Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

LG OLED ARC eARC vs Soundbar Dolby Atmos

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Deathsquad_187
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 18-11 08:09
Beste tweakers,

Na het en der veel artikelen gelezen te hebben kom ik er eigenlijk nog steeds niet uit. Ik hoop dat hier tweakers zitten welke wellicht in hetzelfde schuitje zitten en een goede oplossing hebben.

Gear:
LG OLEDC8 65” – HDMI 2.0b ARC
JBL 9.1 of Samsung Q90R (nog niet besloten vanwege huidig probleem) – HDMI 2.1 eARC

Sources van media:
Netflix app via TV
PLEX app via TV, gestreamed via PC
IPTV app via TV

Probleem:
Ik heb nu dus begrepen dat Dolby Atmos alleen maar lossy (gecomprimeerd) over ARC kan gaan. Het is mij niet duidelijk hoeveel kwaliteit je daarmee inlevert. Heeft iemand daar ervaring mee?

Hebben jullie bepaalde oplossingen om toch gebruik te kunnen maken van eARC, al dan niet via:
- Software update LG TV
- Nvidia Shield 2019 (in de specs staat HDMI2.0b dus heeft die niet hetzelfde probleem als mijn TV?!)
- PC op TV
- Andere oplossing?

Kortom, hoeveel lever je in op Dolby Atmos met ARC vs eARC en hebben jullie een goed idee/oplossing om toch gebruik te kunnen maken van Dolby Atmos in zijn volle glorie (ongecomprimeerd)? Of zal ik de soundbar in zijn geheel overslaan (Dolby Atmos).

Alvast bedankt!

Beste antwoord (via Deathsquad_187 op 05-06-2020 13:39)

• Jorgen
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 11:14
Ik ga hier vrijwel hetzelfde antwoord geven als ik kort geleden ook al op een andere soundbar-vraag schreef:

Dolby Atmos op een soundbar is een gimmick, een marketingterm. Het betekent vooral 2 dingen:

1) De soundbar kan het Dolby Atmos signaal decoderen en er voor zijn speakers geluid van laten horen
2) Met het beperkte aantal speakers - direct op een rijtje - doet een soundbar vooral "surround na", oftewel hij emuleert het door het geluid te richten en weerkaatsen. In verhouding met echte speakers opgehangen op de juiste plekken, zullen je merken dat surround (en dus ook Atmos) uit een soundbar niet hetzelfde is.

Precies wat @D vd V zegt dus. Ja, een soundbar zal het geluid uit je tv zienderogen verbeteren en nee, echt surround krijg je er niet uit te horen. Dat blijft bij een heel basic manier van weergeven - met weerkaatsend geluid - dus maak je alsjeblieft niet druk over welke soort Atmos-stream je hem aanvoert.

Er zijn zoals je zelf ook zag 2 soorten Atmos: Dolby Atmos via een DD+ stream over ARC versus Dolby Atmos via een TrueHD stream over eARC. Op een soundbar zal je qua geluid daar vermoedelijk niks van merken. Het is inderdaad lossy vs lossless, (en dus lagere bitrate en lagere sample rate) en wat dat aangaat vergelijkbaar met mp3 vs FLAC.

Ga je het horen? Ik betwijfel het ten zeerste.

Koop een product met eARC daarom vooral omdat je verwacht dat je de andere opties op dat apparaat wil gebruiken. Niet om een soundbar van "mooier geluid" te voorzien. Als je dus een audioproduct koopt, zorg dan dat je wensen en verwachtingen kloppen. Kijk eens met de stappen van dit lijstje: Jorgen in "Keuze tussen receivers" welke soundbars of andere audio-oplossingen dan doen wat jij voor ogen hebt.

Alle reacties

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 16:40
Atmos via een soundbar is eigenlijk al verre van een echte atmoservaring dus denk niet dat je het verschil gaat horen.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• D vd V
  • Registratie: oktober 2011
  • Niet online
Precies wat hierboven gezegd wordt. Ja, we kunnen een fancy “Atmos” sticker op een soundbar plakken maar het zegt zeer weinig. Ja, het product kan een Atmos-geluidsspoor decoderen maar dan houdt het direct weer op. Om Atmos daadwerkelijk te ervaren heb je een behoorlijk aantal correct gepositioneerde speakers nodig. Een soundbar doet niet meer dan die ervaring proberen te emuleren met reflecties. Een soundbar is op elk gebied een compromis en in mijn ogen vooral een esthetisch verantwoorde wijze van het verbeteren van het geluid van de televisie. Een product om serieus audio weer te geven, is het niet.

Panasonic TX-P50GT60 | Marantz SR7011 - UD5007 | Bluesound Node | Nvidia Shield Pro 2019 | Focal Chorus 826W - 806W - CC800W | SVS SB-2000 Pro | Synology DS918+

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Deathsquad_187
Ik heb een budget beschikbaar van 1000 euro voor mijn audio en met vrouwlief heb ik een compromis moeten sluiten.

Zij geeft niets om geluidskwaliteit enkel om de looks, dus geen kabels en veel losse componenten her en der.

Zij wil eigenlijk het liefst helemaal niets, ik een full system, dus in het midden zit een soundbar...

Uit jullie reacties kan ik dus eigenlijk opmaken, met een Atmos Soundbar zal je het verschil tussen lossy en lossless niet merken.

Conclusie, koop gewoon een soundbar en sluit hem via ARC aan. Het is goed genoeg...

Nu ga ik even onderzoeken wat de beste optie is:

JBL 9.1 of de Samsung Q90R. Mocht iemand daar nog een idee over hebben dan hoor ik het graag. Alhoewel zo een beetje alle tests en reviews die ik gelezen heb, duidelijk maken dat de Q90R gewoon de allerbeste soundbar van het moment is (binnen mijn budget).

• Nassinho
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 09-11 14:01
Ik heb onlangs de LG OLED 65E9PLA in huis gehaald, daarnaast overweeg ik de LG DSN11RG soundbar erbij te plaatsen. Nou weet ik niet zo zeer of ik hiermee het gewenste dolby atmos resultaat uit haal...

Na lang onderzoek doen ben ik er achter gekomen dat de nieuwe soundbar-line up van LG (waaronder ook de LG DSN11RG) niet geleverd/ verkocht wordt met een HDMI kabel. ik zelf vind het lastig om een geschikte hmdi kabel te vinden. Ik vroeg mij daarbij af waar ik rekening mee kan houden bij het kiezen van een hdmi kabel denkend aan (Future proof)??

Ook merk ik dat LG een slim/doordacht marketing strategie hanteert waarbij zij het specifiek hebben over Earc op hen website en niet over HDMI 2.1 (weet niet zeker of Earc & HDMI 2.1 hetzelfde zijn). Als ik naar de gebruikershandleiding kijk van het top model de LG DSN11RG staat daarin beschreven dat de HDMI poorten van de soundbar beschikken over een 2.0 aansluiting. Ook hier heb ik mijn twijfels op gezet......

Wel weet ik dat de LG OLED 65E9PLA beschikt over Earc en hdmi 2.1.....

Acties:
  • Beste antwoord
  • +4Henk 'm!

• Jorgen
Ik ga hier vrijwel hetzelfde antwoord geven als ik kort geleden ook al op een andere soundbar-vraag schreef:

Dolby Atmos op een soundbar is een gimmick, een marketingterm. Het betekent vooral 2 dingen:

1) De soundbar kan het Dolby Atmos signaal decoderen en er voor zijn speakers geluid van laten horen
2) Met het beperkte aantal speakers - direct op een rijtje - doet een soundbar vooral "surround na", oftewel hij emuleert het door het geluid te richten en weerkaatsen. In verhouding met echte speakers opgehangen op de juiste plekken, zullen je merken dat surround (en dus ook Atmos) uit een soundbar niet hetzelfde is.

Precies wat @D vd V zegt dus. Ja, een soundbar zal het geluid uit je tv zienderogen verbeteren en nee, echt surround krijg je er niet uit te horen. Dat blijft bij een heel basic manier van weergeven - met weerkaatsend geluid - dus maak je alsjeblieft niet druk over welke soort Atmos-stream je hem aanvoert.

Er zijn zoals je zelf ook zag 2 soorten Atmos: Dolby Atmos via een DD+ stream over ARC versus Dolby Atmos via een TrueHD stream over eARC. Op een soundbar zal je qua geluid daar vermoedelijk niks van merken. Het is inderdaad lossy vs lossless, (en dus lagere bitrate en lagere sample rate) en wat dat aangaat vergelijkbaar met mp3 vs FLAC.

Ga je het horen? Ik betwijfel het ten zeerste.

Koop een product met eARC daarom vooral omdat je verwacht dat je de andere opties op dat apparaat wil gebruiken. Niet om een soundbar van "mooier geluid" te voorzien. Als je dus een audioproduct koopt, zorg dan dat je wensen en verwachtingen kloppen. Kijk eens met de stappen van dit lijstje: Jorgen in "Keuze tussen receivers" welke soundbars of andere audio-oplossingen dan doen wat jij voor ogen hebt.

• AMDFreak
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 27-11 22:22

AMDFreak

Intel is zo..

Ik heb dezelfde tv als de topicstarter alleen dan in 55".

Zelf heb ik altijd de LG SK8 in gedachte gehad. Ik had altijd het idee, mijn TV heeft eARC, dus dan moet mijn soudbar ook eARC hebben, om eventuele bottlenecks te voorkomen.

Maar die nieuwe soundbar lijn laat ook maar op zich wachten.. en als ik de berichten hierboven lees, moet ik dat eARC maar even opzij zetten. Ondanks dat mijn tv dit wel ondersteund.

15x Jinko 260Wp = 3900Wp @ SE4000 - Zuid 35 PV output

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Benzed
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 27-11 17:32

Benzed

LG65C8 owner

Zoals als eerder hierboven is vermeld zou ik met een soundbar dolby atmos over dd+ met ARC mij verder geen zorgen maken. Heb je een volledig 5.1.4 systeem zou ik daar wel in investeren om lossless dolby atmos af te spelen. Maar dan is dat met een shield of blu ray speler goedkoper op te lossen dan een nieuwe tv te kopen die earc ondersteund. ik denk dat men veel te veel blind staart op het woordje atmos. zorg maar eerst dat je die in de breedte echt weer kan geven met afzonderlijke speakers. Een soundbar is leuk en ziet er strak uit maar ga dan niet klagen over de beperkte mogelijkheden. Daarnaast kan je gewoon een shield of blu ray speler op je soundbar aansluiten en dan heb je ook atmos mits beide ondersteunen.

Edit: software update mbt earc voor c8 is nog niks van bekend en gaat er waarschijnlijk niet komen gezien nieuwe modellen dit wel ondersteunen.

Netflix geeft alleen dd+ atmos door. zelfde bij amazon en disney. Een externe speler kan wel over dolby truehd atmos doorgeven maar dan alleen met earc. Dus in dit geval wat jij wil is earc een vereiste en de codec dolby truehd waar atmos inzit. Gezien jij het meeste dd+ atmos wil afspelen zou ik het daar lekker bij laten op een soundbar.

Vergeet niet dat earc ook over hdmi 2.0b kan. Het is aan de fabrikant om dit te ondersteunen.
Ook de nvidia shield kan atmos in dd+ doorsturen.
wat ik ook heb gelezen is dat met de nieuwe tv's earc alleen wordt ondersteund via externe players en niet met de interne apps bijv plex.

[Voor 35% gewijzigd door Benzed op 04-06-2020 15:12]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jorgen
AMDFreak schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 13:24:
Ik heb dezelfde tv als de topicstarter alleen dan in 55".

Zelf heb ik altijd de LG SK8 in gedachte gehad. Ik had altijd het idee, mijn TV heeft eARC, dus dan moet mijn soudbar ook eARC hebben, om eventuele bottlenecks te voorkomen.

Maar die nieuwe soundbar lijn laat ook maar op zich wachten.. en als ik de berichten hierboven lees, moet ik dat eARC maar even opzij zetten. Ondanks dat mijn tv dit wel ondersteund.
Dat sowieso. eARC moet bij beide apparaten beschikbaar zijn, anders heb je een niks aan.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Jorgen
Benzed schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 14:27:
Zoals als eerder hierboven is vermeld zou ik met een soundbar dolby atmos over dd+ met ARC mij verder geen zorgen maken. Heb je een volledig 5.1.4 systeem zou ik daar wel in investeren om lossless dolby atmos af te spelen. Maar dan is dat met een shield of blu ray speler goedkoper op te lossen dan een nieuwe tv te kopen die earc ondersteund. ik denk dat men veel te veel blind staart op het woordje atmos. zorg maar eerst dat je die in de breedte echt weer kan geven met afzonderlijke speakers. Een soundbar is leuk en ziet er strak uit maar ga dan niet klagen over de beperkte mogelijkheden. Daarnaast kan je gewoon een shield of blu ray speler op je soundbar aansluiten en dan heb je ook atmos mits beide ondersteunen.

Edit: software update mbt earc voor c8 is nog niks van bekend en gaat er waarschijnlijk niet komen gezien nieuwe modellen dit wel ondersteunen.

Netflix geeft alleen dd+ atmos door. zelfde bij amazon en disney. Een externe speler kan wel over dolby truehd atmos doorgeven maar dan alleen met earc. Dus in dit geval wat jij wil is earc een vereiste en de codec dolby truehd waar atmos inzit. Gezien jij het meeste dd+ atmos wil afspelen zou ik het daar lekker bij laten op een soundbar.
Bijna goed. Vanaf een bronapparaat naar je soundbar of receiver heb je heen eARC nodig. Het is dan gewoon inkomend bronsignaal en geen audio return channel.
Vergeet niet dat earc ook over hdmi 2.0b kan. Het is aan de fabrikant om dit te ondersteunen.
Ook de nvidia shield kan atmos in dd+ doorsturen.
wat ik ook heb gelezen is dat met de nieuwe tv's earc alleen wordt ondersteund via externe players en niet met de interne apps bijv plex.
Daarom sluit je dus ook al je bronapparaten direct op je soundbar/versterker/home cinema aan. Dan heb je niks met ARC, eARC of optisch te maken. Pas wanneer je vwb beeld geen 4k/hdr/etc op je receiver kunt doorsturen naar de tv ga je voor direct aansluiten op de tv.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Deathsquad_187
Gouden info Jorgen,

Conclusie: wil je per se Lossless Dolby Atmos en je TV heeft geen eARC, dan kan dat via een externe speler zoals een Shield eventueel opgelost worden door deze direct aan te sluiten op je geluidssysteem. Echter is het verschil tussen Lossless en lossy Dolby Atmos op een soundbar nauwelijks merkbaar waardoor de investering (indien je het alleen voor het geluid doet) het niet waard is.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jorgen
Deathsquad_187 schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 09:57:
Gouden info Jorgen,

Conclusie: wil je per se Lossless Dolby Atmos en je TV heeft geen eARC, dan kan dat via een externe speler zoals een Shield eventueel opgelost worden door deze direct aan te sluiten op je geluidssysteem. Echter is het verschil tussen Lossless en lossy Dolby Atmos op een soundbar nauwelijks merkbaar waardoor de investering (indien je het alleen voor het geluid doet) het niet waard is.
Graag gedaan.

Waar het vooral in zit is dat op een soundbar atmos echt 'nadoen' blijft. Daarom zal er weinig verschil zijn tussen lossless of lossy atmos.

Nu vraag ik me sowieso wel eens af of mensen het verschil tussen DTS en Dolby kunnen horen, of tussen DD+ en TrueHD.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• plexter22
  • Registratie: september 2014
  • Laatst online: 16:30
Ga gewoon voor de q90 soundbar ben je de lg snel vergeten

Acties:
  • +1Henk 'm!

• CR2032
  • Registratie: juli 2016
  • Niet online
Inderdaad, vergeet Atmos en koop een goede Soundbar als je compact wil.

Kijk eens naar de Bose Soundbar 700. Sinds het MIT eigenaar is geworden maken ze de laatste jaren veel interessanter spul. Optioneel uit te breiden en met Google Assistant.
Pagina: 1

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Black Friday 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True