Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Ryzen master afstelling in bios invoeren....

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• JWFpeters
  • Registratie: mei 2020
  • Laatst online: 15:59
Mijn vraag

Ryzen master setting in de BIOS invoeren.

Relevante software en hardware die ik gebruik

Ryzen Master
MSI B450 GAMING PRO CARBON
Ryzen 7 3700x

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Goedemiddag,

Ik wil de settings die ik met Ryzen Master in Windows 10 gemaakt en getest heb in voeren in de BIOS zodat ik niet steeds de setting aan moet zetten na opnieuw opstarten.

De settings die ik gemaakt heb is 4000 tot 4300 MHz vast core clock en vaste vcore van 1,25/27 dit doe ik voornamelijk omdat het veel warmte scheelt.

Kan iemand mij vertellen hoe ik dit in de bios krijg ingesteld want wil het niet verkloten.

Alvast bedankt,

...

Alle reacties

• D-dark
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 21:36
Vantevoren een kopie maken van je instellingen in de bios. Dat kan vanuit de bios zelf.
In de creator mode van Ryzen Master kan je de instellingen gewoon doorvoeren zodat ze na een reboot permanent actief zijn.

Gaat het mis dan kan je altijd nog terug naar de opgeslagen instellingen.

Maar warmte is weer een ander probleem, waarom dat oplossen met vaste instellingen?
PBO zoekt vanzelf wel de grenzen op van wat er mogelijk is.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JWFpeters
Omdat de ryzen op een vaste vcore zomaar 10graden koeler is...... Maar het is me zoiezo totaal niet duidelijk wat de beste ryzen 3000 settings zijn.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 19-04 20:19

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

JWFpeters schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 16:24:
Omdat de ryzen op een vaste vcore zomaar 10graden koeler is...... Maar het is me zoiezo totaal niet duidelijk wat de beste ryzen 3000 settings zijn.
Waarom ga je er dan mee rommelen?
Klinkt alsof een betere koeler meer effect heeft dan je vcore vastzetten.

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• D-dark
Er zijn geen beste instellingen die je 1 op 1 kunt overnemen.
Dat is afhankelijk van je kast, koeling en processor. De ene core is beter dan de andere.

In de praktijk regelt het systeem het bijna zo goed als jezelf kan doen en is het meer finetuning om de laatste restjes eruit te halen.

Meeste winst is te behalen met de AMD chipsets drivers en Ryzen Power plan.
Vervolgens met een betere koeling.
Evt fan profiel aanpassen.
Voor de liefhebbers power states aanpassen zodat daarmee PBO beïnvloed wordt.

Vaste v-core en evt de cores op een snelheid locken is interessant als je gedurende lange tijd een job hebt draaien die een paar uur bezig is. Voor dagelijks gebruik niet noodzakelijk.

Met deze generatie nieuwe processors is het anders werken dan vroeger. v-core aanpassen, multiplier vastzetten en langere tijd benchen. De grens opzoeken gaat nu bijna volledig automatisch.

Geef eens aan wat je idle temperatuur is en in welke situaties je ziet dat de processor echt warm wordt.
Ook wat voor kast en koeling je gebruikt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JWFpeters
Tijdens gamen Systeem 42 graden CPU tussen 60 en 70 graden

In Windows tussen de 40 en 55 graden. Dit is met de standaard Wreith Prism koeler.

Ik had een Scynth Mugen koeler maar die past niet meer vanwege verticaal plaatsen van de videokaart. Heb nog niet echt een koeler kunnen vinden die niet groter is dan de Prism......

In huis is het nu wel rond de 25 graden trouwens.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• D-dark
Mijn 3700X is met waterkoeling nu idle 39 graden
Kast rond de 34
Kamer temperatuur 22,5

De waardes die je hebt qua temperatuur tijdens gamen zijn lang niet slecht.

Ben wel benieuwd wat voor kast je hebt dat de videokaart verticaal geplaatst moet worden.
Mogelijk dat wat extra case fans als het kan helpen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JWFpeters
De fan wat harder gezet zit nu rond de max 65 in game en in windows idle 40/45

Systeem 35/39

Kast Coolermaster MB511 met 2 14cm ShadowWing 2 fans voorin 1 14cm Shadow Wing bovenin samen met een Shadow Wing 12cm en achterin ook een 12cm

Misschien maak ik me ook druk om niks haha

Al vind ik het nu te veel lawaai eigenlijk.... nog maar verder puzzelen dan.

O en videokaart moet niet verticaal dat wou ik gewoon. MSI Gaming X RTX 2070 Super is mooi om te zien haha ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• D-dark
Wat je kan doen is naar waterkoeling overschakelen.

Liquid Cooling Support - Front
120mm, 140mm, 240mm, 280mm, 360mm
Liquid Cooling Support - Top
120mm, 240mm
Liquid Cooling Support - Rear
120mm

Kijk ik op de site van de fabrikant dan heb je bovenin genoeg ruimte voor een 240 mm rad
https://tweakers.net/wate...syECRuYa6ko5SbWAHn1dbWAgA

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JWFpeters
Ja maar daar lees ik toch ook een hoop wisselende verhalen over....

Net als dat de temp van 70 helemaal niet erg is als het niet constant voor lange tijd is alle meningen en verhalen zijn zo wisselend zelfs als vcore en click vast zetten.....

Geen duidelijkheid heel irritant voor een beginner zoals ik...

• JWFpeters
Vandaag toch maar de videokaart weer normaal gedaan en een be quiet dark rock pro gemonteerd (oei dat is kiele kiele met het ram......)

Nu is dit de setup..... 2x 14cm fan voor inlaat 1x14cm en 1x12cm bovenin uitlaat en achter 1x12cm uitlaat en 2x12cm op de cpu...... Moet genoeg zijn lijkt me.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• D-dark
Dat moet meer dan genoeg zijn. Koeling zat.

[Voor 10% gewijzigd door D-dark op 01-06-2020 12:35]

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True