Mag je in Nederland wifi kanalen 138, 142 en 144 gebruiken?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 29-05 21:40
Ik heb een vraag over het gebruik van de hoogste wifi kanalen op de 5 GHz band: kanalen 144, 142 en 138.

Op https://wetten.overheid.nl/BWBR0036378/2016-12-28 staat in Subcategorie 2. : radioapparaten bestemd voor breedbanddata transmissieapparatuur, nummer D, dat in Nederland tussen de frequenties 5470 – 5725 MHz wifi gebruikt mag worden.

De wifi kanalen zijn als volgt gedefinieerd:
kanaal 144 (20 MHz): 5710 - 5730 MHz
kanaal 142 (40 MHz): 5690 - 5730 MHz
kanaal 138 (80 MHz): 5650 - 5730 MHz

Betekent dit dan dat deze genoemde kanalen in Nederland officieel niet gebruikt mogen worden?
In de praktijk zie ik dat heel veel bekende fabrikanten deze kanalen wel beschikbaar stellen, ook al stel je in dat het apparaat in Nederland gebruikt wordt.

Of is er een soort van gedoogbeleid omdat de EU regulering misschien wel tot en met 5730 MHz gaat?

Of heb ik iets niet goed begrepen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/dG0zHiVjzVBcxKJT4CEwfT1p.png

[ Voor 6% gewijzigd door robertwebbe op 28-05-2020 15:16 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-06 15:36
Klopt, zie ook bv https://www.lantech.nl/blogs/wi-fi-5ghz-frequentiebanden/

Je kan in NL (net niet) de volledige UNII-2-Ext band gebruiken. Ook de UNII-3 band niet

Ook zit er verschil in het toegestane vermogen tussen de UNII-1/2 en de UNII-2 EXT banden
(200mW EIRP vs 1W EIRP). Ook mag je de UNII-1/2 alleen indoor gebruiken.

Instellen is 1, gebruiken is 2. Dat geld voor heel veel dingen. Je moet bv het zendvermogen ook omlaag gooien als je een stevige richtantenne gebruikt om te voorkomen dat je de EIRP overschrijd. Een fabrikant weet niet of je er een 1dB of 20dB antenne op hangt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:05

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Kans dat erop gehandhaafd wordt is nagenoeg nihil idd.

Toch goede reden om het niet te doen: al kun je het op je AP instellen, een client device dat netjes 802.11h implementeert (Spectrum and Transmit Power Management Extensions) en NL of EU country code bezit zal niet verbinden met een netwerk dat buiten het regulatory domain valt, sterker nog, het zal zo'n netwerk als het goed is niet eens detecteren.

Je hebt er dus weinig aan, tenzij voor point-to-point verbindingen met twee gelijke apparaten, liefst met richtantennes, die beide erop ingesteld kunnen worden.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
Ik heb ondertussen ook al een mail gestuurd naar het Agentschap Telecom. Denk dat ik het antwoord wel weet maar dan is het mij 100% zeker. Toch wel vreemd dat Nederland maar tot 5725 MHz gaat en niet tot 5730 MHz.

Ik kan even niet vinden of dat er ook Europese regels zijn over dit onderwerp. Fabrikanten zullen tot niet voor ieder land een apart profiel hoeven aan te maken?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• robertwebbe
Super snel al antwoord ontvangen van het agendschap: 😃

Deze kanalen mogen worden gebruikt maar het uitgestraalde vermogen moet dan worden beperkt tot 25 mW.
Door het gebruik van de extra 5 MHz valt het gebruik van die kanalen onder de parameters voor non specific short range bepalingen, Regeling gebruik van frequentieruimte zonder vergunning en zonder meldingsplicht 2015 bijlage 11 subcategorie 1 regel J.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• robertwebbe
Ik heb de verwijzing voor de parameters voor non specific short range bepalingen, Regeling gebruik van frequentieruimte zonder vergunning en zonder meldingsplicht 2015 bijlage 11 subcategorie 1 regel J er nog eens op nagelezen en daarin staat dat je frequentie tussen 5725 – 5875 MHz ook mag gebruiken met de beperking van 25 mW e.i.r.p.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/49948455917_24ce1394a3_b.jpg

Dit betekent dan dat je in Nederland toch wel de UNII-3 en ISM band mag gebruiken mits je het vermogen beperkt tot 25 mW (= ongeveer 14 dBm).

[ Voor 94% gewijzigd door robertwebbe op 29-05-2020 22:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• robertwebbe
Op mijn UniFi kan ik dit prima instellen mits ik in het land op United States zet:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8OPAOvuXpfqJynPkGab0Swxvp1k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eoc9FbnPwbxhXz7pwtAyTWos.jpg?f=fotoalbum_large

En alle apparatuur in huis kan dit kanaal ook gewoon gebruiken. Doordat geen enkele buur op UNII-3 zit heb ik nu een exclusief stukje wifi.

[ Voor 43% gewijzigd door robertwebbe op 31-05-2020 00:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KRASH
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17:33

KRASH

Juist ja...

robertwebbe schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 22:29:
Op mijn Unifi kan ik dit prima instellen mits ik in het land op United States zet:

[Afbeelding]

En alle apparatuur in huis kan dit kanaal ook gewoon gebruiken. Doordat geen enkele buur op UNII-3 zit heb ik nu een exclusief stukje wifi.
Ik heb hem op India staan, dan heb je geen last van DFS. Zit hier thuis met 5Ghz op kanaal 149 met 80Mhz, en geen enkel SSID van de buren dat daar overlapt :*)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:41
Gaan we nu allemaal laten zien hoe stoer we zijn door een ander land te kiezen? Mag toch hopen van niet.
Die regels zijn er niet voor niets, dus laten we een beetje rekening houden met elkaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• robertwebbe
DFS uitzetten is inderdaad niet toegestaan, dat is er niet voor niets. Je kunt dan de radar verstoren van overvliegend (militair) spul, vergeet niet dat we eigenlijk “te gast” zijn op deze band, blijf sociaal. Het komt niet echt heel vaak voor dat je van het kanaal gewipt wordt en bij UniFi word je vaak ‘s nachts weer terug gezet op het beste kanaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-B
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
robertwebbe schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 22:29:
Op mijn Unifi kan ik dit prima instellen mits ik in het land op United States zet:

[Afbeelding]

Maar Robert nu de belangrijke vraag. Je hebt een bandbreedte gekozen van 80Mhz. Zou je dan niet eigenlijk netjes kanaal 155 moeten gebruiken? :+ Nee maar goed gevonden. Ga hier zeker gebruik van maken uiteraard netjes binnen de hiervoor gestelde limieten.

[ Voor 8% gewijzigd door Jay-B op 31-05-2020 00:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robertwebbe
@Jay-B Ubiquity UniFi doet dat anders. Daar stel je een basiskanaal in en de kanaalbreedte. Pas daarna maakt die er 155 van:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-jhouLUOjNk4uJw3icJNyFwFBVk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/awBXbKGzXBzRhNlIrty5Mk8V.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jay-B
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
@robertwebbe Ja was meer als grap bedoelt hoor vandaar dat ik mijn reactie ook had aangepast. Dit is ook de manier zoals ik begrepen heb dat het zou moeten werken. In de praktijk betekent Ch 161 op 80Mhz dat je een fallback hebt op Ch 159 met een bandbreedte van 40Mhz en uiteraard Ch 161 met de standaard bandbreedte van 20Mhz.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bumpy_NL
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 02-06 10:16
@robertwebbe, Dankjewel voor het uitzoeken. Ik heb vandaag ook mijn wifi kanalen aangepast. De buurman had de eerste kanalen bezet met 80mHz full power. Nu zit ik op een lekker rustig kanaal :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 19:36
Kanaal 138 is geen "schoon" kanaal gezien 140 een reguliere ENI-2E 20mhz kanaal betreft en dus side channel interferentie kan veroorzaken, als je deze als 80Mhz zal inzetten en je hebt interferentie met een kanaal 140 gebruiker kan mogelijk geen bonding meer tot stand gebracht worden gezien het het main channel is waarover de bonding samengesteld word.

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miepermans
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Miepermans

BIEM!

Verder is het handig te weten dat "er word niet op gehandhaaft" niet helemaal klopt. Wanneer namelijk een rechtmatige gebruiker (Primaire status van gebruik frequentieruimte) hinder ondervind, mag hij hiervan een melding aanmaken. Agentschap Telecom is dan belast met het onderzoek en de bestraffing van het onterecht frequentiegebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
@Miepermans Voor het wifi spectrum is er geen rechtmatige eigenaar. Iedereen mag het gebruiken, zolang je je maar aan de voorschriften houdt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miepermans
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Miepermans

BIEM!

robertwebbe schreef op maandag 7 december 2020 @ 17:00:
@Miepermans Voor het wifi spectrum is er geen rechtmatige eigenaar. Iedereen mag het gebruiken, zolang je je maar aan de voorschriften houdt.
Dit is een interessante stelling, hij is namelijk theoretisch niet correct. Het EM spectrum word uitgebaat door de Staat der Nederlanden, en gebruik hiervan moet inderdaad voldoen aan bepaalde eigenschappen. Zij zijn hiermee dus ook de rechtmatige eigenaar. Zoals je trouwens ook ziet op https://wetten.overheid.nl/BWBR0035791/2020-10-20 is er wel degelijk een potentieel gedeeld gebruik, Er is echter wel voor gekozen om geen specifieke P(rimair) of S(econdair) status toe te kennen aan het frequentiegebruik in de "WiFi" frequenties. Ook verder gespecificeerd op https://wetten.overheid.nl/BWBR0036378/2016-12-28
Pagina: 1