Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Pc verkopen, SSD/HDD Erasen/Formatteren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Yushi
  • Registratie: juli 2019
  • Niet online
Hallo,

Ik ben van plan een nieuwe pc te bouwen en mijn oude te verkopen.

Nu komt in de nieuwe waarschijnlijk een 1TB NVMe SSD en heb ik de SATA SSD en HDD die ik nu in de oude pc heb zitten niet meer nodig.

Hoe kan ik het beste de SSD en HDD helemaal leegmaken zodat een koper er geen files op kan recoveren?

Heb al wat andere topics gelezen over dit onderweg op tweakers, maar deze waren van 2016-2018, weet niet of er inmiddels een nieuw of makkelijk programma is wat ik kan draaien.

Beste antwoord (via Yushi op 30-05-2020 12:28)

• Wim-Bart
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 10-01 17:43

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Je SSD is eenvoudig. Gewoon Windows er opnieuw op installeren en een handmatige Trim doen na de installatie.

Vanuit elevated prompt:
code:
1
defrag C: /L

Je harddisk is een ander verhaal, die heeft geen Trim, maar je kan de partities er af gooien, booten met een dban USB disk en dan disk even leeg maken. (https://dban.org/)

En wanneer er Windows op staat kan je erna, voordat die verkocht wordt even vanuit een elevated prompt:

code:
1
2
cd C:\Windows\System32\Sysprep
Sysprep.exe /generalize /oobe  /shutdown

Wanneer de koper hem aan zet kan ie gelijk beginnen met een verse installatie zoals een echte OEM betaamd :D

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Alle reacties

• 99ruud99
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 10:11
Iemand die echt wilt kan bij een HDD de data nog rwcovwren, zelfs als het al aantal keer overschreven is.
Vraag is hoe belangrijk de data is, en hoeveel tijd je eraan wilt besteden. Want je kan wel 32 cycli maken, maar dan ben je weer hoop tijd verder en moet je nog een koper vinden.
Misschien kan je 2 cycli doen en dan je neefje ermee blij maken.

SSD is moeilijker data van terug te halen.

[Voor 6% gewijzigd door 99ruud99 op 28-05-2020 23:39]

• br00ky
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 07:50

br00ky

Moderator Harde Waren
1 cyclus is genoeg tenzij je hem aan de geheime dienst verkoopt en je niet wilt dat ze je staatsgeheimen ontfutselen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

Je SSD is eenvoudig. Gewoon Windows er opnieuw op installeren en een handmatige Trim doen na de installatie.

Vanuit elevated prompt:
code:
1

Je harddisk is een ander verhaal, die heeft geen Trim, maar je kan de partities er af gooien, booten met een dban USB disk en dan disk even leeg maken. (https://dban.org/)

En wanneer er Windows op staat kan je erna, voordat die verkocht wordt even vanuit een elevated prompt:

code:
1
2

Wanneer de koper hem aan zet kan ie gelijk beginnen met een verse installatie zoals een echte OEM betaamd :D

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Yushi
  • Registratie: juli 2019
  • Niet online
Wim-Bart schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 00:57:

Vanuit elevated prompt:
code:
1

code:
1
2

1: Dus eerst alle bestanden die ik wil bewaren op een USB stick ofzo zetten,

2: Dan Windows opnieuw installeren via USB op SSD (Reset this PC is niet hetzelfde, goed genoeg?)

3: Daarna defrag C: /L

4: Via dban USB HDD leegmaken.

5: Klaar?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

Yep.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Vinzz
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 23-06 17:03
ssd trim, hdd dban dodshort
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True