Maximale belasting bestrating

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petoefel
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 29-03-2023
4 weken geleden hebben wij een gedeelte van onze tuin (ongeveer 100m2) laten bestraten met betontegels 20x30x6.

Onder de tegels ligt 5cm gebroken puin en daar bovenop 15cm zand.

Nu overweeg ik er een zwembad op te zetten met een inhoud van 30m3 wat dus grofweg overeen komt met 30000kg. Kan dat zomaar?

Als ik er zelf een beetje aan reken en vergelijk met een auto ga ik ervan uit dat een auto (oprit) gemiddeld 1000kg weegt. Dat betekent dat er 250kg belasting op elk wiel komt. Het contact oppervlakte van elk wiel met de straat is ongeveer 400 cm2. 250 /400= 0,625kg.

Bij een auto is de belasting dus 0.625kg per cm2.

Het zwembad dat ik wil zetten heeft een oppervlakte van 7.32 x 3.66 = 26,79m2.

30000/26,79 = 1119, 82 kg/m2.

1m2 = 10000cm2 dus 1119,82 / 10000 = 0,112 kg/cm2.

De belasting van het zwembad is dus bijna een factor 6 kleiner dan de auto.

Toch beangstigt mij de gedachte van 30000kg (30 autos!) op die stenen wel.

Wat is jullie gedachte hierover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 06:25
Is afhankelijk van hoe goed de ondergrond verdicht is en wat daar onder zit. Veen of zandgrond verschilt nog al.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14:15

_Apache_

For life.

Bel de stratenmakers even op, die weten dat vast, en kennen jouw situatie.

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omni superens
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
Petoefel schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 09:29:
Als ik er zelf een beetje aan reken en vergelijk met een auto ga ik ervan uit dat een auto (oprit) gemiddeld 1000kg weegt. Dat betekent dat er 250kg belasting op elk wiel komt. Het contact oppervlakte van elk wiel met de straat is ongeveer 400 cm2. 250 /400= 0,625kg.
Je bent uitgegaan van een auto zoals een Volkswagen Polo. Bij andere auto's kan dat al makkelijk richting de 2000kg gaan en dat is nog zonder dat er iemand in zit. Dan zit je al meteen op het dubbele van wat je hebt uitgerekend en ruim boven de belasting van het zwembad. Persoonlijk zou ik me er dus niet heel druk om maken (mits het werk goed is uitgevoerd natuurlijk).

[ Voor 7% gewijzigd door Omni superens op 29-05-2020 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vectormatic
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-05 21:54

vectormatic

Warlock of the doorlock

Omni superens schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 10:01:
[...]

Je bent uitgegaan van een auto zoals een Volkswagen Polo. Bij andere auto's kan dat al makkelijk richting de 2000kg gaan en dat is nog zonder dat er iemand in zit. Dan zit je al meteen op het dubbele van wat je hebt uitgerekend en boven de belasting van het zwembad.
Zelfs met een polo is die belasting al bijna 6x zo hoog als bij het zwembad (0,6 kg/cm^2 vs 0,11), daar zit t probleem em niet, TS maakt zich meer zorgen over het totaal.

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petoefel
[...]

Je bent uitgegaan van een auto zoals een Volkswagen Polo. Bij andere auto's kan dat al makkelijk richting de 2000kg gaan en dat is nog zonder dat er iemand in zit. Dan zit je al meteen op het dubbele van wat je hebt uitgerekend en ruim boven de belasting van het zwembad.
Dat maakt het verschil nog groter. Ik bedoelde ermee te zeggen, als de bestrating een auto aankan zou deze wat betreft de theoretische belasting per cm2 ook het zwembad moeten aankunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutX
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09:36
5cm gebroken puin doet helemaal niets.... In de wegenbouw wordt alles onder de 20cm puin als 'niet relevant' gezien -> je had beter 20cm puin kunnen doen en dan 5cm straatzand. Maar dat is je vraag niet.

Wat ligt er onder het puin? Ook zand, of klei?

Stenen houden het gewicht wel namelijk...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 93986

[...]

Je bent uitgegaan van een auto zoals een Volkswagen Polo. Bij andere auto's kan dat al makkelijk richting de 2000kg gaan en dat is nog zonder dat er iemand in zit. Dan zit je al meteen op het dubbele van wat je hebt uitgerekend en ruim boven de belasting van het zwembad.
Geef mij 1 middenklasse auto die tegen de 2000kg zit. De meeste grote auto's zitten rond 1200 tot 1400kg. Afhankelijk van de leeftijd en/of hybride bijvoorbeeld.

Mijn Avensis station 2e generatie zit op 1350kg. Give or take.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Puntbelasting: rond de wijkcontainers zijn alle reguliere stoeptegels gebroken door de vuilniswagens die ze legen. Andere tegel, ander gewicht.
Totaalbelasting: kennis plaatste een zwembad op een vlonder in veengrond. Vlonder verzakte tientallen centimeters. Veen-, klei- of zandgrond? Op veengrond zou ik voorzichtig zijn. Misschien duwt het zwembad de rest van je terras omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petoefel
Def1ant schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 10:06:
5cm gebroken puin doet helemaal niets.... In de wegenbouw wordt alles onder de 20cm puin als 'niet relevant' gezien -> je had beter 20cm puin kunnen doen en dan 5cm straatzand. Maar dat is je vraag niet.

Wat ligt er onder het puin? Ook zand, of klei?

Stenen houden het gewicht wel namelijk...
Er zit leem/ klei onder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutX
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09:36
Dan vrees ik dat je oprit hoe dan ook gaat verzakken. Misschien dat je nog een houtenplaat onder het zwembad kunt leggen, en nog wat breder maken, zodat de druk beter verdeeld wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-05 12:46
Anoniem: 93986 schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 10:07:
[...]

Geef mij 1 middenklasse auto die tegen de 2000kg zit. De meeste grote auto's zitten rond 1200 tot 1400kg. Afhankelijk van de leeftijd en/of hybride bijvoorbeeld.

De meeste EV's in het C-segment...

@Anoniem: 37297
Ik zou het toch even opvragen bij degene die je het hebt laten bestraten, aangezien dit maar 4 weken geleden is zou die dit nog wel moeten weten :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:28
Def1ant schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 10:52:
Dan vrees ik dat je oprit hoe dan ook gaat verzakken. Misschien dat je nog een houtenplaat onder het zwembad kunt leggen, en nog wat breder maken, zodat de druk beter verdeeld wordt.
Dat is toch niet nodig? Een zwembad is toch bij uitstek goed verdeeld? (los van of het terras het uberhaupt houdt ( * nachtnet verwacht van wel) )

@Smobbo @TS is een user met ontelbaarveel notificaties. Topicstarter = @Petoefel ;)

[ Voor 21% gewijzigd door nachtnet op 29-05-2020 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omni superens
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
vectormatic schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 10:04:
[...]

Zelfs met een polo is die belasting al bijna 6x zo hoog als bij het zwembad (0,6 kg/cm^2 vs 0,11), daar zit t probleem em niet, TS maakt zich meer zorgen over het totaal.
Als het totaal van een zwembad een probleem gaat opleveren dan gaat de belasting van een auto ook problemen geven. Blijft hooguit de vraag wat het doel was van het bestraten, maar aangezien er over auto's wordt gepraat ga ik daar voor het gemak maar vanuit.
Anoniem: 93986 schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 10:07:
[...]

Volgens mij had ik het over andere auto's in het algemeen, niet specifiek middenklassers. Maar zoals je zelf al aangeeft factoren als hybride/elektrisch zorgen er doorgaans voor dat het gewicht omhoog gaat. En daar komen er juist meer van.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:28
Het hangt van veel meer factoren af dan hier wordt gesuggereerd. Hoe lang staat het gevulde zwembad op de oprit? Hoe zijn de lagen zand en puin verdicht?

Bij een goede verdichting spreidt de belasting van het water via de bestrating, zandbed en puin nog naar een groter oppervlak. Uitgaande van 45 graden spreiding wordt het oppervlak aan alle zijden 27 (=6+15+6)cm groter, wat in totaal een toename is van 26.8 naar 33.0 m2. De m2 belasting op de onderliggende klei/leemlaag is dus 25% lager dan op de bestrating. Die afname is voor een autowiel veel groter omdat deze zelf een veel kleiner contact oppervlak heeft (400-> 5476 cm2!)

Verschil met een auto is natuurlijk dat de auto nooit exact op dezelfde plek geparkeerd staat.

Je kan natuurlijk beginnen met het zwembad niet met ruim 1 meter water te vullen om te zien of het zetting veroorzaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:58
De vergelijking met een oprit raakt kant noch wal. Klinkers voor een oprit zijn namelijk 8 cm tegenover betontegels van 6 cm dik. Hier mis je dus al een stuk.

Een zwembad is een gelijke belasting over de gehele ondergrond, tegenover een piekbelasting op de vier wielen van een auto op een oprit.

Persoonlijk zou ik me niet te veel zorgen maken, misschien verzakt er wat, maar als de ondergrond goed aangetrilt is zal dit gelijkmatig gebeuren. Ik zou me meer zorgen maken over het moment dat je al het water weg laat lopen, dat slaat al het zand weg en dan krijg je wel een flinke kuil in je tuin.

Klinkers op de oprit liggen ook in verband, wat het uit elkaar lopen tegengaat. Tegels liggen vaak gewoon in heel of halfsteens verband. Niet bedoeld voor echte stevigheid.

[ Voor 12% gewijzigd door Den_S85 op 29-05-2020 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petoefel
[b]Smobbo in "Maximale belasting bestrating"Smobbo schreef
@Anoniem: 37297
Ik zou het toch even opvragen bij degene die je het hebt laten bestraten, aangezien dit maar 4 weken geleden is zou die dit nog wel moeten weten :+
Bij het bestraten heb ik aangegeven er een zwembad van ongeveer 10m3 op te willen zetten. Dat is inmiddels 30m3 geworden. Ik vraag me dan ook af of er een verschil zit tussen 10m3 of 30m3 als de hoogte gelijk blijft. (1m). Als je daar over gaat denken zou je ook kunnen terug rekenen en denken 'gaan de tegels verzakken als je er 1 m3 (1m x 1m x1m) op zet. Het enige verschil met 30m3 is de oppervlakte.

Daarnaast dacht ik aan de volgende twee zaken:

- het is een jaren 30 huis waar al heel langs niets in de tuin gedaan is. De grond onder het zand is zeer hard.

- het zand en de tegels zijn aangetrild met een trilplaat. Laten we voor het gemak uitgaan van een lichte trilplaat met een vermogen an 11kn. De oppervlakte van zo'n trilplaat is 40 x 60 = 2400cm2.

11kn is ongeveer 1100kg. Dus om weer terug te rekenen naar belasting per cm2: 1100 / 2400 =0,46kg per cm2. Een stuk meer dus als de belasting die het zwembad gaat leveren.

Zo kan ik ook rekenen naar 1 persoon van 60kg op een tegel van 20 x 30 gaat toch zeker niet wegzakken. Maar als dat nu 500 personen op 500 tegels bij elkaar zijn, verandert dat dan de zaak?

Mijn algehele vraag is dus, moet ik alleen naar deze belasting kijken of doet het totaal gewicht ook nog iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petoefel
loeberce schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 11:10:
Het hangt van veel meer factoren af dan hier wordt gesuggereerd. Hoe lang staat het gevulde zwembad op de oprit? Hoe zijn de lagen zand en puin verdicht?

Bij een goede verdichting spreidt de belasting van het water via de bestrating, zandbed en puin nog naar een groter oppervlak. Uitgaande van 45 graden spreiding wordt het oppervlak aan alle zijden 27 (=6+15+6)cm groter, wat in totaal een toename is van 26.8 naar 33.0 m2. De m2 belasting op de onderliggende klei/leemlaag is dus 25% lager dan op de bestrating. Die afname is voor een autowiel veel groter omdat deze zelf een veel kleiner contact oppervlak heeft (400-> 5476 cm2!)

Verschil met een auto is natuurlijk dat de auto nooit exact op dezelfde plek geparkeerd staat.

Je kan natuurlijk beginnen met het zwembad niet met ruim 1 meter water te vullen om te zien of het zetting veroorzaakt.
Dankje.. Duidelijke uitleg!
Den_S85 schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 11:11:
De vergelijking met een oprit raakt kant noch wal. Klinkers voor een oprit zijn namelijk 8 cm tegenover betontegels van 6 cm dik. Hier mis je dus al een stuk.

Een zwembad is een gelijke belasting over de gehele ondergrond, tegenover een piekbelasting op de vier wielen van een auto op een oprit.

Persoonlijk zou ik me niet te veel zorgen maken, misschien verzakt er wat, maar als de ondergrond goed aangetrilt is zal dit gelijkmatig gebeuren. Ik zou me meer zorgen maken over het moment dat je al het water weg laat lopen, dat slaat al het zand weg en dan krijg je wel een flinke kuil in je tuin.

Klinkers op de oprit liggen ook in verband, wat het uit elkaar lopen tegengaat. Tegels liggen vaak gewoon in heel of halfsteens verband. Niet bedoeld voor echte stevigheid.
Denk eerlijk gezegd ook dat het gewoon kan. Het laten weglopen kan via een drainage koppeling onderaan het zwembad. Daar kun je slang aansluiten en naar het riool laten lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Als je het zwembad een weekje / maandje laat staan zal er relatief weinig gebeuren...
Laat je het zwembad permanent staan, ja dan zal je zeker verzakking gaan zien op den duur. Maar of dat over een maand, een half jaar, een jaar is, dat is van zoveel meer afhankelijk dan alleen de 5 cm en 15 cm zand.

Wil je het zeker weten: dan zal je een paar sonderingen uit moeten voeren om de bodemgesteldheid goed in kaart te brengen >:) Zou ik je niet aanraden, maar dan weet je wel waar je aan toe bent :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petoefel
Allemaal bedankt voor het meedenken en de vele reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fastedje
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 11:47
Beton kan heel goed hoge drukbelasting aan, echter beton kan maar heel weinig trekbelasting verdragen.

Ik denk dat er twee risico's zijn:
1 gaan je tegels breken
2 gaat he grond verzakken

1: een zwembad verdeelt de druk heel gelijkmatig als de onderkant zacht is. Als er vervolgens geen harde voorwerpen of grote kuilen onder je tegels zitten dan kan een betontegel heel wat hebben.

2. Een huis met fundering oefent volgens mij een veel hogere druk uit op de grond, tenzij het huis op heipalen staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:28
fastedje schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 13:42:
Beton kan heel goed hoge drukbelasting aan, echter beton kan maar heel weinig trekbelasting verdragen.

Ik denk dat er twee risico's zijn:
1 gaan je tegels breken
2 gaat he grond verzakken

1: een zwembad verdeelt de druk heel gelijkmatig als de onderkant zacht is. Als er vervolgens geen harde voorwerpen of grote kuilen onder je tegels zitten dan kan een betontegel heel wat hebben.

2. Een huis met fundering oefent volgens mij een veel hogere druk uit op de grond, tenzij het huis op heipalen staat.
Hij geeft aan dat de tegels op zandbed en puinfundering liggen. Jouw opmerking 1 is daarmee niet aan de orde.

Ad 2, een huis kan zakken bij een fundering op staal of een paalfundering; het ontwerp van de fundering (en de juiste uitvoering ervan) borgt dat de zetting acceptabel en liefst ook gelijkmatig is; de vergelijking met dit zwembad gaat niet op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:13
Zoals al een paar keer is opgemerkt, met die tegels gebeurt niets, want gelijkmatig belast.

Het gaat om de draagkracht in totaal, dus maar weer eens mijn Polytechnisch Zakboekje er bij gehaald voor wat vuistregeltjes.
Ondergrond is leem en klei.

Toelaatbare druk in kg/cm2
- voor leemhoudende gronden 0,8-1,6
- voor kleilaag op draagkrachtige onderlagen 1,0-2,0

Belasting 1 m hoog water = 0,1 kg/cm2, dus ruimschoots minder dan toelaatbaar.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m_rick
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 07-05 21:04
Afgelopen zomer heb ik een zwembadje van 360cm rond en +/- 60cm hoog op mijn terras gehad. Dus zeg een 5 à 6 kuub.. Het terras is 3 jaar geleden aangelegd, en bestaat uit 60x60x4 tegels (een maatje dunner dus) maar ik heb na afloop geen verzakkingen gezien. Ik zou me er niet zo druk om maken, juist omdat je een bad geleidelijk aan vult. Veel plezier deze zomer!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Yucon

*broem*

Erwin_83 schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 09:34:
Is afhankelijk van hoe goed de ondergrond verdicht is
Je kunt er in ieder geval op rekenen dat het achteraf prima verdicht is. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ydderf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:50
Petoefel schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 11:19:
[...]

Bij het bestraten heb ik aangegeven er een zwembad van ongeveer 10m3 op te willen zetten. Dat is inmiddels 30m3 geworden. Ik vraag me dan ook af of er een verschil zit tussen 10m3 of 30m3 als de hoogte gelijk blijft. (1m). Als je daar over gaat denken zou je ook kunnen terug rekenen en denken 'gaan de tegels verzakken als je er 1 m3 (1m x 1m x1m) op zet. Het enige verschil met 30m3 is de oppervlakte.
De stenen "zien" niet hoe hoog iets is. Het gaat alleen om de kracht per oppervlakte en hoe het belast wordt. Een auto die stil staat of met constante snelheid rijd geeft een andere belasting dan wanneer hij remt (zie soms de spoorvorming bij een stoplicht).
Ofwel de stratenmaker kan eigenlijk niks met "ik wil een zwembad van 10m3". Is je bad (ff lekker overdreven) maar 1 cm diep, dan zou ik me nergens druk over maken. Is je bad 10km hoog, dan krijg je wel een behoorlijke punt belasting.

Maar als alles netjes is aan getrild en gelijkmatig belast wordt, zou ik geen verzakking verwachten. Bij ons staat het badje ook op 60x60x4 tegels (intex rond 2,5m, 60cm hoog). Maar kan niet zien waar hij gestaan heeft. Bij het vorige huis stond hij op het gazon en daar was ook niks te zien (ofja, het gras was na de zomer meer dood als levend)

Soms gaat het niet zoals het moet, maar moet het maar zoals het gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
Yucon schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 14:11:
[...]

Je kunt er in ieder geval op rekenen dat het achteraf prima verdicht is. :+
Dat zeker en als het een veengebied is even de randjes beetje bijwerken als bovenkant zwembad en bovenkant straatwerk gelijk zijn. ;)

(5 cm gebroken puin noem ik een beetje korrel strooien, beter was een dikke puinlaag met een laagje vulzand erop om te straten)

[ Voor 16% gewijzigd door Erwin_83 op 29-05-2020 16:23 ]

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
Erwin_83 schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 16:21:
[...]

Dat zeker en als het een veengebied is even de randjes beetje bijwerken als bovenkant zwembad en bovenkant straatwerk gelijk zijn. ;)

(5 cm gebroken puin noem ik een beetje korrel strooien, beter was een dikke puinlaag met een laagje vulzand erop om te straten)
Enkel zand is het beste. Puin krijg je nooit goed verdicht, tenzij het een qua korrelverdeling uitgekiend puin-zand mengsel is.
Bij alleen puin onder een laagje zand verdwijnt op den duur het laagje zand in de kieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
Ik produceer alleen menggranulaat met certificaat ;) oftewel goede korrel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:07

Theo

moederbord

Je hebt een kleigrond als ondergrond. Met de droogte van afgelopen weken is die dus kei en keihard geworden. Dus zolang het niet hard en lang regent kun je volgens mij nog een wolkenkrabber bouwen op je terras :P
Het wordt pas een uitdaging als de harde klei weer vochtig wordt.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
Erwin_83 schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 19:36:
Ik produceer alleen menggranulaat met certificaat ;) oftewel goede korrel ;)
Dan is het goed (y)

In je eerste post bedoelde je dus te zeggen dat Petoefel jouw gecertificeerde granulaat had moeten gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
Doelde op jou opmerking, als er goede menggranulaat (0-31,5) gebruikt wordt is het na verdichten hard en loopt er geen zand tussen. Als er letterlijk gebroken puin ligt zonder fijne fractie dan is het een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Getto
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 05-05 19:28
Het ligt heel erg aan je ondergrond. Ik woon in Vinkeveen en hier zakt mijn grasmat al 5CM per jaar door de Veen grond. Wil ik mijn straatje recht houden moet ik heipalen laten slaan.

Als je ondergrond klei is zakt het veel minder snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsupilami_NL
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-04 19:11
Met een klei / leem ondergrond is dit geen enkel probleem inderdaad. Veen is een ander verhaal.

Tegels/zand/korrelmix is het probleem niet (hoewel 15cm puin en 5cm zand beter zou zijn).

Dus opzetten en genieten van de zomer.
Pagina: 1