Advies zelf airco installeren & in gebruik nemen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamer dénis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:22
Hallo Allemaal,

Ik heb in Portugal een multisplit Panasonic airco besteld die ik nu zelf wil gaan installeren & in gebruik nemen.

Ik ben van plan kant en klare leidingen (met flare & isolatie) te kopen die op maat zijn om te gebruiken. Nu lees ik op sommige plaatsen dat de flares goed vast moeten zitten en je dus hard aan moet draaien. Nu zie ik op andere plekken dat je daar een momentsleutel voor moet gebruiken omdat ze gemakkelijk te vast aangedraaid kunnen worden.

Verder wilde ik een ''goedkope'' VidaXL vacuumpomp kopen om het gehele traject te vacumeren, maar nu lees ik dat je eerst de leidingen moet afpersen met stikstof, om te controleren op lekken. Ook zie ik vaak dat de vacuumpompen niet aangemerkt zijn als geschikt voor R32 maar bijvoorbeeld wel voor R410. Moet ik daar speciaal voor zoeken? Verder, zijn er voor multisplit nog speciale koppelingen nodig?

Als laatste heb ik in de documentatie gezien dat de unit voorgevuld is tot 20 meter, betekent dit dat als ik onder de 20 meter blijf ik niet hoef bij te (laten) vullen?

Concrete vragen:
- Heb je een momentsleutel nodig, of kan het ook gewoon met normale sleutels, en dan goed vast
- Heb je een speciale vacuumpomp nodig met manometer voor R32?of kan het bijvoorbeeld ook voor R410?
- Heb je speciale koppelingen nodig voor een multisplit VS een enkel split? Vrijwel alle filmpjes die je op youtube ziet
- Als de unit is voorgevuld tot 20 meter, en je blijft hieronder, moet je de unit dan laten bijvullen OF koelmiddel eruit halen?

Ik heb al gezocht naar installateurs die mij hierbij kunnen helpen, maar die zijn zeeer dun gezaaid hier in zeeland :)

De Units die ik gekocht heb.

Buiten: 1x Panasonic CU-3TZ52TBE
Binnen: 2x Panasonic CS-TZ20WKEW
Binnen: 1x Panasonic CS-TZ42WKEW

Alvast bedankt voor de antwoorden, en mochten jullie nog suggesties hebben hoor ik het graag :)

[ Voor 3% gewijzigd door Gamer dénis op 28-05-2020 11:45 ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 25-04 17:26
Je moet flare koppelingen, of eender welke verbinding nooit te strak aanzetten omdat dit het materiaal beschadigd. Je zou op internet moeten zoeken naar de aanhaalmomenten.
Vacuüm is vacuüm, je hebt geen speciale pomp nodig. Afpersen met stikstof wordt vaak gedaan, maar je zou je systeem vacuüm kunnen trekken en dan 24 uur laten staan. Nog steeds vol vacuüm? Dan vertrouw ik het wel.
Tot 20 meter hoef je niets bij te vullen of te onttrekken, boven de 20 staat in de handleiding hoeveel er bij moet per meter.
Je kan evt ook self flare gebruiken, dat is niet op moment maar anderhalve slag vast, na handvast natuurlijk. Zorg wel bij flare dat je goede koperen pijp hebt die overal echt even dik is en recht gesneden anders lekt het alsnog.
Je hebt geen garantie zonder stek papieren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Gamer dénis schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 11:44:

Ik ben van plan kant en klare leidingen (met flare & isolatie) te kopen die op maat zijn om te gebruiken. Nu lees ik op sommige plaatsen dat de flares goed vast moeten zitten en je dus hard aan moet draaien. Nu zie ik op andere plekken dat je daar een momentsleutel voor moet gebruiken omdat ze gemakkelijk te vast aangedraaid kunnen worden.
Als je ze te vast aandraait wordt het koper broos. Paar warmte / koude cycli er overheen en ze scheuren en gaan lekken. Daarom je houden aan dat voorgeschreven koppel. Heb je een momentsleutel + opzetsteeksleutels voor nodig. Bijvoorbeeld Tengtools TTX3892

Zo op gevoel de boel "lekker vast" draaien deed mijn installateur, die kon een maand later de boel weer komen bijvullen...
Verder wilde ik een ''goedkope'' VidaXL vacuumpomp kopen om het gehele traject te vacumeren, maar nu lees ik dat je eerst de leidingen moet afpersen met stikstof, om te controleren op lekken. Ook zie ik vaak dat de vacuumpompen niet aangemerkt zijn als geschikt voor R32 maar bijvoorbeeld wel voor R410. Moet ik daar speciaal voor zoeken? Verder, zijn er voor multisplit nog speciale koppelingen nodig?
Ja, je test met hoge druk op lekken, daarna zuig je alles er uit en test je ook of het niet aanzuigt en dan pas open je het systeem. Dicht bij vacuum wil niet zeggen dat het dicht is bij hoge druk. Daarom beiden.
Als laatste heb ik in de documentatie gezien dat de unit voorgevuld is tot 20 meter, betekent dit dat als ik onder de 20 meter blijf ik niet hoef bij te (laten) vullen?
Correct. Ga je langer, dan gaat je maximum koelvermogen en rendement naar beneden. Dan gaat je binnenunit aanvriezen. Iets later slaat hij dan in de beveiliging.
Concrete vragen:
- Heb je een momentsleutel nodig, of kan het ook gewoon met normale sleutels, en dan goed vast
Zie hierboven.
- Heb je een speciale vacuumpomp nodig met manometer voor R32?of kan het bijvoorbeeld ook voor R410?
Volgens mij is er aan die pompen niks unieks. Alleen voor die manifolds is het handig als de goede drukken aangegeven zijn, die zijn dan wel apart voor R410a en R32. Mede ook omdat je die koelmiddelen niet wil mixen. Maar dat is pas als je moet bijvullen. Ga je zelf installeren dan wens ik je overigens veel succes iemand te vinden die wil helpen met repareren en bijvullen mocht dat ooit nodig zijn... Volgens mij mag zelf installeren al helemaal niet (F-gassen handeling als leek).
- Heb je speciale koppelingen nodig voor een multisplit VS een enkel split? Vrijwel alle filmpjes die je op youtube ziet
Verschilt misschien per merk. Denk 't niet.
- Als de unit is voorgevuld tot 20 meter, en je blijft hieronder, moet je de unit dan laten bijvullen OF koelmiddel eruit halen?
Geen van beiden.
Ik heb al gezocht naar installateurs die mij hierbij kunnen helpen, maar die zijn zeeer dun gezaaid hier in zeeland :)
Vraag Climasense eens. Die gaan tegen reiskostenvergoeding wel het hele land door. Zitten dichter bij jou dan bij mij. Doen ook aan inbedrijfstellen van airco's die je verder zelf hebt opgehangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik heb met een gewone momentsleutel even geoefend / gevoeld hoeveel kracht ik ongeveer moest zetten en dit daarna met steeksleutels uitgevoerd op de leidingen.
Er moest voor mijn gevoel verbazend veel kracht worden gezet om de grotere moeren vast te zetten.

Putin 2022: Ukraine is not a real country
Musk 2025: Canada is not a real country
Uh oh...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamer dénis
Bedankt voor de antwoorden allen!

Ik heb al meerdere bedrijven gecontacteerd, maar niemand heeft momenteel tijd/zin om het te doen :)

Is het noodzakelijk om de leidingen met stikstof af te persen, of kan het ook gewoon met perslucht van een lucht compressor? Of introduceer je dan juist vocht en viezigheid in de leidngen?

Verder heb ik inderdaad die self flare setjes gezien, maar ik kan er nergens ervaringen van vinden. Heeft iemand deze zelf al een keer gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Gamer dénis Zoek even de posts van @Oxellaar op
Naast bier drinken heeft hij ook veel verstand van koeltechniek.

Perslucht gebruiken uit je van cranenbroek compressortje is niet de bedoeling.
Ik werk in de perslucht behandeling en dat is alles behalve schoon en droog, wat stikstof wel is.
Bovendien verdringt stikstof de zuurstof. Ook iets wat je niet in je koelleidingen wil hebben zitten.
Het is tevens een druktest, en de vereiste druk is enkel mogelijk met stilkstof uit fles met reduceer

[ Voor 26% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-05-2020 11:26 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:58
.

[ Voor 99% gewijzigd door busscherski op 30-03-2021 23:16 ]

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Gamer dénis schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 11:01:
Bedankt voor de antwoorden allen!

Ik heb al meerdere bedrijven gecontacteerd, maar niemand heeft momenteel tijd/zin om het te doen :)

Is het noodzakelijk om de leidingen met stikstof af te persen, of kan het ook gewoon met perslucht van een lucht compressor? Of introduceer je dan juist vocht en viezigheid in de leidngen?

Verder heb ik inderdaad die self flare setjes gezien, maar ik kan er nergens ervaringen van vinden. Heeft iemand deze zelf al een keer gebruikt?
Ja, je krijgt vocht en olie in je systeem.
En zoek jij maar een compressor, die perslucht van 41 bar levert..... Die ga je niet zomaar vinden.

Zo'n setje om flares te maken... Wat voor bevindingen wil je daarover vinden?
Flares worden eigenlijk altijd met de hand gemaakt met zo'n setje, dat is geen rocket science.

@AUijtdehaag bier en koeltechniek gaan samen he ;)

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamer dénis
@Oxellaar ik bedoel voornamelijk de zogenaamde Self flare knelwartels. dan heb je geen flaretool nodig, en kun je de buis direct aansluiten. Vooral het feit dat je deze met 1.5 slag blijkbaar lekvrij vast hebt, waardoor je dus geen flare nodig hebt, en geen risico op te vast vastzetten.

Heb jij hier toevallig ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
@Gamer dénis Ik ben ze nooit ergens tegengekomen. Maar geloof niet dat ze erg sterk zijn en goed tegen trillingen, of snelle temperatuurwisselingen kunnen.

Daar kan een echte flare al niet zo best tegen. Ik zou ze niet gebruiken.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Mocht je zelf gaan flaren dan is dit type flaretool wel fijn:
https://valkenpower.com/x...gereedschap-set-5dlg.html
Afbeeldingslocatie: https://valkenpower.com/image/magictoolbox_cache/8c95d73fec130487c102a73bf1ab42ce/5/6/5671_product/thumb450x450/828617208/OPT05FG.jpg
Die kop van die grijze tool die draait een beetje om het midden heen. Werkt beter dan die standaard flaretooltjes.

Putin 2022: Ukraine is not a real country
Musk 2025: Canada is not a real country
Uh oh...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderhgv
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 23:03
@Gamer dénis Hoe is je installatie uiteindelijk verlopen?
Wij zitten een beetje in een lastige situatie. We hebben via een kennis goedkoop een split airco kunnen kopen.
Maar nu kan ik geen installateur in de buurt vinden die er zin in heeft. Ze willen allemaal alleen door hun zelf verkochte systemen installeren en in gebruik nemen...
Kan natuurlijk ook gewoon een vacumeerpomp huren en het zelf doen, wat natuurlijk officieel niet mag.

Ik woon btw in Zuid-Drenthe, voor het geval iemand nog iemand weet...

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Gamer dénis
We hebben de boel draaiende gekregen :) Ik heb zelf een excentrische flaretool gekocht, en alle leidingen op maat gemaakt. Expres niet gekozen voor kant en klare leidingen omdat daar minder grote en mooie flares opzaten. Ook de moeren waren een stuk kleiner dan origineel. Dus alles op maat gemaakt, geflared en met een momentsleutel aangedraait op de fabrieks specs. was allemaal eigenlijk erg straight forward. Met 3 binnenunits, 1 buitenunit en 25 meter leiding ben ik uiteindelijk 1-1.5 dag bezig geweest. Ik had een Vacuumpomp & meterset gekocht maar die heb ik geretourneerd omdat een collega een aircobedrijf begonnen was en dit voor me wilde doen voor een paar flesjes wijn, maar ook dat stelde niet zo veel voor en had ik zelf kunnen doen.

Paar tips:
-Zorg voor een goede excentrische flaretool, en kijk wat youtube filmpjes over hoe je dit moet doen en waar je op moet letten.
-Gebruik een momentsleutel om de moeren aan te draaien. Ik was verbaasd over de kracht die nodig was om de moeren op moment te zetten.
-Probeer iemand te vinden die met stikstof de boel op druk kan zetten om een druktest te doen. Mocht er een connectie niet goed zijn en je komt er pas achter na het vrijgeven van het koelmiddel heb je een probleem :)
- Verwijder na het vacumeren de slangen nog niet, hierdoor kan lucht terug het systeem in. laat een klein beetje koelmiddel het systeem in gaan totdat je net een lichte positieve druk hebt. Verwijder daarna de slangen en laat het laatste koelmiddel vrij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13:52
sanderhgv schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 16:18:
Ik woon btw in Zuid-Drenthe, voor het geval iemand nog iemand weet...
Zoek eens op marktplaats op "Airco monteur Airco montage STEK monteur"
Zit in Zwolle en doet het volgens mij wel. Is volgens mij van hier.

Verder geen enkele ervaring mee.

[ Voor 28% gewijzigd door jobr op 01-09-2020 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald2211
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22-09-2021
Ik kom er niet helemaal uit.
Wil met de ECR self flare knelwartels de aircoleidingen aansluiten.
Na 1,5 slag niets meer aan doen?
Of toch los maken en weer handvast vastzetten en een 1/5 slag?
En olie toepassen op de flare?
De IBS laat ik doen door een STEK gecertificeerde, de rest doe ik zelf (is het plan).
Wie heeft de ervaring?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ctr_serv
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 15-09-2024
Knelwartels altijd met momentsleutel aandraaien, in boekje staat de kracht per diameter. Is nog vrij hoog zelfs.
Olie (voor airco, geen andere) op binnen en buitenzijde flare, dit voorkomt het knarsen van de wartel. Na deze handeling een druktest met stikstof om een werking te stimuleren. R32 is zo'n 40 a 45 bar een lek komt meestal hier voor.
Voor het vullen van de leidingen steeds vacumeren. Zuurstof en andere stoffen verontreinigen het systeem, als je een lang leven met dezelfde airco wil...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald2211
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22-09-2021
De "grap" is dat je die ECR Self flare knelwartels volgens het filmpje van ECR alleen met 1,5 slag hoeft vast te draaien.
Dus helemaal geen moment sleutel nodig!
Dat zou nou net het voordeel zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrazyOne
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23:43
Even het topic kapen, in plaats van zelf een te maken.

Ook wij plannen om de bovenverdieping (4 slaapkamers) volledig te voorzien van airco's voor koelen en verwarmen. Momenteel ben ik met het plafond bezig en dus het ideale moment om alvast een loze alkoof boven het plafond te maken om airco leidingen doorheen te laten lopen.
Mijn vraag is echter hoe groot deze loze alkoof moet zijn. Hier moeten de leidingen van 2 binnenunits doorheen (hij zal bij de ene slaapkamer weer samen komen met de andere 2 slaapkamers, dus deze alkoof zal groter moeten zijn). Kan ik hiervoor gewoon een pvc regenpijp (44 mm) pakken, of heb ik toch iets groters nodig. Het zal zowel de toevoer als afvoer en van het waterpompje zijn. Ik ben ook verder ook vvan plan om alles zelf te doen, en de airoc's te bestellen in het buitenland (dat topic volg ik al een tijdje).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Voor 1 split unit boor ik al een gat van rond 65 mm.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrazyOne
dus voor 2 split units minimaal een cm of 10 in het vierkant? Dan ga ik zo'n alkoof timmeren. En waar alle 4 de leidingen door de slaapkamer richting de buitenunit zal ik richting de 20 cm gaan denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamer dénis
ik zou alvast de leidingen leggen en afdoppen. Stuk makkelijker dan ze er later nog doorheen proberen te duwen. Kun je direct zien hoeveel ruimte je nodig hebt,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrazyOne
Snap ik, maar de rest van de kamers moet nog, het gaat nu puur om de voorbereiding. Als ik het ruim genoeg doe moet dat ook lukken. Het zijn allemaal 90 graden hoeken richting de buitenunit.
Dan nog de vraag of de binnenunits aparte stopcontacten nodig hebben, of gaat dit allemaal via de buitenunit?

[ Voor 22% gewijzigd door CrazyOne op 29-10-2021 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FD2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21-03 19:56

FD2

Eerst afdoppen, daarna leggen.
Voorkom dat er vuil in de leiding kan komen.

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Condensafvoer met een pompje is onderhoudsgevoelig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim De Bruyn
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 09-08-2023
hier stond een niet ter zake doende reactie op een oud topic

[ Voor 92% gewijzigd door teacher op 29-07-2023 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:17