Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• niquil
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 03-07 14:28
Dag allen,
Mijn huidige rig is 8 jaar meegegaan en veel games kan ik nog gewoon goed spelen (geen probleem met red dead redemption b.v). Maar RUST is zo traag met laden en haalt zo'n lage fps dat ik het niet leuk meer vind om te spelen. Is ook wel slecht geprogrammeerd denk ik maar goed.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen; van de schoonheid van Red Dead Redemption genieten en de eerste zijn die iets op zijn netvlies krijgt in Counterstrike tot pumkin's zoeken in RUST en een turn 1000 Civilization game met 8 man, 16 stads-staten en map-size op Huge. (zowel GFX-, als processorintensieve games)

Streamen: tot 4 streams tegelijk kijken (netflix / twitch) en daarnaast sporadisch mijn eigen game streamen.

Thuiswerken: via een VDI dus dat gaat sowieso goedkomen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Tot 2200Euro voor de genoemde onderdelen.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Videokaart: MSI GTX 1080 gaming X 8G
Voeding: Corsair RM 1000X
Harde schijven:
- Samsung EVO 500GB SSD + verscheidene andere schijven
- Coolermaster HAF X
- Noctua NH D14 (als het past op de nieuwe processor)
- 2 x mirrored HDD (4 HDD, maar zit hier niet aan vast)

gallery: niquil (zie current rig 8YO, niet geheel compleet)

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
- Nieuwe processor
- Nieuw geheugen
- Nieuw mobo
- SSD op MOBO
- Evt een nieuwe cooler

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Mobo
Mijn mobo (MSI X79A-GD65 (8D)) heb ik nu 8 jaar en ik heb letterlijk nog nooit een bsod gehad bij zéér intensief gebruik (dagelijks werk en vrije tijd 8 jaar lang) Deze versie is military class (ik geloof dat die versie beter door de stresstests kwam oid) maar dat bestaat niet meer bij MSI onder die naam. Goede ervaringen dus! Daarnaast heb ik een GFXCard van MSI, ook geen problemen mee gehad maar die is nog maar een jaar of 3 oud. Anyway: MSI wat mobo betreft is voor mij wel de way to go.

Processor
Ik heb nu al sinds jaar en dag intel en sinds deze pc geen problemen mee. Daarvoor ook intels gehad (Vista/winXP/win10) waar ik wel eens last van had en jaren daarvoor een AMD waarbij ik gek werd (maar goed dat was ten tijde van windows millennium en dat is zo'n zwarte periode dat ik daar liever niet meer over praat. Op basis van dit filmpje kom ik ook nu weer bij Intel uit: YouTube: Intel Core i9 10900K Review: The King of Gaming Performance - But Sh...
Maar AMD is killing it nowadays volgens anderen en wellicht kun je me overhalen.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Geluid
Minder = beter

Sata
Minimaal 8

Ga je overklokken?
Als het niet teveel moeite kost.... misschien.

Wat verwacht je van ons?
Eigenlijk hoop ik dat iemand gewoon zoveel van snelheidsmonsters af weet dat je exact weet wat ik moet kopen. Begrijp me niet verkeerd:

Ik heb uren besteed aan het kijken naar mobo's bijvoorbeeld alleen om er dan achter te komen dat "over twee maanden de nieuwe chipset uit komt" of dat die ene goeie dan net weer geen pcie 4.0 sloten heeft of de nieuwste sata mist waardoor ik koopvrees krijg. Same met processoren, dat je dan hoort dat AMD nu de kroon spant maar dat Intel (soms, meestal, vaak) toch nog wel de beste is voor gaming. Of dat de nieuwe intel dan goedkoper is dan de oude en ik niet snap waarom dat zo werkt.

Ik wil gewoon dat ie rete freaking snel wordt en de nieuwste tech bevat die idd echt future-proof-freaking-lang mee gaat.

Vragen:
Hoeveel geheugen is genoeg voor de aankomende jaren gamen? En hoe groot moeten de modules zijn? Is meer altijd beter? Corsair lijkt een goede keuze te zijn. Op zich geef ik niet per se om RGB maar lelijk vind ik het ook niet. Performance is het belangrijkste. Ik begrijp dat je beter alle geheugenslots kan vullen met minder geheugen dan maar 1 of 2 met heel veel (beter 4x16 dan 1x64) Is dat correct?

Ik heb verschillende mobo's bekeken, sommigen duur, andere heel erg duur. Afhankelijk van of het AMD of Intel wordt (ik zie zoveel tegenstrijdige berichten) valt gelukkig de helft al af. Passen deze goed bij de CPU's die ik in mijn lijst heb staan of zit ik er helemaal naast?

Cooler heb ik nog maar even achterwege gelaten ivm het feit dat ik mijn oude wil hergebruiken of een nieuwe moet kopen als dat nodig is omdat er geen bij de cpu zit.

De ssd ben ik eigenlijk wel blij mee, goede keuze?

Wat vind ik nog meer belangrijk
Durability
Ik zoek onderdelen die me zo weer 8 jaar mee gaan als ik over een jaar of 3 weer een nieuwe GFX card er in gooi.

Stability
Nooit een bsod.... voor mij was het 8 jaar lang geen droom meer. zou ik graag zo houden.

Geen bottlenecks/ inefficiënt gebruikte hardware
Ik zoek onderdelen die goed samen gaan en waarbij er geen duidelijke bottlenecks zijn. (b.v. als mobo bepaalde snelheid geheugen aan kan wil ik die mogelijkheid benutten)

Prijs
Prijs maakt me niet zo heel veel uit, dacht dat genoemde bedrag hiervoor zeker genoeg moest zijn maar zo niet, dan hoor ik het graag.

Bekeken producten
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 9 3900X Boxed€ 439,-€ 439,-
1ProcessorsIntel Core i9-10900X Boxed€ 653,40€ 653,40
1MoederbordenGigabyte X570 Aorus XTREME€ 768,-€ 768,-
1MoederbordenGigabyte Z390 Aorus Ultra€ 244,05€ 244,05
1MoederbordenMSI MEG Z390 Godlike€ 582,05€ 582,05
2Geheugen internCorsair Dominator Platinum CMD16GX4M2B3600C18€ 236,-€ 472,-
2Geheugen internCorsair Dominator Platinum CMD32GX4M4B3600C16€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK64GX4M4B3466C16€ 713,72€ 713,72
2Solid state drivesSamsung 970 Evo Plus 1TB€ 216,90€ 433,80
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 5.211,02

Anything Else?
Thanks voor het helpen, ik waardeer het zeer! <3

[Voor 34% gewijzigd door niquil op 29-05-2020 14:02. Reden: KF vs K: K wint]

• br00ky
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 05:08

br00ky

Moderator Harde Waren
Je topicstart is nu al vrij compleet, maar we verwachten hier ook al een eigen opzetje. Zie ook de volgende passage uit het DAA beleid.
3. Eigen onderzoek is nog steeds vereist (dit is en blijft GoT!) en we verwachten dat je zelf al een idee hebt opgedaan. Als je zelf al een configuratie hebt bedacht, post deze dan met behulp van de wenslijst in de pricewatch hier. Dat geeft je mede-Tweakers inzicht in waar je zelf aan hebt gedacht en hoe er binnen je budget betere of andere keuzes te maken zijn.

Het is dus verplicht eerst zelf met een voorstel te komen en dit voorstel te onderbouwen. Een simpele opsomming van eisen/wensen is niet wenselijk; je topic wordt in dat geval dan ook gesloten. Je kan in dat geval contact opnemen met de moderator die je topic gesloten heeft om te vragen of hij weer open mag, mits je natuurlijk wijzigingen hebt aangebracht zodat het geheel wel aan de eisen voldoet.

Een simpel antwoord als 'Ik heb heb er niet veel verstand van!' óf 'Ik ben veel sneller klaar als jullie het doen!' is uit den boze.
Dit lijkt flauw, maar enerzijds doen we dit om ervoor te zorgen dat je zélf inzicht krijgt in wat er mogelijk is en anderzijds om de kwaliteit van de topicstarts hier te bewaken. Anders vervalt dit subforum in een "ik wil een pc voor x euro, mkay dank je doei" niveau, en dat is iets dat niemand wil :). Je eerste opzet hoeft niet top te zijn, we willen alleen graag dat je er eerst over nadenkt.

Om inspiratie op te doen kun je de verschillende topics in dit subforum en de best buy guides doorzoeken.

Met de Handleiding Pricewatch dien je vervolgens een mooi lijstje te maken (dus géén copy-paste lijsten van andere sites bijv.). Met die informatie kan vervolgens gericht advies gegeven worden om het helemaal aan jouw wensen aan te passen.

Stuur me een berichtje als je een opzetje hebt samengesteld, dan gaat je topic weer open! en weer open

Succes!

• niquil
Bij deze :-)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• HuisRocker
  • Registratie: maart 2016
  • Laatst online: 27-11 17:28
Nog steeds niet alles, zo is dit "... beeldschermresolutie, gewenste fps, etc." uiteraard enorm belangrijk voor iedere gaming rig en mist die info waardoor op dit moment letterlijk niemand je goed geïnformeerd kan helpen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Let There Be Rock !

@niquil Ik zou geen geld meer investeren in Intel 9th gen. terwijl 10th gen al uit is. het is tegenwoordig handiger om rond de 2000-2500 uit te geven, en de rest te spreiden over verbeteringen in de loop der jaren.

zo is je GTX1080 al achterhaald en die wil je blijven gebruiken ?
(RTX2060 presteert +- hetzelfde)

[Voor 19% gewijzigd door Hackus op 29-05-2020 12:32]

Hackus Goes 4x15 @60%

Acties:
  • 0Henk 'm!

• niquil
Dag Hackus,
Je hebt gelijk, het liefste zou ik ook die direct vervangen, maar helaas heeft mijn portemonnee andere plannen. Ik heb daarom besloten om eerst bovenstaande onderdelen te doen en dan over een maand of 2 a 3 de videokaart (en de monitor) aan te pakken.
Beantwoord dat je vraag?

Wat betreft de 9th gen.... ik zie dat in mijn lijstje de 10900x niet staat, die had ik er wel in gezet gisteren maar blijkbaar update deze lijst niet automatisch. Dat zal ik direct even doen. De 9th gen stond erbij omdat ik niet goed begreep waarom die nieuwe goedkoper is. Weet jij dat?

Van de k en de kf heb ik verscheidene vergelijkingssites bekeken zoals https://gadgetversus.com/...vs-intel-core-i9-10900kf/ En het lijkt erop dat de K beter is dus ik zal de KF uit het lijstje verwijderen.

@ Huisrocker, ik heb echt mijn best gedaan, als je nog meer wil weten dan ben ik natuurlijk bereid meer info te geven. Zeg het maar :)

Resolutie waarop ik nu game: 1080p, maar in de toekomst wordt dat 1440p (nadat ik de videokaart heb aangepast).

Gewenste fps hangt erg van de spellen af, in CS verwacht ik iets heel anders dan in Read Dead of RUST. Ik maak me daar met dit soort onderdelen daar ook niet echt zorgen over.

[Voor 25% gewijzigd door niquil op 29-05-2020 14:01. Reden: Verschil K / KF opgezocht en deze uit de lijst gehaald.]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Lieftalig
  • Registratie: februari 2016
  • Laatst online: 05-11 11:26

Lieftalig

Beperking van de mens is tijd.

Ook al is je videokaart goed. Als je nu toch de boel gaat vervangen is dit wel één van de belangrijkste componenten voor Gaming.

Kijk eens naar de RTX 2070 of de MSI Radeon RX 5700 XT Gaming X

Verder heb je aan de 16 GB Ram genoeg lijkt me

Werkzaam bij: Cybersecurity en IT Beheer, FIRST. en Love: Treinkaartjes

Acties:
  • 0Henk 'm!

• niquil
Je hebt gelijk, het liefste zou ik ook die direct vervangen, maar helaas heeft mijn portemonnee andere plannen. Ik heb daarom besloten om eerst bovenstaande onderdelen te doen en dan over een maand of 2 a 3 de videokaart (en de monitor) aan te pakken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Lieftalig
  • Registratie: februari 2016
  • Laatst online: 05-11 11:26

Lieftalig

Beperking van de mens is tijd.

Ja, logisch. Wilde het toch even melden.

Werkzaam bij: Cybersecurity en IT Beheer, FIRST. en Love: Treinkaartjes

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TTLCrazy
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 19:45

TTLCrazy

Listen to Frankie

Ik zou voor zoiets gaan:

1MoederbordenMSI X570 Tomahawk WiFi€ 249,90€ 249,90
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport LT BLS2K8G4D32AESBK€ 90,94€ 90,94
1Solid state drivesCorsair Force MP600 1TB€ 223,90€ 223,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.003,74

3900X omdat je neem ik aan op 1440+ gaat spelen en dan maakt de cpu veel minder uit. En AMD heeft op dit moment gewoon een supersterke setup. Met deze 12 core ga je voorlopig niet tegen een bottleneck aanlopen.
MSI X570 Tomohawk, volgens deze review is dit bord qua vrm even goed als borden die 3x zo duur zijn. Heeft alleen maar 6 SATA en 2 x NVME daar je stelde 8 SATA te willen.
Crucial geheugen is goed en bewezen snel.
De SSD omdat het kan, 1 TB supersnel NVME op de PCI-e 4.0 interface.

Je kan dan ook nog makkelijk een snelle GPU erbij kopen, of dat nu een 5700XT, 2070S of beter is, je hebt in ieder geval keuze zat met je budget.

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS

Acties:
  • +1Henk 'm!

• HuisRocker
  • Registratie: maart 2016
  • Laatst online: 27-11 17:28
niquil schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 13:52:
Kijk, als je dat nou direct had gezegd. ;)
Over 2 of 3 maanden weten we waarschijnlijk ook meer over de komende videokaarten, lijkt mij de moeite waard om dat in de gaten te houden omdat je met de GTX 1080 het nog prima red.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• niquil
Ik ben nog verder aan het onderzoeken naar de big question: AMD 3900x vs Intel 10900k .
Ik begrijp dat de AMD
- Minder stroom verbruikt
- Minder warm loopt
- Met een cooler komt
- Wel PCIE 40.0 ondersteunt
- Een tikkeltje targer is en een toekomstige upgrade van een gfx card wellicht iets minder aan kan. (maar aangezien ik dat over een paar maanden doe maakt dat niet echt uit.

Een specifieke vraag: pci 4.0, hoe belangrijk is dat?

Video met tijdstip:
YouTube: i9-10900K vs R9 3900X — Can Intel's 10 Core 5.3GHz CPU Crush AMD? — ...

YouTube: i9-10900K vs R9 3900X — Can Intel's 10 Core 5.3GHz CPU Crush AMD? — ...

@iedereen: Ik ga al jullie reacties doornemen en reageren, maar heb helaas maar twee handen en ogen om dingen door te nemen ;-) DANK DANK DANK!

[Voor 13% gewijzigd door niquil op 29-05-2020 14:24]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• niquil
TTLCrazy schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 14:09:
Ik zou voor zoiets gaan:

1Geheugen internCrucial Ballistix Sport LT BLS2K8G4D32AESBK€ 90,94€ 90,94
1Solid state drivesCorsair Force MP600 1TB€ 223,90€ 223,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.003,74
Dank hiervoor!

Kan iemand me vertellen hoe het kan dat een bord van 200euro een bord van 800 euro lijkt te outperformen?

Wanneer ik deze in de vergelijking stop dan zie ik bijna geen dingen (waarvan ik weet wat het is) waarbij de dure variant "wint". Dit zijn nu exact de dingen waardoor ik onzeker wordt over wat ik moet kopen.

pricewatch: MSI X570 Tomahawk WiFi
pricewatch: Gigabyte X570 Aorus XTREME

Acties:
  • 0Henk 'm!

• niquil
PS: Ik moet even naar de Sligro, will be back in a bit. Thanks voor alle reacties!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Luxicon
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 01:02
@niquil Ben er niet ingedoken qua research, maar wat mij opvalt is dat de i9 10900K 48x pci lanes heeft. De 3900x heeft er 20x. Een videokaartgebruikt normaal gesproken 16x bij het gebruik van 1 enkele kaart.

...

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 18:17

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Lieftalig schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 13:50:
Ook al is je videokaart goed. Als je nu toch de boel gaat vervangen is dit wel één van de belangrijkste componenten voor Gaming.

Kijk eens naar de RTX 2070 of de MSI Radeon RX 5700 XT Gaming X

Verder heb je aan de 16 GB Ram genoeg lijkt me
Je realiseert je dat deze kaarten marginaal beter presteren dan een GTX1080 en het dus praktisch gezien geld weggooien is om deze te vervangen door een van de door jou voorgestelde exemplaren?

Hij heeft een nieuwe CPU nodig, dat is wat hem momenteel nekt, die GTX1080 kan z’n benen niet strekken doordat die CPU het tempo niet kan bijbenen.

Ryzen 3700X, een compatible moederbord (X570 is overkill maar goed, wellicht zijn de nieuwe B550 borden al te krijgen). Een ‘Max’ moederbord met vorige generatie chipset is voorzien van de juiste Bios en dus ook een (goedkoop) alternatief. Verder zorgen voor een setje 2x8 GB 3200Mhz C16 ram (geen Corsair LPX, liefst Crucial geheugen vanwege de kwaliteit van de chips) en klaar is kees.

Je zult wel nog moeten kijken of je AM4 mounting hardware los kunt kopen want die zul je nu denk ik niet hebben.
Luxicon schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 15:21:
@niquil Ben er niet ingedoken qua research, maar wat mij opvalt is dat de i9 10900K 48x pci lanes heeft. De 3900x heeft er 20x. Een videokaartgebruikt normaal gesproken 16x bij het gebruik van 1 enkele kaart.
Aantal PCI lanes is meer dan voldoende bij iedere CPU die nu te krijgen is, daar hoeft OP zich geen zorgen over te maken.
niquil schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 14:20:
Ik ben nog verder aan het onderzoeken naar de big question: AMD 3900x vs Intel 10900k .
Ik begrijp dat de AMD
- Minder stroom verbruikt
- Minder warm loopt
- Met een cooler komt
- Wel PCIE 40.0 ondersteunt
- Een tikkeltje targer is en een toekomstige upgrade van een gfx card wellicht iets minder aan kan. (maar aangezien ik dat over een paar maanden doe maakt dat niet echt uit.

Een specifieke vraag: pci 4.0, hoe belangrijk is dat?

Video met tijdstip:

@iedereen: Ik ga al jullie reacties doornemen en reageren, maar heb helaas maar twee handen en ogen om dingen door te nemen ;-) DANK DANK DANK!
PCI-e 4.0 is momenteel niet relevant, maar goed het kan geen kwaad zeg maar. Je hebt nu wel een PCI-e 4.0 SSD gekozen, dat zou ik je willen afraden. Het verschil tussen SATA en NVME icm PCI-e 3.0 is in de praktijk al niet echt merkbaar. Het prijsverschil is zo enorm groot dat ik nu nooit voor een 4.0 SSD zou gaan. Het prijsverschil tussen SATA en PCI-e 3.0 is wel zo klein dat ik altijd voor een M.2 NVME kaartje zou gaan. Ik heb zelf een Corsair Force MP510 1TB en die bevalt uitstekend.

[Voor 47% gewijzigd door Kuusj op 29-05-2020 15:39]

R7 3700X - RTX3070 - Kever '74 - 5,025kWp (15x SunPower X21-335BLK & SolarEdge SE5000HD)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Luxicon
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 01:02
Kuusj schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 15:30:
[...]

Aantal PCI lanes is meer dan voldoende bij iedere CPU die nu te krijgen is, daar hoeft OP zich geen zorgen over te maken.
Snap ik, maar het gaat er mij om wat een groot verschil is tussen de processoren. Dat is niet puur het aantal cores / single core speed.

...

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

Luxicon schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 15:37:
[...]

Snap ik, maar het gaat er mij om wat een groot verschil is tussen de processoren. Dat is niet puur het aantal cores / single core speed.
Nee inderdaad, maar het aantal PCI-e lanes is in dit geval gewoon niet relevant voor welke CPU hij zou moeten kiezen. Volgens mij zijn er bij de Intel 10xxx serie trouwens 16 PCI-e 3.0 lanes direct met de CPU verbonden en max 24 3.0 lanes via de PCH. Bij AMD zijn het 20 bruikbare PCI-e 4.0 lanes. Qua bandbreedte vergelijkbaar dus.

R7 3700X - RTX3070 - Kever '74 - 5,025kWp (15x SunPower X21-335BLK & SolarEdge SE5000HD)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• niquil
Dag allen,

Ik denk dat ik er bijna uit ben. Ik heb nog maar 3 overwegingen en een paar vragen, meer uit interesse dan dat ik die info nog nodig heb om een keuze te maken. Die bewaar ik voor het laatst.

Geheugen
Dit moederbord ondersteund geheugen tot 4600mhz, de hieronder voorgestelde Crucial Ballistix is "maar" 3200mhz. Ik wil graag het meeste uit het mobo halen, is er geheugen wat beter / sneller is?
Wanneer ik https://bit.ly/2Xd9AUW kijk dan zie ik wel allerlei opties maar weet niet precies welke ik dan moet kiezen. Eerder had ik zelf de corsair vengeance uitgekozen maar ik begrijp dat dat niet de juiste was kwa merk.

SSD
De SSD ziet er goed uit. Ik vroeg me af of er twee op dit mobo passen, zo niet dan neem ik een 2 TB variant.

USB-poorten
Dit moederbord vind ik er goed uit zien, maar wat me er aan opvalt is dat er maar weinig USB poorten opzitten. Mijn toetsenbord is usb, mijn muis is usb, 2 externe hd's zijn usb en ik heb een VR bril en die gebruikt er maar liefst 4.

Ik wist niet dat dat tegenwoordig nog een probleem kon zijn, mijn huidige heeft 14 usb poorten dus ik ging er van uit dat veel de standaard was (heb deze al 8 jaar). Het is ook wel fijn als ik af en toe een usb stickje kan inpluggen. Is hier een oplossing voor? Mijn huidige mobo heeft b.v. een extra slot achterin wat je aansluit op het mobo. Dat geeft alweer twee extra sloten.

1ProcessorsAMD Ryzen 9 3900X Boxed€ 437,55€ 437,55
2Geheugen internCrucial Ballistix Sport LT BLS2K8G4D32AESBK€ 90,94€ 181,88
2Solid state drivesCorsair Force MP600 1TB€ 224,90€ 449,80
1Externe HDD/SSD behuizingenSharkoon QuickPort XT USB 3.0 V2 Zwart€ 25,41€ 25,41
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.344,54

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

Het is jou geld en je moet het zelf weten, maar waarom wil je die dure SSD's hebben? Ik garandeer je dat je geen verschil gaat merken met PCI-e 3.0 SSD's

Acties:
  • 0Henk 'm!

• niquil
Kuusj schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 17:52:
Het is jou geld en je moet het zelf weten, maar waarom wil je die dure SSD's hebben? Ik garandeer je dat je geen verschil gaat merken met PCI-e 3.0 SSD's
Sjips vergeten naar jouw Corsair Force MP510 1TB te kijken.. Doe ik gelijk nog even! 8)7

Corsair Force MP510 960GB Deze toch?

[Voor 5% gewijzigd door niquil op 29-05-2020 17:56]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• niquil
Wanneer ik deze vergelijk dan zie ik in de specs toch wel echt verschillen. Kun je me uitleggen waarom dat niet merkbaar is?

- controller is minder snel
- pcie 3.0 vs 4.0
- lees en schrijfsnelheid +/- 20% minder

Of moet ik eigenlijk alleen naar het GB per dag kijken? Want dat is nou niet heel schokkend veel meer. Dan vind ik het die 65 idd niet waard.

https://tweakers.net/pric...;1419444;1303748;1310208/

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 22:35

Bolletje

Moderator Harde Waren
niquil schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 17:50:
USB-poorten
Dit moederbord vind ik er goed uit zien, maar wat me er aan opvalt is dat er maar weinig USB poorten opzitten. Mijn toetsenbord is usb, mijn muis is usb, 2 externe hd's zijn usb en ik heb een VR bril en die gebruikt er maar liefst 4.

Ik wist niet dat dat tegenwoordig nog een probleem kon zijn, mijn huidige heeft 14 usb poorten dus ik ging er van uit dat veel de standaard was (heb deze al 8 jaar). Het is ook wel fijn als ik af en toe een usb stickje kan inpluggen. Is hier een oplossing voor?
Je huidige heeft er 10 op het i/o-backpanel (8 x usb 2.0, 2 x usb 3.0).

De pricewatch: MSI X570 Tomahawk WiFi heeft er 8 op het i/o-backpanel, maar je kan er nog 8 (4 x usb 2.0 en 4 x usb 3.0) extra toevoegen. Zie https://www.msi.com/Mothe...MAHAWK-WIFI/Specification
AMD® X570 Chipset
3x USB 3.2 Gen 2 10Gbps ports (2 Type-A ports on the back panel, 1 Type-C internal connector)
4x USB 3.2 Gen 1 5Gbps ports available through the internal USB 3.2 Gen 1 5Gbps connectors
6x USB 2.0 ports (2 Type-A ports on the back panel, 4 ports available through the internal USB 2.0 connectors)
AMD® Processor
2x USB 3.2 Gen 2 10Gbps (3rd Gen AMD Ryzen™) or USB 3.2 Gen 1 5Gbps (2nd Gen AMD Ryzen™/ Ryzen™ with Radeon™ Vega Graphics and 2nd Gen AMD Ryzen™ with Radeon™ Graphics) ports (1x Type-A & 1x Type-C) on the back panel
2x USB 3.2 Gen 1 5Gbps Type-A ports on the back panel
Je behuizing heeft weer 2 x usb 2.0, 2 x usb 3.0. Kom je al op 12 uit.

Dan kan je met usb 2.0 of usb 3.0 paneeltje toevoegen, heb je weer 2 extra.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• spone
  • Registratie: mei 2002
  • Niet online
Luxicon schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 15:21:
De 10900K heeft er 16. Niet 48. Dat is de 10900X, een CPU voor het Intel HEDT platform ;-)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: maart 2018
  • Laatst online: 00:49
niquil schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 17:50:
Dag allen,

Ik denk dat ik er bijna uit ben. Ik heb nog maar 3 overwegingen en een paar vragen, meer uit interesse dan dat ik die info nog nodig heb om een keuze te maken. Die bewaar ik voor het laatst.

Geheugen
Dit moederbord ondersteund geheugen tot 4600mhz, de hieronder voorgestelde Crucial Ballistix is "maar" 3200mhz. Ik wil graag het meeste uit het mobo halen, is er geheugen wat beter / sneller is?
Wanneer ik https://bit.ly/2Xd9AUW kijk dan zie ik wel allerlei opties maar weet niet precies welke ik dan moet kiezen. Eerder had ik zelf de corsair vengeance uitgekozen maar ik begrijp dat dat niet de juiste was kwa merk.

SSD
De SSD ziet er goed uit. Ik vroeg me af of er twee op dit mobo passen, zo niet dan neem ik een 2 TB variant.

USB-poorten

Ik wist niet dat dat tegenwoordig nog een probleem kon zijn, mijn huidige heeft 14 usb poorten dus ik ging er van uit dat veel de standaard was (heb deze al 8 jaar). Het is ook wel fijn als ik af en toe een usb stickje kan inpluggen. Is hier een oplossing voor? Mijn huidige mobo heeft b.v. een extra slot achterin wat je aansluit op het mobo. Dat geeft alweer twee extra sloten.

2Geheugen internCrucial Ballistix Sport LT BLS2K8G4D32AESBK€ 90,94€ 181,88
2Solid state drivesCorsair Force MP600 1TB€ 224,90€ 449,80
1Externe HDD/SSD behuizingenSharkoon QuickPort XT USB 3.0 V2 Zwart€ 25,41€ 25,41
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.344,54
Om de hoogste geheugensnelheid te halen gebruik je 2 modules, niet 4. Neem pricewatch: Crucial Ballistix BL2K16G32C16U4B en zet dat op 3200C14 of 3600C16 (presteert hetzelfde). Sneller heeft geen zin want tot 3733 werkt de FCLK 1:1, daar boven 1:2 wardoor de latency hoger is.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

Uszka schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 18:28:
[...]

Om de hoogste geheugensnelheid te halen gebruik je 2 modules, niet 4. Neem pricewatch: Crucial Ballistix BL2K16G32C16U4B en zet dat op 3200C14 of 3600C16 (presteert hetzelfde). Sneller heeft geen zin want tot 3733 werkt de FCLK 1:1, daar boven 1:2 wardoor de latency hoger is.
[Afbeelding]
Mwoah da's ook niet helemaal zo, in principe is het zo dat alle Ryzen CPU's een F-clock van 3733Mhz moeten kunnen halen en daarboven is het afhankelijk van je eigen chip. Mijn 3700X draait bijvoorbeeld prima op 3800Mhz F-clock en 3800Mhz RAM op C16.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• niquil
Bolletje schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 18:09:
[...]
Je huidige heeft er 10 op het i/o-backpanel (8 x usb 2.0, 2 x usb 3.0).
[...]
Klopt! 10 daar, 2 met een verlengings stukje wat op t mobo inprikt (ook achter)en 2 voorop, vandaar mijn 14.
Fijn dat er een oplossing voor is. Thanks!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• niquil
@Uszka en @Kuusj

Wow...dus eigenlijk zjin al die geheugenmodules niet te gebruiken op de nieuwere cpu's? Dat is nog eens marketing zeg... stop er een hoger nummer op en NiQuil koopt het wel :-/

[Voor 8% gewijzigd door niquil op 29-05-2020 18:46]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Let There Be Rock !

3900X
X570 Tomahawk
pricewatch: Crucial Ballistix BL2K16G36C16U4W
pricewatch: XPG SX8200 Pro 2TB

Of te wel
1VideokaartenMSI GeForce RTX 2080 Super Gaming X Trio€ 819,90€ 819,90
1Geheugen internCrucial Ballistix BL2K16G36C16U4W€ 207,71€ 207,71
1Solid state drivesXPG SX8200 Pro 2TB€ 299,-€ 299,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.014,06

[Voor 103% gewijzigd door Hackus op 29-05-2020 18:52]

Hackus Goes 4x15 @60%

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Uszka
Kuusj schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 18:31:
[...]

Mwoah da's ook niet helemaal zo, in principe is het zo dat alle Ryzen CPU's een F-clock van 3733Mhz moeten kunnen halen en daarboven is het afhankelijk van je eigen chip. Mijn 3700X draait bijvoorbeeld prima op 3800Mhz F-clock en 3800Mhz RAM op C16.
Tuurlijk, draait prima, daar twijfel ik niet aan want dat doet het bij mij ook. Het heeft echter een hogere latency dan 3600C16. Daarom heeft 3800C16 geen meerwaarde.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• niquil
Hackus schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 18:46:
3900X
X570 Tomahawk
pricewatch: Crucial Ballistix BL2K16G36C16U4W
pricewatch: XPG SX8200 Pro 2TB

Of te wel
1VideokaartenMSI GeForce RTX 2080 Super Gaming X Trio€ 819,90€ 819,90
1Geheugen internCrucial Ballistix BL2K16G36C16U4W€ 207,71€ 207,71
1Solid state drivesXPG SX8200 Pro 2TB€ 299,-€ 299,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.014,06
Mooie lijst, voor mij liggen de tomahawk en de processor nu "vast". De harde schijf lag ook "vast".... maar ik ben benieuwd waarom jij deze adviseert ten opzichte van de eerder genoemde Corsair Force MP600 1TB

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Let There Be Rock !

niquil schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 19:19:
[...]

Mooie lijst, voor mij liggen de tomahawk en de processor nu "vast". De harde schijf lag ook "vast".... maar ik ben benieuwd waarom jij deze adviseert ten opzichte van de eerder genoemde Corsair Force MP600 1TB
Snelle ssd en 2TB, je kunt ook de 1TB versie kiezen.

Hackus Goes 4x15 @60%

Acties:
  • 0Henk 'm!

• niquil
Kuusj schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 17:52:
Dag Kuusj, had je mijn reactie op jouw vraag nog gezien?
---> vrijdag 29 mei 2020 17:54

En mag ik je dan vragen om ook naar die van Hacker te kijken?
XPG SX8200 Pro 2TB, zie deze vergelijking:

https://tweakers.net/pric...;1310208;1256501;1452482/

Van deze den ik dan dat deze het beste is wat snelheid / prijs betreft: Corsair Force MP510 1,92TB
Heb ik dat goed?

[Voor 33% gewijzigd door niquil op 29-05-2020 20:40. Reden: zelf onderzoek doen]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• hollandnick
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 22:11
niquil schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 20:34:
[...]

Van deze den ik dan dat deze het beste is wat snelheid / prijs betreft: Corsair Force MP510 1,92TB
Heb ik dat goed?
Is er een reden dat je 2TB wilt + een m2 SSD? Zou je niet naar geld kijken dan zou ik zelf de pricewatch: Corsair Force MP600 2TB kiezen. Maar helaas heb ik niet al het geld van de wereld en zou ik het zelf dan ook zonde vinden zoveel geld uit te geven.

Ik gebruik zelf al jaren SSD's van Corsair of Crucial. Voorheen ging ik voor de wat duurdere Corsair SSD's ( maar toen was de SSD pas net uit ) maar tegenwoordig voor de pricewatch: Crucial MX500 2,5" 2TB schijven printplaatjes :+ .

Nu game ik alleen en zakelijke dingen zoals office, mail e.d. Dan is een SSD als deze meer dan snel genoeg. Wellicht als je videobewerking gaat doen of grote aantallen data moet verplaatsen dan zijn de retesnelle SSD's wel hun geld waard

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

niquil schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 20:34:
[...]

Heb ik dat goed?
In principe maakt het allemaal niet belachelijk veel uit. De cijfers op papier betekenen op deze snelheden eigenlijk niet automatisch dat je er in de praktijk voordeel van hebt 100 of 200MB/s extra snelheid te hebben.

Ik wil je wel afraden een SSD met QLC geheugen te nemen, dit is goedkoper om te produceren maar slijt wel sneller. De levensduur is theoretisch dus korter.

Als ik nu zelf een SSD zou moeten kopen zou ik opnieuw de MP510 kopen. De MP600 is mooi maar Windows 0.5 seconden sneller opstarten vind ik de meerprijs niet waard. Als je naar de snelheid kijkt (waarbij random read/write IOPS belangrijker zijn dan lineaire lees en schrijfacties) van de MP510 zijn de alternatieven bijvoorbeeld de Samsung EVO series en die zijn qua prijs echt fors duurder.
Uszka schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 18:54:
[...]

Tuurlijk, draait prima, daar twijfel ik niet aan want dat doet het bij mij ook. Het heeft echter een hogere latency dan 3600C16. Daarom heeft 3800C16 geen meerwaarde.
Hoe kom je daarbij als ik vragen mag? Sneller geheugen op dezelfde timings heeft lagere latencies tot gevolg. Of heb ik dat verkeerd, kan ook.

[Voor 14% gewijzigd door Kuusj op 29-05-2020 21:35]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Uszka
Kuusj schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 21:31:
[...]

In principe maakt het allemaal niet belachelijk veel uit. De cijfers op papier betekenen op deze snelheden eigenlijk niet automatisch dat je er in de praktijk voordeel van hebt 100 of 200MB/s extra snelheid te hebben.

Ik wil je wel afraden een SSD met QLC geheugen te nemen, dit is goedkoper om te produceren maar slijt wel sneller. De levensduur is theoretisch dus korter.

Als ik nu zelf een SSD zou moeten kopen zou ik opnieuw de MP510 kopen. De MP600 is mooi maar Windows 0.5 seconden sneller opstarten vind ik de meerprijs niet waard. Als je naar de snelheid kijkt (waarbij random read/write IOPS belangrijker zijn dan lineaire lees en schrijfacties) van de MP510 zijn de alternatieven bijvoorbeeld de Samsung EVO series en die zijn qua prijs echt fors duurder.

[...]

Hoe kom je daarbij als ik vragen mag? Sneller geheugen op dezelfde timings heeft lagere latencies tot gevolg. Of heb ik dat verkeerd, kan ook.
Ligt bij Ryzen aan de Infinity Fabric ratio. Die gaat boven de 3733 MT/s naar 2:1 wat negatieve gevolgen heeft voor de latency. Daaronder is het 1:1.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• niquil
Volgens deze site heb je als gamer eigenlijk geen baat bij een andere cooler dan dat er bij geleverd wordt omdat je zelden alle threads van de Ryzen zal aanspreken en de cooler waarmee vergeleken wordt (watergekoelde unit) hem eigenlijk ook geen extra performance geeft.

Alleen de temp is ietsje lager... en dan refereert men weer aan het feit dat je toch die cores amper zult aanspreken.

Daarom denk ik dat ik geen separate cooler erbij haal.

Ik kom dan uit op het volgende:

1Geheugen internCrucial Ballistix BL2K16G32C16U4B€ 178,86€ 178,86
1Solid state drivesCorsair Force MP510 1,92TB€ 334,53€ 334,53
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.226,25

Hier ga ik het mee doen denk ik!

Zijn er nog laatste tips en / of opmerkingen die jullie me willen meegeven?

[Voor 0% gewijzigd door niquil op 29-05-2020 22:05. Reden: zpelling iz moeilyk]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• hollandnick
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 22:11
niquil schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 22:04:
Volgens deze site heb je als gamer eigenlijk geen baat bij een andere cooler dan dat er bij geleverd wordt omdat je zelden alle threads van de Ryzen zal aanspreken en de cooler waarmee vergeleken wordt (watergekoelde unit) hem eigenlijk ook geen extra performance geeft.

Alleen de temp is ietsje lager... en dan refereert men weer aan het feit dat je toch die cores amper zult aanspreken.

Daarom denk ik dat ik geen separate cooler erbij haal.

Ik kom dan uit op het volgende:

1Geheugen internCrucial Ballistix BL2K16G32C16U4B€ 178,86€ 178,86
1Solid state drivesCorsair Force MP510 1,92TB€ 334,53€ 334,53
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.226,25

Hier ga ik het mee doen denk ik!

Zijn er nog laatste tips en / of opmerkingen die jullie me willen meegeven?
Ziet er goed uit, wou dat ik het (extra) geld had om weer aan een nieuwe rig uit te geven :+ looking good zeker straks met een nieuwe RTX30** videokaart O-)

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

• Kuusj

Kuusj

Uszka schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 21:41:
[...]

Ligt bij Ryzen aan de Infinity Fabric ratio. Die gaat boven de 3733 MT/s naar 2:1 wat negatieve gevolgen heeft voor de latency. Daaronder is het 1:1.
Ja maar dat is dus niet waar :P Hij is gewoon 1:1 als de frequenties hetzelfde zijn. Als jou F-clock hetzelfde is als je RAM clocksnelheid draait het zaakje op 1:1. Alleen kan niet iedere CPU (veel) harder draaien dan 3733Mhz.

• niquil
Dag allemaal,
Mag ik jullie hartelijk bedanken voor jullie hulp?

TTLCrazy thanks voor de mobo tip, in één woord geweldig!
Kuusj, bedankt voor je uitleg en kennis, die is echt onmisbaar geweest bij mijn samenstel-proces!
HollandNick: die kaart die komt er ;-) (maar ik wacht nog even tot deze echt klaar is en de nieuwe lichting kaarten er is)
Uszka voor het op gang brengen van de discussie omtrent het geheugen, ik volg dit draadje nog om te kijken waar jij en Kuusj op uitkomen!

Spone, Bolletje, Hackus, Luxicon, Lieftalig en HuisRocker ook hartelijk dank voor de waardevolle toevoegingen.

Ik zie jullie allen in de next topic

Groet, NiQuil

[Voor 3% gewijzigd door niquil op 30-05-2020 19:32]

Pagina: 1

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Black Friday 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True