Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Advies NAS schijf 2TB

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Black Tiger 63
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 16-05 18:38
Ik ben op zoek naar goede 2 TB harddisk voor in mijn NAS.
Deze draait niet 24u maar gaat regelmatig in slaapmode.

De WD Red zou daar goed voor moeten zijn, ben daar niet tevreden over. Na 4 jaar nu heeft er 1 al een degrade gehad en nu opeens 2 tegelijk en in mijn pc heeft ie ook gewoon plots de geest gegeven.
WD Red heeft mij dus afgedaan. De pro is me te duur en vertrouw ik ook niet echt.

Sinds Seagate Maxtor heeft overgenomen hoef ik ook geen Seagate meer.

Ben dus op zoek naar zeer degelijke 2 TB schijven

WD Gold zou een optie zijn, ook qua prijs en garantie.

Maar als er iets beters te krijgen is voor in de NAS hoor ik dat graag.
Budget ongeveer 150 euro per disk.
Of de schijven eventueel meer of minder lawaai maken is voor mij niet van belang.
Mag ook 4 TB zijn maar ik denk niet dat we dan in die prijsklassen gaan uitkomen. 8)

Ik gebruik de NAS (Asus 304-T 4-bay) ook voor naar de TV films te streamen.

Greetings, Black Tiger

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• thomas_n
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 21:18
Binnen de 150 euro zijn er prima 4TB schijven te koop. Ik snap alleen niet helemaal waarom je zo graag andere wilt dan WD Red of Seagate.

Seagate Ironwolf en WD Red zijn nog steeds de schijven voor in een NAS. Als je meer geld wilt uitgeven kom je bij de Red Pro, Ironwolf Pro en Enterprise schijven.

Met elk type schijf kan je pech hebben. Ook met heel dure. Seagate Ironwolf en WD Red hebben geen extreem hoge failure rates, dus je hebt gewoon pecht gehad denk ik. Ik zou mijn beslissing niet baseren op anekdotische ervaringen.

As je per se geen WD Red of Seagate wil, moet je maar een andere kopen. In de pricewatch staan er genoeg, maar ze zijn niet beter dan de vergelijkbare schijven van WD of Seagate. Met elke schijf kan je pech hebben.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Black Tiger 63
Oke, dan maar de lange versie.
thomas_n schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 10:34:
Binnen de 150 euro zijn er prima 4TB schijven te koop. Ik snap alleen niet helemaal waarom je zo graag andere wilt dan WD Red of Seagate.
De reden staat er toch duidelijk bij vermeld?
Ook bij de reviews zie ik van andere Tweakers dat er klachten zijn over uitval met die WD Red, dus ik ben echt niet de enige met dit euvel.

Natuurlijk kun je met elk type schijf pech hebben maar dat is hier niet van toepassing, ik ga echt niet over 1 nacht ijs. Daarvoor loop ik te lang mee in de ICT.

Maar als ik het met 3 WD Reds heb, waarvan 2 tegelijk gekocht en eentje een jaar later. Dat samen genomen met de tweakers ervaringen dan is het geen gevalletje pech gehad meer lijkt me. Ik kijk sowieso dan met name naar mijn eigen ervaring en er was ook nog een kennis in mijn omgeving met hetzelfde euvel.
In mijn optiek ligt dat dan echt aan het type, niet het merk, anders had ik de Gold niet als optie aangegeven.
In m'n andere NAS liggen een ouder type WD (nog zonder kleur) en een Samsung en werken nog perfect.

Inderdaad heb je voor 150 euro ook 4 TB schijven. Probleem is echter wel dat er nu 4 stuks 2 TB in liggen. Als ik over wil naar 4 TB moet ik er ook gelijk 4 kopen of maar 2 TB er van gebruiken omdat het een raid 5 systeem is en da's zonde. En ik heb eigenlijk geen 4 TB nodig. Leuk als ze goedkoop zijn maar mij gaat het met name om stabiele werking.

Pricewatch is geen optie, het gaat mij om schijven die echt 24/7 kunnen draaien, waar goede ervaringen mee zijn, niet zijnde WD Red type. En dat soort dingen kun je dan het beste vragen aan mensen die andere merken 24/7 hebben draaien dat staat in de pricewatch niet vermeld.

Bedankt voor je reactie, maar ik kan er helaas niks mee.

Greetings, Black Tiger

Acties:
  • 0Henk 'm!

• thomas_n
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 21:18
Ervaringen van gebruikers hier blijven anekdotisch. Er zijn op internet genoeg statistieken te vinden van HDD failure rates, daar kan je echt uit afleiden welke er betrouwbaarder zijn.

• Black Tiger 63
Volgens de statistieken zou die Red goed moeten zijn dacht ik, dan heb ik liever echte ervaringen. Ik weet wel dat het er ook aan ligt hoe vaak ze gestart worden en hoe heftig het gebruik is, maar die van mij slapen zowat de hele dag in die NAS en zijn alleen 's avonds en een deel 's nachts actief.
In de pc werd hij als C schijf gebruikt in het begin, dus wel veel werken en heel weinig standby. Daar zat nog net garantie op. Pas 1,5 jaar oud.
Schijnt ook weer een bug in die Red's gezeten te hebben maar die zou er al uit moeten zijn, had ik ook al gelezen.

Het enige waar ik nog aan loop te denken is de temperatuur. Helaas is de HGST wat te duur.
Ik zal nog eens wat verder zoeken en vergelijken dan maar.
Maar er komt geen Red meer terug in die NAS als ze vervangen worden.

Greetings, Black Tiger

• unezra
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 17:06

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Op basis van wat reviews mbt betrouwbaarheid én de gunstige prijs, heb ik een paar Toshiba N-series gekocht. In mijn geval 8T's:
pricewatch: Toshiba N300 (Bulk), 8TB

De kleinste van die serie is 4T, wellicht het overwegen waard? (Storage heb je zelden te veel namelijk.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• Black Tiger 63
Toshiba is inderdaad het overwegen waard. Was afgelopen nacht ook al naar Toshiba aan het kijken na een paar keer de fail rates op Backblaze te hebben bekeken.
Er zijn echter meerdere N300 types dus was even nog de verschillen aan het bekijken.
Maar ik denk wel dat de keuze op twee van die gaat vallen en dan eens zien at die doen.
Dank je wel.

Greetings, Black Tiger

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True