Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Laptop Studie 2020-2024

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• tjallo
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 25-05 08:12
Wat ga je met je laptop doen?
Voornamelijk voor de studie gebruiken. WO Computer sciene. Daarnaast voor mijn werk en freelance opdrachten. Moet een meer dan degelijke laptop zijn. Programmeren/data science moet op wat voor manier ook geen probleem gaan vormen, doe dit nu vooral op mijn desktop (i7-6700k, 2060 super). Prijskaartje ligt daarom ook op maximaal €3000.
Is dit prijskaartje daadwerkelijk nodig? Waarschijnlijk niet, maar het is een investering waar ik al lang over heb nagedacht en een die ik nu graag wil maken, de laptop moet het tot eind bachelor minstens overleven.
Gamen is niet nodig, maar een mooie bijkomstigheid. 1tb HDD is een must, ivm het draaien van Cubase en de benodigde libraries voor muziekproductie.
Linux als OS is geen optie. Niet praktisch.

Wat is je budget?
Tussen de €2000 en €3000. Zit nu vooral in het 2200-2500 segment te kijken. Ik kan bij de meeste webshops/merken gebruik maken van studentenkorting (over het algemeen rond de 10%).

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja 15" is daarom het max. Hij zal veel meegaan naar de college zalen Ook ben ik op zoek naar een sleek stealth design. Razer blade is een mooi voorbeeld van de max van het 'gamer uiterlijk'. Qua dikte moet hij ook aan de wat dunnere zeide zijn, maar het hoeft geen LG gram te zijn...

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ik heb vooral nu gekeken naar de 2020 XPS 15" en de Macbook Pro 16". Overigens ben ik geen fan van Apple als bedrijf, maar wel van de MacBook zijn degelijkheid en het MacOS besturingssyteem i.v.m. de unix-achtige omgeving.

Verder heb ik geen merkvoorkeuren. Ik ben gewoon opzoek naar het beste voor mijn budget.

Tot nu toe zijn dit mijn topkeuzes:
https://tweakers.net/pric...-xps-15-7590-bn79008.html
https://tweakers.net/pric...opslag-qwerty-zilver.html of de 1tb 16gb i7 versie.

TL;DR
Minstens; i7, 1TB SSD, 16gb Ram, non-gamer powerhouse.
Ik sta compleet open voor suggesties. Alles word gewaardeerd.
Alvast dank.

Doe wat je niet laten kan

Beste antwoord (via tjallo op 02-06-2020 19:25)

• Richh
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 01:29
Weinig mis met een XPS15 als je het mij vraagt. Dat is inderdaad wat ik ook zou adviseren.
De dikste CPU uitzoeken is tamelijk useless imho in een laptop, de performance neemt maar een klein beetje toe, het is de warmte die bepaalt wat er long-term van die performance overblijft. Er is weinig mis met een i5'je. 16GB RAM is voor nu wel even genoeg, upgraden kan later wel mocht het nodig zijn. Zelf upgraden is vaak goedkoper dan bij Dell zelf naar een 32GB model zoeken...
4K is weinig praktisch met Windows, OLED heb ik ook gehad op een laptop maar zou ik niet aanraden.

Hou je toch weer 1000 euro in je zak. Studie is duur genoeg :)

Sidenote: de beste prijs/performance laptops hebben een AMD Ryzen chip, die kan je prima vinden <1000 euro met degelijke specs.
Daarmee kan je dus na 2 jaar een splinternieuwe kopen met nóg betere specs, en ben je over 4 jaar tijd gezien goedkoper uit. Je hebt een dermate groot budget dat je prima 2 laptops kan kopen, en dat kan best een goede overweging zijn.

Uiteindelijk is het een voorkeur op OS niveau. Windows? Zou ik de XPS nemen. OSX? Macbook. Ook die MBP zou ik niet overspeccen trouwens.

[Voor 5% gewijzigd door Richh op 02-06-2020 10:54]

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Animalcommencal
  • Registratie: juli 2015
  • Niet online
Dit is serieus zie ik, daarmee bedoel ik dat er dus zakelijke laptops bij komen kijken.

Ik raad de Dell XPS af als je lang met een laptop wil doen. (Misschien zijn de allerniewste beter, maar dat weet ik voor nu niet.

Macbook Pro is een goede keuze (Ik kijk naar het totaal plaatje, Apple Care, goed support, fatsoenlijk beeldscherm, fatsoenlijk OS, fatsoenlijk geluid.

Ik laat de keuze aan jou:

- Macbook Pro
- Lenovo ThinkPad T series
- Dell Latitude

Aan een i7 heb je niks aan in dunne laptops, dat geldt dus ook voor de Macbooks.
Dan blijven de laatste twee over als je echt power wil. Ik zou sowieso een zakelijke laptop kopen, al ligt de Dell XPS en Macbook Pro wel op het randje van zakelijk. Bij de Dell is dat omdat het ondermaats presteert en niet degelijk is. Bij de Macbook Pro is dat een i7 of een i9 niet goed presteeert door dat de koeling niet adequaat is.

Ik zelf zou niet voor de Macbook Pro kiezen, maar ook weer wel. Ik weet wat ik krijg bij Apple en bij andere fabrikanten niet. Dan hou ik het toch op een Macbook.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Triteron
  • Registratie: juni 2014
  • Laatst online: 20-06 22:54
Heb je al gekeken naar de aanbevolen specificaties van je opleiding? Je noemt dat Linux niet praktisch is, maar voor mijn opleiding is het bijvoorbeeld verplicht. De duurdere laptops die ik voornamelijk om me heen zie zijn trouwens Dell XPS'en. Hierbij geldt wel, net zoals Animalcommencal al heeft gezegd, dat een i9 processor zijn warmte absoluut niet kwijt kan en vrijwel geen voordeel oplevert.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tolga07
  • Registratie: november 2014
  • Laatst online: 22-06 14:19
Een MacBook Pro 16" raad ik aan. Kan makkelijk 4+ jaar meegaan en heeft een beter restwaarde t.o.v. het gros Windows laptops. Daarnaast heb je de voordeel van beide OS'en met Bootcamp.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• tjallo
Triteron schreef op zondag 31 mei 2020 @ 22:21:
Heb je al gekeken naar de aanbevolen specificaties van je opleiding? Je noemt dat Linux niet praktisch is, maar voor mijn opleiding is het bijvoorbeeld verplicht. De duurdere laptops die ik voornamelijk om me heen zie zijn trouwens Dell XPS'en. Hierbij geldt wel, net zoals Animalcommencal al heeft gezegd, dat een i9 processor zijn warmte absoluut niet kwijt kan en vrijwel geen voordeel oplevert.
Handig van mij om dit niet te vermelden 8)7 . Maar OS en merkkeuze ligt gewoon open. Op meeloopdagen gewoon het 'standaard' koop een recente >i5 laptop of een MacBook pro te horen gekregen. Linux (gelukkig) geen verplichting en bij noodzaak voor een bepaald project is een VM of WSL een (suboptimale) tweede optie.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• Richh
Weinig mis met een XPS15 als je het mij vraagt. Dat is inderdaad wat ik ook zou adviseren.
De dikste CPU uitzoeken is tamelijk useless imho in een laptop, de performance neemt maar een klein beetje toe, het is de warmte die bepaalt wat er long-term van die performance overblijft. Er is weinig mis met een i5'je. 16GB RAM is voor nu wel even genoeg, upgraden kan later wel mocht het nodig zijn. Zelf upgraden is vaak goedkoper dan bij Dell zelf naar een 32GB model zoeken...
4K is weinig praktisch met Windows, OLED heb ik ook gehad op een laptop maar zou ik niet aanraden.

Sidenote: de beste prijs/performance laptops hebben een AMD Ryzen chip, die kan je prima vinden <1000 euro met degelijke specs.
Daarmee kan je dus na 2 jaar een splinternieuwe kopen met nóg betere specs, en ben je over 4 jaar tijd gezien goedkoper uit. Je hebt een dermate groot budget dat je prima 2 laptops kan kopen, en dat kan best een goede overweging zijn.

Uiteindelijk is het een voorkeur op OS niveau. Windows? Zou ik de XPS nemen. OSX? Macbook. Ook die MBP zou ik niet overspeccen trouwens.

[Voor 5% gewijzigd door Richh op 02-06-2020 10:54]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• tjallo
Richh schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 10:53:

Zo had ik er eigenlijk niet bij stil gestaan. (Ook al ben ik het rationeel volledig met je eens). Ik mis alleen naar mijn idee in dit 'middensegment' (daarom vraag ik het hier) fatsoenlijke laptops qua build, batterij en beeldscherm (waarvan die laatste niet het belangrijkst is, maar niet overzien mag worden). Wat zijn hierin de aanraders? Lenovo, Asus TUF? Ik zal hier zelf ook even verder in duiken, maar graag hoor ik ervaringen/aanraders.

Dank!

[Voor 4% gewijzigd door tjallo op 02-06-2020 11:37]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• tjallo
Iemand enig idee sinds wanneer de nieuwe G5 serie van Dell beschikbaar is. Na even graven kan ik geen press releases o.i.d. vinden. Ik kan deze gespect met een i7-10750H, RTX™ 2070 max-q, 16gb ram en512gb ssd (kan ik evt zelf upgraden) krijgen voor 1485€ met mijn studenten korting. Lijkt mij een geweldige deal, maar ik kan nog niets vinden over deze laptop.

LINK

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TheFadeAway
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 21-06 16:55
Hi,

Zelfs studeer ik aan de TU in Delft. Hier hebben ze een jaarlijks laptopproject waarbij je een goede deal+service krijgt voor een laptop die aansluit bij je studie. (https://www.tudelft.nl/st...oject/modellen-2019-2020/)

Ik weet niet waar je studie gaat plaatsvinden maar wellicht heeft jouw toekomstige universiteit een gelijkwaardige deal.

Kan je de rest van het geld mooi voor sociale bijeenkomsten gebruiken :P

Groet

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 23:48

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Richh schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 10:53:

Bij de XPS zit het geheugen gesoldeerd, kortom dat kun je niet upgraden. Zou daarom ook altijd een 16GB model kopen als je hem wat zwaarder ga gebruiken.

Keuze voor een midrange laptop is overigens geen gek advies, enige nadeel is misschien dat je vrij snel tegen de "gaming" laptops aanloop, vooral de accuduur is daarbij wel een nadeel.

i9 9900k @ 5,0Ghz | Asus XI HERO | RTX 3080 Trio | Corsair 32G | Asus MG279Q | Corsair RM750 | Synology DS1817+

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Richh
Tortelli schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 14:16:
[...]

Bij de XPS zit het geheugen gesoldeerd, kortom dat kun je niet upgraden. Zou daarom ook altijd een 16GB model kopen als je hem wat zwaarder ga gebruiken.

Keuze voor een midrange laptop is overigens geen gek advies, enige nadeel is misschien dat je vrij snel tegen de "gaming" laptops aanloop, vooral de accuduur is daarbij wel een nadeel.
Bij alle XPS 15's die ik heb opengeschroefd is er gewoon ruimte voor 2 geheugenbankjes. Bij de XPS13 is het volgens mij inderdaad vastgeschroefdsoldeerd, maar dat is niet waar TS naar op zoek is.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 18:45
Thinkpad X1 Extreme lijkt me ook geen slechte keus.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 23:48

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Richh schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 14:36:
[...]

Bij alle XPS 15's die ik heb opengeschroefd is er gewoon ruimte voor 2 geheugenbankjes. Bij de XPS13 is het volgens mij inderdaad vastgeschroefd, maar dat is niet waar TS naar op zoek is.
Dacht dat de 15 gesoldeerd was, mijn fout :P

i9 9900k @ 5,0Ghz | Asus XI HERO | RTX 3080 Trio | Corsair 32G | Asus MG279Q | Corsair RM750 | Synology DS1817+

Acties:
  • +2Henk 'm!

• tjallo
Ik heb zojuist de nieuwe Dell G5 15 met configuratie CNG5009 besteld (i7-10750H, RTX2070 max-q en 16GB ram). Hiermee was ik voor net geen €1500 klaar (lang leve 10% studentenkorting).

Bedankt voor al jullie hulp en inzichten die tot deze aankoop hebben geleid!

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True