Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kealiza
  • Registratie: maart 2020
  • Laatst online: 03-10 17:28
Hallo, ik heb een vraag over vakantiegeld.

Ik werk bij een bedrijf waar ik van het ene naar andere payroll bedrijf ben overgestapt (nog wel gewoon bij hetzelfde bedrijf). Elke werknemer gaat volgende maand over, tenzij je contract eerder af loopt, dan ga je alvast over. Alle vakantieuren die bij het eerste bedrijf open stonden zijn uitbetaald. Nu krijg je natuurlijk ook vakantiegeld, die kreeg ik van het tweede payroll bedrijf. Technisch gezien werk ik daar dus maar sinds "1 maand" dus ik krijg nu heel weinig vakantiegeld, terwijl ik al gewoon al 1.5 jaar bij dat bedrijf werk, en het veel meer was geweest als ik een maand later over was gegaan. Kan ik hier nog bij m'n baas over gaan klagen omdat dit wel heel lullig is, of heb ik pech? Ik baal nu als een stekker namelijk.

Mvg,

Alle reacties

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 20:10

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Je hebt sowieso nog recht op vakantiegeld van je oude baas. 8% over de gemaakte uren gerekend van mei-mei.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tartarus
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 21:26
Als je nog wat te goed hebt bij het eerste bedrijf, krijg je dat later alsnog uitbetaald.
Ik heb weleens driekwart jaar later een nabetaling gekregen van een uitzendbureau zonder dat ik daar iets voor hoefde te doen.

Bij twijfel neem je eerst contact op met het payroll bedrijf voordat je naar je baas / leidinggevende stapt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 19:18
Kealiza schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 03:26:
Alle vakantieuren die bij het eerste bedrijf open stonden zijn uitbetaald.
Dit is toch je vakantiegeld van bedrijf 1?

Ik neem aan dat je nog steeds net zo veel vrije dagen mag opnemen als voorheen. Je hebt je vakantiegeld dus alleen wat eerder gekregen dan in mei.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• BazzH
  • Registratie: november 2001
  • Nu online

BazzH

Kei-goed...

Vakantiegeld heeft echt niets met je verlofuren te maken.

Vakantiegeld is gewoon een opgebouwd recht en dat moet altijd uitbetaald worden. Heb je een specificatie van de eindafrekening gehad van payroller 1? Je zou verwachten dat het daarin meegenomen is.

Think smart........ Act stupid........

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mkroes
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 29-11 16:56
Wim-Bart schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 03:51:
Je hebt sowieso nog recht op vakantiegeld van je oude baas. 8% over de gemaakte uren gerekend van mei-mei.
Niet helemaal, dat verschilt per CAO.
In de transport bijvoorbeeld wordt het vakantiegeld opgebouwd van januari t/m december.
Je krijgt dus in mei een 'voorschot' op je vakantiegeld. Wanneer je bijvoorbeeld in september uit dienst zou gaan, moet je vakantiegeld terugbetalen.

Ontopic: bij de overgang had je je vakantiegeld moeten krijgen wat was opgebouwd. Dit kun je het beste navragen bij je 'oude' werkgever'.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kealiza
Wat zijn jullie snel, top! :)

Maar goed om te weten dat ik alsnog van Payroll 1 vakantiegeld krijg. Wat ik heb uitbetaald gekregen waren inderdaad m'n openstaande uren, vakantiegeld was nergens te bekennen. Ze waren nog niet uitbetaald bij de eindafrekening. Ik ga maar (wederom) even een mailtje sturen hoe het nu precies zit. Dank!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CeesKees
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 20:02

CeesKees

I rest my Kees

Krijg je je vakantiegeld niet wekelijks/maandelijks bij de andere payroller?

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kealiza
Nope, we gaan geheel over op nummer 2, dus nummer 1 is helemaal exit.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: oktober 2001
  • Nu online

Croga

The Unreasonable Man

Kealiza schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 07:18:
Nope, we gaan geheel over op nummer 2, dus nummer 1 is helemaal exit.
Dat is niet wat hij bedoelt.

Sommige bedrijven betalen vakantiegeld gewoon per maand in plaats van over het gehele jaar in Mei.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DutchKel
Kealiza schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 06:43:
Wat zijn jullie snel, top! :)

Maar goed om te weten dat ik alsnog van Payroll 1 vakantiegeld krijg. Wat ik heb uitbetaald gekregen waren inderdaad m'n openstaande uren, vakantiegeld was nergens te bekennen. Ze waren nog niet uitbetaald bij de eindafrekening. Ik ga maar (wederom) even een mailtje sturen hoe het nu precies zit. Dank!
Die openstaande vakantieuren op je salarisstrook is in vrijwel alle gevallen je vakantiegeld en heeft zoals eerder gezegd niets met je verlofdagen te maken.

Die vakantieuren worden normaal in mei uitbetaald. Je kunt dit controleren op het salarisstrookje van vorig jaar juni, toen is die weer op een laag bedrag gekomen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 19:48

Jimster

A State of Trance

DutchKel schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 08:00:
[...]

Die openstaande vakantieuren op je salarisstrook is in vrijwel alle gevallen je vakantiegeld en heeft zoals eerder gezegd niets met je verlofdagen te maken.

Die vakantieuren worden normaal in mei uitbetaald. Je kunt dit controleren op het salarisstrookje van vorig jaar juni, toen is die weer op een laag bedrag gekomen.
Het zou toch kunnen dat hij wel zijn verlofuren uitbetaald heeft gekregen. Dat zal vast gespecificeerd staan op zijn loonstrook, anders komt TS er niet mee. Of het is hem wel medegedeeld. Zijn contract bij werkgever 1 is geëindigd, dus kan hij ze ook niet opnemen en worden ze uitbetaald.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DutchKel
Jimster schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 08:10:
[...]

Het zou toch kunnen dat hij wel zijn verlofuren uitbetaald heeft gekregen. Dat zal vast gespecificeerd staan op zijn loonstrook, anders komt TS er niet mee. Of het is hem wel medegedeeld. Zijn contract bij werkgever 1 is geëindigd, dus kan hij ze ook niet opnemen en worden ze uitbetaald.
Dat lijkt me heel onlogisch, alleen de salaris uitbetaling is naar een ander bedrijf gegaan. Hij is niet van werkgever veranderd. Dus de vakantiedagen blijven gewoon open staan.

Ik heb het idee dat TS denkt dat op zijn salarisstrook de opgebouwde vakantiedagen/uren ook de verlofdagen zijn wat hij mag opnemen. Dat klopt dus niet. Dit zijn de uren die in mei worden uitbetaald.

[Voor 14% gewijzigd door DutchKel op 29-05-2020 08:17]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ydderf
  • Registratie: december 2017
  • Nu online
Wat betreft het vakantiegeld,ga ik mee met de voorgangers. Meestal bouw je elke maand 8% op en dat wordt één keer per jaar uitbetaald. Ga je na 11 maanden weg, dan heb je dus gewoon recht op die 11 maanden. Hebben ze een andere constructie met bijv. een voorschot, dan zou je misschien wat terug moeten betalen.
Normaal gesproken, laat je de werkgever een overzicht maken wanneer je vertrekt bij een bedrijf. Hierop staat dan hoe het vakantiegeld, vakantiedagen, overuren enz. verrekend gaan worden.

Echter jij gaat naar een andere BV, dus je zult ff goed moeten uitzoeken hoe alles geregeld is. Misschien is het alleen iets administratief op de achtergrond.

Aandachtspunten zijn:
  • Vakantie geld
  • Vakantie dagen (stel dat ze nu alle openstaande dagen uitbetalen, en voor de rest van het jaar nieuwe uitbetalen, dan zou je misschien geen drie weken zomervakantie kunnen houden omdat je die dagen niet hebt
  • Openstaande overuren
  • Nog niet opgenomen ATV dagen of al te veel opgenomen
  • Wijzigt er iets in je arbeidsovereenkomst
  • Blijf je onder dezelfde cao vallen
  • Blijf je bij dezelfde pensioenuitvoerder
  • Blijven je dienstjaren staan (vaak krijg je bij 12,5 jaar nog een cadeau

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: september 2005
  • Nu online
@DutchKel De werkgever is niet de juridisch werkgever, je bouwt verlof op bij je juridisch werkgever. Als werkgever dus wisselt van juridisch werkgever (payroll A naar payroll B in dit geval) zie je vaak dat verlofuren e.d. worden uitbetaald. Helemaal netjes naar de werknemer is het natuurlijk niet, omdat die de uren op die manier uitbetaald krijgt tegen het bijzonder tarief en er mogelijk onvoldoende verlof is in de vakantiemaanden waardoor er dan onbetaald verlof opgenomen moet worden. Het is daarom ook mogelijk om verlofuren mee te nemen, maar daar moeten payroll A en payroll B aan mee willen werken.

Even de parallel trekken naar de uitzendbranche: daar werk je vaak voor veel verschillende opdrachtgevers (wat jij de werkgever noemt), dan wordt er ook niet continu tussentijds verlof uitbetaald. Je bouwt je verlof op bij het uitzendbureau.

Aan TS: let er wel even op je dienstjaren e.d. wel meegenomen worden. Hier is gewoon sprake van opvolgend werkgeverschap. Stel je had al drie contracten bij payroll A, dan moet payroll B je nu een vast contract aanbieden (tenzij er een specifieke cao van toepassing is waarin de ketenregeling is verruimd, die cao's zijn echter uitzondering op de regel).

[Voor 17% gewijzigd door Arjan90 op 29-05-2020 08:25]

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DutchKel
Arjan90 schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 08:20:
@DutchKel De werkgever is niet de juridisch werkgever, je bouwt verlof op bij je juridisch werkgever. Als werkgever dus wisselt van juridisch werkgever (payroll A naar payroll B in dit geval) zie je vaak dat verlofuren e.d. worden uitbetaald. Helemaal netjes naar de werknemer is het natuurlijk niet, omdat die de uren op die manier uitbetaald krijgt tegen het bijzonder tarief en er mogelijk onvoldoende verlof is in de vakantiemaanden waardoor er dan onbetaald verlof opgenomen moet worden. Het is daarom ook mogelijk om verlofuren mee te nemen, maar daar moeten payroll A en payroll B aan mee willen werken.

Even de parallel trekken naar de uitzendbranche: daar werk je vaak voor veel verschillende opdrachtgevers (wat jij de werkgever noemt), dan wordt er ook niet continu tussentijds verlof uitbetaald. Je bouwt je verlof op bij het uitzendbureau.

Aan TS: let er wel even op je dienstjaren e.d. wel meegenomen worden. Hier is gewoon sprake van opvolgend werkgeverschap. Stel je had al drie contracten bij payroll A, dan moet payroll B je nu een vast contract aanbieden (tenzij er een specifieke cao van toepassing is waarin de ketenregeling is verruimd, die cao's zijn echter uitzondering op de regel).
Dat is nergens uit de tekst te halen. Mijn werkgever heeft payroll ook uitbesteed aan een extern bedrijf, daar kunnen ze dus ook een andere voor nemen. Maar het payroll bedrijf is toch echt niet mijn juridische werkgever. Dat zou wel heel raar zijn. Het payroll bedrijf van mijn werkgever weet overigens niet eens hoeveel vakantiedagen dat ik opneem aangezien we dat weer in een ander systeem zetten.

Ik laat even in het midden wat er nu van "vakantiegeld" is uitbetaald. TS kan dat zelf opzoeken door zijn salarisstrook erbij te pakken en die te begrijpen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: september 2005
  • Nu online
@DutchKel Jawel, want dat is standaard het geval als het bedrijf waar je werkt jou niet in dienst neemt en de indiensttreding via een payroll bedrijf regelt. De laatste partij is de juridische werkgever, de juridisch werkgever is degene die het contract met jou aangaat, die jou betaalt, die de lasten afdraagt, etc. Dat is niet jouw feitelijk werkgever (je werkgever). Zie ook: http://www.cityracing.nl/...erkgeverschap-wat-is-dat/

Het is natuurlijk wel anders als ze de salarisadministratie uitbesteed hebben, terwijl je het contract met je werkgever aangaat. Dit zie je ook veel bij kleinere bedrijven, waarbij bijv. het accountantskantoor de salarisadministratie en -betaling verzorgt. Dan heb je echter je arbeidsovereenkomst afgesloten met het bedrijf waar je werkt. Dat is anders dan bij payroll, omdat je daar een arbeidsovereenkomst afsluit met het payroll bedrijf, vaak zit in de overeenkomst opgenomen dat je exclusief ter beschikking wordt gesteld bij het bedrijf waar je werkt.

[Voor 38% gewijzigd door Arjan90 op 29-05-2020 09:08]

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DutchKel
Arjan90 schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 09:06:
@DutchKel Jawel, want dat is standaard het geval als het bedrijf waar je werkt jou niet in dienst neemt en de indiensttreding via een payroll bedrijf regelt. De laatste partij is de juridische werkgever, de juridisch werkgever is degene die het contract met jou aangaat, die jou betaalt, die de lasten afdraagt, etc. Dat is niet jouw feitelijk werkgever (je werkgever). Zie ook: http://www.cityracing.nl/...erkgeverschap-wat-is-dat/
Zoals ik dus zei: dat stuk kan ik niet uit TS zijn tekst halen.

Ik heb toch echt een contract met mijn eigen werkgever en niet met het payroll bedrijf die mijn salaris op mijn bankrekening stort. De verlofdagen regelt mijn werkgever wel zelf en daar willen ze het payroll bedrijf helemaal buiten houden.

Het is alleen dat mijn werkgever zelf niet de mensen wil aannemen om de salarisadministratie af te handelen.

Het staat mijn werkgever dan ook vrij om over te stappen op een ander payroll bedrijf als ze dat willen. Dan krijg ik waarschijnlijk dezelfde situatie als TS dat mijn opgebouwde vakantie uren worden uitbetaald maar dat de vakantiedagen blijven doorlopen. Het zou ook wat zijn als ik ineens minder vakantiedagen in de 2e helft van het jaar heb om iets wat mijn werkgever kiest. Daar zou de OR ook nooit mee akkoord gaan.

Bij mijn vorige werkgever kreeg ik het wel direct vanuit de werkgever betaald. Dat is het verschil tussen een groot bedrijf (die het zelf in beheer nemen) en een klein bedrijf (die dat liever uitbesteden omdat het anders te duur wordt).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Patrick_6369
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 17:28
@DutchKel Je zou dan blijkbaar een contract hebben gesloten met je feitelijk werkgever en niet met je juridisch werkgever.
Het is echter typisch dat bij payrolling de hele verantwoordelijkheid overgedragen wordt aan de payroller.
Wat "literatuur" daarover:
https://www.advocaat-insc...juridisch-werkgeverschap/
https://www.absoluteadvocaten.nl/arbeidsrecht/payrolling
https://www.payforpeople.nl/payroll/

Als ik het zo lees heeft jouw werkgever géén typische payrolling constructie maar een soort hybride vorm waarbij wel wel alle uitvoering (inclusief de betaalopdrachten) zijn overgedragen, maar het officieel werkgeversschap bij het bedrijf is blijven liggen.

On-topic dus: TS moet dus eerst via zijn loonstrook bij het payrollbedrijf achterhalen wat er uitbetaald is voordat hij verdere stappen onderneemt.

[Voor 13% gewijzigd door Patrick_6369 op 29-05-2020 10:22]

Hier zou een handtekening kunnen staan.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: oktober 2001
  • Nu online

Croga

The Unreasonable Man

DutchKel schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 09:13:
Ik heb toch echt een contract met mijn eigen werkgever en niet met het payroll bedrijf die mijn salaris op mijn bankrekening stort. De verlofdagen regelt mijn werkgever wel zelf en daar willen ze het payroll bedrijf helemaal buiten houden.

Het is alleen dat mijn werkgever zelf niet de mensen wil aannemen om de salarisadministratie af te handelen.
Jouw werkgever heeft de salarisadministratie functie uitbesteed. Dat is niet hetzelfde als de payroll constructie waar TS het over heeft.

Payrolling is een constructie waarbij werknemer in dienst gaat bij een payrolling bedrijf die hem vervolgens uitleend aan een ander bedrijf.

Ik snap de verwarring van termen maar datgene wat jouw baas gedaan heeft heeft niets met "payroll bedrijf" te maken maar met salarisadministratie.
Pagina: 1

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Black Friday 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True