Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

VPN server - PiVPN - poort / veilig ?

Pagina: 1
Acties:

• S023
  • Registratie: juni 2019
  • Niet online
Achtergrond
Na veelvuldig de term pihole hier gelezen te hebben, ben ik het een keer gaan opzoeken wat het is en hoe het werkt. Thuis vervolgens geinstalleerd en sindsdien geniet ik van Pihole! (Thanks aan u allen!) Vervolgens ben ik beetje bij beetje aan het zoeken naar nieuwe functies en mogelijkheden. Een SMB fileserver was de volgende stap en inmiddels ook een VPN server. Dus beetje bij beetje leer ik dingen en kom ik steeds verder. Echter kom ik met de VPN server op een punt waar ik echte ‘fouten’ kan maken. Ik zet namelijk een poort in mijn modem open en heb eerlijk gezegd geen goed beeld bij de eventuele gevolgen.

Configuratie
- Raspbian besturingssysteem met relatief simpel gebruiksnaam en wachtwoord
- PiHole
- Samba smb fileserver met zelfde inloggegevens als het besturingsysteem
- PiVPN op basis van Wireguard, waarbij ik het poortnummer heb gewijzigd naar een willekeurig getal (2xxxx) en vervolgens dit poortnummer in de modem opengezet

Mijn vragen;
- kan ik het poortnummer zo laten of is het beter om een willekeurig poortnummer met getal 5xxxx te pakken?
- zijn hier nog risico’s aan verbonden? Wat ik met mijn beperkte kennis kan inschatten: inbreken op vpn server en vervolgens via de file server malware verspreiden of bij dns server naar malafide sites verwijzen (of zie ik spoken??)
- vormt hier mijn relatief simpele raspbian inloggegevens nog een extra risico of is een Wireguard VPN server iets waar ik op kan rekenen, waardoor het systeem daarachter eigenlijk niet van belang is

Op dit moment heb ik voor alle zekerheid de poort weer dichtgezet. Afhankelijk van de reacties hoop ik hier meer vertrouwen in te krijgen of juist nooit meer open te zetten..

Acties:
  • 0Henk 'm!

• S023
  • Registratie: juni 2019
  • Niet online
Poging 2

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True