Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• nielsgeode
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 23:35
Mijn vrouw werkt door Corona nu vrijwel 100% vanuit huis. Ze gebruikt een Lenovo Yoga 900S-12ISK 80ML0073MH. Omdat het apparaat slechts 1 usb poort heeft (1 is voor de lader) zit daar een Anker 4-port USB3 hub type AK-68UPHUB-B04EUU aan. Aan deze usb-hub zitten muis, toetsenbord, headset.

Ze werkt op de eerste verdieping en vanwege ontbreken van UTP dus via WiFi. In de meterkast staat een Ziggo modem en op de eerste verdieping zit een paar meter verderop een Netgear EX3700 range extender die het WiFi-signaal van het modem oppikt en niet aan UTP hangt.

Vergaderen via teams loopt niet altijd lekker en ik vind de snelheden die ik meet met speedtest.net nogal teleurstellend: tussen de 4 en 12 mbps up en down, terwijl we een 500/40 abbonement hebben en ik via UTP deze snelheden zonder problemen haal.

Mijn idee was dat de interne antenne in de laptop niet erg gevoelig is en dat een losse antenne beter zou moeten werken. Daarom bij amazon de OOWOLF WiFi USB antenne met een gevoeligheid van 5 dBi besteld. Ik meet nu inderdaad wel iets hogere snelheden, maar 10-12 mbps via 5g is echt niet goed. De antenne hangt dus aan de usb3 hub omdat er geen andere optie is.

Als je in windows in de taskbar kijkt bij de verschillende wifi-netwerken hebben de netwerken waar we mee verbinden wel gewoon het (bijna) maximale aantal streepjes aan signaalsterkte.

Wat kunnen we nog proberen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 23:26
Werkt ze via VPN, en meet jij de snelheid als,ze via VPN verbonden is?

Onze VPN is ook wat beperkt, en dan ligt de bottleneck daarin. Gelukkig werkt mail, hangouts en de shared drives ook zonder VPN, dus enkel voor bepaalde toepassingen schakel ik VPN in.

Probeer eens met een andere laptop op die plaats te testen.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 01:50
Test de wifi-antenne ook direct op de laptop in plaats van via de USB-hub, dan weet je of dat niet ook een bottleneck is.

[Voor 5% gewijzigd door Hahn op 28-05-2020 22:25]

The devil is in the details.

• 99ruud99
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 00:21
Precies wat @Hahn zegt. Ik denk dat die hub nog eens voor extra vertraging zorgt.

• AP3X
  • Registratie: maart 2000
  • Niet online
Hoe is de snelheid rechtstreeks op je acces point? Dus niet verbonden met de range extender?
En als je met het 2.4ghz netwerk verbindt ipv 5ghz?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• wouterlett
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 02:52
Volgens mij halveren veel range extenders je snelheid. Al eens getest of het beter is als je rechtstreeks met het modem verbind?

• nielsgeode
AP3X schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 22:29:
Hoe is de snelheid rechtstreeks op je acces point? Dus niet verbonden met de range extender?
En als je met het 2.4ghz netwerk verbindt ipv 5ghz?
We hebben geen access point, alleen een modem met ingebouwde wifi en de losse range extender. Direct met het modem is de snelheid nog wat lager zelfs, vermoedelijk omdat die verder weg zit en in het meterkast staat.
Tommie12 schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 22:22:
Werkt ze via VPN, en meet jij de snelheid als,ze via VPN verbonden is?

Probeer eens met een andere laptop op die plaats te testen.
Nee, niet via VPN. Ze werkt via citrix. De testen die ik nu gedaan heb zijn 'direct' dus zonder vpn, citrix, proxy oid.
Hahn schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 22:25:
Test de wifi-antenne ook direct op de laptop in plaats van via de USB-hub, dan weet je of dat niet ook een bottleneck is.
Had ik even moeten vermelden. Via de hub meet ik zo'n 6mbps, direct op de laptop het dubbele. Echter, dit is nog altijd veel te laag en je zal toch echt los toetsenbord en muis moeten kunnen aansluiten om te werken.
Hahn schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 22:25:
Andere laptop heb ik niet, maar op mijn desktop meet ik met dezelfde usb wifi antenne ook hopeloze snelheden :'( Orde grootte: 2 tot 10 mbps met een ping tussen 50 en 700 ms. Connecten met de extender of modem lijkt weinig verschil te maken en zelfs als het wat sneller is: 10 mbps is gewoon veel te laag om lekker te kunnen werken.

Als ik inlog in de range-extender-interface staat er bij het 2.4GHz netwerk een signaalsterkte van 13mbps en bij de 5GHz staat 350 - 550mbps.

• Hahn
nielsgeode schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 22:51:
[...]

Had ik even moeten vermelden. Via de hub meet ik zo'n 6mbps, direct op de laptop het dubbele. Echter, dit is nog altijd veel te laag en je zal toch echt los toetsenbord en muis moeten kunnen aansluiten om te werken.
Zat opties natuurlijk: betere USB-hub kopen, toetsenbord en muis met Bluetooth kopen, etc.
[...]

Andere laptop heb ik niet, maar op mijn desktop meet ik met dezelfde usb wifi antenne ook hopeloze snelheden :'( Orde grootte: 2 tot 10 mbps met een ping tussen 50 en 700 ms.
Die wifi-antenne ziet er ook niet heel veel soeps uit, om eerlijk te zijn. Dus ook daar zou je een upgrade naar iets degelijkers kunnen overwegen.

• nielsgeode
Hahn schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 22:55:
[...]

Zat opties natuurlijk: betere USB-hub kopen, toetsenbord en muis met Bluetooth kopen, etc.

[...]

Die wifi-antenne ziet er ook niet heel veel soeps uit, om eerlijk te zijn. Dus ook daar zou je een upgrade naar iets degelijkers kunnen overwegen.
Wat voor wifi-antenne stel je voor?
Wat voor usb-hub stel je voor? Volgens mij maakt Anker echt prima usb hubs en deze is gewoon usb 3.0

Qua toetsenbord en muis is het lastiger omdat deze vanwege rsi-gevoeligheid nogal specifiek zijn.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• skelleniels
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 16-06 22:23
Sowieso eerst eens bij je modem testen en die repeater eens uittrekken zodat je zeker bent dat je via wifi op de modem verbonden bent. Haal je vlakbij de modem ook lage snelheden(test ook eens met je smartphone om die wireless stick uit te sluiten!), dan ligt het probleem bij die modem(of kanaal)

[Voor 6% gewijzigd door skelleniels op 28-05-2020 23:04]

http://specs.tweak.to/16567

• Hahn
nielsgeode schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 22:59:
[...]

Wat voor wifi-antenne stel je voor?
Wat voor usb-hub stel je voor? Volgens mij maakt Anker echt prima usb hubs en deze is gewoon usb 3.0

Qua toetsenbord en muis is het lastiger omdat deze vanwege rsi-gevoeligheid nogal specifiek zijn.
Als ik de foto's bekijk van de laptop, dan zie ik 2x USB-A en 1x USB-C, waarbij die laatste voor het opladen zal zijn. Kijk ik verkeerd, of kan je 1 van de USB-A's gebruiken voor de USB-hub voor toetsenbord en muis, en de andere USB-A gebruiken voor de wifi-antenne?

Wat betreft wifi-antennes, kijk vooral in de Pricewatch naar antennes met een goede review :)

• nielsgeode
skelleniels schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 23:03:
Sowieso eerst eens bij je modem testen en die repeater eens uittrekken zodat je zeker bent dat je via wifi op de modem verbonden bent. Haal je vlakbij de modem ook lage snelheden(test ook eens met je smartphone om die wireless stick uit te sluiten!), dan ligt het probleem bij die modem(of kanaal)
Met mijn tablet haal ik op de 2.4GHz en 1e verdieping verbonden met het modem zo'n 20mbps.
Hahn schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 23:05:
[...]

Als ik de foto's bekijk van de laptop, dan zie ik 2x USB-A en 1x USB-C, waarbij die laatste voor het opladen zal zijn. Kijk ik verkeerd, of kan je 1 van de USB-A's gebruiken voor de USB-hub voor toetsenbord en muis, en de andere USB-A gebruiken voor de wifi-antenne?

Wat betreft wifi-antennes, kijk vooral in de Pricewatch naar antennes met een goede review :)
De usb-c poort van de laptop is voor de losse monitor ;)
Qua wifi antenne's met goeie beoordelingen in de pricewatch zit je in dezelfde price-range als amazon en ook het aantal sterren is vergelijkbaar. Ik zie dus niet waarom daar het probleem zit?

Er is zeker geen optie om van UTP naar USB te gaan? Ik heb gewoon UTP liggen bij de werkplek, alleen geen UTP-poort op de laptop... [ik ken de UTP naar USB-adapters en heb vorige maand wat gezocht en getest met een die ik had liggen, maar het lijkt er niet op dat je ze ook daadwerkelijk kan gebruiken om een netwerk mee te 'maken'.

• Hahn
nielsgeode schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 23:15:
[...]

Met mijn tablet haal ik op de 2.4GHz en 1e verdieping verbonden met het modem zo'n 20mbps.
Als je echt betere snelheden wilt zal je of de modem uit de kast moeten halen, of een betere verbinding vanaf het modem moeten leggen (ipv een wifi-repeater, die ook te maken heeft met het slechte/trage ontvangst).
[...]

Qua wifi antenne's met goeie beoordelingen in de pricewatch zit je in dezelfde price-range als amazon en ook het aantal sterren is vergelijkbaar. Ik zie dus niet waarom daar het probleem zit?
Prijs zegt niet zo heel veel, maar 4 sterren op Amazon is natuurlijk heel wat anders dan 4 sterren op Tweakers. Tweakers zijn een stukje kritischer, en dat is een zwaar understatement. En een merk als 'OOWOLF' zou ik alleen al door de naam niet vertrouwen.
Er is zeker geen optie om van UTP naar USB te gaan? Ik heb gewoon UTP liggen bij de werkplek, alleen geen UTP-poort op de laptop... [ik ken de UTP naar USB-adapters en heb vorige maand wat gezocht en getest met een die ik had liggen, maar het lijkt er niet op dat je ze ook daadwerkelijk kan gebruiken om een netwerk mee te 'maken'.
In de link die ik gaf zitten ook gewoon USB-naar-UTP-verloopjes, en dat zal waarschijnlijk prima werken. Als er een UTP-kabel ligt, dan is dat sowieso altijd de beste optie natuurlijk.

Geen idee overigens wat je bedoelt met 'een netwerk mee maken'. USB-kant in de USB-poort doen, UTP-kabel in de UTP-kant doen, en je zou verbinding moeten hebben, mits de UTP kabel aan de andere kant ook in je modem/router/switch zit ;)

[Voor 7% gewijzigd door Hahn op 28-05-2020 23:21]

• nielsgeode
Hahn schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 23:19:
[...]

Als je echt betere snelheden wilt zal je of de modem uit de kast moeten halen, of een betere verbinding vanaf het modem moeten leggen (ipv een wifi-repeater, die ook te maken heeft met het slechte/trage ontvangst).

[...]

Prijs zegt niet zo heel veel, maar 4 sterren op Amazon is natuurlijk heel wat anders dan 4 sterren op Tweakers. Tweakers zijn een stukje kritischer, en dat is een zwaar understatement. En een merk als 'OOWOLF' zou ik alleen al door de naam niet vertrouwen.

[...]

In de link die ik gaf zitten ook gewoon USB-naar-UTP-verloopjes, en dat zal waarschijnlijk prima werken. Als er een UTP-kabel ligt, dan is dat sowieso altijd de beste optie natuurlijk.
Het zou kunnen dat ze op tweakers kritischer zijn. De vraag is: hoeveel zegt grootte? Ik ben nogal skeptisch over die kleine usb-antennes die nauwelijks groter zijn dan een usb stick. Dat kan toch niet zoveel beter werken?
en dat zal waarschijnlijk prima werken.
Ik moet wel zekerheid hebben voor ik dingen ga bestellen natuurlijk. ;)

Modem uit de kast halen is geen optie. De meterkast zit tegen de voordeur aan en daar zit de hoofdaansluiting. Ik kan geen coax-kabel van meerdere meters leggen en met modem in de gang op de grond achter de voordeur of in het toilet naast de wc-pot lijkt me ook niet ideaal ;)

Ik zou wel de wifi-extender aan utp kunnen hangen, maar gezien wat ik in het interface van de repeater zag leek dat niet nodig en minder kabels is netter.

@Hahn
Geen idee overigens wat je bedoelt met 'een netwerk mee maken'. USB-kant in de USB-poort doen, UTP-kabel in de UTP-kant doen, en je zou verbinding moeten hebben, mits de UTP kabel aan de andere kant ook in je modem/router/switch zit
.

Dit heb ik gedaan: usb naar utp adapter in de usb poort. UTP kabel van die adapter naar de utp-switch en je ziet geen utp-opties in windows. Ik vermoed dat ik niet de juiste adapter heb.

[Voor 12% gewijzigd door nielsgeode op 28-05-2020 23:28]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Hahn
nielsgeode schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 23:24:
[...]

Ik moet wel zekerheid hebben voor ik dingen ga bestellen natuurlijk. ;)
Zekerheden zijn er niet in het leven, en daar is de 14 dagen bedenktermijn voor bij online bestellen.
Ik zou wel de wifi-extender aan utp kunnen hangen, maar gezien wat ik in het interface van de repeater zag leek dat niet nodig en minder kabels is netter.
...

Je snapt hopelijk wel dat je wifi-repeater aan de UTP hangen een héél groot verschil zou kunnen maken, en dat je dat op z'n minst even kan proberen..?

• nielsgeode
Hahn schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 23:26:
[...]

Je snapt hopelijk wel dat je wifi-repeater aan de UTP hangen een héél groot verschil zou kunnen maken, en dat je dat op z'n minst even kan proberen..?
Klopt wel. Ik ben er naar aan het kijken. UTP kabel zit erin. In de interface zie ik nu:

Ethernet ports to WiFi use the following band: 2.4GHz of 5GHz
Dat klinkt alsof je niet beide netwerken kan uitzenden als je UTP wilt gebruiken :/
Lijkt me toch niet waarschijnlijk?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ItsWillem
  • Registratie: juni 2015
  • Laatst online: 20:07
Ik zou gewoon beginnen met die extender weg te halen, zijn geen echt goede oplossingen.

Nu er toch al een UTP ligt op de werkplek kun je gewoon een goed Access Point aansluiten, of via UTP naar usb de boel aansluiten...

iPhone 12 Pro 128GB Goud // R5 3600 - X63 - MSI RTX2070S - 16GB-3200 - 2TB SSD - H510 Elite

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Brandonvds
  • Registratie: oktober 2014
  • Laatst online: 01:09
Welje snelheden behaald de laptop in de woonkamer via 2.4 en 5Ghz.
En bijvoorbeeld naast de meterkast.
En welke snelheden haalt je telefoon/tablet op deze locaties.

Dit graag testen met en zonder die losse wifi connector die via usb verbonden is.

En wifi extender doet zelf niets anders dan het wifi signaal oppikken en deze weer verder versturen.
Als deze maar 6Mb/s opvangt gaat dit natuurlijk nooit sneller worden.
Uitgaande dat de wifi op de eerste verdueping al zodanig slecht is, pakt deze dezelfde slechte verbing op om door te sturen.
Een kabel erin steken zorgt er iniedergeval voor dat de wifi extender de volledige snelheid oppakt en deze via wifi weer kan doorsturen naar de laptop.

Mocht de laptop zelf naast het modem al deze slechte snelheden laten zien gaat er toch echt iets niet helemaal lekker in de netwerkkaart van de laptop.
Zie je helaas wel vaker dat hier op bezuinigd word.

Doe dit als eerste even testen zodat er een beter beeld gevormd kan worden waar de problemen precies liggen.

Ik ga er voor het gemak vanuit dat je bekabeld wel 500/40 binnenhaalt op je desktop?
Anders is dat al weer een heel ander probleem waarvoir je het beste eerst even bij ziggo kan aankloppen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• nielsgeode
Brandonvds schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 04:30:
Welje snelheden behaald de laptop in de woonkamer via 2.4 en 5Ghz.
En bijvoorbeeld naast de meterkast.
En welke snelheden haalt je telefoon/tablet op deze locaties.

Dit graag testen met en zonder die losse wifi connector die via usb verbonden is.

En wifi extender doet zelf niets anders dan het wifi signaal oppikken en deze weer verder versturen.
Als deze maar 6Mb/s opvangt gaat dit natuurlijk nooit sneller worden.
Uitgaande dat de wifi op de eerste verdueping al zodanig slecht is, pakt deze dezelfde slechte verbing op om door te sturen.
Een kabel erin steken zorgt er iniedergeval voor dat de wifi extender de volledige snelheid oppakt en deze via wifi weer kan doorsturen naar de laptop.

Mocht de laptop zelf naast het modem al deze slechte snelheden laten zien gaat er toch echt iets niet helemaal lekker in de netwerkkaart van de laptop.
Zie je helaas wel vaker dat hier op bezuinigd word.

Doe dit als eerste even testen zodat er een beter beeld gevormd kan worden waar de problemen precies liggen.

Ik ga er voor het gemak vanuit dat je bekabeld wel 500/40 binnenhaalt op je desktop?
Anders is dat al weer een heel ander probleem waarvoir je het beste eerst even bij ziggo kan aankloppen
Klopt, dan haal ik 500/40.

De EX3700 hangt nu geconfigureerd als access point aan de UTP en an meet ik met de losse antenne op de laptop in de werkkamer 80 down en 40 up. Dit zou ruim voldoende moeten zijn om goed mee te werken.
ItsWillem schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 01:43:
Ik zou gewoon beginnen met die extender weg te halen, zijn geen echt goede oplossingen.

Nu er toch al een UTP ligt op de werkplek kun je gewoon een goed Access Point aansluiten, of via UTP naar usb de boel aansluiten...
Ik dacht dat de EX3700 aan te utp hing, maar ik had in de meterkast de kabel naar die wandcontactdoos nog niet op het modem aangesloten, oeps. :X

Nu hangt ie er wel echt aan en werkt ie als access point. Dit lijkt echt heel veel beter te gaan. :)

Desondanks ga ik toch even kijken naar een usb naar utp oplossing. Als deze niet al te duur is kan het geen kwaad er 1 in huis te hebben liggen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 23:18

FreakNL

Well do ya punk?

nielsgeode schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 23:24:
[...]

Modem uit de kast halen is geen optie. De meterkast zit tegen de voordeur aan en daar zit de hoofdaansluiting. Ik kan geen coax-kabel van meerdere meters leggen en met modem in de gang op de grond achter de voordeur of in het toilet naast de wc-pot lijkt me ook niet ideaal ;)

Je hoeft de modem ook niet uit de meterkast te halen maar je moet je netwerk goed regelen.

Ter info:
Ik heb toen ik hier kwam wonen (2014) vanuit de meterkast een kabel getrokken naar zolder, daar staat een switch en op die switch zit een Airport Express.. En een kabel vanuit de meterkast naar de woonkamer waar een Airport Extreme staat.. Dat zijn allebei apparaten uit 2012 (generatie), maar ik heb overal minimaal 40mbit (in de woonkamer haal ik hogere snelheden (+-150mbit) dan op zolder (+-60mbit), 1e verdieping is het minst (+-40mbit) maar daar slapen we alleen)...

Het gaat dus vooral om plaatsing van je apparatuur, het hoeft echt niet het nieuwste van het nieuwste te zijn.

Gooi je range extender in ieder geval de deur uit. Net als eventuele powerlines.. Allemaal troep die op termijn voor meer problemen zorgen dan dat ze oplossen...

Enige juiste manier is kabels kabels kabels en lokatie lokatie lokatie..

/edit
Lees nu pas dat je je "range extender" nu op UTP aangesloten hebt _/-\o_

Acties:
  • 0Henk 'm!

• nielsgeode
FreakNL schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 08:01:
[...]

Je hoeft de modem ook niet uit de meterkast te halen maar je moet je netwerk goed regelen.

Ter info:
Ik heb toen ik hier kwam wonen (2014) vanuit de meterkast een kabel getrokken naar zolder, daar staat een switch en op die switch zit een Airport Express.. En een kabel vanuit de meterkast naar de woonkamer waar een Airport Extreme staat.. Dat zijn allebei apparaten uit 2012 (generatie), maar ik heb overal minimaal 40mbit (in de woonkamer haal ik hogere snelheden (+-150mbit) dan op zolder (+-60mbit), 1e verdieping is het minst (+-40mbit) maar daar slapen we alleen)...

Het gaat dus vooral om plaatsing van je apparatuur, het hoeft echt niet het nieuwste van het nieuwste te zijn.

Gooi je range extender in ieder geval de deur uit. Net als eventuele powerlines.. Allemaal troep die op termijn voor meer problemen zorgen dan dat ze oplossen...

Enige juiste manier is kabels kabels kabels en lokatie lokatie lokatie..
Nou ja, ik haal nu dus met de EX3700 werkend als access point 80/40...
Reviews op tweakers zelf geven toch echt een ander beeld dan troep...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 23:18

FreakNL

Well do ya punk?

Sorry, maar ik hoef daar geen reviews van te lezen om te weten dat het hit-and-miss is...

Het best en meest betrouwbare is gewoon een kabel.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• copywizard
  • Registratie: december 2004
  • Niet online
ItsWillem schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 01:43:

Ik ben het geheel met itswillem eens repeaters/extender zijn ondingen en moet je het liefst niet willen gebruiken.

Zoals itswillem al aanraad als er inderdaad ethernet aanwezig is de werkkamer een losse router kopen en deze instellen op accesspoint modus.
Heeft bijna iedere router tegenwoordig wel en hoeft dus ook echt geen honderden euro's te kosten een router van 4 a 5 tientjes is hier meer dan voldoende voor.
Eenmaal in accesspoint modus werkt hij samen met jou modem om 1 signaal uit te zenden en zal je merken dat je probleem voor weinig geld en moeite is opgelost.

edit: ik lees nu ook pas dat je bovenstaande al hebt gedaan met je range extender :) goed idee maar alsnog is het vervangen van de extender voor een normale router geen slecht idee het zorgt er over het algemeen voor dat je door het hele huis beter wifi hebt.

[Voor 12% gewijzigd door copywizard op 29-05-2020 08:20]

AMD Ryzen 5600X, MSI MPG X570 Gaming Plus, MSI GTX960 2G, 32GB Corsair DDR4

Acties:
  • 0Henk 'm!

• nielsgeode
copywizard schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 08:18:
[...]

Ik ben het geheel met itswillem eens repeaters/extender zijn ondingen en moet je het liefst niet willen gebruiken.

Zoals itswillem al aanraad als er inderdaad ethernet aanwezig is de werkkamer een losse router kopen en deze instellen op accesspoint modus.
Heeft bijna iedere router tegenwoordig wel en hoeft dus ook echt geen honderden euro's te kosten een router van 4 a 5 tientjes is hier meer dan voldoende voor.
Eenmaal in accesspoint modus werkt hij samen met jou modem om 1 signaal uit te zenden en zal je merken dat je probleem voor weinig geld en moeite is opgelost.

edit: ik lees nu ook pas dat je bovenstaande al hebt gedaan met je range extender :) goed idee maar alsnog is het vervangen van de extender voor een normale router geen slecht idee het zorgt er over het algemeen voor dat je door het hele huis beter wifi hebt.
In het verleden heb ik wel in een woning losse access points dezelfde SSID gegeven als de WiFi van het modem en dit gaaf veel problemen als je met een mobiel apparaat in ruimte X verbindt en dan naar de andere kant van de woning loopt. Het lijkt er dan op dat er geen verbinding wordt gemaakt met de access point die daar staat.

Mijn EX3700 draait nu in access point modes en het lijkt prima te werken. Het dingetje is pas een maandje oud, dus die ga ik nu nog niet de deur uit doen. Je zegt dus dat ik ook nu de SSID's van de EX3700 in AP mode hetzelfde kan maken als die van het modem?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 18-06 16:36

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

nielsgeode schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 08:07:
[...]

Nou ja, ik haal nu dus met de EX3700 werkend als access point 80/40...
Reviews op tweakers zelf geven toch echt een ander beeld dan troep...
Hoewel ik begrijp dat je er nog meer wilt uit halen.
80/40 is in ieder geval meer dan genoeg om stabiele meetings en werk te kunnen doen. Dus daarmee heb je feitelijke probleem opgelost.

i7 2600k, P8Z68v-pro, 16GB, 512GB Samsung 830 SSD, R9 280x 3GB

Acties:
  • 0Henk 'm!

• copywizard
  • Registratie: december 2004
  • Niet online
nielsgeode schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 08:24:
[...]

In het verleden heb ik wel in een woning losse access points dezelfde SSID gegeven als de WiFi van het modem en dit gaaf veel problemen als je met een mobiel apparaat in ruimte X verbindt en dan naar de andere kant van de woning loopt. Het lijkt er dan op dat er geen verbinding wordt gemaakt met de access point die daar staat.

Mijn EX3700 draait nu in access point modes en het lijkt prima te werken. Het dingetje is pas een maandje oud, dus die ga ik nu nog niet de deur uit doen. Je zegt dus dat ik ook nu de SSID's van de EX3700 in AP mode hetzelfde kan maken als die van het modem?
Dit heb ik nu ook thuis zo ingesteld ik woon in een kleine tussen woning van ongeveer 70m2 maar heb wel 3 routers waarvan 1 hoofd en 2 in accesspoint modus.
En heb nooit problemen dat er geen verbinding is of dat het lang duurt met switchen en heb zeker geen dure routers gewoon twee asus routers van 6 tientjes en een synology

maar ik heb inderdaad alle AP,s dezelfde naam gegeven waardoor het 1 netwerk lijkt.

AMD Ryzen 5600X, MSI MPG X570 Gaming Plus, MSI GTX960 2G, 32GB Corsair DDR4

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Pindakaas
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 18-06 15:23
Door die EX3700 aan te sluiten op een UTP kabel heb je er feitelijk een Access Point van gemaakt in plaats van een range extender. Dikke prima dus.

Als je makkelijk wilt roamen tussen de wifi netwerken van de modem/router en de "range extender" moet je zorgen dat onderstaande instellingen identiek zijn. Is dat niet zo, dan houd je device inderdaad zo lang mogelijk het laatst verbonden wifi punt vast.

* SSID
* password
* authenticatiemethode
* encryptiemethode

Daarnaast, als je nu wel verbinding hebt via die UTP kabel, zou deze ook moeten werken met je UTP-USB verloopstukje toch? Je hebt trouwens ook van die usb-C hubs die meer kunnen dan alleen meer USB-A poorten creeeren.
Lijkt mij persoonlijk ideaal. 1 Hub insteken die alles doet (opladen, monitor, muis, toetsenbord, UTP)

don't mind me

Acties:
  • +2Henk 'm!

• piotr123
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 22:22
V&A aangeboden: Ubiquiti UniFi Acess Point AC LR - 2 stuks

Of kijk hier eens naar, deze staan nu in vraag en aanbod, ik zeg niet altijd maar in 99.9 van de 100 gevallen ben je van al je wifi gezeur af.. en nieuw heb je voor ca 100 per stuk, maar meestal is 1 genoeg.

[Voor 0% gewijzigd door piotr123 op 29-05-2020 08:45. Reden: tekst]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Pindakaas schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 08:43:
Door die EX3700 aan te sluiten op een UTP kabel heb je er feitelijk een Access Point van gemaakt in plaats van een range extender. Dikke prima dus.

Als je makkelijk wilt roamen tussen de wifi netwerken van de modem/router en de "range extender" moet je zorgen dat onderstaande instellingen identiek zijn. Is dat niet zo, dan houd je device inderdaad zo lang mogelijk het laatst verbonden wifi punt vast.

* SSID
* password
* authenticatiemethode
* encryptiemethode

Daarnaast, als je nu wel verbinding hebt via die UTP kabel, zou deze ook moeten werken met je UTP-USB verloopstukje toch? Je hebt trouwens ook van die usb-C hubs die meer kunnen dan alleen meer USB-A poorten creeeren.
Lijkt mij persoonlijk ideaal. 1 Hub insteken die alles doet (opladen, monitor, muis, toetsenbord, UTP)
Mee eens. Een goede USB-C hub lost het bandbreedte probleem op.
Maar heeft de monitor niet gewoon een ingebouwde USB hub? Meeste USB-C monitoren (ik heb ze eigenlijk nog niet zonder gezien) hebben gewoon USB poorten waar je muis en toetsenbord gewoon direct aan kunt hangen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• nielsgeode
Hann1BaL schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 08:47:
[...]

Mee eens. Een goede USB-C hub lost het bandbreedte probleem op.
Maar heeft de monitor niet gewoon een ingebouwde USB hub? Meeste USB-C monitoren (ik heb ze eigenlijk nog niet zonder gezien) hebben gewoon USB poorten waar je muis en toetsenbord gewoon direct aan kunt hangen.
Denk deze niet. Monitor is een Dell P2715Q.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 18-06 15:52
Hoe zit het eigenlijk met de rest van de situatie? Is de ping een beetje op orde? Heb je al geprobeerd een ander kanaal te gebruiken?

Het is ook vaak zo dat de verbindingssnelheid die een eindgebruiker ervaart vaak niet overeen komt met bandbreedte. Als je niet beter weet is 12 Mbit bijvoorbeeld in de meeste gevallen goed genoeg. Dus... waar gaat het mis? Waarmee trok je partner aan de bel?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Pindakaas
nielsgeode schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 09:05:
[...]

Volgens dit plaatje zijn daar wel degelijk USB aansluitingen beschikbaar.
Moet je even een USB-A naar USB-B kabel hebben en die op de monitor aansluiten. Vervolgens je muis en toetsenbord op de USB-A port aansluiten

don't mind me

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

nielsgeode schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 09:05:
[...]

3 poorten aan de onderkant
1 USB poort aan de achterkant.
Zelfs je netwerkadapter kun je daar prima op aansluiten. Dan hoeft je partner alleen de USB kabel aan te sluiten en klaar.

Je hebt daar een geweldige USB hub!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• D vd V
  • Registratie: oktober 2011
  • Niet online

D vd V

Moderator Consumentenelektronica
Range extenders / WiFi repeaters zijn sowieso standaard een oplossing die je niet moet willen. Mooi dat je het nu opgelost hebt, al dan niet tijdelijk. Toen ik in mijn nieuwbouwwoning kwam was de WiFi dekking per direct waardeloos terwijl de oude Asus RT-AC68U voorheen prima dienst deed. Vervangen door een Netgear Orbi RBK50 set en nu overal goede dekking; zelfs op zolder. De keuzes die je maakt qua te gebruiken apparatuur is dus erg belangrijk.

Panasonic TX-P50GT60 | Marantz SR7011 - UD5007 | Bluesound Node | Nvidia Shield TV Pro 2019 | Focal Chorus 826W - 806W - CC800W | SVS SB-2000 Pro | Synology DS918+

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kippy
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 00:35
Alles vluchtig doorgelezen maar een heel belangrijk punt wordt niet beantwoord: Verloopt de connectie via 2.4Ghz of 5Ghz. Daarnaast zegt het meten van de signaal sterkte veel meer dan alleen een speedtest.

Als er 2 WiFi punten zijn die op hetzelfde kanaal zitten zal je signaal altijd slecht zijn, en aangezien 2.4Ghz maar 3 volledig gescheiden kanalen heeft is de kans dat er overlap plaats vind heel erg groot. En dit degradeert het signaal aanzienlijk. Daarnaast zijn WiFi naar WiFi range extenders eigenlijk altijd een no go, mede om de voorgaande reden.

Als je een android telefoon heb download even WiFi analyzer van Farproc en onderzoek op welk kanaal je WiFi punt stuurt. Het liefst verbind je via 5Ghz, en zorg je dat het kanaal waar je WiFi punt op zend niet gebruikt wordt door ander WiFi punten.

https://www.wifiweb.nl/beste-wifi-kanaal-veranderen/

En een kabel is natuurlijk altijd beter.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FREAKJAM
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 01:49

FREAKJAM

"MAXIMUM"

Ik mis eigenlijk toch nog belangrijke informatie en bijzonder dat er ook nog niet over gesproken is.
  • Welke Windows versie draait er op de laptop en is deze volledig up-to-date?
  • Hoe zit het met de drivers van de Yoga? Zijn deze volledig up-to-date? (dus niet die van de antenne)
  • Wat voor type wifi-kaart zit er in de Yoga en wat is de driverversie?
  • Zie je vreemde meldingen in de eventlog onder Microsoft-Windows-WLAN-AutoConfig/Operational
  • Draai eens 'netsh wlan show wlanreport' via CMD en controleer of je iets bijzonders ziet (of deel deze met ons - blur wel eerst de gevoelige info mocht deze hierin vermeld worden)

[Voor 34% gewijzigd door FREAKJAM op 29-05-2020 10:25]

is everything cool?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MartijnAbel
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 15-06 06:44
Is een goede router kopen en je modem als bridge instellen niet een veel beter idee? Dan heeft iedereen er profijt van.
Ik heb hier een, alweer oude, DLink DIR-868L in de woonkamer staan(in het vorige huis in/naast de meterkast) en haal nu en toen netjes rond de 200 a 250 Mbit.
Zowel op mijn telefoon, als op de tablets. Dat is op AC. Pak ik een oude laptop met reguliere 5Ghz dan is dat nog steeds rond de 100 a 120 Mbit

Volvo V60 D5 Polestar @ 230PK & 470NM

Acties:
  • +1Henk 'm!

• nielsgeode
FREAKJAM schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 10:20:
Ik mis eigenlijk toch nog belangrijke informatie en bijzonder dat er ook nog niet over gesproken is.
  • Welke Windows versie draait er op de laptop en is deze volledig up-to-date?
  • Hoe zit het met de drivers van de Yoga? Zijn deze volledig up-to-date? (dus niet die van de antenne)
  • Wat voor type wifi-kaart zit er in de Yoga en wat is de driverversie?
  • Zie je vreemde meldingen in de eventlog onder Microsoft-Windows-WLAN-AutoConfig/Operational
  • Draai eens 'netsh wlan show wlanreport' via CMD en controleer of je iets bijzonders ziet (of deel deze met ons - blur wel eerst de gevoelige info mocht deze hierin vermeld worden)
Nu de EX3700 als AP draait meet ik geen speedtest-verschil tussen ingebouwde antenne in de Lenovo en de losse usb-antenne van amazon. Ik haal daar nu 80mbps mee wat opzich voldoende is. Als ik beschikking heb over de laptop (dit weekend ofzo) zal ik eens even kijken naar je vragen / punten en er op terug komen.
MartijnAbel schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 12:48:
Is een goede router kopen en je modem als bridge instellen niet een veel beter idee? Dan heeft iedereen er profijt van.
Ik heb hier een, alweer oude, DLink DIR-868L in de woonkamer staan(in het vorige huis in/naast de meterkast) en haal nu en toen netjes rond de 200 a 250 Mbit.
Zowel op mijn telefoon, als op de tablets. Dat is op AC. Pak ik een oude laptop met reguliere 5Ghz dan is dat nog steeds rond de 100 a 120 Mbit
Waarschijnlijk haal je daar mee snelheid mee, alleen denk ik dat die extra snelheid de kosten niet waard zijn. 80mbps is voldoende om gewoon mee te werken en verder zijn er geen hoge eisen. Een goeie router gaat toch al snel richting de 100 euro denk ik.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MartijnAbel
nielsgeode schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 13:20:
[...]

Nu de EX3700 als AP draait meet ik geen speedtest-verschil tussen ingebouwde antenne in de Lenovo en de losse usb-antenne van amazon. Ik haal daar nu 80mbps mee wat opzich voldoende is. Als ik beschikking heb over de laptop (dit weekend ofzo) zal ik eens even kijken naar je vragen / punten en er op terug komen.

[...]

Waarschijnlijk haal je daar mee snelheid mee, alleen denk ik dat die extra snelheid de kosten niet waard zijn. 80mbps is voldoende om gewoon mee te werken en verder zijn er geen hoge eisen. Een goeie router gaat toch al snel richting de 100 euro denk ik.
Maar wat is het dan wat je wel graag wilt? De snelheid die je met je ziggo modem haalt is gewoon conform. Het bereik va het beestje is gewoon domweg vrij belabberd, zeker door muren en plafonds heen.
Een goeie router hoeft helemaal niet naar de 100 euro te gaan, verre van zelfs. Als je tweedehands wilt, ben je helemaal voor een koopje klaar nl; rond de 30 a 35 euro.

pricewatch: D-Link DIR-868L

Acties:
  • 0Henk 'm!

• nielsgeode
MartijnAbel schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 13:22:
[...]

Maar wat is het dan wat je wel graag wilt? De snelheid die je met je ziggo modem haalt is gewoon conform. Het bereik va het beestje is gewoon domweg vrij belabberd, zeker door muren en plafonds heen.
Een goeie router hoeft helemaal niet naar de 100 euro te gaan, verre van zelfs. Als je tweedehands wilt, ben je helemaal voor een prikjes klaar nl; rond de 30 a 35 euro.

pricewatch: D-Link DIR-868L
Er wordt hier eigenlijk nauwelijks met wifi gewerkt, ik doe 100% utp en heb niet eens een smartphone ;) Voor de vaste werkplek zit ik te kijken naar deze adapter.

Tweedehands kan, zit wel meer risico op defect aan. Hier zijn diverse switches van merken als linksys, cisco en netgear die na een jaar of 5-6 de geest gaven. Mocht blijken dat die 80mbps niet voldoende is dan is een (tweedehands) router altijd nog een optie natuurlijk.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MartijnAbel
nielsgeode schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 13:28:
[...]

Er wordt hier eigenlijk nauwelijks met wifi gewerkt, ik doe 100% utp en heb niet eens een smartphone ;) Voor de vaste werkplek zit ik te kijken naar deze adapter.

Tweedehands kan, zit wel meer risico op defect aan. Hier zijn diverse switches van merken als linksys, cisco en netgear die na een jaar of 5-6 de geest gaven. Mocht blijken dat die 80mbps niet voldoende is dan is een (tweedehands) router altijd nog een optie natuurlijk.
Je geeft aan dat er wifi gebruikt word door het gemis van UTP en je geeft aan dat de wifisnelheid zeer teleurstellend is. Dan is een losse router toch een perfecte oplossing? En ja, dat er van alles na verloop van tijd de geest geeft, dat staat buiten kijf, maar of dat dan een goede reden is om iets niet tweedehands te kopen vind ik nogal overdreven.

Ik heb betere ervaringen met wifi overigens dan met usb naar RJ45 adapters. Je laptop/pc heeft altijd maar een beperkte bandbreedte voor je usb, zodra jij middels je usb controller dus meer andere dingen gaat doen/aansluiten, dan zal je snelheid meteen verminderen.
Anders probeer je het gewoon en als het niet bevalt stuur je deze terug naar Amazon

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Pindakaas
@MartijnAbel hij had eerst een snelheid van 6mbit via wifi. Dat probleem is nu opgelost door de range extender bedraad aan te sluiten. Nu is de snelheid 80mbit wat voldoende zou moeten zijn voor zijn usecase als ik het zo lees.

@nielsgeode Heb je ook naar zo'n USB-C hub gekeken? hoef je maar 1 kabel in te prikken voor je monitor + USB + UTP

don't mind me

Acties:
  • 0Henk 'm!

• init6
  • Registratie: mei 2012
  • Niet online
MartijnAbel schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 12:48:
Ben al een geruime tijd bezig met XS4ALL met dezelfde soort issues, heb het zelf opgelost door een Unifi AP aan te hangen. Nu disconnect het modem 4x per dag voor een paar seconden pingen direct naar de gateway levert intermittent time outs op, had alles gerestart, gebeld: Ja je hebt niet een factory reset uitgevoerd. Ben inmiddels wel klaar ermee, ga toch naar Freedom.

Heb het opgelost met nieuw AP, had in tussen ook een Deltaco USBC-1273 gekocht (wat echt een perfect ding is voor macbooks die geen UTP poort meer hebben). Daarna nieuwe Unifi AP's.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• hanhoo
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 25-05 22:35
Het probleem van topicstarter zit hem op RF niveau naar mijn mening. In de Windows store kun je 'Wifi Analyser' downloaden (gratis). Je krijgt daarmee inzicht in welke wifi netwerken er zijn, welk kanaal ze zitten en waar je op dat moment zelf op verbonden bent. Teveel overlap en de verbindingskwaliteit gaat naar beneden. Dan heb je wel 5 streepjes signaal, maar een lagere snelheid.

Het verbinden van de Netgear met UTP is een goede zet. Dan delen alle verbonden apparaten de gigabit ethernet verbinding naar de router in plaats van een kwakkelende wifi verbinding tussen repeater en router. Vandaar dat repeaters doorgaans als slecht worden ervaren. Ik gebruik een repeater eigenlijk alleen maar als ik bijvoorbeeld voor 1 apparaat net te weinig bereik heb (auto met wifi op de oprit bijvoorbeeld).

Als je met wifi analyser veel overlap ziet (druk), controleer dan of router en accesspoint op de kleinst mogelijke bandbreedte staan (20Mhz 2.4GHz en 40MHz 5 GHz). Dat kost je wat snelheid, maar vergroot betrouwbaarheid (en wint dus weer snelheid).

Dan: kanaalselectie van automatisch afhalen ben ik in drukke omgevingen nooit zo'n voorstander van. Immers als de buren herstarten, kan alles weer anders zijn. Dan blijf je er achteraan lopen. Echter kan het zo zijn dat het RF landschap ter hoogte van het accesspoint en de router er anders uitzien dan op de plek waar je zit te werken. Bijvoorbeeld als de buurman zijn accesspoint vlak achter de muur heeft en die van jou staan precies aan de andere kant van de verdieping.

80/40Mbps is een heel acceptabele snelheid in een drukke wifi omgeving waar de laptop geen rechtstreeks zicht heeft naar het accesspoint. Staar je overigens niet blind op specificaties van wifi accesspoints. Die snelheden haal je alleen maar als er geen RF verstoring is, je line-of-sight hebt tussen de antennes met signaalniveau -40dBm of hoger, max bandbreedte kunt gebruiken en beide apparaten het laatste protocol ondersteunen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• hollandnick
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 18:34
Ik heb even snel door de thread gescand, en wil mijn ervaringen even delen. Ik heb ook een hele tijd lopen kutten met range extenders e.d. Laatst ben ik overgestapt naar een wifi mesh systeem: pricewatch: Linksys Velop Mesh WiFi System tri-band - Duo Pack

Afhankelijk van de kwaliteit en performance kan je het net zo duur maken als je wilt. Daarnaast moet je kijken hoeveel verdiepingen + grootte van de omgeving je wilt voorzien van Wifi. Voor mijn huis was 2 nodes genoeg, maar wellicht hebben jullie er 3 nodig. Het is een investering, en ik weet niet of je het kan missen, maar ik ben er erg blij mee en heb totaal geen problemen met de wifi meer in huis :)

Speedtest meet nauwelijks verlies. Ik ga van 100mbit beneden ( ziggo abbo max ) naar 95mbit stabiele verbinding tot aan boven in huis, zonder enige kabel te trekken.

( ik weer overigens veel vanuit huis, en heb boven geen kabel beschikbaar, dus ik hecht veel waarde aan een stabiele verbinding )

[Voor 16% gewijzigd door hollandnick op 29-05-2020 22:57]

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

Acties:
  • 0Henk 'm!

• nielsgeode
hollandnick schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 22:54:
Ik heb even snel door de thread gescand, en wil mijn ervaringen even delen. Ik heb ook een hele tijd lopen kutten met range extenders e.d. Laatst ben ik overgestapt naar een wifi mesh systeem: pricewatch: Linksys Velop Mesh WiFi System tri-band - Duo Pack

Afhankelijk van de kwaliteit en performance kan je het net zo duur maken als je wilt. Daarnaast moet je kijken hoeveel verdiepingen + grootte van de omgeving je wilt voorzien van Wifi. Voor mijn huis was 2 nodes genoeg, maar wellicht hebben jullie er 3 nodig. Het is een investering, en ik weet niet of je het kan missen, maar ik ben er erg blij mee en heb totaal geen problemen met de wifi meer in huis :)

Speedtest meet nauwelijks verlies. Ik ga van 100mbit beneden ( ziggo abbo max ) naar 95mbit stabiele verbinding tot aan boven in huis, zonder enige kabel te trekken.

( ik weer overigens veel vanuit huis, en heb boven geen kabel beschikbaar, dus ik hecht veel waarde aan een stabiele verbinding )
Thanks voor de tip :) Kunnen missen wel, maar willen is vraag 2. Ik zou het bijvoorbeeld niet erg vinden om ipv mijn 12-core 3900X een 64-core EPYC te hebben voor mijn multicore-berekeningen. Alleen heb ik het geld er niet voor over omdat ik nu ook kan wat ik wil met mijn 3900X. Hetzelfde geldt voor de WiFi. Als 80mbit genoeg is dan vind ik het zonde geld om voor 'standje overkill' te gaan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• hollandnick
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 18:34
nielsgeode schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 23:27:
[...]

Thanks voor de tip :) Kunnen missen wel, maar willen is vraag 2. Ik zou het bijvoorbeeld niet erg vinden om ipv mijn 12-core 3900X een 64-core EPYC te hebben voor mijn multicore-berekeningen. Alleen heb ik het geld er niet voor over omdat ik nu ook kan wat ik wil met mijn 3900X. Hetzelfde geldt voor de WiFi. Als 80mbit genoeg is dan vind ik het zonde geld om voor 'standje overkill' te gaan.
Ik snap het :) En of het overkill is heb ik nooit gemeten of onderzoek naar gedaan. Ik weet wel dat als er geen mogelijkheid is om kabels te trekken, en de wifi dan een must is, een wifi mesh systeem met triband een geweldige oplossing is zonder snelheid te verliezen. Ik speel ook multiplayer games op mijn PC, welke verbonden is met een kabel aan node 2 op de 2e verdieping. De PC staat op de zolder, dusja het kost wat maar voor mij voelt het niet als overkill :9

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

• nielsgeode
Updates in het topic:

1) De monitor heeft geen echte usb-c hub en dus geen mogelijkheid om vanuit de usb-c poort van de laptop alles met 1 kabel te regelen (als periphals aan het scherm hangen). Hiervoor moet een aparte USB3 kabel van laptop naar scherm worden getrokken of een losse USB-C hub worden gekocht, welke ook weer ruimte inneemt. We hebben nu een USB3 kabel getrokken van laptop naar scherm en de muis en toetsenbord zitten aan het scherm. Het voordeel hiervan is dat de losse usb3 hub nu weg is en het meer ruimte geeft op het bureau.

2) Met de EX3700 op de eerste verdieping halen we daar overal 80-100 mbps down en 40 mbps up. In de woonkamer halen we 250 mbps down en 40 mbps up als de laptop verbonden is met de 5g wifi van het modem in de meterkast.

Lijkt me prima en voor een losse router en modem in bridge mode zie ik geen noodzaak hier. Wat denken jullie?
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True