Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Mesh advies

Pagina: 1
Acties:

• BZBINNIBB
  • Registratie: mei 2020
  • Laatst online: 30-06-2020
Ik ben op zoek naar een semi cq. professionele WiFi mesh systeem dat goed werkt. Het moet minimaal hebben:

>= 4 VLAN's
Transmit power instelbaar en > 20dBm
2,4 en 5GHz
Client Isolation
PoE

Iemand een adveis?

Dank alvast ;)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• lier
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 09:59

lier

MikroTik nerd

Wat is "goed werkt"? En wat is volgens jou Mesh?

Op basis van jouw requirements zou je al prima in de pricewatch tot een (sub) selectie kunnen komen. Waar kom jij op uit? Waar twijfel je over? Wat is jouw budget? Elk zichzelf respecterend merk kan hieraan voldoen.

Eerst het probleem, dan de oplossing

• BZBINNIBB
Mesh moet seamless romaing opleveren en nodes moeten actief naar een andere AP verhuizen indien die een betere ontvangst opleverd (SNR)

Je zegt; "elk zichzelf respecterend merk kan hieraan voldoen", maar dat is niet mijn ervaring.

Bijv. Ik heb 2 x Draytek Vigor AP 912C geprobeerd, mesh werkt en 4 VLAN's zijn mogelijk. Maar power blijft achter <20dBm en nodes blijven toch bij een AP hangen.

[Voor 4% gewijzigd door BZBINNIBB op 28-05-2020 14:52]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 10:18

Compizfox

Bait for wenchmarks

Mesh is iets anders dan seamless roaming. Mesh betekent dat je APs ook onderling draadloos verbonden zijn, dus zonder onderliggend bedraad netwerk. Dat is sterk af te raden tenzij het echt niet anders kan.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 09:49
Waarom wil je >20dB eigenlijk? Het mag niet in NL en elke AP zal dat handhaven als je de landinstelling op NL zet (NZ mag op 2.4GHz 23dB en heeft dezelfde frequenties als NL).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• kosz
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 07-06 19:42
Je zoekt eigenlijk naar roaming...
Wij werken met Aruba voor dit soort eisen (voip / locatie bepaling etc.) dat werkt gewoon goed. En voordat iemand weer ubiquity roept, roaming wordt niet ondersteund vanuit de fabrikant. Dus als het een harde eis is doe het dan gelijk goed.

• BZBINNIBB
_JGC_ schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 14:58:
Waarom wil je >20dB eigenlijk? Het mag niet in NL en elke AP zal dat handhaven als je de landinstelling op NL zet (NZ mag op 2.4GHz 23dB en heeft dezelfde frequenties als NL).
Die staat hier ook niet op Nederland ;) Ik weet dat een AP met een hoge dBm beperkt nut heeft, gezien de node op eigen kracht ook weer terug moet naar en die hebben vaak niet dit hoge vermogen.als de AP.

[Voor 6% gewijzigd door BZBINNIBB op 28-05-2020 17:35]

• BZBINNIBB
kosz schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 14:58:
Je zoekt eigenlijk naar roaming...
Wij werken met Aruba voor dit soort eisen (voip / locatie bepaling etc.) dat werkt gewoon goed. En voordat iemand weer ubiquity roept, roaming wordt niet ondersteund vanuit de fabrikant. Dus als het een harde eis is doe het dan gelijk goed.
Ik heb op dit moment een Engenius EAP 1750H, die heeft fast roaming, ik heb dat op 2 AP's aangezet, maar heb het nog nooit werkende gekregen en de documentatie is miniem cq. is er bijna niet.

Ook al eens met support contact gehad en daar werd gezegd dat je een radius server nodig hebt en die draait hier, maar ik heb nog nooit een node zien "spingen" naar een andere AP.
Ik ken het merk Aruba, maar heb er geen ervaring mee.

[Voor 31% gewijzigd door BZBINNIBB op 28-05-2020 17:43]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• andy88
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 08:48
Geen idee waarom je de > 20 dBm eis hebt, ik zou juist meer acces points opnemen en zend sterkte omlaag gooien als je goed wilt roamen zonder controller.

Waarom voldoet dit niet?
pricewatch: Ubiquiti UniFi AC Mesh (1-pack)

• _JGC_
Wat unifi betreft hoef je niet per se een "mesh" als je draadloos onderling wilt verbinden. Fast roaming met unifi kan, maar het staat standaard uitgeschakeld en onder advanced features die je eerst moet inschakelen. In het verleden had je alleen 802.11r dan, waar Apple spulletjes niet blij mee zijn zonder 802.11k. Recent spul van ubiquiti kan 802.11k, maar of dat goed werkt en net zoals bij Aruba en Cisco is de vraag (ik gok van niet, anders stond het standaard aan)

Edit: unifi mesh accesspoints zijn vooral voor toepassing buiten of met externe antenne. Bij binnen gebruik zijn de AP's en In-wall veel gebruikelijker.

[Voor 14% gewijzigd door _JGC_ op 28-05-2020 18:00]

• BZBINNIBB
andy88 schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 17:44:
Geen idee waarom je de > 20 dBm eis hebt, ik zou juist meer acces points opnemen en zend sterkte omlaag gooien als je goed wilt roamen zonder controller.

Waarom voldoet dit niet?
pricewatch: Ubiquiti UniFi AC Mesh (1-pack)
Ik heb Ubiquiti de LR uitvoering een keer geprobeerd en kon er niet meer uit de voeten, ik kan me ook vaag herinneren dat je ze moet benaderen met een stukje software, maar ik kan me vergissen en dat is niks voor mij.

• mash_man02
  • Registratie: april 2014
  • Laatst online: 13-06 18:45
Mesh netwerken doe je alleen als je geen bekabeling kunt leggen naar de opstelpunten, dat heeft verder niets met roaming te maken.

Asus X570-E AMD ryzen 3700x 32Gb RX 5700 XT

• _JGC_
BZBINNIBB schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 18:46:
[...]

Ik heb Ubiquiti de LR uitvoering een keer geprobeerd en kon er niet meer uit de voeten, ik kan me ook vaag herinneren dat je ze moet benaderen met een stukje software, maar ik kan me vergissen en dat is niks voor mij.
Controller software ja, alhoewel je ze ook standalone kunt instellen met een app. Ga er maar vanuit dat de meeste multi-ap systemen met een controller werken.

Overigens vind ik die LR dingen niet zo hele bijzonder, liever een extra AP dan op het randje van zo'n LR balanceren.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 08:23

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Aloha @BZBINNIBB, Welkom op GoT *O* !

Je topicstart is op dit moment érg summier, zou je deze aan kunnen vullen met wat meer informatie zodat wij je ook beter van dienst kunnen zijn? Zie ook Het algemeen beleid #quickstart.

Zonder verdere wensen of eisen kun je prima zelf alle vendors af door alle data-sheets door te worstelen. Wij zij geen vraagbaak, enige eigen initiatief wordt hier meer dan beloont met alle kennis en ervaringen wij als Tweakers met elkaar hebben.

Dus doe ons een plezier en vertel ons waarom je bepaalde dingen wilt en waarom juist niet.

www.google.nl

• lier

lier

MikroTik nerd

Je moet altijd software gebruiken om te configureren, soms draait het centraal en soms op de devices. Dus Jip en Janneke bediening is ook een eis?

Seamless roaming zal je eerder bereiken door het zendvermogen zo laag mogelijk in te stellen. Niet de laagste stand, maar zoveel als minimaal nodig is.

• laurens0619
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 09:30
Waar jij mee zit zijn sticky clients (ze blijven op het verkeerde ap hangen)

Fast roaming maakt hier geen verschil in. Fast roaming is niets meer dan dat als de client bepaalt dat die gaat roamen, je een par ms packet loss hebt ipv aantal sec. Handig met voip

Roamen ligt bij de client maar je netwerk moet wel als 1 gezien worden. Belangrijkste is dat je ssid/security exact hetzelfde is. Ik zie het vaak mis gaan dat de ene ap tkip en ander aes doet. Moet hetzelfde zijn

Mesh setups zijn vaak multi ap setup die onderling regelen dat de settings hetzelfde/goed staan. Daarom roamen die doorgaans goed

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BZBINNIBB
laurens0619 schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 23:31:
Waar jij mee zit zijn sticky clients (ze blijven op het verkeerde ap hangen)

Fast roaming maakt hier geen verschil in. Fast roaming is niets meer dan dat als de client bepaalt dat die gaat roamen, je een par ms packet loss hebt ipv aantal sec. Handig met voip

Roamen ligt bij de client maar je netwerk moet wel als 1 gezien worden. Belangrijkste is dat je ssid/security exact hetzelfde is. Ik zie het vaak mis gaan dat de ene ap tkip en ander aes doet. Moet hetzelfde zijn

Mesh setups zijn vaak multi ap setup die onderling regelen dat de settings hetzelfde/goed staan. Daarom roamen die doorgaans goed
Klopt ik voorkom dat door na het configuren van 1 AP een backup te maken en die in de andere AP te zetten, daarna veranderd ik alleen het IP address.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BZBINNIBB
lier schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 20:00:
Je moet altijd software gebruiken om te configureren, soms draait het centraal en soms op de devices. Dus Jip en Janneke bediening is ook een eis?

Seamless roaming zal je eerder bereiken door het zendvermogen zo laag mogelijk in te stellen. Niet de laagste stand, maar zoveel als minimaal nodig is.
Ik wil op het IP address vd AP kunnen inloggen, dus een webserver op poort 80 of 443 kunnen benaderen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

BZBINNIBB schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 10:10:
Klopt ik voorkom dat door na het configuren van 1 AP een backup te maken en die in de andere AP te zetten, daarna veranderd ik alleen het IP address.
En je past het kanaal aan...niet vergeten! En eventueel het zendvermogen, want niet overal hoef je evenveel vermogen te gebruiken.
Ik wil op het IP address vd AP kunnen inloggen, dus een webserver op poort 80 of 443 kunnen benaderen.
Oftewel, het accesspoint moet zelf zijn management software hosten. Dat staat eigenlijk haaks op de professionele apparatuur en daarmee valt Unifi af. Deductie is ook een goede manier om te selecteren :P

MikroTik valt helaas af vanwege de Jip en Janneke configuratie, misschien is TP-Link wel een mooie optie:
[TP-Link Managed Access Points] Ervaringen & Discussie

Acties:
  • 0Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 09:30
BZBINNIBB schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 10:10:
[...]

Slim, dan zal daar het probleem niet zitten.

Dan komt het uit op goede radio planning. Ik denk dat je andere wens (>20db) conflicterend is met goede roaming. Voor goede roaming wil je juist zo min mogelijk bereik/overlap per accesspoint zodat de client gaat roamen.

Met deze formule haal ik het meeste succes:
1. Security settings gelijk zetten
2. 2.4 en 5ghz scheiden en alleen 5ghz gebruiken voor je roaming clients (2.4 heeft "teveel bereik" waardoor een client te lang blijft hangen). Het 2.4 profiel dus niet instellen op je roaming clients.
3. zendsterkte op normaal zetten (zeker niet omhoog schroeven)
4. Volwassen/moderne clients hebben. Soms heb je pech en heeft je (android?) telefoon een brakke wifi/roaming implementatie. Zit niets anders op dan die te vervangen.

[Voor 12% gewijzigd door laurens0619 op 29-05-2020 10:41]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +2Henk 'm!

• hanhoo
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 25-05 22:35
1. Een mesh KAN heel goed werken mits je AP's hebt met meerdere antennes, bij voorkeur aparte antennes die de MESH verbinding met de andere AP's opzet. Ik vind het wel vaak een nadeel, want hoewel geen UTP heb je nog steeds een voeding nodig en dus geen PoE.

2. Roaming is wat anders dan Fast Roaming. Roaming is een initiatief wat altijd bij de client ligt. Op welke gronden die dat doet, bepaalt de fabrikant van het client device. Er zijn wel methoden waarmee je clients kunt helpen (bijvoorbeeld disconnect als de AP vind dat de client moet roamen) of band-steering. Fast Roaming is iets anders, sterker nog, dat zijn 3 verschillende protocollen. Ik heb in Aruba netwerken zeer slechte ervaringen met de fast-roaming protocollen, met name op Apple devices. Schreef iemand anders ook al. Bij Ubiquiti staat dit nog in beta.

Ik zou voor Aruba AP-303's gaan. Die kun je in Instant AP modus gebruiken en maakt een 'virtual controller'. Dus elk AP kan Controller worden en ze delen elkaars configuratie. Anders dan Ubiquiti is het in staat een MESH op te bouwen en in staat zelf het uitzendvermogen te optimaliseren (RMM). Let wel: de leercurve is fors hoger. Het valt wel niet in jouw vraag 'semi' professioneel, maar dit gaat toch echt het beste werken voor jouw eisen.

• BZBINNIBB
@hanhoo Dank voor je tip, wat houdt je opmerking; "Let wel: de leercurve is fors hoger." precies in?

[Voor 4% gewijzigd door BZBINNIBB op 30-05-2020 19:05]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• SledgehammerNL
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 13-06 21:18
De Omada serie van TP-Link voldoet volgens mij ook:https://tweakers.net/pric...-set-van-1/specificaties/

XS4ALL FttH | Fritz!Box 7590 | 3 x Fritz!Repeater 3000

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True