Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Straalt een WiFi receiver signaal uit?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sjeefr
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 17-06 08:25
Toen ik anderhalf jaar geleden mijn huis kocht heb ik tijdens de verbouwing er veel aan gedaan om apparaten van internetsignaal te kunnen voorzien via de kabel. Voornaamste reden was om de Wifi straling te minimaliseren (geen aluhoedje). Nu anderhalf jaar later wil je meer hardware in je huis en meer en meer van die apparaten hebben geen UTP-aansluiting en verkrijgen het signaal enkel via WiFi. Ik wil slimme wandcontactdozen hebben en die hebben enkel WiFi, om maar een voorbeeld te geven.

Nu vond ik dat in eerste instantie een probleem. "Weer een apparaat dat WiFi vraagt, dus nog meer straling in huis". Het is de verkeerde term ervoor, maar volgens mij zijn deze apparaten enkel 'receivers' van het WiFi signaal en geen zenders. De router gaat niet opeens meer signaal uitzenden. Er is dus niet meer straling.
Of met een analogie; of ik nou 5 mensen of 10 mensen in mijn woning heb, ik hoef niet harder te schreeuwen als mijn initiële bereik overal voldoende was.

En daarmee ook mijn vraag: zorgen meer dergelijke WiFi apparaten in je huis voor meer straling/interferentie, omdat ze zelf ook een signaal moeten uitsturen om te verbinden (ik noem maar wat), of zijn het enkel 'receivers' en hebben ze geen verdere bijdrage?

Beste antwoord (via Sjeefr op 29-05-2020 16:11)

• hanhoo
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 25-05 22:35
https://tweakers.net/i/5K0_kOwve0hswBLx9jVNXqiLcFg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MtEOso1Qnmh1gdWzuwRTiMwU.png?f=fotoalbum_large

Zo ziet een RF landschap eruit bij wifi waar geen verkeer is. De apparaten met een wifi antenne ingebouwd zullen af en toe de kanalen verkennen.

https://tweakers.net/i/mTuyb-npSS-ua2nqdGBToyKYS6U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aPZrRnX0Oucno6NB3tZGQnqJ.png?f=fotoalbum_large

Zo ziet een wifi landschap eruit als er veel verkeer is.

Conclusie: ja, apparaten die een wifi antenne hebben, geven wel verkeer ook als wifi niet wordt gebruikt. Maar het staat in geen enkel verhouding met wifi waar daadwerkelijk ook verkeer op is, constant gedownload en gegamed wordt. :)

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: september 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Puur technisch gezien. Het eerste.

Er wordt een boel gecommuniceerd, ook met dat soort apparaten en die communicatie gaat heen en weer. Alleen al om de verbinding in stand te houden.

Je kan een complete discussie starten of je je er zorgen over moet maken, maar dat is een andere vraag dan die je stelt, dus daar ga ik dan ook bewust niet op in.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MrSenne
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 18-06 14:25
WiFi is een tweewegsverbinding he, het apparaat ontvangt signaal van het access point en stuurt daarna ook een response terug.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bastiaan
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 18-06 09:50

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

Ik weet niet exact hoe groot dat de impact is, maar het is sowieso tweewegverkeer (dus: meer straling).

🏁 Honda CBR1000F-SS •  iPhone 11 •  MacBook Air (2015) •  TV 4K •  Watch S6 •  AirPods Pro

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sjeefr
Lekker duidelijk, lekker snel! Ik was de response van dergelijke apparaten ook vergeten. Dan heb je dus meer straling en vermoedelijk interferentie.

Thanks guys, weet ik weer voldoende!

[Voor 7% gewijzigd door Sjeefr op 29-05-2020 10:05]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 01:35

DataGhost

iPL dev

Sjeefr schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 09:58:
De router gaat niet opeens meer signaal uitzenden. Er is dus niet meer straling.
Of met een analogie; of ik nou 5 mensen of 10 mensen in mijn woning heb, ik hoef niet harder te schreeuwen als mijn initiële bereik overal voldoende was.
Ook belangrijk om je te realiseren dat een wifi-device niet constant aan het stralen is. Als er niemand bij jou in huis is praat je waarschijnlijk niet, hoe meer mensen in je huis aanwezig zijn hoe meer je praat. Maar dat wil niet zeggen dat je met 10 mensen in je huis non-stop aan het ratelen bent. Afhankelijk van het type apparaat kan het best zijn dat die maar heel sporadisch verkeer veroorzaken, waardoor het grootste deel van de tijd niks qua straling rondgeslingerd wordt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online
Straling en interferentie zijn volgens mij echt verschillende dingen. Als je alles in een wifi netwerk hebt stijgt niet je interferentie, je moet alleen bandbreedte delen, maar dat is met dit soort apparaten verwaarloosbaar. Interferentie krijg je als twee verschillende wifi netwerken naast elkaar zitten en elkaar beinvloeden.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +5Henk 'm!

• hanhoo

Zo ziet een RF landschap eruit bij wifi waar geen verkeer is. De apparaten met een wifi antenne ingebouwd zullen af en toe de kanalen verkennen.

Zo ziet een wifi landschap eruit als er veel verkeer is.

Conclusie: ja, apparaten die een wifi antenne hebben, geven wel verkeer ook als wifi niet wordt gebruikt. Maar het staat in geen enkel verhouding met wifi waar daadwerkelijk ook verkeer op is, constant gedownload en gegamed wordt. :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sjeefr
@hanhoo ah, dit is top! Thanks voor de visualisatie.
Je kan hiermee concluderen dat WiFi apparaten geen probleem zijn. Apparaten die veel internet gebruik kan je, om verscheidene redenen het beste bekabeld installeren.

Top, dan ziet het er bij ons thuis goed uit :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• hanhoo
Sjeefr schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 16:10:
@hanhoo ah, dit is top! Thanks voor de visualisatie.
Je kan hiermee concluderen dat WiFi apparaten geen probleem zijn. Apparaten die veel internet gebruik kan je, om verscheidene redenen het beste bekabeld installeren.

Top, dan ziet het er bij ons thuis goed uit :)
Graag gedaan.
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True