Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Gezocht: Trekauto / SUV model / benzine / Max € 20.000,-

Pagina: 1
Acties:

• Rudolf
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 23-06 16:59
Ik ben op zoek naar een vervangende auto voor mijn 2010 Skoda Octavia Combi 1.2 TSI. In principe is deze auto nog in prima staat, maar ik wil graag de vouwwagen verkopen en met een caravan naar Zuid-Europa. (Wanneer het weer kan) Bij het kopen van een caravan wil ik niet gehinderd worden door de lage max trekgewicht van de Octavia.

Waarom een SUV model?
Als onze jongste zoon kan bijna in de buggy en dan is de kinderwagen met onderstel niet meer nodig. Dan is de zee van ruimte achterin overbodig. Verder vind ik het gewoon mooie modellen.

Ik ben redelijk positief bevooroordeeld richting een auto uit het VAG. In mijn familie wordt al 3 generaties alleen maar VAG gereden sinds opa als automonteur bij een Volkswagendealer werkte. Dat is ook de reden dat ik dit topic heb geopend. Ik wil graag ook eens kijken naar wat er nog meer is behalve VAG.

Ik ben volgens mij niet heel veeleisend behalve een trekhaak, 150pk en maximaal 5 jaar oud. Ik heb max € 20.000,- te besteden, liever iets minder. Er zal jaarlijks maar zo'n 7500km mee gereden worden dus hij hoeft niet super zuinig te zijn, wel wil ik gewoon een fijne, rustig reisauto (met of zonder caravan). Caravan zal een model worden rond de 1200-1300 kg max. toelaatbaar gewicht.

Tuurlijk mag de Tiguan niet ontbreken op mijn lijstje, maar ik wil ook graag eens naar andere auto's kijken. De Mazda CX-5 staat mij ook zeer aan. De Skoda Kodiaq en Karoq vallen helaas nog buiten het budget.

Ben benieuwd of jullie wat advies voor me hebben, waar ik eens naar kan gaan kijken.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 00:02
Ik vind die Mazda CX-5 zo gaaf he.

Zelf heb ik als lijstje:
Mazda CX-5
Mitsubishi Outlander PHEV

Die laatste blijkt zeer stabiel te zijn, zuiniger dan de CX-5 en een aanhanger kan er makkelijk achter.
Volgens mij met max 5 jaren onder een ton zou je prima onder die 20k uit moeten kunnen komen.

• Fable
  • Registratie: juli 2009
  • Niet online
Mercedes GLA, iets boven budget maar rijdt erg lekker.

• Kees_B
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 22:06
Ik mis eigenlijk nog wat je wenst qua kilometerstand. Dat is toch wel redelijk bepalend voor het budget (of andersom ;))

🅟🅥 🅞🅤🅣🅟🅤🅣

• Rainesh
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 23:24
T-Roc?

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

• nklaver234
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 22:33
Geen SUV fan, een station is veel handiger maar als het toch een SUV moest worden:
Mazda CX-5 (betrouwbaar)
Volvo XC60 (Luxe)
Citroen C5 Aircross (Hip)
Ford C-max (Budget)

Kijk ook een op caravantrekker.nl hoe de auto wordt gewaardeerd.

• Rudolf
Kees_B schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 16:18:
Ik mis eigenlijk nog wat je wenst qua kilometerstand. Dat is toch wel redelijk bepalend voor het budget (of andersom ;))
Goede vraag. Ik vind de kilometerstand wel lastig. De ene auto met 150k op de teller is de andere niet. Ik kijk meestal naar rond de 125.000 km maximaal.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Chain DL,SQ,BP,MP, and Flys

Subaru Outback
Toyota RAV4

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Soggy
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 23-06 13:07

Soggy

vroemmmm

Ik stond 3 jaar geleden voor dezelfde keuze, ik heb gekozen voor een Subaru XV met de 2.0 motor. Nog geen minuut spijt van gehad

[Voor 0% gewijzigd door Soggy op 28-05-2020 16:32. Reden: typo]

If it works, tweak it

• Kees_B
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 22:06
Hier in ieder geval al een filtertje om ideen op te doen.
https://www.autoweek.nl/o...vermogen=151-200--201-250

MPV heb ik ook aangeklikt, of moet het per se een SUV zijn?

Af en toe komt ook een BMW X1 voorbij (leek mij wel leuk, maar hecht daar geen waarde aan :D), verder veel Nissan, Citroën en Mazda

Ik zou niet filteren op trekhaak, want een afneembare heb je voor zo'n 500 euro en zo is je bereik groter.

[Voor 22% gewijzigd door Kees_B op 28-05-2020 16:47]

🅟🅥 🅞🅤🅣🅟🅤🅣

• D.deJong
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 21:52
Laten we het wel serieus en gezellig houden.

[Voor 91% gewijzigd door deepbass909 op 28-05-2020 23:54]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• nuffy
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 20:33
Zou je eentje met turboblok aanbevelen je praat over zware auto's van 1400-1700kg dus een groot koppel bij lage RPM is welkom.

Je zou ze wel moeten categoriseren om een goeie vergelijking te maken.

Uit azie en turboloos
outlander
cx-5
subaru
hyundai tucson gdi
toyota rav4

Europees groot , met turbo / nog prijzig
Ford kuga ecoboost
VW tiguan tsi

Prijs/kwaliteit groot
renault kadjar tce
nissan Qashqai

prijs kwaliteit klein
jeep renegade
opel mokka

Hoger segment / luxe / grootte is vergelijkbaar / past niet in budget icm bouwjaar

volvo xc60
bmw x3
mercedes glk
audi Q5

zou de bouwjaar eis laten vallen en een XC60 3.0 T6 nemen . Of anders de kuga !

• david19861
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 18:22
hou rekening mee dat de rav 4 hybride uitgeput kan raken door de caravan en heuvel op dan wordt er teveel gevraagd van hybrid systeem. weet niet wat trekgewicht is van de rav4.

• Sport_Life
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 00:47

Sport_Life

Solvitur ambulando

Rav4 wellicht interessant, model voor de hybride.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• D.deJong
Commentaar op moderatie mag in het feedback-topic of via een DM aan de moderator, niet in het topic zelf.

[Voor 103% gewijzigd door deepbass909 op 29-05-2020 09:59]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rudolf
Super veel suggesties, dank daarvoor. Het SUV segment is nog groter dan ik al dacht. Een hybride is op zich ook wel interessant. Ik heb de mogelijkheid om de auto op de zaak aan te schaffen en dan is de hoge cataloguswaarde van een hybride auto wellicht niet zo interessant ivm met hogere bijtelling. Maar dat zal ik even uit moeten rekenen.

Zijn hybride auto's duurder in onderhoud of valt dat wel mee?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 00:02
@Rudolf Naar wat ik heb begrepen zijn ze over het algemeen juist wat lager in het onderhoud omdat bepaalde delen nu juist niet of nauwelijks slijten. Maar pin me daar niet op vast.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Releases
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 21-06 17:41

Releases

Ja maar!

Zelf ook recent voor deze keuze gestaan.
Ommenabij het zelfde wensen lijstje, iets lager budget.

Ben uitgekomen op de Outlander PHEV (2013).
Mooi aangeklede en net model kunnen vinden via een Mitsubishi dealer.
Doet 1500KG trekken. Nog half wegenbelasting tarief tot 2024. Kan op het werk laden dus scheelt mij het nodige brandstofkosten elke maand.

Tot nu toe erg tevreden over de auto en zijn comfort etc.
Ik weet niet wat voor soort caravan je gaat aanschaffen maar kijk even op caravantrekker.nl Daar kun je recenties/gebruikers ervaring van mensen die een X auto hebben gekocht en rijden met een X caravan. Kan je een beetje een beeld geven hoe andere mensen het ervaren rijden met een bepaalde combinatie.

Ik vind persoonlijk zelf het erg fijn dat de PHEV zo'n hoog eigen gewicht heeft, zorgt voor mij in een strakkere wegligging met het trekken. De lading volgt de auto zodoende beter.
Specifieke vragen over de auto kan je gerust even DM sturen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Blackouts
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 21:08
Let wel even op dat je met een outlander phev rijbewijs E nodig hebt icm de caravan die je wilt rijden.
Ik heb even een willekeurige outlander phev opgezocht bij de rdw en zie dat de toegestane max massa voertuig 2310kg is. Samen met een caravan van 1300kg is dat meer dan 3500kg wat je met rijbewijs B mag rijden...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mcsluis
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 00:26
Seat Ateca? 1800Kg trekken met een 150pk motor. Vrijwel altijd mogelijk met rijbewijs B.
Wellicht in een toffe uitvoering wel boven budget.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• D.deJong
Nadeel van de PHEV is het kleine tankje en het hoge gebruik met de caravan erachter, maatje van mij stond op weg naar Italië iedere 300km aan de pomp.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Blackouts
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 21:08
Ik rij zelf een Mazda CX-5 uit 2012 (max trekgewicht 1800kg) voor een caravan van maximaal laadvermogen van 1700 Kg. (Ik heb de caravan wel op kenteken terug gezet naar max 1570 kg, zodat mijn vrouw er met B-rijbewijs ook mee mag rijden, leeg weegt de caravan zo'n 1250Kg, dus meer dan genoeg laadvermogen)

Dit rijdt erg goed. Door de turboloze motor moet je overigens met caravan wel iets eerder terug schakelen. dus 80-90 km/u in de 5 (ipv de 6). Bergop terug naar de 3 en op 4000 rpm omhoog. Dan trekt ie m makkelijk naar boven.

Zonder caravan rijdt ie bijna als een diesel. 80 in de 6 zonder problemen en ook nog prima accelereren. Rotondes rij ik altijd over in de 3. Lage toeren trekt ie dus nog prima als je gewoon rustig met het verkeer mee wilt. Voor doortrekken wil ie graag wat hogere toeren.

Verbruik? Zo'n 7 L/100km (sinds we 100 rijden op de snelweg). Met 130km/u was het zo'n 7,7 L/100km.
Met caravan 10L/100km

Acties:
  • 0Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 22:35
De 2 liter versie van de Subaru XV moet wel voldoen.
Expres niet gefilterd op trekhaak want dat is bijna een standaard accessoire voor subaru's.
Die heeft de dealer gegarandeerd op voorraad en zet deze vaak zelf erop bij de inruilers waar dat nog niet gedaan is.

https://www.autoscout24.n...00&fregfrom=2015&atype=C&

Rijd zelf een Forester en die heeft totaal geen probleem met aanhangwagens.
Gezien jouw jaarverbruik is zuinig rijden leuk maar niet doorslaggevend.
Goede onderhoudshistorie en betrouwbaarheid op langere termijn zijn dan belangrijk.

[Voor 18% gewijzigd door D-dark op 29-05-2020 18:06]

• D.deJong
D-dark schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 18:04:
De 2 liter versie van de Subaru XV moet wel voldoen.
Expres niet gefilterd op trekhaak want dat is bijna een standaard accessoire voor subaru's.
Die heeft de dealer gegarandeerd op voorraad en zet deze vaak zelf erop bij de inruilers waar dat nog niet gedaan is.

Rijd zelf een Forester en die heeft totaal geen probleem met aanhangwagens.
Gezien jouw jaarverbruik is zuinig rijden leuk maar niet doorslaggevend.
Goede onderhoudshistorie en betrouwbaarheid op langere termijn zijn dan belangrijk.
Opgegeven Trekgewicht 1200 tot 1270kg, dat gaat niet voldoende zijn voor TS.

• Freezerator
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 00:23
Ik mis de Honda CR-V in het rijtje. Prima caravan trekker.

• prekz
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 20:16
mcsluis schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 12:26:
Seat Ateca? 1800Kg trekken met een 150pk motor. Vrijwel altijd mogelijk met rijbewijs B.
Ik rijd zelf een nieuwe (2019) ateca. 1.5 met 150pk, in combinatie met een caravan die max 1300 kilo mag. Prima combi! Enige waar rekening mee moet worden gehouden is het relatief lage gewicht van de auto. Goed beladen is dus een must. Maar de tent + stokken in de auto doet al heel veel.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 23:16
mcsluis schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 12:26:
+1 Ateca/Karoq/Tiguan zijn bijna dezelfde auto’s. De Ateca in mijn ogen sportiever dan de Karoq, qua rijgedrag allemaal hetzelfde.

Kom zelf ook van een Octavia Combi naar een Ateca, ruimte binnen is goed, ruimte kofferbak is even wennen vergeleken met de Combi, vooral in de lengte. Maar dakkoffer biedt hierbij natuurlijk ook een oplossen.

De Mazda Cx-5 trouwens ook mooie auto om te zien, echter geen ervaring mee.

Float like a butterfly, sting like a bee.

• FreakNL
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 01:09

FreakNL

Well do ya punk?

Als het budget het toelaat zou ik voor een CX5 gaan.

Erg betrouwbare motor en ook zeer waardevast. Als je daadwerkelijk gaat shoppen zul je zien dat de Mazda’s stuk voor stuk hoger in de markt staan dan vergelijkbare occassions van andere merken. En dat is natuurlijk niet voor niks, je kan er bijna geen miskoop mee doen.

Mazda doet ook niet mee aan de downsizing+turbo hype. En als je een caravan gaat trekken zou ik dat gevoelsmatig liever met een 2.0 dan met een 1.0 doen met geblazen turbootje... Mijn ouders hebben een CX5 uit 2014 en dat zit lekker ruim en rijdt echt prima. En die zijn ook een keer met een caravan door de bergen gegaan, ging blijkbaar prima.

Ik ben zelf echter ook nog een beetje raar wat auto’s betreft dus voor mij is hij veeeeel te saai. Ik rij dan ook in een Jeep Renegade, maar dat is een ander uiterste. Ook zeer ruim trouwens van binnen, zeker voor zijn klasse, maar de CX5 is groter. Ander segment ook. De Renegade is wel veel ruimer dan een T-Roc, CX3, Ecosport of Mokka. En je ziet ze bijna niet rijden, dat is voor mij een pré ;)

Maar aangezien je bij Skoda vandaan komt maakt het je blijkbaar weinig uit wat een auto uitstraalt, no offense. Prima auto’s, die Skoda’s maar voor mij stralen ze niks uit... En in dat geval zit je bij CX5 prima. Ook enigzins saai (alhoewel het nieuwe model wel een verbetering is), maar oerdegelijk en ook krachtig genoeg voor een caravan.

Hoe lang ben je trouwens? Ik heb in de Renegade een betere zitpositie dan in de CX5. CX3 pas ik niet goed in. Maar ik ben dan ook 2 meter, als je gewoon een standaard maatje bent maakt het niet uit.. En je gaat natuurlijk sowieso proefrijden.

Er is ook nog een Jeep Compass, dat is een beetje de concurrent van CX5. (Als je Renegade noemt moet je de Compass ook noemen). Maar die is voor mij meteen weer te saai en ik zou dan persoonlijk voor een CX5 gaan. Overigens, nog 1 laatste stukje info: Jeep, Amerikaans, eng etc? Nee, zijn gewoon FCA (Fiat) tegenwoordig. De Renegade is gewoon een Fiat 500X maar dan anders. Auto’s worden ook gewoon in EU gemaakt. Ik heb geen idee wat die motoren trouwens doen qua caravan trekken...

[Voor 23% gewijzigd door FreakNL op 30-05-2020 08:08]

• Spoetnik385
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 22:32
nuffy schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 23:03:
Zou je eentje met turboblok aanbevelen je praat over zware auto's van 1400-1700kg dus een groot koppel bij lage RPM is welkom.
Grappig hoe tijden veranderd zijn.

"Vroeger" was een turbo-blok voornamelijk gericht op hogere toerentallen: De turbo wordt immers aangedreven door de uitgaande gassen.
"Vroeger" zou je in dit geval primair kijken naar een zo groot mogelijke cilinderinhoud, "there is no substitute for cubic inches".

* Spoetnik wordt oud....

www.steamloco.info

• nuffy
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 20:33
Spoetnik385 schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 08:40:
[...]

Grappig hoe tijden veranderd zijn.

"Vroeger" was een turbo-blok voornamelijk gericht op hogere toerentallen: De turbo wordt immers aangedreven door de uitgaande gassen.
"Vroeger" zou je in dit geval primair kijken naar een zo groot mogelijke cilinderinhoud, "there is no substitute for cubic inches".

* Spoetnik wordt oud....
je zal het wel per blok moeten bekijken wat de voordelen zijn ;
diesel vs benzine
grote of kleine turbo of beide
gekozen vermogensafgifte

Nu is het vooral gericht op de efficientie en dus verbruik ( gebruikstoerental ligt lager ) . Bij een 1.0 zal de turbo een grotere rol hebben dan bijv een 1.5 , de motor heeft immers zelf meer kracht ( cubic inches verhaal )

Je zou je dus kunnen afvragen krijgt dit blok de auto ook vooruit zonder de turbo , zo ja bijv. bij een 2.0 dan is de turbo pure reserve power
Je ziet ook vaak dat het koppel over het hele ( 1800-5000 rpm ) toerenbereik aanwezig is en die turboloze ' piek ' is eruit . In dit caravan voorbeeld kan scheelt dat zo 1 of 2 versnellingen die je hoger kan omdat de kracht bij lagere toeren beschikbaar is ( comfort )

En dan zijn er ook nog de ( voor NL begrippen ) grote turbo blokken , de 5 liter v8 wordt gedownsized door 3.5 liter turbo.
Mensen denken vaak een 1 liter 125pk blijft dat wel heel maar een 3 liter met 375pk dan weer niet wat dus net zo knap is.

Verder is het motorvermogen niet geheel leidend in het goeie trekker verhaal . Eigen gewicht is belangrijker , hoge auto scheelt wind , lange wielbasis geef rust , korte overhang minder deinen , stevig onderstel minder doorhangen.

Een vw transporter met slechts 100pk mag 2.5 ton trekken , ideale trekker zo'n busje alleen t zal minder hard gaan .
Voor de eerder genoemde outlander zelfde verhaal , goeie trekker hoog eigen gewicht alleen motorvermogen is laag zonder elektrohulp .
Cx5 is ook populair onder de oudere caravanners , je komt er dus overal prima mee hetzij met meer toeren en iets minder snel.

• nooberke
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 19:59
Rudolf schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 09:17:
Super veel suggesties, dank daarvoor. Het SUV segment is nog groter dan ik al dacht. Een hybride is op zich ook wel interessant. Ik heb de mogelijkheid om de auto op de zaak aan te schaffen en dan is de hoge cataloguswaarde van een hybride auto wellicht niet zo interessant ivm met hogere bijtelling. Maar dat zal ik even uit moeten rekenen.

Zijn hybride auto's duurder in onderhoud of valt dat wel mee?
Zou het een optie zijn om zakelijk gebruik te maken van de youngtimer regeling? 35% over de dagwaarde is erg leuk omdat je bij een dikke bak vooral veel brandstof en onderhoudskosten hebt die je vervolgens zakelijk wegschrijft.

Een XC90 uit bijvoorbeeld 2004 kan je dan privé voor een prikkie rijden en kan uiteraard prima overweg met een forse caravan.

Edit: bij VAG kan natuurlijk een Q7 of Touareq uit dezelfde periode, ik weet alleen zo niet of deze net zo betrouwbaar zijn als de volvo.

[Voor 7% gewijzigd door nooberke op 30-05-2020 16:30]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 22:35
D.deJong schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 07:29:
[...]

Opgegeven Trekgewicht 1200 tot 1270kg, dat gaat niet voldoende zijn voor TS.
Grr, was met de iets recentere modellen in de war
de oude 2012 -2017 reeks mag minder trekken

Blijft de outback of de forester over

Wel iets over budget 21000
https://www.autoscout24.n...ldtidx=1&cldtsrc=listPage

01-2017 met volgens mij de motorupdate van de 2.0

[Voor 4% gewijzigd door D-dark op 30-05-2020 20:36]

• 205Gutmann
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 23-06 12:46
Ford S-Max een optie?
Ik rijdt zelf de 2.0 ecoboost met een caravan van 1450kg aan de trekhaak wat een heerlijke combi is.
Om binnen budget te blijven kun je ook nog naar de 1.6 platinum ecoboost kijken, alsnog goed voor 160pk en veel opties.

• The Eagle
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 21:58

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik zou ook nog even naar de Nissan X-trail kijken. Nog een slag groter dan de QQ. Onbekend maakt onbemind.
Overigens hebben mijn schoonouders een flinke caravan en al een paar jaar een CX5. 2 liter benzine en automaat. Rijdt heerlijk :) Zelf nooit met de caravan gereden maar daar heeft ie totaal geen moeite mee als ik schoonpa moet geloven :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• GeeMoney
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 22:42
Mijn eerste keus zou waarschijnlijk een VAG zijn inderdaad. Een Tiguan, heb ik zelf gereden en was een heerlijke auto.
Mazda CX-5 is ook altijd een mooie verschijning en iets aparts maar heb hem zelf nooit gereden.
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True