Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Vervanging van 22" beeldscherm

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Giesber
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 13:01
Ik zoek een?
Beeldscherm om te surfen, werken (daar zit administratie en programmeren bij), beetje gamen (niet competitief, eerder gezapig). Wat ik er niet vaak op zal doen is series/films/TV kijken, dus moest het daar minder geschikt voor zijn is het geen ramp.

Wat is je budget?
Een harde limiet heb ik niet, ik schat rond de € 200 à € 300 te moeten spenderen. Meer mag als het een serieuze meerwaarde levert, maar hoger als € 500 zie ik me niet rap gaan.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Mijn vorige 2 monitors waren van Iiyama: nooit problemen mee gehad en ze zijn degelijk, sober en mat (een must). In de hoogte verstelbaar is bijna verplicht, dan kunnen de boeken weg vanonder de monitor. Draaibaar vind ik ook nuttig. De kleurovergagen van een TN paneel vind ik maar niets, dus dat heb ik altijd gemeden. Ik weet niet of dat nog terecht is (maar ik mijd het dus toch maar).

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Een desktop met een Geforce 2070. Qua aansluitingen dus 2x DisplayPort, DVI-D, 2x HDMI.

Momenteel gebruik ik een 21,5" Iiyama full HD IPS monitor. Hoewel ik daar tevreden van ben en die nog prima voldoet, vertoont het tweede scherm van mijn vrouw kuren: dat is dus het perfecte excuus om een nieuw beeldscherm aan te schaffen en mijn huidig scherm door te schuiven :Y) .

Ik heb altijd een voorkeur gehad voor kleinere schermen met een hoge resolutie: zo zit er veel in je gezichtsveld, en heb je nog altijd veel plaats op je scherm. Vanuit die gedachte had ik een hogere resolutie dan full HD in gedachten. Ik dacht direct aan 4k: veel content, en games, zijn geoptimaliseerd voor full HD, dus als je dat mooi wil schalen doe je dat gewoon x2 in beide richtingen. Vooral bij games lijkt me dat handig: een crappy console port zal altijd full HD ondersteunen, wat dus perfect schaalt naar 4k. Al mijn gevoel mij misschien misleiden, en schaalt dat misschien ook uitstekend naar QHD.

Ik had al min of meer mijn zinnen gezet op pricewatch: Iiyama ProLite XUB2792UHSU-B1 Zwart (UHD, hoogte verstelbaar): 4k, goede reviews, mat, hoogte verstelbaar. Als bonus heeft de voet blijkbaar VESA mounts, waardoor deze ook op een ander scherm moet passen (misschien handig voor een volgende aankoop). Alleen heb ik nog twijfels of 4k niet wat veel is voor een 27". Is dat nog wel leesbaar genoeg. Mijn zicht is echter wel uitstekend, en op mijn huidige 22" kan ik veel content in mijn browser verkleinen naar 50%, en is het nog leesbaar. Het raadsel is of dat voor content buiten mijn browser ook zo gaat zijn, en of dat langdurig vol te houden is.

Dan zouden we eerder uitkomen bij een 24" of 25" QHD, en daar lijkt iets als een pricewatch: Samsung S24H850 Zwart wel in orde te zijn. Als bonus heeft die nog FreeSync, al lig ik daar (misschien onterecht) niet echt van wakker.

Dus:
  • Is 4k op 27" te klein?
  • Is het voordeel van 4k tegenover QHD bij schaling van full HD content eerder beperkt, of zit daar toch een duidelijk verschil in?
  • Zie ik een eis over het hoofd?

Alle reacties

• TERW_DAN
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

4k op 27" vind ik zelf te klein. Ja, het is leesbaar, waarschijnlijk net als dat je op 50% grootte ook eea nog wel kan lezen, maar het moet ook prettig werken. Zodra je moet gaan turen zijn je ogen snel vermoeid. Je kunt natuurlijk altijd scalen, maar ben daar persoonlijk geen fan van, want dat werkt lang niet altijd even lekker, of ziet er lelijk uit. Maar dan moet ik er wel eerlijk bijzeggen dat ik Cleartype overal uit heb staan, omdat het er anders sowieso blurry uitziet.

Persoonlijk zou ik voor 2560x1440 gaan op een 27", dan kun je 'm gewoon op native resolutie draaien zonder scaling.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Giesber
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 13:01
Bedankt voor de feedback.

Intussen is mij ook nog te binnen geschoten dat ik een half jaar geleden enkele maanden met een 15" laptop heb gewerkt met een 4k scherm. Ik kon daar kiezen om in 1080p modus te draaien, maar dat had ik niet gedaan toen. Uiteraard was scaling nodig, en daar had ik eigenlijk maar zelden last van. Het enige wat ik nog weet is dat VirtualBox niet goed ging: daar waren problemen met de menubalk (niet onoverkomelijk, maar die nam te veel plaats in). Al kan dat ook aan de dual monitor setup gelegen hebben, want dat was een dingetje met het slepen van het ene scherm naar het andere.

Bij andere applicaties heb ik daar toen eigenlijk weinig van gemerkt. Waarschijnlijk is de scaling tegenwoordig wel in orde bij de meeste applicaties, al zullen er altijd exoten tussen zitten.

1440p op een 27" lijkt me wat groot (voor mij dan), dat is maar een net hogere dpi dan ik nu heb. Terwijl het allemaal wel wat kleiner mag van mij. Dan zou ik misschien eerder naar een 24" of 25" neigen voor 1440p, of gaat het dan weer allemaal te klein worden?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: maart 2018
  • Laatst online: 13:04
Wat voor de een te klein is is voor de ander een verademing. Ik hoor bij de laatste groep en gebruik exact die Iiyama 4K monitor, 2 stuks naast elkaar. Heerlijk wat een ruimte en geen problemen met scaling. Het is een aanrader. (Ik kom overigens van een 24" 1440p)

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True