het te begrijpen......

Even terug naar het begin. Ik denk dat ik alles correct heb ingesteld, zowel op de ATV als op de Onkyo. De ATV zend PCM 5.1 uit en dit bevat ook de atmos info. De Onkyo maakt hier 5.1.2 van.

Dus meer kan ik er (deze apparatuur, deze content) niet uithalen, zo is het bedoeld.

Echter......"there is NO way of sending Dolby Atmos over PCM over HDMI, so you have to send Dolby Digital Plus or Dolby TrueHD to get the Dolby Atmos experience" als deze laatste zin klopt, dan wordt je als consument geflest en krijg je niet wat men beloofd......

Acties:
  • 0Henk 'm!

• h4ze
nee de 5.1 pcm bevat geen atmos info, de onkyo upscaled het naar 5.1.2 (wederom dat kan je checken door de onkyo op direct te zetten dmv de movie knop op je ab, deze modus stuurt het ingaande signaal 1 op 1 uit)

van apple.

Controleren of Dolby Atmos is ingesteld

Ga naar 'Instellingen' > 'Video en audio' op de Apple TV 4K en selecteer 'Audiostructuur'. Controleer of 'Dolby Atmos' is ingeschakeld onder 'Meeslepende audio'. Als de opties 'Meeslepende audio' en 'Dolby Atmos' niet worden weergegeven, kan het zijn dat u de instellingen van uw thuisbioscoopsysteem moet wijzigen.

U kunt het ook controleren terwijl u op uw tv naar materiaal kijkt dat Dolby Atmos ondersteunt. Veeg omlaag op het Touch-oppervlak van uw Apple TV Remote. Zoek onder 'Info' naar .

U kunt geen geluid afspelen in Dolby Atmos als 'Begin direct' is uitgeschakeld in 'Instellingen'. Om dit te controleren, gaat u naar 'Instellingen' > 'Apps' > 'iTunes-films en -tv-programma's' > 'Begin direct'.

**** kan het zijn dat u de instellingen van uw thuisbioscoopsysteem moet wijzigen.

het zou voor atmos niet uit moeten maken maar check of je de apple tv op een 4k hdmi poort hebt zitten.
(maar 3 van de hdmi poorten op die onkyo zijn hdmi 2.0)
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True