Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Wifi accespoint vervangen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• djoenez
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 23-06 14:56
Ik heb midden in mijn appartement (90m2, 1920 dus dunne muren) een Netgear R6300v2 (DD-wrt erop draaiend) als accespoint voor 2.4GHz en 5GHz wifi. Nu merk ik dat mijn wifi vaak slechte throughput heeft. en veel domotica op de 2.4GHz band slechte connectiviteit laat zien. Er zijn wat Wifi netwerken in de buurt, maar niet alle kanalen staan bomvol met andere netwerken.

Nu vraag ik mij af, de Netgear is een vrij oud beestje. Zou ik al betere connectiviteit hebben door over te stappen naar een simpele archer C6? Zou dit veel schelen in bereik/throughput? Ik kan namelijk niet echt een side by side test vinden (wel 2 reviews van hardware.info, maar deze zijn niet op dezelfde manier gemeten).

Wat denken jullie? :)

Beste antwoord (via djoenez op 02-06-2020 08:46)

• mash_man02
  • Registratie: april 2014
  • Laatst online: 06:38
Wifi communicatie wacht op een geschikt gaatje om de paketjes te versturen. Als de overige SSID dus ook werkelijk paketjes verzenden en deze komen worden door jou AP / client als data gezien zal die moeten wachten tot het spectrum weer vrij is. Dat zorgt voor zogenaamde air latency dij jij ervaart.

De signaal waarde waarop een wlan radio denkt dat het spectrum bezet is is de zogenaamde CCA waarde. (clear channel assesment). Onder deze waarde wordt er vanuit gegaan dat er verzonden mag worden boven deze waarde is het kanaal bezet. Bij professionele apparatuur kun je hier mee spelen door je claim op het spectrum iets steviger door te zetten, maar dat is dan ook weer ten koste van anderen die het spectrum willen gebruiken.

Dus nu er veel meer thuis gewerkt wordt door de corona crisis zal ook het radio spectrum zwaarder belast worden. waardoor je vaker in de wacht staat om te versturen.

De 2,4Ghz band heeft hier veel meer last van dan de 5Ghz omdat het bereik van een 5Ghz AP door de hogere frequentie minder is. Je ziet ook heel duidelijk dat dat bij jou het geval is.

De 2,4Ghz band is gewoon vol, die moet je echt vermeiden als je betere wifi prestaties wilt.

Als we allemaal onze wifi tot een acceptabele waarde zouden tunen zou de netto doorvoer per radio in veel gevallen fors hoger zijn.

Maar helaas zijn hele volksstammen nog in de veronderstelling dat het hoogste zendvermogen het beste is.

[Voor 31% gewijzigd door mash_man02 op 29-05-2020 20:13]

Asus X570-E AMD ryzen 3700x 32Gb RX 5700 XT

Alle reacties

• lier
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 21:48

lier

MikroTik nerd

Misschien goed om eerst te kijken wat het probleem is...
  • Kan je je WiFi instellingen met ons delen (wachtwoorden zijn niet boeiend, SSID mag je ook achterwege laten)
  • Kan je een screenshot maken van alle netwerken bij jou in de buurt inclusief bijbehorende kanalen (met behulp van bijvoorbeeld SSID)?
djoenez schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 11:26:
Zou dit veel schelen in bereik/throughput?
Bereik is meestal niet het probleem (niet alleen je router is een zender). Een goed WiFi netwerk instellen is meer complex dan "default settings".

Eerst het probleem, dan de oplossing

• BAJansen
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 22:15
Je zegt al 'veel domotica'. Hoeveel apparaten zijn met de wifi verbonden, en wat bedoel je eigenlijk met 'slechte connectiviteit'?

• djoenez
lier schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 11:43:
Misschien goed om eerst te kijken wat het probleem is...
  • Kan je je WiFi instellingen met ons delen (wachtwoorden zijn niet boeiend, SSID mag je ook achterwege laten)
  • Kan je een screenshot maken van alle netwerken bij jou in de buurt inclusief bijbehorende kanalen (met behulp van bijvoorbeeld SSID)?
[...]

Bereik is meestal niet het probleem (niet alleen je router is een zender). Een goed WiFi netwerk instellen is meer complex dan "default settings".
Goed punt! ik zal vanavond de instellingen geven!
BAJansen schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 13:58:
Je zegt al 'veel domotica'. Hoeveel apparaten zijn met de wifi verbonden, en wat bedoel je eigenlijk met 'slechte connectiviteit'?
de 2.4GHz band heeft ongeveer 10 apparaten verbonden, de 5GHz band 3-5 apparaten. Ik merk dat ik bij apparaten op de 2.4GHz band vaak disconnects heb, of zeer hoge latency (dit wordt gelogd dmv domoticz). terwijl het bereik (gecheck met mobiel door het huis lopend) toch overal afdoende zou moeten zijn.

• djoenez
De instellingen voor de wifi zijn als volgt:

Ik heb zelf al meerdere instellingen geprobeerd, fixed kanaal, wide kanalen of juist niet etc.

In de omgeving zijn er op de 2.4GHz band 15 netwerken (inclusief die van mij).
Op de 5GHz band 5 incl.

[Voor 12% gewijzigd door djoenez op 28-05-2020 21:21]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• lier
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 21:48

lier

MikroTik nerd

djoenez schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 21:21:
Ik heb zelf al meerdere instellingen geprobeerd, fixed kanaal, wide kanalen of juist niet etc.

In de omgeving zijn er op de 2.4GHz band 15 netwerken (inclusief die van mij).
Op de 5GHz band 5 incl.
Vaste kanalen...altijd (wat mij betreft).

Blijkbaar is de 2,4G band redelijk vol (maar dat is een aanname omdat je nu bijna alle relevante informatie mist). Zou je alsnog een screenshot willen posten?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0Henk 'm!

• djoenez
Natuurlijk, mijn excuses!

de zuid-intelligences zijn mijn netwerken (2x 2.4GHz om te kijken of mijn omvormer beter connectiviteit behoud met mijn ziggo router).

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• mash_man02
Wifi communicatie wacht op een geschikt gaatje om de paketjes te versturen. Als de overige SSID dus ook werkelijk paketjes verzenden en deze komen worden door jou AP / client als data gezien zal die moeten wachten tot het spectrum weer vrij is. Dat zorgt voor zogenaamde air latency dij jij ervaart.

De signaal waarde waarop een wlan radio denkt dat het spectrum bezet is is de zogenaamde CCA waarde. (clear channel assesment). Onder deze waarde wordt er vanuit gegaan dat er verzonden mag worden boven deze waarde is het kanaal bezet. Bij professionele apparatuur kun je hier mee spelen door je claim op het spectrum iets steviger door te zetten, maar dat is dan ook weer ten koste van anderen die het spectrum willen gebruiken.

Dus nu er veel meer thuis gewerkt wordt door de corona crisis zal ook het radio spectrum zwaarder belast worden. waardoor je vaker in de wacht staat om te versturen.

De 2,4Ghz band heeft hier veel meer last van dan de 5Ghz omdat het bereik van een 5Ghz AP door de hogere frequentie minder is. Je ziet ook heel duidelijk dat dat bij jou het geval is.

De 2,4Ghz band is gewoon vol, die moet je echt vermeiden als je betere wifi prestaties wilt.

Als we allemaal onze wifi tot een acceptabele waarde zouden tunen zou de netto doorvoer per radio in veel gevallen fors hoger zijn.

Maar helaas zijn hele volksstammen nog in de veronderstelling dat het hoogste zendvermogen het beste is.

[Voor 31% gewijzigd door mash_man02 op 29-05-2020 20:13]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 22:58
Ik zou al eens beginnen om de 2,4GHz naar kanaal 1 over te zetten. Stuk minder druk.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• djoenez
mash_man02 schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 20:08:

Bedankt voor je uitleg!
[...]

Check! Gedaan. Volgende waarden van mijn clients te zien:

Wat ik vooral zie is dat de Rx rate zeer laag is (wl0 is 2.4GHz). Is hier nog iets aan te doen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mash_man02
HT20PS staat voor High throughput 20Mhz met power save.

Kijk op die client eens of je power save of UAPSD uit kunt zetten en of dat een verschil maakt.

Ik ben wel vaker tegengekomen dat je package loss en latency krijgt als power save op wifi niet lekker loopt.

Het idee is dan namelijk dat de client aan het ap aangeeft power save te willen gebruiken waarmee het ap zeg maar paketten opspaart.

Zo kan de client zijn radio met intervallen inschakelen en de gespaarde paketten ontvangen.

[Voor 52% gewijzigd door mash_man02 op 29-05-2020 22:54]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• djoenez
Zo, weer nieuws van mij:

Ik heb zaterdag de router teruggezet naar zijn oorspronkelijke software inplaats van DD-WRT. En dit bleek uit eindelijk ook de boosdoener, mijn router heeft een groter bereik (kan alleen de ruis en SNR niet meer meten) en zorgt voor nul time outs op mijn domotica, en ook geen stotteringen meer op mijn Sonos speakers.

Zo simpel kan het blijkbaar zijn!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 22:32

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

djoenez schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 08:46:
Zo, weer nieuws van mij:

Ik heb zaterdag de router teruggezet naar zijn oorspronkelijke software inplaats van DD-WRT. En dit bleek uit eindelijk ook de boosdoener, mijn router heeft een groter bereik (kan alleen de ruis en SNR niet meer meten) en zorgt voor nul time outs op mijn domotica, en ook geen stotteringen meer op mijn Sonos speakers.

Zo simpel kan het blijkbaar zijn!
had je misschien QoS aanstaan? In DD-WRT niet altijd een goed idee is mijn ervaring.

i7 2600k, P8Z68v-pro, 16GB, 512GB Samsung 830 SSD, R9 280x 3GB

Acties:
  • 0Henk 'm!

• djoenez
Nee, dat niet. Ik heb het gevoel dat de DD-wrt software niet optimaal liep bij mijn R6300. Of dit aan mijn unit lag of de installatie of de software weet ik niet.

Iniedergeval, mijn wifi werkt weer perfect. Alleen iets minder controle, maar als ik uit die 2 moet kiezen ga ik voor de eerste :)
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True