Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buizerd88
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 25-06-2020
Beste allen,

Ik heb in september 2016 een PC samengesteld, en deze is na bijna 4 jaar toch toe aan een upgrade.

Destijds was de setup als volgt:
Behuizing
Fractal Design Define R5
Processor
Intel Core i5 6600 / 3,30GHz
Moederbord
MSI H110M PRO-VD
Geheugen
Crucial 8GB 2133MHz DDR4 (2x 4GB)
Voeding
650W Corsair VS650
Opslag #1
Samsung 750 EVO 250 GB (SSD)
Opslag #2
Seagate Barracuda 1 TB
Videokaart
Nvidia GeForce GTX 970 (4 GB)
Koeling
Cooler Master Hyper 212X
Monitor
BenQ GL2460HM

Voor de upgrades had ik het volgende in gedachten:
Geheugen
G.Skill Aegis F4-3000C16D-32GISB (2x 16 GB)
Opslag #3
Crucial BX500 1TB SSD
Videokaart
PowerColor AMD Radeon RX 5700 Red Dragon 8 GB GDDR6
Monitor
AOC CQ32G1

Redenering voor de keuzes is als volgt:
Ik game graag, en merkte dat de nieuwste games niet echt soepel meer liepen.
1. de 2x4GB RAM is erg outdated en voor het future-proof maken wil ik 2x16GB.
2. Mijn SSD van 250GB en harde schijf van 1 TB raken vol, en ik heb nu de meeste games al op de harde schijf staan. Voor het snel laten draaien wil ik alle games op een SSD.
3. Met de upgrade wil ik graag van HD naar 1440p gaan, hierbij hoort een videokaart die dat goed moet kunnen ondersteunen.
4. een videokaart die 1440p aankan is natuurlijk nutteloos als er geen scherm bij zit die al het moois kan laten zien. Ik wou eerst voor een 27inch plat scherm gaan. maar zag een aanbieding waar 31,5 inch en curved €50,- meer kostte.

Mijn vraag:
De kosten van deze upgrades bij elkaar is ongeveer €900 - €1000 euro. Is de keuze om het moederbord en de processor te laten voor wat het is dom? of zijn er redenen waarom die ook moeten worden geüpgrade?

Vervolg vraag:
Ik heb natuurlijk al een klein beetje research gedaan om deze upgrades bij elkaar te vinden en met mijn beperkte kennis van zaken denk ik dat dit allemaal goed samen moet kunnen werken. is dat ook zo?

Alvast heel erg bedankt voor iedere reactie die hierop volgt en excuses als ik dit bericht ergens anders had moeten plaatsen.

Groeten,
Buizerd

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:41
Wat wil je er überhaupt mee gaan doen? En dan doel ik op welke spellen etc.

Volgens mij een moederbord en AMD Ryzen 3600 met idem geheugen, SSD en de 5700 zit je volgens mij ook aan zo'n prijs. Dat lijkt me dan veel interessanter.

Alhoewel de monitor er dan buiten valt, maar goed.

Als je weinig uit wilt geven, zou ik eerder een upgrade doen van de GPU, SSD en de monitor desnoods.
Kijken of dat werkt zoals je zou willen. En sparen voor bovenstaande.
Denk dat je daar in totaal meer mee op schiet. Kan best zijn dat je CPU nog voldoende is voor je eisen.

Ikzelf ben begin dit jaar van een i7 3770k over gegaan naar de 3900x om legio redenen.
Maar officieel kon hij nog best wel mee.

[ Voor 49% gewijzigd door Arunia op 29-05-2020 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomas_n
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11-06 11:38
Als het doel is om op hogere resolutie te kunnen spelen, dan lijkt me de upgrade die je voorstelt prima. Zolang je geen CPU-intensieve spellen speelt kan je prima op hogere resolutie gamen met alleen een GPU-upgrade.

32 GB ram is wel wat overdreven voor gaming. 16 GB is prima. Future-proof is altijd een beetje lastig. Wie weet of er tegen de tijd dat je een volgende upgrade doet (moederbord+CPU) niet sneller/groter ram geheugen te koop is voor minder geld. Of misschien kan je dan zelfs overstappen naar DDR5.

Hoe oud is je voeding, trouwens? Als die vijf+ jaar oud is zou ik die ook vervangen voor je er een dure nieuwe videokaart aan hangt.
Edit: ah, uit 2016. Het kan nog wel, maar een hogere kwaliteit voeding die je mee kan nemen naar je volgende upgrade lijkt me geen slecht idee. Bijvoorbeeld de Corsair RM550x (2018) Zwart of de pricewatch: be quiet! Straight Power 11 550W.

[ Voor 24% gewijzigd door thomas_n op 29-05-2020 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:12
Voor €900 - 1000 zou ik lekker een compleet nieuw systeem in elkaar zetten. Aan alle kanten beter en sneller dan je nu hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brid
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-07-2024

brid

Onze excuses voor het ongemak

Even een opmerking betreffende het geheugen, je hebt een 3000MHz set gekozen, maar als ik het goed heb ondersteund je moederbord max 2133 MHz.

Grappig een setje 3000MHz is goedkoper dan een 2133 setje

Met een 5700 gaat je cpu trouwens een bottleneck worden, dit gebeurde bij mij al met een 6700K@4.5GHz
BV shadow of the tomb raider op 1080p max met de 6700k 77fps en met mijn 3800x 92 fps

al zal dit minder zijn met een 1440P scherm

[ Voor 37% gewijzigd door brid op 29-05-2020 11:11 ]

DIY NAS, Hoofd PC
Unchain your pc/laptop, buy a SSD!!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buizerd88
Dank jullie wel voor de snelle reacties!

de games die ik speel / wil spelen en dus op hogere resolutie en settings en minder delay zijn o.a. shadow of the tombraider, Borderlands 3 + DLC's, Witcher 3 + DLC's en Dota2, CS GO, en af en toe Overwatch en CoD. Maar er komen natuurlijk games zoals o.a. Doom Eternal en Overwatch 2.

Ik begrijp dus uit de reacties dat CPU upgrade niet vergeten moet worden, maar dat dat in mijn geval afhangt van de games die ik wil spelen en de requirements die daar aan hangen.
en de 32 RAM is inderdaad misschien overdreven, maar deze 2x 16GB is 30% duurder dan 1x 16GB. Als DDR5 uitkomt zie ik dat wel weer over 4 jaar :)

Een nieuw systeem incl. monitor is zeker niet goedkoper, Het idee is dat ik over een jaar, of ander half het moederbord + CPU + voeding vervang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buizerd88
oh, dan moet ik dus ook een nieuw moederbord die 3000 MHz aan kan? dan kan ik tegelijk ook beter meteen een nieuwe CPU doen, en wordt een heel nieuw systeem toch goedkoper :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thomas_n
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11-06 11:38
Het geheugen werkt (waarschijnlijk) wel op je moederbord, alleen dus niet op volle snelheid. Nou kan de i5 6600 toch niet zo heel veel met sneller geheugen, dus dat maakt niet zoveel uit.

Op 1440p is de cpu veel minder snel een bottleneck dan op 1080p. De spellen die je noemt zijn op hogere resolutie vooral GPU-intensief.

Ik zou nu gewoon je GPU en monitor upgraden, evt je ram en voeding. Als je over anderhalf jaar de rest doet dan kan je zo de totale kosten een beetje spreiden en kan je nu vast op hogere resolutie gamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buizerd88
ok top!

Dankjewel voor je input Thomas_n!
Pagina: 1