Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Gevel vorstschade - reinigen, opnieuw voegen, impregneren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• pentaw1nz
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 10:02
Dag Tweakers,

In onze jaren 70 woning is de spouw 2 jaar geleden geïsoleerd met EPS parels.

Onlangs heb ik de gevel geïmpregneerd, nadat ik dit ook al eerder bij de garage heb gedaan. Ben hier erg tevreden over en denk zeker geen verspilde moeite bij een nageisoleerde spouw.

Nu is het wel zo dat enkele stenen vorst schade hebben aan de westkant. Over een paar jaar willen we de gevel eens opnieuw laten voegen (en daarna opnieuw impregneren). Een stuk of 5 stenen zijn echter wel wat verder beschadigd.

Mijn vraag is;
Heeft iemand hier ervaring met het vervangen van een gevelsteen bij een nageisoleerde spouw? Er zit een bindmiddel over de EPS parels, maar bij wrikken aan een steen ben ik bang dat het er zo uit komt en de spouw voor een deel leegloopt. Wie kan uit ervaring spreken ? Of tips hoe dit aan te pakken?

Daarnaast;
Is er iemand hier die ook ervaring heeft met gevel reiniging bij een reeds geïmpregneerde spouw? Na een jaar of 5 zou dr werking van inpregneer aanzienlijk moeten zijn afgenomen, maar welke reinigingsmethode werkt dan het best? Enkel hoge druk zal denk ik niet werken omdat te veel water wordt afgestoten.

Graag jullie tips !

[Voor 16% gewijzigd door pentaw1nz op 28-05-2020 08:24]

Alle reacties

• Omni superens
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 14-06 21:53
Nieksiero schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 08:23:

Mijn vraag is;
Heeft iemand hier ervaring met het vervangen van een gevelsteen bij een nageisoleerde spouw? Er zit een bindmiddel over de EPS parels, maar bij wrikken aan een steen ben ik bang dat het er zo uit komt en de spouw voor een deel leegloopt. Wie kan uit ervaring spreken ? Of tips hoe dit aan te pakken?
Als het goed is zouden de EPS parels op hun plaats moeten blijven zitten. Dat wordt tenminste door alle aanbieders beweerd. Als een deel van de spouw leegloopt bij het vervangen van een steen lijkt mij dat je aanspraak maakt op de garantie. Je zou vantevoren contact op kunnen nemen met het bedrijf dat de isolatie heeft uitgevoerd.

[Voor 6% gewijzigd door Omni superens op 28-05-2020 09:42]

• pentaw1nz
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 10:02
Omni superens schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 09:41:
[...]

Als het goed is zouden de EPS parels op hun plaats moeten blijven zitten. Dat wordt tenminste door alle aanbieders beweerd. Als een deel van de spouw leegloopt bij het vervangen van een steen lijkt mij dat je aanspraak maakt op de garantie. Je zou vantevoren contact op kunnen nemen met het bedrijf dat de isolatie heeft uitgevoerd.
Er zit inderdaad een bindmiddel bij de EPS parels, waardoor ze redelijk blijven zitten, maar ik heb bij een kozijn bijv. al ondervonden dat bij aanraking de boel als een kaartenhuis in elkaar zakt. Het verwijderen van een steen kan simpelweg niet zonder de isolatie te belasten, ik moet immers slijpen, hakken en wrikken om de steen te verwijderen.

Ga in ieder geval het bedrijf contacteren vooraf, dank voor de tip.

Mensen hier die het zelf hebben meegemaakt dat een steen vervangen moest worden bij nageisoleerde spouw?

• Tazzios
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 08:59
Nieksiero schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 08:23:
Daarnaast;
Is er iemand hier die ook ervaring heeft met gevel reiniging bij een reeds geïmpregneerde spouw? Na een jaar of 5 zou dr werking van inpregneer aanzienlijk moeten zijn afgenomen, maar welke reinigingsmethode werkt dan het best? Enkel hoge druk zal denk ik niet werken omdat te veel water wordt afgestoten.

Graag jullie tips !
Met een hoge drukreiniger slijt het impregneermiddel er echt wel af hoor. ;)
Er af krijg je het wel er uit echter niet omdat het In de steen en voegen trekt.

Ik ben afgelopen maand 1 impregneer verwijderaar tegen gekomen op een Belgische site, kan hem helaas niet terug vinden.

Nog wat info over /andere kijk op impregneren:
https://www.klusconsult.n.../vochtdoorslag-buitenmuur

• Omni superens
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 14-06 21:53
Nieksiero schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 09:55:
[...]

Er zit inderdaad een bindmiddel bij de EPS parels, waardoor ze redelijk blijven zitten, maar ik heb bij een kozijn bijv. al ondervonden dat bij aanraking de boel als een kaartenhuis in elkaar zakt. Het verwijderen van een steen kan simpelweg niet zonder de isolatie te belasten, ik moet immers slijpen, hakken en wrikken om de steen te verwijderen.

Ga in ieder geval het bedrijf contacteren vooraf, dank voor de tip.

Mensen hier die het zelf hebben meegemaakt dat een steen vervangen moest worden bij nageisoleerde spouw?
Dan zou ik zeker het bedrijf contacteren. Bedrijven die hier langs zijn geweest voor een offerte claimden allemaal dat de parels op hun plaats zouden blijven zitten (claimen ze overigens ook op hun sites). Waarbij ze foto's lieten zien zoals in de onderstaande links:

- https://www.dakengevelser...tes/Spouwmuurisolatie.jpg
- https://gerressenspouwmuu...en-parels-aangebracht.jpg

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True