'Gesloten' netwerk instellen achter tweede router

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davyvdven
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 16-12-2023
Beste Tweakers,

Graag vraag ik jullie hulp bij het volgende:
Wegens slecht bereik in het achterhuis, heb ik aan mijn Fritzbox 7560 een extra router verbonden (de Fritzbox 4040) d.m.v. een LAN kabel. Dat werkt prima, nu wil ik echter graag dit netwerk 'gesloten' maken. Zodat we in deel 1 van het huis niet bij de apparaten van deel 2 van het huis kunnen. Dus de printers, Chromecasts en het Sonossystem uit deel 1 moeten niet zichtbaar worden in deel 2 van het huis en andersom. Is dit mogelijk, en zo ja: hoe?

Ik heb al iets gelezen over een IPv4 subnet, maar weet niet of dit de juiste en enige optie is?

Alvast hartelijk dank voor de moeite!

Beste antwoord (via davyvdven op 31-05-2020 14:27)

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Dit kan vrij makkelijk met een Fritz!Box. Zet in de eerste router (7560) onder network settings de optie "Guest access enabled for LAN 4" aan, en sluit de WAN-poort van de tweede router (4040) aan op LAN-poort 4 van de eerste router.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stef012
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14:44
Waarschijnlijk heb je nu de 2e router aangesloten aan de WAN aansluiting. Hierdoor krijg je inderdaad gescheiden netwerken.
Om er één netwerk van te maken, moet je een aantal dingen op de tweede router instellen;
De DHCP moet uit staan, dit gaat jouw eerste router doen.
Het IP adres moet aangepast worden, zodat dit in het netwerk van jouw eerste past (is router 1, 192.168.1.1, dan kun je de tweede bijvoorbeeld op 192.168.1.2 instellen. Let op dat dit bij jouw eerste router buiten het DHCP bereik valt.)
Daarna kun je de router aansluiten via de LAN aansluiting. Hierdoor wordt het één netwerk.
Het makkelijkste is dan om de SSID en wachtwoorden gelijk te houden, dan heb je minder last met connecten/deconnecten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MustacheNick
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 12:09
Stef012 schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 11:32:
Waarschijnlijk heb je nu de 2e router aangesloten aan de WAN aansluiting. Hierdoor krijg je inderdaad gescheiden netwerken.
Om er één netwerk van te maken, moet je een aantal dingen op de tweede router instellen;
De DHCP moet uit staan, dit gaat jouw eerste router doen.
Het IP adres moet aangepast worden, zodat dit in het netwerk van jouw eerste past (is router 1, 192.168.1.1, dan kun je de tweede bijvoorbeeld op 192.168.1.2 instellen. Let op dat dit bij jouw eerste router buiten het DHCP bereik valt.)
Daarna kun je de router aansluiten via de LAN aansluiting. Hierdoor wordt het één netwerk.
Het makkelijkste is dan om de SSID en wachtwoorden gelijk te houden, dan heb je minder last met connecten/deconnecten.
Goede bedoeling natuurlijk maar hij wilt de netwerken juist gescheiden houden en het 2de netwerk apart houden van het eerste zodat er geen communicatie mogelijk is tussen deel 1 en deel 2 van het huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stef012
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14:44
MustacheNick schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 11:39:
[...]

Goede bedoeling natuurlijk maar hij wilt de netwerken juist gescheiden houden en het 2de netwerk apart houden van het eerste zodat er geen communicatie mogelijk is tussen deel 1 en deel 2 van het huis.
Oh... gebruik de WAN aansluiting.... :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 12:24
Ik ken de Fritzbox niet, maar hier een PDF van iemand die dat met Ubiquiti EdgeMax heeft gedaan.
Meerdere gescheiden subnets, zowel draadloos als bedraad.
https://www.grc.com/sn/files/ubiquiti_home_network.pdf

Ik vond het erg inspirerend.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:27

lier

MikroTik nerd

Netwerken scheiden doe je door gebruik te maken van VLAN's.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arthion-nl
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 10-09 22:15
Stef012 schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 11:40:
[...]

Oh... gebruik de WAN aansluiting.... :P
Dan heb je hem nog steeds niet 100% gesloten omdat verkeer achter de 2e router wel devices achter de 1e router kan bereiken maar andersom niet.

Zoals lier al zegt als je echt het verkeer wil scheiden dien je een router te kopen die met vlans overweg kan en door middel van firewall regels alle verkeer te scheiden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:39
Arthion-nl schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 16:15:
[...]

Dan heb je hem nog steeds niet 100% gesloten omdat verkeer achter de 2e router wel devices achter de 1e router kan bereiken maar andersom niet.

Zoals lier al zegt als je echt het verkeer wil scheiden dien je een router te kopen die met vlans overweg kan en door middel van firewall regels alle verkeer te scheiden.
Vergeet niet dat je managed switched moet hebben en configureren om dit te laten werken. Veel apparaten vinden het niet fijn om in meerdere vlans tegelijk te zitten :)

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arthion-nl
NiGeLaToR schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 16:25:
[...]

Vergeet niet dat je managed switched moet hebben en configureren om dit te laten werken. Veel apparaten vinden het niet fijn om in meerdere vlans tegelijk te zitten :)
Als jij voldoende hebt aan aan de 4 poorten op de router heb je geen managed switch nodig. Heb je meer bekabelde apparaten dan idd ja is een managed switch nodig

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:39
Arthion-nl schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 16:27:
[...]

Als jij voldoende hebt aan aan de 4 poorten op de router heb je geen managed switch nodig. Heb je meer bekabelde apparaten dan idd ja is een managed switch nodig
Gezien het lijstje van devices die genoemd zijn nam ik dat aan :+
maarja.. tis en blijft een aanname :7

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arthion-nl
NiGeLaToR schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 16:30:
[...]

Gezien het lijstje van devices die genoemd zijn nam ik dat aan :+
maarja.. tis en blijft een aanname :7
Correct maar de hoofdbasis blijft dat de scheiding zelf door routers geregeld wordt en niet bij een managed switch. Een managed switch alleen kan geen 100% scheiding maken wat een router wel weer kan zonder managed switch :)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Dit kan vrij makkelijk met een Fritz!Box. Zet in de eerste router (7560) onder network settings de optie "Guest access enabled for LAN 4" aan, en sluit de WAN-poort van de tweede router (4040) aan op LAN-poort 4 van de eerste router.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• davyvdven
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 16-12-2023
k was al aan het uitproberen/hobby'en met de eerder gegeven antwoorden (waarvoor dank). Met het antwoord van GlowMouse was ik echter binnen een paar minuten klaar. Voor mij is het helemaal opgelost.
Pagina: 1