sluiten

Uitnodiging gebruikerstest in Amsterdam

We zijn op zoek naar deelnemers voor een leuke gebruikerstest in het centrum van Amsterdam. Voor de test zoeken we gebruikers die veel gebruik maken van het forum. Het interview duurt ongeveer 45 minuten en voor je deelname krijg je €40,- vergoeding.

Heb je op dinsdag 11 oktober tijd om mee te doen (tussen 9:30 en 17:00)? Meld je dan aan voor de selectie en wellicht zien we je snel!

Aanmelden

Vraag

• ibead
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 03-10 20:03
Vandaag begon mijn stofzuiger kuren te vertonen. Hij werd heet, begon te stinken en er schoten vonken uit de achterkant. Het geluid was alsof het toerental omhoog schoot.

Meteen de stofzuiger opengemaakt om te inspecteren.
- Filters waren smoezelig (maar niet super vies).
- Drie componenten op de printkaart zijn beschadigd, waar onder een weerstandje en twee componenten die ik niet direct kan plaatsen. Zie foto's onder.

Type: Philips FC8452

De vraag is nu, is deze printkaart te repareren? Een volledig nieuwe printkaart kan ik op internet niet vinden. Heeft hier iemand ervaring mee?

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Het kan maar waarschijnlijk gaat het volgende onderdeel dan een maand later stuk.

Ik zou gewoon een nieuwe kopen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

In de service manual staat een schema:
https://elektrotanya.com/...aner.pdf/download.html#dl

Weet alleen niet welk ic het is maar zo te zien kan je de elektronica er ook uit halen en overbruggen om de motor op vol vermogen te laten draaien. Het lijkt mij niet meer dan een dimmerschakeling.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 674295

De vraag is natuurlijk: wàt is de oorzaak van dit defect, niet of het te repareren is (want dat is het bijna altijd ;) )

Zomaar lukraak iets vervangen zonder gedegen onderzoek is vaak een slecht idee, omdat je dan de oorzaak nog niet gevonden hebt. Je kan er wel een nieuwe printplaat inzetten, maar als je bijvoorbeeld zoiets als een doorgebrande wikkeling in de motor hebt, heeft dat totaal geen zin. Je blijft dan namelijk printjes vervangen }:O.

Zoek dus eerst uit wat de etiologie is van je defect; met dat eerder genoemde schema en een multimeter kom je een heel eind.

Kan je dat niet: ga dan zelf niet kloten met huishoudelijke apparaten met een vermogen van +/- 2000w op 220v. Laat het repareren door een pro of gooi hem weg en koop een nieuwe (bij voorkeur bij de door de crisis getroffen lokale ondernemer in jouw buurt ;) O+ )

[Voor 23% gewijzigd door Anoniem: 674295 op 29-05-2020 00:31]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:19

SA007

Moderator Tweaking
Mijn gok van de oorzaak:
Pin afgebroken van de TO220 Triac die daar zit omdat het koelblok niet goed vastzit.

Gaan vonken/ergens sluiting gehad waardoor de chip ontploft is en de weerstand gefrituurd.

Lijkt inderdaad een vrij standaard motordimmer, je kan 'm overbruggen voor altijd full power of vervangen door een nieuwe print of een generieke motor dimmer.

Klok is stuk :(

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Comp-Freak
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 24-09 23:38
SA007 schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 00:42:
Lijkt inderdaad een vrij standaard motordimmer, je kan 'm overbruggen voor altijd full power of vervangen door een nieuwe print of een generieke motor dimmer.
Overbruggen heb ik voor een stofzuiger hier ook aan gedacht, maar ik las hier en daar op internet dat de betreffende Miele motor zonder soft-start je stoppen er uit zou laten knallen door de inschakelstroom. Uiteindelijk zelf niet getest of dat inderdaad zo zou zijn, maar klinkt niet geheel onlogisch.

Die chip die aan gort is, is gewoon een microcontroller die de dutycycle van de triac bepaalt. Heb niet naar het schema van memphis gekeken, maar waarschijnlijk wordt die ook gewoon gevoed via een paar zeners/diodes en weerstanden, dus alles hangt gewoon ongeisoleerd aan het net.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Check ook even of de lagers van de motor nog wel goed zijn ...... als er een lager kapot is loopt de motor aan, wordt heet, maakt raar knarsend geluid, stinkt, beetje olie/smeer in filters en kan voor oververhitting zorgen...

[Voor 7% gewijzigd door Breezers op 29-05-2020 10:08]

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ibead
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 03-10 20:03
Bedankt voor de reacties en link naar het schema. Ik heb hem verder gedemonteerd en ook geconstateerd dat ook de pod meter (zuigkracht regelaar) op PCB zwart geblakerd is.

@SA007 Het koelblok zat goed vast, maar dat de triac oververhit is geraakt, waarna de chip is ontploft en de weerstand is doorgebrand lijkt me de meest aannemelijke oorzaak. Wellicht waren het toch de filters die dermate vervuilt waren waardoor er onvoldoende gekoeld kon worden? Het lukt me niet om de motor lagers te inspecteren omdat de motor vast zit in het kunststof in een soort gehard pur-schuim. Er zitten wel roet deeltjes in de kast, dus dat een beschadigd lager voor de oververhitting heeft gezorgd is een mogelijkheid.

Een tijd geleden viel me op dat de zuigkracht na het aanzetten laag was, en na enkele seconden een ramp-up had naar het ingestelde niveau. Dit begon ~2 maanden geleden met enkele seconden, tot ~20 seconden vorige week.

Verder onderzoek naar de oorzaak is interessant, maar nu ligt de stofzuiger zo ver uit elkaar dat ik twijfel of ik hem nog in originele staat kan krijgen :P . Het wordt dus een nieuwe stofzuiger.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Mkay.... ik zat nog even verder te kijken
https://www.partsnl.nl/offerte-aanvragen

Deze toko heeft 2 prints online staan voor Philips stofzuigers, niet de jouwe maar gezien de opzet en de prijs weet je wat je kunt verwachten en op die site ook een offerte aanvraag.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0Henk 'm!

• NimRod1337
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:45
ibead schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 11:05:

Verder onderzoek naar de oorzaak is interessant, maar nu ligt de stofzuiger zo ver uit elkaar dat ik twijfel of ik hem nog in originele staat kan krijgen :P . Het wordt dus een nieuwe stofzuiger.
Dit heb ik weleens gehad, ze zijn bijna niet meer goed in elkaar te krijgen.
Pagina: 1

Google Pixel 7 Sony WH-1000XM5 Apple iPhone 14 Samsung Galaxy Watch5, 44mm Sonic Frontiers Samsung Galaxy Z Fold4 Insta360 X3 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee