Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

WiFi verbeteren | Hulp gevraagd bij aanschaf apparatuur

Pagina: 1
Acties:

• RudyL
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 16-06 20:34
Ik zal eerst de huidige situatie beschrijven, onze woning (kleine 900 kuub) is op papier één woning maar kun je beter zien als een twee onder één kap. Ouders aan de rechterkant, ik aan de linkerkant om het maar even simpel te beschrijven.

De huidige netwerksituatie is als volgt:

Eén Glasvezelaansluiting actief met daarbij een Experiabox V10a.Vanuit deze Experiabox gaan er twee netwerkkabels naar twee TP Link routers welke ingesteld zijn als switch, om zo meerdere apparaten te kunnen aansluiten. Eén kabel gaat naar een KPN Experia Wifi punt.

De Experiabox zendt SSID A uit
De Experiabox zendt SSID B uit

De Wifi is hiermee op bepaalde plaatsen alsnog onvoldoende en met de (on)mogelijkheden voor instellen Experia Wifi denk ik aan aanschaf van TP Link Omada apparatuur. Ik heb ook al geprobeerd wat het wifi netwerk doet als er één SSID wordt uitgezonden, maar dat maakte het zeker niet beter.

Ik raak door echter zoveel terminologie echter een beetje het overzicht kwijt. Ik denk dat ik mede daardoor ook neig naar de geloof ik eenvoudigere TP Link serie dan Unify serie.

- Als ik de EAP245 wil aanschaffen, kan ik deze dan net als de Experia Wifi doorlussen. Dus de ene kabel die naar beneden gaat, eerst in EAP245 en vervolgens van daaruit doorlaten gaan naar de PC / Interactieve TV. Klopt het dat dit onmogelijk is met de EAP225?
- Is het logisch om de routers welke nu als Switch zijn ingesteld te vervangen door PoE switches voor stroom naar EAP's?

Ik vergeet vast nog heel veel, maar ik zoek voornamelijk een startpunt waar ik op verder borduren kan

LOETKE

• Patrick_6369
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 17-06 14:40
Dus als ik het goed begrijp heb je nu twee punten van waar het Wifi-signaal wordt uitgezonden?
De TP-link routers die als switch dienen hebben geen Wifi-mogelijkheden?

En maak je gebruik van 2.4 Ghz netwerk of 5Ghz? En is het in een woonwijk (dus veel andere Wifi-netwerken) of eerder wat meer afgelegen (dus weinig andere netwerken)?

Ik ben vooral geen ster in netwerken maar heb met logisch nadenken, wat lezen hier op Tweakers en de huylp van één Wifi-accesspoint i.c.m. de Ziggo Connectbox een prima werkend Wifi-netwerk in huis en tuin gecreëerd. Dus ik zou het niet direct zoeken in nog meer apparatuur, maar dat ben ik...

Hier zou een handtekening kunnen staan.

• RudyL
Patrick_6369 schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 14:59:
Dus als ik het goed begrijp heb je nu twee punten van waar het Wifi-signaal wordt uitgezonden?
De TP-link routers die als switch dienen hebben geen Wifi-mogelijkheden?

En maak je gebruik van 2.4 Ghz netwerk of 5Ghz? En is het in een woonwijk (dus veel andere Wifi-netwerken) of eerder wat meer afgelegen (dus weinig andere netwerken)?

Ik ben vooral geen ster in netwerken maar heb met logisch nadenken, wat lezen hier op Tweakers en de huylp van één Wifi-accesspoint i.c.m. de Ziggo Connectbox een prima werkend Wifi-netwerk in huis en tuin gecreëerd. Dus ik zou het niet direct zoeken in nog meer apparatuur, maar dat ben ik...
Klopt ik heb twee punten waar het WIFI signaal wordt uitgezonden. Eén is de experiabox de andere de Experia Wifi.

De Experia box staat op de eerste verdieping en de Experia wifi staat op de begane grond. Het signaal is onvoldoende om het hele huis door te komen.

Experia Wifi kan ik niet anders instellen dan 2,4 en 5Ghz signaal, de experia box staat alleen op 2,4.
Het liefst wil ik weer terug naar één SSID, waarbij er eenvoudiger wordt geschakeld tussen punt waarbij hij verbinding maakt. Ik heb mijn twijfels of Experia dit voldoende afhandelt en denk daarom over vervanging na.

Het is een vrijstaande woning, geen activiteit van andere draadloze netwerken in de buurt.

LOETKE

• RnB
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 06:38
Voor een verbeterde dekking binnenshuis, zou ik eerst eens kijken naar de locatie van de wi-fi access points.

Heb je een (al dan niet grove) plattegrond van het huis waarin je aan kan geven wat de locatie van beide access points is?

Als dat bekend is, kunnen we nagaan of je met ander spul en/of met meer spul uit gaat komen.

Het mooiste is om door je hele huis een goede 5GHz dekking te creëeren, want met 5GHz heb je minder kans op interferentie van andere netwerken / bluetooth / magnetron straling en je kan hogere snelheden halen.
Maar 5GHz penetreert minder makkelijk door materialen (denk aan jouw muren, deuren, glas, plafonds), dus zul je meestal meer access points moeten ophangen voor een betere dekking.

In mijn eigen situatie was het helaas niet mogelijk om meer access points op te hangen, dus ik heb mijn enige access point zo in huis gesitueerd dat ik in de belangrijkste kamers (woonkamer, eetkamer, beide toiletten en slaapkamer) van het huis een goede 5GHz verbinding heb. In de overige kamers en de tuin schakelt het device over naar een 2.4GHz verbinding.

[Voor 19% gewijzigd door RnB op 28-05-2020 15:30]

• RudyL
RnB schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 15:27:
Voor een verbeterde dekking binnenshuis, zou ik eerst eens kijken naar de locatie van de wi-fi access points.

Heb je een (al dan niet grove) plattegrond van het huis waarin je aan kan geven wat de locatie van beide access points is?

Als dat bekend is, kunnen we nagaan of je met ander spul en/of met meer spul uit gaat komen.

Het mooiste is om door je hele huis een goede 5GHz dekking te creëeren, want met 5GHz heb je minder kans op interferentie van andere netwerken / bluetooth / magnetron straling en je kan hogere snelheden halen.
Maar 5GHz penetreert minder makkelijk door materialen (denk aan jouw muren, deuren, glas, plafonds), dus zul je meestal meer access points moeten ophangen voor een betere dekking.

In mijn eigen situatie was het helaas niet mogelijk om meer access points op te hangen, dus ik heb mijn enige access point zo in huis gesitueerd dat ik in de belangrijkste kamers (woonkamer, eetkamer, beide toiletten en slaapkamer) van het huis een goede 5GHz verbinding heb. In de overige kamers en de tuin schakelt het device over naar een 2.4GHz verbinding.

In theorie kan ik de Experia Wifi naar de linkerkant van de woonkamer verplaatsen, maar in de huidige situatie is buiten al problematisch, dus zal ook daar iets voor moeten veranderen schat ik in.

LOETKE

• RnB
Dat is wel een hele grove plattegrond. :P

Maar dat geeft al meer inzicht.
Dat woonkamer 1 een slechte verbinding heeft, is duidelijk te zien aan de hand van jouw tekening.
Ook de AP op de eerste verdieping is niet fantastisch geplaatst, maar ik kan mij voorstellen dat dit wegens bekabeling zo is gekozen.

Onderstaande plaatjes zou, met de informatie die ik heb, de beste locaties voor de AP's zijn:

Je huidige AP's verplaatsen naar het midden van het huis, mits mogelijk.

Je huidige AP's ietwat verplaatsen en eentje bij plaatsen in woonkamer 1, ook mits mogelijk natuurlijk.

Het gros van de wi-fi access points hebben omnidirectionele antennes, d.w.z. dat ze de radiogolven als een cirkel om zich heen verzenden en ontvangen. Daarom is een centrale locatie of twee overlappende locaties de beste locatie voor een wi-fi access point.

Echter zijn er natuurlijk nog variabelen als hoe dempend is jullie muur, hoeveel stralingsvervuiling is er in de buurt, etc. en natuurlijk de stralingsdiagrammen van de ap's. Maar omdat je al twee ap's hebt, is verplaatsen van deze twee en testen of het beter gaat natuurlijk de makkelijkste en goedkoopste optie.

• RudyL
RnB schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 17:13:
Dat is wel een hele grove plattegrond. :P

Maar dat geeft al meer inzicht.
Dat woonkamer 1 een slechte verbinding heeft, is duidelijk te zien aan de hand van jouw tekening.
Ook de AP op de eerste verdieping is niet fantastisch geplaatst, maar ik kan mij voorstellen dat dit wegens bekabeling zo is gekozen.

Onderstaande plaatjes zou, met de informatie die ik heb, de beste locaties voor de AP's zijn:

[Afbeelding]

Je huidige AP's verplaatsen naar het midden van het huis, mits mogelijk.

[Afbeelding]

Je huidige AP's ietwat verplaatsen en eentje bij plaatsen in woonkamer 1, ook mits mogelijk natuurlijk.

Het gros van de wi-fi access points hebben omnidirectionele antennes, d.w.z. dat ze de radiogolven als een cirkel om zich heen verzenden en ontvangen. Daarom is een centrale locatie of twee overlappende locaties de beste locatie voor een wi-fi access point.

Echter zijn er natuurlijk nog variabelen als hoe dempend is jullie muur, hoeveel stralingsvervuiling is er in de buurt, etc. en natuurlijk de stralingsdiagrammen van de ap's. Maar omdat je al twee ap's hebt, is verplaatsen van deze twee en testen of het beter gaat natuurlijk de makkelijkste en goedkoopste optie.
Woonkamer 1 heeft geen enkel probleem met de wifi verbinding, die wordt wel gevoed vanaf de eerste verdieping. Het gaat zoals ze nu staan vooral om het gebied tussen woonkamer 1&2 welke slechter bereik heeft en het gebied onder woonkamer 2 evenals buiten.

Ik heb de experia wifi ook al eens aan de linkerkant van woonkamer 2 gehad, met gelijke SSID, maar dan leek de verbinding in woonkamer 1 een stuk instabieler, alsof die regelmatig een switch maakt van Experiabox naar Experia wifi en vice versa en dat niet netjes doet.

Als ik jou goed begrijp zie jij de Experiabox ook als een AP?

LOETKE

• RnB
Woonkamer 1 heeft geen enkel probleem met de wifi verbinding, die wordt wel gevoed vanaf de eerste verdieping. Het gaat zoals ze nu staan vooral om het gebied tussen woonkamer 1&2 welke slechter bereik heeft en het gebied onder woonkamer 2 evenals buiten.
Hm, dat het gebied tussen woonkamer 1 en 2 een slecht bereik heeft, had ik niet direct uit jouw tekening kunnen halen.
Dat kan vele oorzaken hebben, gebruik je verschillende kanalen voor boven en beneden of dezelfde kanalen? Misschien kan de device op die locatie geen keus maken tussen de AP's, waardoor ie de slechtste kiest (kan je oplossen door te spelen met zendsterkte van het AP) en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Ik heb de experia wifi ook al eens aan de linkerkant van woonkamer 2 gehad, met gelijke SSID, maar dan leek de verbinding in woonkamer 1 een stuk instabieler, alsof die regelmatig een switch maakt van Experiabox naar Experia wifi en vice versa en dat niet netjes doet.
Zie bovenstaande, waarschijnlijk heb je het effect versterkt door het AP te verplaatsen.
Als ik jou goed begrijp zie jij de Experiabox ook als een AP?
Puur kijkend naar de wi-fi functie van de Experiabox, zie ik het inderdaad als een AP.

Ik zou nu beginnen met het nalopen van de configuratie van beide AP's, de belangrijkste variabelen lijken mij het kanaal van de 2.4GHz band en de zendsterkte. Ik heb ooit een Experiabox V9 gehad en ik kan mij vaag herinneren dat ik deze twee variabelen kon instellen. Hoe het met de ExperiaWifi zit, durf ik niet te zeggen.

Je kan alvast nieuwe AP's kopen, echter zal dat met default configuratie en dezelfde locatie waarschijnlijk niet het probleem oplossen.

• RudyL
Nou ik mis vooral een aantal instelmogelijkheden op de experia WiFi.
Lees bijvoorbeeld dat mensen een apart ssid instellen voor 2,4 en voor 5ghz banden. Die mogelijkheden heb ik al niet bij de experiabox en de experia WiFi. Bij de experia WiFi kan ik zelfs de 5 niet uitzetten om alleen bereik van 2,4 te testen.

Die mogelijkheden geeft de 245 mij wel, evt. ook voor outdoor zijn daar meer mogelijkheden om het netwerk uit te breiden mocht dat noodzakelijk zijn.

Als ik de 225 naast de 245 zet, lijkt mij het doorlussen van de 245 meerwaarde om gebruik te maken van doorlussen. De OCC erbij en dan denk ik dat het stabieler kan krijgen dan het nu is.

Edit: maar het kan natuurlijk zijn dat ik de mogelijkheden en prestaties schromelijk overschat.

[Voor 7% gewijzigd door RudyL op 28-05-2020 20:22]

LOETKE

• RnB
Ok, het is voor mij te lang geleden dat ik een Experiabox heb geïnstalleerd, dus het is wat vaag.

Ik wilde eerst deze weg proberen, omdat nieuw spul het probleem niet per se hoeft op te lossen. Dat is natuurlijk niet leuk als je je erop verheugt.

Ook met de nieuwe access points zal je ze juist moeten plaatsen en juist moeten configureren.

Ik zou zeggen, haal twee 245's en probeer ze te installeren op de locaties die ik heb aangegeven en configureer ze zo dat beide niet dezelfde kanalen gebruiken op de 2.4GHz en de 5GHz band.
Er wordt aangeraden om kanalen 1, 6 of 11 te gebruiken voor de 2.4GHz band. Voor de 5GHz band heb je meer keuze, dus het belangrijkste daar is dat de kanalen voor AP1 en AP2 niet overlappen.
Qua zendvermogen begin je met het laagst mogelijke voor beide banden en dan is het even trial & error om deze te finetunen. Te hoog zendvermogen zorgt voor slechte roaming van de devices tussen beide AP's, een te laag zendvermogen kan weer voor dead spots zorgen.

Ik hoop dat je zo jouw wi-fi problemen kunt oplossen. :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• lier
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 17-06 16:26

lier

MikroTik nerd

En aanvullend op reactie @RnB : als je buiten ook een goed WiFi netwerk wil hebben, hang dan buiten ook een accesspoint op. Bijvoorbeeld de TP-Link EAP225-Outdoor.

[Voor 13% gewijzigd door lier op 29-05-2020 07:50]

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0Henk 'm!

• hanhoo
  • Laatst online: 25-05 22:35
Ik ben fan van TP-Link Deco systeem (M5) als het gaat om een oplossing in de budget categorie. Bedraad of mesh, plak ze overal waar je betere wifi wilt. Niet te duur.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RudyL
hanhoo schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 15:43:
Ik ben fan van TP-Link Deco systeem (M5) als het gaat om een oplossing in de budget categorie. Bedraad of mesh, plak ze overal waar je betere wifi wilt. Niet te duur.
Hmm ik heb daar zelf altijd wat twijfels over gehouden of dat nu 'de' oplossing is, of vooral het net niet blijkt te zijn.

LOETKE

Acties:
  • 0Henk 'm!

• hanhoo
  • Laatst online: 25-05 22:35
RudyL schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 16:43:
[...]

Hmm ik heb daar zelf altijd wat twijfels over gehouden of dat nu 'de' oplossing is, of vooral het net niet blijkt te zijn.
'De oplossing' bestaat niet. Maar ik heb hier altijd goede ervaringen mee gehad voor een nette prijs. Beter kan natuurlijk ook, maar dan mag de portemonnee verder open.

[Voor 26% gewijzigd door hanhoo op 29-05-2020 16:45]

• RudyL
Toch besloten eerst 1 Eap245 te bestellen, even kijken wat ik daarmee kan bereiken (of juist niet)

LOETKE

• RudyL
Ik heb de EAP245 nu op de meest centrale plekken, waar ik nog wel met een kabel zou kunnen komen en de accesspoint zou kunnen hangen getest. Het is in beide gevallen niet heel optimaal. Heb ik hem iets meer aan de linkerkant, is die kant volledig gedekt, maar kan de andere kant tot -80dBm terugvallen. Is die iets meer naar de rechterkant is dit aan de linkerkant van de woning het geval.

Is het 'logisch' om een tweede EAP op de begane grond toe te voegen, of de tweede EAP voor verdieping 1 meer naar de kant te plaatsen welke op de begane grond minder dekking geeft?

ps. is er op aangesloten apparatuur ook een beperking mogelijk wat betreft internetsnelheid? Als ik nu op vol bereik met de mobiele telefoon een speedtest doe haal ik gemiddeld 160Mbps., met de laptop rond de 30Mbps. Als ik de laptop bedraad aansluit haalt deze wel de 200Mbps down & upload.

edit 2: De snelheid op de laptop al weten te verhogen door de bandbreedte limiet te wijzigen via gpedit.

[Voor 25% gewijzigd door RudyL op 06-06-2020 19:56]

LOETKE

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True