Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Ik wil weer meer doen met mijn fotografie prikkel..

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• pasajo
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 19:34
Ik ben benieuwd of jullie mij kunnen helpen enigzins richting te geven aan het gevoel dat ik weer wat meer met fotografie wil doen. Puur hobbymatig, met een beperkt budget.

Een situatieschets;
Ik ben vanaf mijn puberteit veel bezig geweest met plaatjes schieten, niets bijzonders, gewoon voor mijn eigen plezier. Soms zat er zelfs wat moois tussen. Ik was de eerste in mijn omgeving met een digitale camera, en heb mijn hobby destijds in een 10 jaar een beetje uitgebouwd via een canon s30 naar een leuke instap DSLR Konica Minolta D5 met veel mooie (nieuwe en 2e hands lenzen) waaronder een mooie macro lens en de beroemde 70-210 met leica glas. Langzaam, maar als ik de plaatjes nu nog zie echt gewoon een hele toffe combinatie. Ontzettend veel plezier van gehad, en dat voor weinig geld. Winwin.

Helaas dacht een inbreker daar ook zo over en toen was ik in 1x alles kwijt.
Van het verzekeringsgeld toen een Olympus P1 gekocht (mooi) maar daarmee later ook gemerkt dat ik vast zit in het micro 4\3 systeem wat net niet die beleving geeft van wat ik had.. Ik miste een zoeker en heb daarna binnen het systeem een panasonic G5 gekocht. Leuk ding op zich, meer gevoel bij, en deze camera heb ik nu nog steeds.

Waar ik met de konica minolta tienduizenden foto's per jaar schoot, is dit nu terug gevallen naar 1 a 2 duizend.. Dit heeft een goede reden, ernstige ziekte, waardoor ik al 10 jaar beperkt ben in mijn bewegingsmogelijkheden. Toch wil ik nu eens wat meer gaan doen, ik merk dat ik mijn oude camera wil pakken en wat fototjes wil schieten (tot het weer fysiek ongemakkelijk wordt). De camera voelt inmiddels oud, en stiekem wil ik eigenlijk eens wat anders.

En wat doe je dan? Je rot schrikken in de pricewatch en beseffen dat je (door flink achteruitgegaan in inkomsten) hier eigenlijk geen budget meer voor hebt. En vervolgens de hoop opgeeft, de camera verdwijnt weer stilletjes in de tas, en uit het zicht tot het volgende prikkel moment.

Mijn vraag;
- Ik heb momenteel de panasonic g5, eigenlijk wil ik deze wel eens een upgrade geven. Kijkend in de pricewatch kom ik echter niet op iets beters voor een beperkt budget (tot 500 euro is er amper een upgrade te vinden, boven de 1000 wel maar dat geld heb ik er niet voor over)
- Kan ik eventueel mijn huidige lineup van lensjes (kitlens 14-45, zoomlens 40-200 & 20mm prime + wat tele en macro adaptertjes) een aanvulling geven met een *hidden gem* waar ik veel plezier van kan beleven voor een beperkt budget? Ik zie veel goede lenzen voorbij komen, maar dat mag ook wel als je dan naar de prijzen kijkt.

...

Beste antwoord (via pasajo op 25-06-2020 14:33)

• PageFault
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 06-06 23:14
Ik denk eigenlijk dat je best een aardige set hebt om gewoon lekker uit de voeten te kunnen. Ik dacht eerst aan de GX80, maar je wint er maar heel weinig mee t.o.v. de G5.

Gewoon foto's maken en kijken tegen welke beperkingen je echt aan loopt.

Voor macro kun je heel gemakkelijk een close-up filter kopen van bijv. Canon in de filtermaat die past op bijv. je 40-200mm lens. Kies de Canon 250D voor een redelijke vergroting en de 500D voor nog meer vergroting. Het werkt als een bril, het haalt de scherpstelafstand dichterbij.

Alle reacties

• PageFault
Wat is je budget limiet en aan welke cameras en evt. lenzen zit je zelf aan te denken?

Welke onderwerpen wil je zoal fotograferen?

• pasajo
PageFault schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 15:50:
Wat is je budget limiet en aan welke cameras en evt. lenzen zit je zelf aan te denken?

Welke onderwerpen wil je zoal fotograferen?
Helaas zo min mogelijk, maximaal 500 euro denk ik (daar had ik voor die konica minolta heel wat leuks voor, dankzij het kunnen gebruiken van lenzen van analoge camera's..). Het is een verloren hobby, die ik weer een beetje terug wil vinden maar het blijft voor mij een hobby ipv een professionele amateurs met 50cm zoomlenzen die ik in het wild tegenkom. Dat budget heb ik niet.

Ik fotografeer van alles als ik in the mood ben. Landschap, architectuur, familiefoto etc.
Ik kan verbaasd zijn over de kwaliteit van die 20mm prime, maar een beetje zoomen is soms ook wel lekker.

(Wat mij opvalt is dat er tot 500 euro qua camera eigenlijk amper iets bijkomt qua specificaties, alleen wifi lijkt het. Dat terwijl mijn huidige camera in 2014 gekocht is, en eigenlijk een 2012 model is.. )

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• PageFault
Ik denk eigenlijk dat je best een aardige set hebt om gewoon lekker uit de voeten te kunnen. Ik dacht eerst aan de GX80, maar je wint er maar heel weinig mee t.o.v. de G5.

Voor macro kun je heel gemakkelijk een close-up filter kopen van bijv. Canon in de filtermaat die past op bijv. je 40-200mm lens. Kies de Canon 250D voor een redelijke vergroting en de 500D voor nog meer vergroting. Het werkt als een bril, het haalt de scherpstelafstand dichterbij.

• n3othebest
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 23:09
pasajo schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 16:05:
[...]
Ik kan verbaasd zijn over de kwaliteit van die 20mm prime, maar een beetje zoomen is soms ook wel lekker.
Helaas zijn zoom en kwaliteit twee zaken die recht tegenover elkaar staan. Dat valt te overkomen als je heel veel geld uit geeft maar een prima geeft meestal voor minder geld betere kwaliteit.

De 20mm f/1.7 (neem aan dat je die bedoelt) is echt heel heel goede lens. Word ook heel vaak aangeraden voor mft systemen.

Je hebt geluk dat er wel redelijk wat betaalbare lenzen te vinden zijn voor mft. Zowel nieuw als tweedehands.

In V&A staan momenteel bijvoorbeeld een 7.5mm fish eye lens als je dat een leuk effect vind om mee te spelen maar er staat ook voor 150 euro een 45mm f/1.8 wat een perfecte portret lens zou zijn.

Alternatief zou kunnen zijn om te kijken of je je systeem kan inruilen voor een tweedehands canon dslr. Die zijn met een adapter van een tientje heel makkelijk te gebruiken met heel veel oude analoge lenzen. Denk aan M42 vatting bijvoorbeeld. Voor mft bestaan die adapters ook maar die zijn een stukje groter en de verhouding gewicht lens vs gewicht camera is dan een beetje weg.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• pasajo
PageFault schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 16:24:

Het is zeker een aardige set, vrij veel functionaliteit voor het geld, maar soms wil je eens iets nieuws \ extra.

Qua beperkingen merk ik voornamelijk lichtgevoeligheid. De G5 heeft geen interne stabilisatie, en dat merk je wel. Een smartphone maakt soms betere foto's bij schemer dan deze camera met de 20mm 1.7.. vreemd, maar je merkt dan dat software ook een belangrijk deel is.

Goed idee mbt een closeup ring voor de 45-200. Ik heb er eentje voor de 17-42 maar daarmee moet ik echt bovenop het onderwerp gaan zitten met vaak schaduw als gevolg.
n3othebest schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 16:37:
[...]

Helaas zijn zoom en kwaliteit twee zaken die recht tegenover elkaar staan. Dat valt te overkomen als je heel veel geld uit geeft maar een prima geeft meestal voor minder geld betere kwaliteit.

De 20mm f/1.7 (neem aan dat je die bedoelt) is echt heel heel goede lens. Word ook heel vaak aangeraden voor mft systemen.

Je hebt geluk dat er wel redelijk wat betaalbare lenzen te vinden zijn voor mft. Zowel nieuw als tweedehands.

In V&A staan momenteel bijvoorbeeld een 7.5mm fish eye lens als je dat een leuk effect vind om mee te spelen maar er staat ook voor 150 euro een 45mm f/1.8 wat een perfecte portret lens zou zijn.

Alternatief zou kunnen zijn om te kijken of je je systeem kan inruilen voor een tweedehands canon dslr. Die zijn met een adapter van een tientje heel makkelijk te gebruiken met heel veel oude analoge lenzen. Denk aan M42 vatting bijvoorbeeld. Voor mft bestaan die adapters ook maar die zijn een stukje groter en de verhouding gewicht lens vs gewicht camera is dan een beetje weg.
Ik fotografeer idd ook liever een dag met de 20mm dan met een zoom, ondanks dat die traag is maar er komen gewoon de mooiste foto's vanaf.
Niet helemaal met je eens dat er voldoende betaalbare lenzen zijn (sowieso nieuw niet). Even gekeken in V&A. Daar staan een paar mooie lenzen maar die zijn niet voor de hobbyist zeg maar. De Samyang lijkt mij geinig idd, al twijfel ik of ik daar veel mee zou doen (ik ga eens polsen bij de eigenaar wat het mag kosten, ik vrees gezien de nieuwprijs voor mijn gevoel te veel). Een 45mm lens zou een mooie aanvulling zijn inderdaad, zeker op F1.7. Helaas is dit een olympus, en dus zonder stabilisatie in de lens. De panasonic variant had ik voor dit geld direct gekocht na het zien van wat beelden ervan.

Gisteravond even laat met statief de deur uit geweest, ook wel weer eens leuk hoor. Ik mis dan wel een extreme zoom (voor de maan shots, maar jah, hoe vaak gebruik je dat). Maar ben dan gek genoeg dan wel weer onder de indruk van de featureset van de body, zoveel meer mogelijkheden dan die konica minolta destijds. Al zit het wel flink verstopt in menu's.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• n3othebest
pasajo schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 11:04:
[...]

Ik fotografeer idd ook liever een dag met de 20mm dan met een zoom, ondanks dat die traag is maar er komen gewoon de mooiste foto's vanaf.
Niet helemaal met je eens dat er voldoende betaalbare lenzen zijn (sowieso nieuw niet). Even gekeken in V&A. Daar staan een paar mooie lenzen maar die zijn niet voor de hobbyist zeg maar. De Samyang lijkt mij geinig idd, al twijfel ik of ik daar veel mee zou doen (ik ga eens polsen bij de eigenaar wat het mag kosten, ik vrees gezien de nieuwprijs voor mijn gevoel te veel). Een 45mm lens zou een mooie aanvulling zijn inderdaad, zeker op F1.7. Helaas is dit een olympus, en dus zonder stabilisatie in de lens. De panasonic variant had ik voor dit geld direct gekocht na het zien van wat beelden ervan.

Gisteravond even laat met statief de deur uit geweest, ook wel weer eens leuk hoor. Ik mis dan wel een extreme zoom (voor de maan shots, maar jah, hoe vaak gebruik je dat). Maar ben dan gek genoeg dan wel weer onder de indruk van de featureset van de body, zoveel meer mogelijkheden dan die konica minolta destijds. Al zit het wel flink verstopt in menu's.
In verhouding met andere systemen is mft nog wel betaalbaar te vinden. Sony lenzen zijn bijvoorbeeld een stuk duurder. Ik heb mijn 20mm f/1.7 voor 150 kunnen krijgen (en dan zat er nog een body + kit lens bij ook).

Stabilisatie is prettig maar waarschijnlijk niet het grootste probleem. Zeker op wat groter diafragma zou je snel genoege sluitertijd moeten kunnen krijgen. Het hangt natuurlijk wel af van hoe stabiel je handen zijn. Ik merk vaak dat ik de fotos wel stabiel heb maar mijn onderwerp niet zo lang stil kan zitten. Mensen bewegen heel veel en snel. Bijvoorbeeld een canon 50mm f/1.8 heeft ook geen stabilisatie en ook de duurde f/1.4 of de 85mm f/1.8 niet. Dus het hangt er erg van af wat je er mee wil doen.

Ik denk dat je misschien eerst moet kijken naar wat je graag zo willen fotograferen (bijvoorbeeld door er een paar keer op uit te gaan) en op basis daarvan je systeem uitbreiden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PageFault
pasajo schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 11:04:
[...]

Het is zeker een aardige set, vrij veel functionaliteit voor het geld, maar soms wil je eens iets nieuws \ extra.

Qua beperkingen merk ik voornamelijk lichtgevoeligheid. De G5 heeft geen interne stabilisatie, en dat merk je wel. Een smartphone maakt soms betere foto's bij schemer dan deze camera met de 20mm 1.7.. vreemd, maar je merkt dan dat software ook een belangrijk deel is.

Goed idee mbt een closeup ring voor de 45-200. Ik heb er eentje voor de 17-42 maar daarmee moet ik echt bovenop het onderwerp gaan zitten met vaak schaduw als gevolg.

[...]

Lichtgevoeligheid is sowieso een zwak punt van het micro four thirds platform, dus je zult naar lichtsterke en dus dure primes moeten om dat te overkomen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• pasajo
n3othebest schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 11:43:
[...]

In verhouding met andere systemen is mft nog wel betaalbaar te vinden. Sony lenzen zijn bijvoorbeeld een stuk duurder. Ik heb mijn 20mm f/1.7 voor 150 kunnen krijgen (en dan zat er nog een body + kit lens bij ook).

Stabilisatie is prettig maar waarschijnlijk niet het grootste probleem. Zeker op wat groter diafragma zou je snel genoege sluitertijd moeten kunnen krijgen. Het hangt natuurlijk wel af van hoe stabiel je handen zijn. Ik merk vaak dat ik de fotos wel stabiel heb maar mijn onderwerp niet zo lang stil kan zitten. Mensen bewegen heel veel en snel. Bijvoorbeeld een canon 50mm f/1.8 heeft ook geen stabilisatie en ook de duurde f/1.4 of de 85mm f/1.8 niet. Dus het hangt er erg van af wat je er mee wil doen.

Ik denk dat je misschien eerst moet kijken naar wat je graag zo willen fotograferen (bijvoorbeeld door er een paar keer op uit te gaan) en op basis daarvan je systeem uitbreiden.
Dan heb je een mooie koop gehad zeg aan die 20mm, daar heb ik destijds 300 voor neergelegd (meeste dat ik ooit aan een lens heb uitgegeven, maar die was toen nog echt essentieel om te hebben). En dan nog een body en kitlens erbij, ik ben jaloers haha.
Ik zal eens kijken of er ergens leuke occassions te vinden zijn, marktplaats is geen doorkomen aan en V&A wat beperkt.

Idd is het stilhouden ook wel een probleem, ik heb nogal wat onder de leden en dat komt met gebreken waaronder trillende handen. Maar met een camera heb ik meestal niet het idee dat ik hier heel veel last van heb, met een smartphone lukt het ook een foto te maken.

Lichtsterkte is op zich wel logisch, kleinere lenzen en sensoren, maar even switchen naar een ander systeem... is niet zo makkelijk. Dan kan ik weer van tevoren aan gaan investeren, en die moeite neem ik denk ik nu niet (ook ivm budget). Het MFT systeem was zeker tot enkele jaren geleden het beste systeemcamera format, ik moet hierin toch weer tevreden kunnen worden toch.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• n3othebest
pasajo schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 11:58:
[...]

Dan heb je een mooie koop gehad zeg aan die 20mm, daar heb ik destijds 300 voor neergelegd (meeste dat ik ooit aan een lens heb uitgegeven, maar die was toen nog echt essentieel om te hebben). En dan nog een body en kitlens erbij, ik ben jaloers haha.
Ik zal eens kijken of er ergens leuke occassions te vinden zijn, marktplaats is geen doorkomen aan en V&A wat beperkt.

Idd is het stilhouden ook wel een probleem, ik heb nogal wat onder de leden en dat komt met gebreken waaronder trillende handen. Maar met een camera heb ik meestal niet het idee dat ik hier heel veel last van heb, met een smartphone lukt het ook een foto te maken.

Lichtsterkte is op zich wel logisch, kleinere lenzen en sensoren, maar even switchen naar een ander systeem... is niet zo makkelijk. Dan kan ik weer van tevoren aan gaan investeren, en die moeite neem ik denk ik nu niet (ook ivm budget). Het MFT systeem was zeker tot enkele jaren geleden het beste systeemcamera format, ik moet hierin toch weer tevreden kunnen worden toch.
Als stabilisatie echt belangrijk word kan je overwegen te kijken of je je panasonic voor een olympus kan ruilen. Dat geeft je net wat meer opties. Moet je wel toevallig net wat tegenkomen natuurlijk.

Een adapter er op zetten om oude lenzen te gebruiken zit er ook niet echt in want die zijn allemaal zonder stabilisatie.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kwintessens
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 30-04 12:02
Op dit moment heeft Olympus een promotie op de E-M5II met 14-140mm objectief. Die kit kost nu 599. Je kunt je oude kitlenzen dan verkopen en de 20mm houden. Dan heb je best een leuke set met een modernere camera met ingebouwde stabilisatie. Het is nog wel 16 megapixel, maar wel de laatste versie van die chip en die is wel wat beter dan die in de G5.
Wil je liever de nieuwere 20MP sensor, dan zou ik zoeken naar een occasion Panasonic GX8 of iets meer neerleggen voor een nieuwe GX9. Dat zijn de enige twee die in de buurt komen van je budget.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RSpanjaard
  • Registratie: juni 2014
  • Laatst online: 17-06 21:50
Eens met de adviezen voor Olympus. Niet alleen vanwege stabilisatie, maar ook omdat het gewoon mooie toestellen zijn. Dat maakt ze al een stuk plezieriger om mee aan de slag te gaan. Kijk ook naar de tweedehandsmarkt.

Denk ook aan een statief. Ik weet niet hoe slecht je lichamelijk bent, maar zelfs als je in een rolstoel zit zou je daar nog een statief aan kunnen klemmen. Dat heb ik al meer mensen zien doen. Dat maakt het fotograferen weer lichter, en je bent het probleem van trillende handen kwijt zonder een andere camera te kopen.

Tot slot: dat je minder foto's schiet dan vroeger is op zich normaal. Je bent intussen veel kritischer, en laat dus veel meer 'kansen' gaan die je vroeger nog wel vast zou leggen. Ik schoot vroeger ook makkelijk 100 foto's op een dag, tegenwoordig misschien nog 500 per jaar. Niet omdat de interesse minder is, maar omdat ik bijna alle plaatjes al afkeur voor ik ze heb vastgelegd.

Canon EOS 40D | Olympus E-P5 | RawTherapee | GIMP

• pasajo
Kwintessens schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 12:38:
Op dit moment heeft Olympus een promotie op de E-M5II met 14-140mm objectief. Die kit kost nu 599. Je kunt je oude kitlenzen dan verkopen en de 20mm houden. Dan heb je best een leuke set met een modernere camera met ingebouwde stabilisatie. Het is nog wel 16 megapixel, maar wel de laatste versie van die chip en die is wel wat beter dan die in de G5.
Wil je liever de nieuwere 20MP sensor, dan zou ik zoeken naar een occasion Panasonic GX8 of iets meer neerleggen voor een nieuwe GX9. Dat zijn de enige twee die in de buurt komen van je budget.
Een mooie aanbieding volgens mij die Olympus. Ik meen dat ik het alleen een vrij klein toestel vond in de winkel, maar dit kan ook de em10 zijn geweest.. geen idee. Ik zie ook niet echt waarom dit een model van 1000+ is geweest.

Wat ik mij dan inmiddels wat afvraag: is het geen idee als ik richting de 500 uit ga geven om een switch te maken van systeem (of aan te houden naast mijn MFT setje)? Tegenwoordig zijn er zat aps-c systeem camera's voor dit zelfde bedrag waarvan de reviews mij opvallen nu ik er naar kijk. Lichtgevoeliger , en hele goede reviews.

Het gaat hier wel een ander soort body natuurlijk, je verliest de feel die de g5 mij wel biedt, maar wint wellicht enorm in plezier door gemak. Iets wat ik met mijn pen P1 ook had op zich, maar ik miste daar teveel de zoeker.

Ik heb alleen geen idee welk systeem een goed systeem naast de MFT zou zijn, de Sony a6000 of eerder een eos M of Fuji X..

Verkoop van mijn huidige kitlens en de 45-200 zal niet veel opleveren.

@RSpanjaard
Mbt mijn gebreken: redelijk normaal lijkend, maar met spierproblemen en een longtekort. Dus zeker geen rolstoel, gelukkig. Ik kan overal wel aardig mee overweg, ik ga alleen niet zo snel liggend een foto maken zeg maar.
Statief heb ik al, afgelopen week nog mee gespeeld. Was weer eens leuk.

Minder foto's maken is idd normaal. Mijn zoon is inmiddels 18, en wil niet meer op de foto. Dat scheelt enorm. Tegenwoordig gaan we er ook minder op uit.

[Voor 5% gewijzigd door pasajo op 30-05-2020 09:18]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Kwintessens
Ik weet niet wat je wilt bereiken met de aanschaf van een aps-systeem. Die zijn duurder en zwaarder. En alleen Fuji heeft een goed objectievenaanbod. Voor een klein en licht systeem is MFT het beste.
Je kunt natuurlijk ook je G5 houden en lichtsterkere objectieven kopen, dat scheelt zeker in beeldkwaliteit. Bijvoorbeeld de Panasonic 12-35 f2.8 en 35-100 f2.8. Als occasion vallen die ook binnen je budget.

• pasajo
Ach ik merk gewoon echt dat ik zoekende ben. Soms wil je eens iets nieuws/anders. Even reviews kijken en je wordt al snel enthousiast, maar dat zijn dan vaak gloednieuwe modellen en ik ben echt iemand die waarde hecht aan value for money.

Systeem switchen is wellicht niet het handigste gezien het budget haha. Na veel te hebben gelezen en gekeken vandaag is het eigenlijk de keus gewoon hij het systeem te blijven of te switchen naar full frame. FF heb ik het budget absoluut niet voor (over), dus het blijft MFT.

Ik ga eens serieus kijken of die omd em5 ii meer biedt op mijn G5 dan alleen wat stabilisatie, prijs lijkt interessant. Jammer dat die actie morgen al afloopt, weinig bedenktijd.
Daarnaast inderdaad eens kijken voor wat occasion glaswerk wat een leuke aanvulling zou zijn.

• zomertje
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 14-06 08:09

zomertje

Barisax knorretje

Olympus heeft ook mooie lichte systeemcamera's. Iets wat misschien fijn is met je beperking.

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Tekeningen, viltsculpturen en mozaïek | Mijn kunst kopen?

• pasajo
zomertje schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 14:08:
Olympus heeft ook mooie lichte systeemcamera's. Iets wat misschien fijn is met je beperking.
Liever iets meer grip in de hand dan iets lichter.
De g5 die ik heb is veel comfortabeler in gebruik dan mijn oude P1 bijvoorbeeld. En niet alleen door de viewfinder :)

Edit:
Nu ik mij weer meer oriënteer vraag ik mij af of de Panasonic g80 een betere koop zou zijn dan de Olympus. Nieuwer, betere autofocus en ook sensorstabilisatie.
Ik ben nogal heel erg groot inclusief handformaat, de e-m5 lijkt nogal klein.. juist de feel van mijn G5 vind ik wel fijn.

Helaas wel een stukje minder voordelig te vinden, maar dat zou op te lossen zijn met wat uitstel. De gx85 schijnt nog beter te zijn maar lijkt mij minder fijn hanteren.

(Liefst doe je dit soort dingen in een winkel, maar dat zit er momenteel niet in)

[Voor 42% gewijzigd door pasajo op 30-05-2020 15:51]

• Kwintessens
pasajo schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 14:54:
[...]

De g5 die ik heb is veel comfortabeler in gebruik dan mijn oude P1 bijvoorbeeld. En niet alleen door de viewfinder :)

Edit:
Nu ik mij weer meer oriënteer vraag ik mij af of de Panasonic g80 een betere koop zou zijn dan de Olympus. Nieuwer, betere autofocus en ook sensorstabilisatie.
Ik ben nogal heel erg groot inclusief handformaat, de e-m5 lijkt nogal klein.. juist de feel van mijn G5 vind ik wel fijn.

Helaas wel een stukje minder voordelig te vinden, maar dat zou op te lossen zijn met wat uitstel. De gx85 schijnt nog beter te zijn maar lijkt mij minder fijn hanteren.

(Liefst doe je dit soort dingen in een winkel, maar dat zit er momenteel niet in)
De G80 ligt zeker beter in de hand dan de Olympus. Voor de Olympus kun je wel een grip kopen uit twee delen waarbij het ene deel meer grip geeft voor horizontaal fotograferen en het andere deel voor verticaal fotograferen.

Uiteindelijk gaat het natuurlijk om wat jij prettig vind. Er is niks mis mee als je iets nieuws wilt omdat het nieuw is, iedereen hier kent dat wel. Maar je wil natuurlijk wel iets kopen waar je plezier van hebt. Misschien is het goed om voor jezelf op een rij te zetten wat je wensen zijn en dan te kijken welke camera daar het beste bij past. Als dat betekent dat je wat langer door moet sparen, dan is dat misschien wel de beste keuze.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• zomertje
  • Laatst online: 14-06 08:09

zomertje

Barisax knorretje

pasajo schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 14:54:
[...]

Edit:

Dit klinkt alsof je nog best blij met met je camera. Ik zou dan lekker naar mooie lenzen gaan kijken.

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Tekeningen, viltsculpturen en mozaïek | Mijn kunst kopen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 22:26

DirtyBird

Praktiserend denker

Let op! De 20mm 1.7 van panasonic heeft bij hoge is last van interferentie met sommige olympus camera's.
Ik krijg icm met mijn em10.2 soms horizontale strepen bij hoge iso op donkere plekken in de foto.
Ik weet niet hoe dit bij de m5.x zit.

Panasonic Lumix G9 ~ Lumix 12-35mm f/2.8 II ~ Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ Lumix 100-300mm f/4-5.6 II

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 00:24

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

DirtyBird schreef op zondag 31 mei 2020 @ 10:52:
Let op! De 20mm 1.7 van panasonic heeft bij hoge is last van interferentie met sommige olympus camera's.
Ik krijg icm met mijn em10.2 soms horizontale strepen bij hoge iso op donkere plekken in de foto.
Ik weet niet hoe dit bij de m5.x zit.
Wat heeft dit met je lens te maken? Wat je beschrijft is heel normaal op hoge ISO en is een eigenschap van de sensor.

www.maartendeboer.net
Mijn sig is te klein :+

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 22:26

DirtyBird

Praktiserend denker

Ventieldopje schreef op zondag 31 mei 2020 @ 13:36:
[...]

Wat heeft dit met je lens te maken? Wat je beschrijft is heel normaal op hoge ISO en is een eigenschap van de sensor.
Volgens mij niet. De sensor en lens zouden dusdanig op elkaar afgesteld moeten zijn dat dit geen probleem geeft. Dat doet t ook niet met alle andere lenzen die ik gebruik. Bovendien is dit op internet ook terug te vinden bij anderen als zijnde een probleem.

Panasonic Lumix G9 ~ Lumix 12-35mm f/2.8 II ~ Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ Lumix 100-300mm f/4-5.6 II

Acties:
  • 0Henk 'm!

• pasajo
Ik had daar nog niets over gelezen eigenlijk. Op mijn pen1 nooit last van gehad met de ibis daarin icm de 20mm (eerste model overigens).

Aangezien ik eigenlijk best tevreden ben over deze vormfactor , leuk dat zoiets langzaam duidelijk wordt als je er over praat, ga ik maar niet voor de e-m5 aanbieding. Te klein voor mijn gevoel, ooit eens geprobeerd bij de MediaMarkt (al kan het best zijn dat ik mij vergis met de e-m10...).

De g80 mist dan wel een lens voor die prijs, maar die ligt sowieso goed in de hand. Heeft stabilisatie, betere iso performance, en daarmee denk ik een betere keuze voor mij. Wellicht een gx85, maar die wil ik eerst voelen.
Ff doorsparen iig, voor nu eerst een lensje erbij (fisheye, en even kijken voor een macro voorzetlens denk ik).

Jammer eigenlijk van deze thuis-zit tijd, normaliter ga je naar een winkel en probeer je wat. Nu blijft het gissen en gokken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• pasajo
PageFault schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 16:24:
Heb jij enig idee wat een betere koop zou zijn?
Close-up filters lijken mij niet echt iets, goedkoop maar matig qua beeld. Een achromat klinkt beter.

Raynox wordt veel aangeraden lees ik, & de door jou genoemde canon 250d heeft idd de juiste filtermaat (erg handig van Canon om hier een naam aan te geven van een eigen camera model... Amper op te googlen).

De raynox 150 is blijkbaar vergelijkbaar met de canon 250, ook zo een handige naamgeving.. de raynox 250 is nog een stuk dichter op het onderwerp zitten (lijkt mij niet handig want trillingen worden ook uitvergroot).

Ik heb vroeger een tamron 90mm portret/macro lens gehad voordat die gejat werd, ik vond semi macro altijd wel heel leuk om mee te spelen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PageFault
De close ups zijn alleen goed als ze uit twee lenzen (achromaat) bestaan. De merken die dat doen zijn canon en nikon. Canon heeft ze in elke filtermaat.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Universal Creations
  • Laatst online: 18-06 01:10
Green.L maakt ook 250D close-up filters en zijn erg goed (een stuk beter dan Raynox). Close-up filters zijn vooral effectief bij langer brandpuntsafstanden (vanaf 90mm).

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Godox V860II

Acties:
  • 0Henk 'm!

• pasajo
Universal Creations schreef op maandag 1 juni 2020 @ 00:14:
Green.L maakt ook 250D close-up filters en zijn erg goed (een stuk beter dan Raynox). Close-up filters zijn vooral effectief bij langer brandpuntsafstanden (vanaf 90mm).
Kijkend naar de prijs dan kan ik net zo het dubbele neerleggen en dan voor een echte macro lens gaan ;)

60 euro vind ik wel genoeg voor een voorzet lensje, liefst nog 2e hands om eerst te kijken of het wat is. Ik heb zo een idee dat ik het qua trillingen niet meer goed beheers.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• pasajo
Inmiddels een paar weken verder ben ik een Samyang 7.5mm en een marumi +5 achromat rijker. Een erg leuke lens met extreem zichtsveld, en ook de achromat vind ik leuk om mee te spelen maar wel pittig te handelen (trillingen worden extreem vergroot, DOF is heel dun).
Twijfel over de achromat heb ik nog wel, blijkbaar is een macro lens minder duur dan ik dacht (200 voor een 30mm olympus, al lijkt 60mm mij veel fijner) en zie ik ook mooie resultaten over tussenringen. Ach voor nu voldoet dit.

Edit:
En gisteren een Panasonic g80 icm 12-60 aangeschaft, vandaag ontvangen. Een 25mm volgt gratis via Panasonic . Voorlopig ben ik uitgekocht. Bedankt voor jullie hulp.

[Voor 52% gewijzigd door pasajo op 25-06-2020 14:31]

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True