Welke TV voor 5 meter kijkafstand.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk013
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 29-06 16:29
Wij zoeken een TV voor onze woonkamer. we maken gebruik van een set plafond luidsprekers en een x2600 van denon dus geluid is al geregeld.

De kijkafstand is 5 meter (woning 5,4 meter breed) en wij twijfelen tussen een goede 65" of een mindere 75"inch voor een budget van rond de 1000/1250 euro.

We hebben gehoord dat bijv. de Sony XG85 mooie kleuren weergeeft, en Samsung een fijne interface heeft. Wij hebben veel licht van buiten dus ik twijfel over Oled of Qled maar ik ben bang dat het sowieso buiten het budget valt. Belangrijk is dat er een E-arc aansluiting opzit.

Wat wordt er aangeraden voor onze situatie. Of is het aanbevolen om door te sparen?? (al wil ik niet veel meer geld uitgeven.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 08:57
Ik denk dat je beter kan gaan voor 65".

Op de grootte van 75" valt het meteen op als hij minder goed is.
Het is al moeilijk genoeg om een oled te vinden van 65 inch voor 1000 euro.

Succes met zoeken,hardware.info heeft ook wat tests en adviezen voor tv's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk013
99ruud99 schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 13:26:
Ik denk dat je beter kan gaan voor 65".

Op de grootte van 75" valt het meteen op als hij minder goed is.
Het is al moeilijk genoeg om een oled te vinden van 65 inch voor 1000 euro.

Succes met zoeken,hardware.info heeft ook wat tests en adviezen voor tv's.
Valt het ook op als er geen betere 65" naast hangt?

Ik vraag het me af of het een irritatiepunt kan zijn? Hoe goed is de tv van vandaag?

[ Voor 9% gewijzigd door Luuk013 op 28-05-2020 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 30-06 17:03
Tja, hoe kritisch ben je? Waar neem je genoegen mee? Hou je van natuurlijke kleuren of van verzadigde kleuren? Wordt er merendeels naar reguliere tv gekeken of naar films en series? Zit je redelijk recht voor de tv of wordt er ook vanuit een >25 graden hoek gekeken? Je OP is erg summier.

QLED is puur marketing, er zijn ook andere LCD tv's die net zo goed zijn of zelfs beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 08:41

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

'Vroeger' was er een soort van vuist regel van 1/3 van je kijkafstand. Dan zit je op 65", maar ik denk dat je gewoon eens een MM of BCC in moet lopen en daar kijken wat jij prettig vindt.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk013
m-vw schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 14:07:
'Vroeger' was er een soort van vuist regel van 1/3 van je kijkafstand. Dan zit je op 65", maar ik denk dat je gewoon eens een MM of BCC in moet lopen en daar kijken wat jij prettig vindt.
Ben bij de mediamarkt geweest en het lijkt me allebij voldoende. Vroeg mij alleen af of de grote meer waard is dan de beeldkwaliteit.

Stel ik ga van een 65"tv uit. Zou een sony xg85 dan een goede keuze zijn? Of is het raadzamer voor een samsung of LG te gaan?

[ Voor 8% gewijzigd door Luuk013 op 28-05-2020 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 30-06 10:29

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
De lichtdiscussie is waarschijnlijk zinloos: Voor dit budget ga je niet de extra felle LCD's kunnen kopen. Als ik in de pricewatch filter op 65 inch en FALD vind ik net één Sony voor €999 en al de rest zit er ver boven. Dus tenzij je voor deze Sony kiest (kijk goed of op andere specificaties bezuinigd is) gaat heb je gewoon niet het beste paneel op belichtingsgebied: Slecht zwart betekent ook automatisch dat de fabrikant minder ver kan gaan bij het vergroten van de lichtsterkte voor HDR-beeld.

Zou je een 75"-kopen dan zou je nog verder in moeten boeten op de kwaliteit en wellicht over gaan naar randverlichting, wat slechte uniformiteit oplevert. Valt het op? Nou je hebt mensen die zich nergens aan storen, maar ok heb minder dan een seconde nodig om dat te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 30-06 17:37
Luuk013 schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 13:16:
Wij zoeken een TV voor onze woonkamer. we maken gebruik van een set plafond luidsprekers en een x2600 van denon dus geluid is al geregeld.

De kijkafstand is 5 meter (woning 5,4 meter breed) en wij twijfelen tussen een goede 65" of een mindere 75"inch voor een budget van rond de 1000/1250 euro.

We hebben gehoord dat bijv. de Sony XG85 mooie kleuren weergeeft, en Samsung een fijne interface heeft. Wij hebben veel licht van buiten dus ik twijfel over Oled of Qled maar ik ben bang dat het sowieso buiten het budget valt. Belangrijk is dat er een E-arc aansluiting opzit.

Wat wordt er aangeraden voor onze situatie. Of is het aanbevolen om door te sparen?? (al wil ik niet veel meer geld uitgeven.)
Ik snap nooit zo goed waarom mensen 5 mtr van een tv gaan zitten? Met de bank tegen de muur en de tv tegen de andere muur. Je kan toch ook de bank in het midden van de woonkamer zetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luuk013
aschja schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 16:34:
[...]

Ik snap nooit zo goed waarom mensen 5 mtr van een tv gaan zitten? Met de bank tegen de muur en de tv tegen de andere muur. Je kan toch ook de bank in het midden van de woonkamer zetten?
Niet als je dan voor de openslaande tuindeuren zit. Daarnaast zitten we nu niet eens achter tegen de muur aan.

[ Voor 7% gewijzigd door Luuk013 op 28-05-2020 16:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aschja
Luuk013 schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 16:50:
[...]

Niet als je dan voor de openslaande tuindeuren zit. Daarnaast zitten we nu niet eens achter tegen de muur aan.
Nou vooruit. Je hebt 40cm over. Ik zie het probleem niet zo. Die slaan toch naar buiten? Wij hebben ook tuindeuren. Maar de bank staat niet op 5mtr van de tv.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JNl8VS24bx4tXbvvYDeG7CqJ-GY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nzwRKJyVoddVqjwHu3N31skb.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is zo’n voorbeeld. Dan heb je duidelijk geen reet verstand van inrichten. 😂

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 08:19
aschja schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 19:37:
[...]

[Afbeelding]

Of gewoon andere prioriteiten. Mischien lopen zij vaak naar buiten en willen ze een brede looproute. Of houden ze gewoon van veel ruimte in het midden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Luuk013
aschja schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 19:37:
[...]

Nou vooruit. Je hebt 40cm over. Ik zie het probleem niet zo. Die slaan toch naar buiten? Wij hebben ook tuindeuren. Maar de bank staat niet op 5mtr van de tv.

[Afbeelding]

Niet iedereen richt zijn huis in voor alleen de tv. ;)

Verder zou ik graag weer ontopic willen gaan. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
Luuk013 schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 22:14:
[...]

Niet iedereen richt zijn huis in voor alleen de tv. ;)

Verder zou ik graag weer ontopic willen gaan. :P
Jij kennelijk wel. Anders zet je je bank niet op 5mtr afstand. Zet em een meter dichterbij en 55” is dikke prima. Scheelt je ook een bult centen. Just my two cents! Good luck. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk013
aschja schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 23:04:
[...]

Jij kennelijk wel. Anders zet je je bank niet op 5mtr afstand. Zet em een meter dichterbij en 55” is dikke prima. Scheelt je ook een bult centen. Just my two cents! Good luck. :)
Dan had ik mijn bank een meter dichterbij gezet.

Goed.

Ik ben nu aan het twijfelen tussen de xg8505 en xf9005 wat zou de doprslag moeten geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benbaba
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Kijkhoek. De XF90 loopt rondjes om de XG85 wat beeldkwaliteit betreft. Alleen de kijkhoek en de snelheid van Android is minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Wat beeld betreft is de XF9005 de betere televisie. De XG8505 heeft daarentegen 4 luidsprekers waar de XF9005 er 2 heeft, waardoor ik aanneem dat de XG8505 de betere geluidsinstallatie heeft. Omdat jezelf een geluidsinstallatie hebt heeft de XG8505 geen meerwaarde en lijkt me de keus vrij eenvoudig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk013
benbaba schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 10:57:
Kijkhoek. De XF90 loopt rondjes om de XG85 wat beeldkwaliteit betreft. Alleen de kijkhoek en de snelheid van Android is minder.
Kijkhoek, waar moet ik dan aan denken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benbaba
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Luuk013 schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 11:30:
[...]

Kijkhoek, waar moet ik dan aan denken?
Zie eerdere link onder het kopje 'Viewing Angle' en hier en hier. De XF90 is een high-end VA tv, de XG85 een IPS midranger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk013
Ik voel me echt schuldig.

Het is een 65" Panasonic Oled geworden voor een mooie prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
O als je oled kunt krijgen moet je het doen. Je budget was in combinatie met de afmeting ontoereikend om het aan te raden, maar eh, ook al heeft 'ie wat meer gekost, daar ga je je geen buil aan vallen. Van harte welkom in de oled-wereld!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 26-06 16:38
De vraag is, hoe groot is je huidige TV en hoe irritant klein is die nu? Of staat er nu nog geen TV?

5 meter is overigens best een afstand trouwens. Wij zitten 3.5m vanaf onze 55" TV en die mag van mij gerust nog een slagje groter.

http://specs.tweak.to/16567

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk013
dmantione schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 18:46:
O als je oled kunt krijgen moet je het doen. Je budget was in combinatie met de afmeting ontoereikend om het aan te raden, maar eh, ook al heeft 'ie wat meer gekost, daar ga je je geen buil aan vallen. Van harte welkom in de oled-wereld!
Dat is ook zo. Uiteindelijk maar vanwege de verschillen en toekomst visie toch maar wat bijgelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sniperc
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Mag ik vragen voor welk model je bent gegaan? En of je hier positief over bent?

Ik zit 3,60m van me huidige tv van 40inch en ben op zoek naar een nieuwe.

Gr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk013
Sniperc schreef op maandag 1 juni 2020 @ 11:20:
Mag ik vragen voor welk model je bent gegaan? En of je hier positief over bent?

Ik zit 3,60m van me huidige tv van 40inch en ben op zoek naar een nieuwe.

Gr
Bij mij is het een totaal andere kant in gegaan. Ik wilde eerst 75inch. maar had maar een budget van rond de 1000 euro. Dus dan is het beter om een goede 65" te pakken en dat zag ik ook wel in de winkel. Daarnaast was 65" groot genoeg omdat ik nu een tv van 40 inch gewend ben op 5 meter afstand.

Uiteindelijk kreeg ik in de winkel een deal rond dat ik de panasonic 65" GZW954 oled voor zo een mooie prijs mocht mee nemen dat ik gek was als ik het niet zou doen.

De Sony XF9005 had wel prima beeld, maar een paar 100 euro boven budget is voor mij als je er 5 tot 10 jaar mee doet en meer voor terugkrijgt wel de moeite waard. Zou eerlijk zeggen dat wij zelf niet verwacht hadden om met een Panasonic TV thuis te komen achteraf superblij mee. Al denk ik dat als wij de sony hadden gepakt dat het ook voldeed voor ons.

De keuze is dus heel persoonlijk en afhankelijk van wat je gewend bent. Iemand die 75" gewend is zal jou waarschijnlijk geen 65" aanpraten.

Wat ik uit de reacties haal is dat de een 55" voldoet voor 3,5 meter.

[ Voor 3% gewijzigd door Luuk013 op 01-06-2020 12:33 ]

Pagina: 1