Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

CPU koeler voor Ryzen 5 3600X gevraagd

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Jotyjo
  • Registratie: november 2017
  • Laatst online: 18-06 14:22
Hallo allemaal :) ,

Gisteren is mijn voeding overleden en ik krijg mijn geld terug om een andere voeding te kopen. Ik wil al een tijdje mijn stock cooler voor de Ryzen 5 3600X vervangen voor een after market cooler. Nu kan als ik een nieuwe voeding bestel meteen een nieuwe CPU koeler erbij bestellen.

De stock cooler vind ik toch te luid tijdens het gamen (mijn pc staat op het bureau naast mij). De Ryzen 5 3600X wordt rond de 70 graden als ik game, wat ik net iets te warm vind. Ik ben op zoek naar een stille en goede after market cooler. Ik ben niet van plan om mijn CPU te overclocken.

De Phanteks P400A heeft een CPU cooler clearance van 160mm. Ik denk dat hier de maximale hoogte van de CPU koeler wordt bedoeld?

Ik zoek een?
Een stille en goede after market cooler voor mijn Ryzen 5 3600X.

Wat is je budget?
Maximaal €50

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb geen voorkeur voor een bepaald merk. Als het maar goed is, vind ik het prima :p.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?

Dit is mijn build (zonder de voeding dan):

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600X Boxed€ 204,05€ 204,05
1MoederbordenMSI B450 Tomahawk MAX€ 123,90€ 123,90
1VideokaartenSapphire Radeon RX 5700 XT Pulse€ 444,05€ 444,05
1Interne harde schijvenSeagate Barracuda, 2TB€ 88,81€ 88,81
1BehuizingenPhanteks Eclipse P400A Digital Zwart€ 90,-€ 90,-
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2Z3600C18€ 97,90€ 97,90
1VoedingenCorsair RM550x (2018) Zwart€ 106,60€ 106,60
1Solid state drivesKingston A2000 500GB€ 72,96€ 72,96
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.228,27

Deze twee after market coolers worden altijd aangeraden voor een Ryzen 5 3600 build: Gelid Solutions Phantom Black en Gelid Solutions Tranquillo Rev.4 version B. Ik vraag mij af of deze ook geschikt zijn voor een Ryzen 5 3600X build gezien de hogere TDP van de 3600X.

Ik ben benieuwd naar jullie advies. Bedankt voor het lezen van mijn verhaal ^^!

Beste antwoord (via Jotyjo op 14-06-2020 15:34)

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Chain DL,SQ,BP,MP, and Flys

Jotyjo schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 00:43:
[...]

Bedankt voor je aanbevelingen, @Hackus ! Ik hoef niet de stilste CPU koeler, als die maar een stuk stiller is dan de stock cooler vind ik het prima.
Oké, dan zou ik er niet teveel geld aan uitgeven en de Gelid Phantom pakken.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• VoedoeAndVodka
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 16:53
pricewatch: Gelid Solutions Phantom Black kan zonder problemen 3600X aan hoor.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Knee-Buckler
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 10-06 19:07
Ik heb deze gehaald voor mijn 3600 pricewatch: Scythe Mugen 5 Rev. B

• Jotyjo
Bedankt voor je reactie, @VoedoeAndVodka ! Goed om te weten dat de Gelid Solutions Phantom Black ook geschikt is voor de Ryzen 5 3600X.

Ik heb alleen nog een vraag. Ik heb de Phanteks P400A. De Phanteks P400A heeft een CPU cooler clearance van 160mm. Ik denk dat hier de maximale hoogte van de CPU koeler wordt bedoeld?

• Jotyjo
Bedankt voor je reactie, @Knee-Buckler ! Deze ziet er ook goed uit. De Scythe Mugen 5 Rev. B lijkt net iets stiller te zijn dan de Gelid Solutions Phantom Black (24,9dB i.p.v 26,7dB). Ik vraag mij alleen af of je het verschil tussen deze twee CPU koelers gaat merken.

• Knee-Buckler
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 10-06 19:07
Jotyjo schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 14:08:
[...]

Bedankt voor je reactie, @VoedoeAndVodka ! Goed om te weten dat de Gelid Solutions Phantom Black ook geschikt is voor de Ryzen 5 3600X.

Ik heb alleen nog een vraag. Ik heb de Phanteks P400A. De Phanteks P400A heeft een CPU cooler clearance van 160mm. Ik denk dat hier de maximale hoogte van de CPU koeler wordt bedoeld?
Inderdaad, deze zou denk ik precies passen.. maar een iets lagere zou denk ik slimmer zijn.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 16-06 13:07

Thomg

Aww yiss

Jotyjo schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 14:13:
[...]

Bedankt voor je reactie, @Knee-Buckler ! Deze ziet er ook goed uit. De Scythe Mugen 5 Rev. B lijkt net iets stiller te zijn dan de Gelid Solutions Phantom Black (24,9dB i.p.v 26,7dB). Ik vraag mij alleen af of je het verschil tussen deze twee CPU koelers gaat merken.
Doe jezelf een plezier en negeer de geluidsproductie die de fabrikanten vermelden.
https://nl.hardware.info/...cten/405769-380579-426551

De phantom black zou verder moeten passen, maar als je dit te eng vind is de Tranquillo Rev. B ook een prima koeler.
pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.4 version B

• VoedoeAndVodka
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 16:53
Zou inderdaad moeten passen.
pricewatch: be quiet! Dark Rock Pro 4 past er ook in, en die is 163mm

• Hackus
  • Niet online

Hackus

@Jotyjo 3600X is de meerprijs niet waard tov de R3600. ook is de Corsair RAM niet aan te bevelen, maar Crucial of G-Skill pricewatch: Crucial Ballistix BL2K8G32C16U4B pricewatch: G.Skill Flare X F4-3200C16D-16GFX

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 20:06
Hackus schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 18:15:
@Jotyjo 3600X is de meerprijs niet waard tov de R3600. ook is de Corsair RAM niet aan te bevelen, maar Crucial of G-Skill pricewatch: Crucial Ballistix BL2K8G32C16U4B pricewatch: G.Skill Flare X F4-3200C16D-16GFX
Psst, je bent rijkelijk laat. Hij heeft alles al, en wil nu alleen z'n voeding en koeler vervangen.

The devil is in the details.

• Jotyjo
Knee-Buckler schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 14:34:
[...]

Inderdaad, deze zou denk ik precies passen.. maar een iets lagere zou denk ik slimmer zijn.
Komt de CPU koeler dan bijna tegen de tempered glass panel aan?

• Jotyjo
Thomg schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 15:00:
[...]

Doe jezelf een plezier en negeer de geluidsproductie die de fabrikanten vermelden.
https://nl.hardware.info/...cten/405769-380579-426551

De phantom black zou verder moeten passen, maar als je dit te eng vind is de Tranquillo Rev. B ook een prima koeler.
pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.4 version B
Bedankt voor je reactie, @Thomg ! Als ik zo de vergelijking van Hardware Info bekijk, heeft de phantom black vaak de laagste temperatuur van de drie en dat die het stilst is van alle drie bij een lage snelheid.

Past de phantom black dan net? Of heeft die dan nog wat ruimte over? Want anders kan ik beter voor de Tranquillo Rev. B gaan

• Jotyjo
VoedoeAndVodka schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 15:08:
Zou inderdaad moeten passen.
pricewatch: be quiet! Dark Rock Pro 4 past er ook in, en die is 163mm
Hoe weet je dat de be quiet! Dark Rock Pro 4 past, ook al is de 163mm? Heb je ook een Phanteks P400A?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jotyjo
Hackus schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 18:15:
Ik heb de Ryzen 5 3600X en Corsair RAM al sinds eind november 2019. Ik heb toentertijd de Ryzen 5 3600X gekocht, omdat die toen €15 duurder was dan de Ryzen 5 3600. Ik wist toen niet dat je beter RAM van Crucial of G-Skill kon nemen. Gelukkig ervaar ik geen problemen met de Corsair RAM die ik nu heb

Acties:
  • +1Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 21:44
Ook een optie:
pricewatch: Cooler Master Hyper 212 Black Edition

Die zit op mijn AMD 3600.

Aanvullend zou je dan nog een paar noctua fans kunnen kopen en die erop plaatsen.
Bij mij zit er nu 1 noctua fan op en onder full load is mijn systeem nog steeds onhoorbaar.
Optioneel kan je er nog 1 extra fan opzetten (push/pull).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Jotyjo schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 18:37:
[...]

Ik heb de Ryzen 5 3600X en Corsair RAM al sinds eind november 2019. Ik heb toentertijd de Ryzen 5 3600X gekocht, omdat die toen €15 duurder was dan de Ryzen 5 3600. Ik wist toen niet dat je beter RAM van Crucial of G-Skill kon nemen. Gelukkig ervaar ik geen problemen met de Corsair RAM die ik nu heb
pricewatch: be quiet! Dark Rock Slim is een stille CPU koeler die voldoende is voor je wensen.ondanks dat ie mooi small is. heb je liever wat groters in die prijsklasse pricewatch: Scythe Ninja 5 wat goedkoper pricewatch: Gelid Solutions Phantom maar kan meer geluid maken dan eerder benoemde, maar is stiller dan de Foxconn AMD.

• Thomg
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 16-06 13:07

Thomg

Aww yiss

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jotyjo
chrisborst schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 18:43:
Ook een optie:
pricewatch: Cooler Master Hyper 212 Black Edition

Die zit op mijn AMD 3600.

Aanvullend zou je dan nog een paar noctua fans kunnen kopen en die erop plaatsen.
Bij mij zit er nu 1 noctua fan op en onder full load is mijn systeem nog steeds onhoorbaar.
Optioneel kan je er nog 1 extra fan opzetten (push/pull).
Bedankt voor je reactie, @chrisborst! De Cooler Master Hyper 212 Black Edition is ook een goede optie.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jotyjo
Hackus schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 18:48:
[...]

pricewatch: be quiet! Dark Rock Slim is een stille CPU koeler die voldoende is voor je wensen.ondanks dat ie mooi small is. heb je liever wat groters in die prijsklasse pricewatch: Scythe Ninja 5 wat goedkoper pricewatch: Gelid Solutions Phantom maar kan meer geluid maken dan eerder benoemde, maar is stiller dan de Foxconn AMD.
Bedankt voor je aanbevelingen, @Hackus ! Ik hoef niet de stilste CPU koeler, als die maar een stuk stiller is dan de stock cooler vind ik het prima.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jotyjo
Bedankt, @Thomg ! Ik ga er zeker naar kijken. Ik had nog een vraag: Komen de meeste after market CPU coolers met koelpasta? En ik denk dat de beste manier om de oude koelpasta te verwijderen met alcohol is?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dotacom
  • Registratie: april 2014
  • Laatst online: 14-06 11:56
Ik heb recent ook een buidl met Ryzen 5 3600 en vind de stock koeler ook aan de luide kant. Tijdens het gamen stoort het mij helemaal niet gezien ik dan mijn headset op heb. Het is eerder vervelend als ik er bijna niets op aan het doen heb (zoals surfen) dat het mij stoort.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 21:44
Jotyjo schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 00:47:
[...]

Bedankt, @Thomg ! Ik ga er zeker naar kijken. Ik had nog een vraag: Komen de meeste after market CPU coolers met koelpasta? En ik denk dat de beste manier om de oude koelpasta te verwijderen met alcohol is?
De meeste wel, zie ook het overzicht van hardware.info.
En alcohol is inderdaad het beste. Gelukkig heeft iedereen dat nu voldoende op voorraad voor het ontsmetten van alles :P
En hoe je de koelpasta aanbrengt maakt niet heel veel uit, de koeler drukt toch alles plat.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Jotyjo schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 00:43:
[...]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 21:17
De Evo 212 is niet echt een geweldige koeler meer. Natuurlijk als je dan een Noctua fan van €20 erop gooit zal hij weer een stuk beter worden, maar dan heb je ondertussen een koeler van €50.

Ik had op mijn vorige CPU een koeler van een €30, op mijn huidige 3700 een koeler van ruim €30 (die echter momenteel belabberd verkrijgbaar is en dus duurder: pricewatch: Scythe Kotetsu Mark II, verder wel tevreden).

Onder idle is dominante geluid in mijn kast nu Mosfet buzz elke keer als mijn GPU iets denkt te moeten doen. CPU koeler is minder daarna nog dan mijn case fans. Onder load zijn GPU fans dominant. Oftewel met een fatsoenlijke €30 koeler moet je hem imo stil zat krijgen zolang je niet zwaar gaat OC'en, en ga ik mee in het advies voor bijvoorbeeld een Gelid Phantom.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jotyjo
dotacom schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 06:19:
Ik heb recent ook een buidl met Ryzen 5 3600 en vind de stock koeler ook aan de luide kant. Tijdens het gamen stoort het mij helemaal niet gezien ik dan mijn headset op heb. Het is eerder vervelend als ik er bijna niets op aan het doen heb (zoals surfen) dat het mij stoort.
Mijn headset gebruik ik niet vaak. Ik gebruik vaker mijn luidsprekers. Het is ook jammer dat ik mijn computer niet onder mijn bureau kan plaatsen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jotyjo
chrisborst schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 08:47:
[...]

De meeste wel, zie ook het overzicht van hardware.info.
En alcohol is inderdaad het beste. Gelukkig heeft iedereen dat nu voldoende op voorraad voor het ontsmetten van alles :P
En hoe je de koelpasta aanbrengt maakt niet heel veel uit, de koeler drukt toch alles plat.
Goed om te weten! Daar had ik overheen gelezen bij hardware.info dat erbij staat of er koelpasta inbegrepen is. Gelukkig heb ik al alcohol om de oude koelpasta te verwijderen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jotyjo
Hackus schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 08:58:
[...]

Zit er veel verschil tussen de Gelid Phantom en de Gelid Phantom Black? Op hardware.info zie ik dat de Gelid Phantom uit koper en aluminium bestaat terwijl de Gelid Phantom Black alleen uit aluminium bestaat.

Daarnaast staat op hardware.info dat de Gelid Phantom 18,9 cm hoog is terwijl op Tweakers 16cm staat. Ik denk dat ik Tweakers eerder moet geloven.

Hier is de vergelijking die ik opgezocht had tussen de twee CPU koelers: https://nl.hardware.info/...g/producten/405769-405770

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jotyjo
Sissors schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 10:25:
De Evo 212 is niet echt een geweldige koeler meer. Natuurlijk als je dan een Noctua fan van €20 erop gooit zal hij weer een stuk beter worden, maar dan heb je ondertussen een koeler van €50.

Ik had op mijn vorige CPU een koeler van een €30, op mijn huidige 3700 een koeler van ruim €30 (die echter momenteel belabberd verkrijgbaar is en dus duurder: pricewatch: Scythe Kotetsu Mark II, verder wel tevreden).

Onder idle is dominante geluid in mijn kast nu Mosfet buzz elke keer als mijn GPU iets denkt te moeten doen. CPU koeler is minder daarna nog dan mijn case fans. Onder load zijn GPU fans dominant. Oftewel met een fatsoenlijke €30 koeler moet je hem imo stil zat krijgen zolang je niet zwaar gaat OC'en, en ga ik mee in het advies voor bijvoorbeeld een Gelid Phantom.
Bedankt voor je reactie, @Sissors ! De Evo 212 is het natuurlijk niet waard als je er een Noctua fan erbij toevoegd. Dan kan je beter voor een Scythe Ninja 5 gaan bijvoorbeeld.

Ik zal dan voor de Gelid Phantom of Gelid Phantom Black gaan. Ik ben niet van plan om te overclocken dus dan zou een Gelid Phantom prima voor mij zijn.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jotyjo
Goed om te weten! Dan zou die passen in mijn Phanteks P400A. Alleen zit er veel verschil tussen de Gelid Phantom en de Gelid Phantom Black? Op hardware.info zie ik dat de Gelid Phantom uit koper en aluminium bestaat terwijl de Gelid Phantom Black alleen uit aluminium bestaat en dat de Gelid Phantom wat goedkoper is.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Jotyjo schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 23:53:
[...]

Goed om te weten! Dan zou die passen in mijn Phanteks P400A. Alleen zit er veel verschil tussen de Gelid Phantom en de Gelid Phantom Black? Op hardware.info zie ik dat de Gelid Phantom uit koper en aluminium bestaat terwijl de Gelid Phantom Black alleen uit aluminium bestaat en dat de Gelid Phantom wat goedkoper is.
Phantom silver vernikkelt met koper

Phantom Black
zwart nickel plated

Koper geleid warmte beter dan e.o.a coating

[Voor 0% gewijzigd door Hackus op 30-05-2020 12:00. Reden: typo]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Registratie: mei 2016
  • Niet online
Ik heb een Gelid Phantom (niet de black edition) op een 3900x zitten. Werkt prima en is veel stiller dan de stock cooler.
Ik hoor hem nu nauwelijks als hij op 80% draait. Dit is voldoende op de 3900x tegen de 70 graden te houden bij een Prime95 stresstest. Een 3600 zal dus kwa koeling geen probleem zijn.

Verder is de koeler wel hoog, maar ietsjes lager dan de grote jongens van andere merken.

De prijs/kwaliteit heeft mij echt verrast.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jotyjo
Hackus schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 10:02:
[...]

Phantom silver vernikkelt met koper
[Afbeelding]

Phantom Black
zwart nickel plated
[Afbeelding]

Koper geleid warmte beter dan e.o.a coating
Dan ga ik sowieso kiezen voor de Gelid Phantom in plaats van de Gelid Phantom Black.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jotyjo
mjvdzwet schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 10:09:
Ik heb een Gelid Phantom (niet de black edition) op een 3900x zitten. Werkt prima en is veel stiller dan de stock cooler.
Ik hoor hem nu nauwelijks als hij op 80% draait. Dit is voldoende op de 3900x tegen de 70 graden te houden bij een Prime95 stresstest. Een 3600 zal dus kwa koeling geen probleem zijn.

Verder is de koeler wel hoog, maar ietsjes lager dan de grote jongens van andere merken.

De prijs/kwaliteit heeft mij echt verrast.
Bedankt voor je reactie, @mjvdzwet ! Goed om te weten dat een Gelid Phantom zelfs een 3900x goed kan koelen. Dan moet een 3600x inderdaad geen probleem zijn. Goed om te horen dat het ook goed zit met de prijs-kwaliteitverhouding.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Dagion
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 14:10
Koper vs aluminium is meestal niet zo een heel groot verschil, staat me iets van bij dat Gamer Nexus dat een keer getest heeft met twee dezelfde koelers. Denk dat het verschil tussen deze twee nihil is, echter is koper wel een stuk gevoeliger voor oxidatie. Geef mij maar een coating :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jotyjo
Dagion schreef op zondag 31 mei 2020 @ 00:54:
Koper vs aluminium is meestal niet zo een heel groot verschil, staat me iets van bij dat Gamer Nexus dat een keer getest heeft met twee dezelfde koelers. Denk dat het verschil tussen deze twee nihil is, echter is koper wel een stuk gevoeliger voor oxidatie. Geef mij maar een coating :)
Moet je met oxidatie rekening houden als je een CPU koeler koopt met koper? Volgens jou is de Gelid Phantom Black beter dan de Gelid Phantom vanwege de coating die de Gelid Phantom Black wel heeft?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dagion
Ik zie wel eens wat koelers waar de vingers er niet meer af gaan, maar dat heeft niet iedereen.

Koper zie ik overigens vrij snel oxideren maar dat is werkgerelateerd, met betrekking tot koelers durf ik dat niet te zeggen aangezien die wel minder aangeraakt worden natuurlijk (en ik weinig koperkoelers heb gehad). Maar voor de temperaturen zou ik het zeker niet doen.

Kunt eventueel ook zoeken naar reviews van de C7 copper vs. grafeen vs. normaal, maakt allemaal niet zo heel veel uit volgens mij.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Dagion schreef op zondag 31 mei 2020 @ 17:20:
Ik zie wel eens wat koelers waar de vingers er niet meer af gaan, maar dat heeft niet iedereen.

Koper zie ik overigens vrij snel oxideren maar dat is werkgerelateerd, met betrekking tot koelers durf ik dat niet te zeggen aangezien die wel minder aangeraakt worden natuurlijk (en ik weinig koperkoelers heb gehad). Maar voor de temperaturen zou ik het zeker niet doen.

Kunt eventueel ook zoeken naar reviews van de C7 copper vs. grafeen vs. normaal, maakt allemaal niet zo heel veel uit volgens mij.
Waar heb je het over ?
Phantom Black heeft zwarte nikkel coating, vs koper zonder coating van de Phantom niet black. er gebeurt weinig met het koper, en oxidatie kan ontstaan wanneer er vocht bij komt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dagion
Hackus schreef op zondag 31 mei 2020 @ 17:24:
[...]

Waar heb je het over ?
Phantom Black heeft zwarte nikkel coating, vs koper zonder coating van de Phantom niet black. er gebeurt weinig met het koper, en oxidatie kan ontstaan wanneer er vocht bij komt.
Precies dat, ik zie redelijk wat koper voorbij komen in mijn werk, dat oxideert snel (soms een gewenst effect), dus als je dat sowieso wilt voorkomen pak je een gecoate koeler. Edit: bij normale installatie zal het geen probleem opleveren aangezien je dat niet aanraakt.

Ik zie zelfs aluminium koelers voorbij komen waar vettige vingers (of olie of wat dan ook) er niet meer af gaan. Met een gecoate koeler heb je dat niet, en eventuele nadelen met betrekking tot betere koelcapaciteit van koper is te verwaarlozen.

Met andere woorden, kies wat je mooi vindt.

[Voor 6% gewijzigd door Dagion op 31-05-2020 17:47. Reden: Verduidelijking van mijn wartaal]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Dagion schreef op zondag 31 mei 2020 @ 17:28:
[...]

Precies dat, ik zie redelijk wat koper voorbij komen in mijn werk, dat oxideert snel (soms een gewenst effect), dus als je dat wilt voorkomen pak je een gecoate koeler.

Ik zie zelfs aluminium koelers voorbij komen waar vettige vingers (of olie of wat dan ook) er niet meer af gaan. Met een gecoate koeler heb je dat niet, en eventuele nadelen met betrekking tot betere koelcapaciteit van koper is te verwaarlozen.

Met andere woorden, kies wat je mooi vindt.
Je zit er niet met je vingers aan, het is monteren en klaar. Je wekt de intentie met je berichten dat het koper van de Phantom ongeschikt is. en iemand die niet weet wat ie moet kopen, en dit leest zal dat aannemen als waarheid.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dagion
Hackus schreef op zondag 31 mei 2020 @ 17:32:
[...]

Je zit er niet met je vingers aan, het is monteren en klaar. Je wekt de intentie met je berichten dat het koper van de Phantom ongeschikt is. en iemand die niet weet wat ie moet kopen, en dit leest zal dat aannemen als waarheid.
Nu begrijp ik wat je bedoelt, bij normale installatie geen probleem inderdaad. Ik gaf alleen nadelen aan van koper, en daarbij blijf ik erbij dat je moet kiezen wat je mooi vindt of wat bij je build past. Koper vs. coating met betrekking tot warmte afvoeren in een redelijk standaard koeler gaat niet het verschil maken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Dagion schreef op zondag 31 mei 2020 @ 17:41:
[...]

Nu begrijp ik wat je bedoelt, bij normale installatie geen probleem inderdaad. Ik gaf alleen nadelen aan van koper, en daarbij blijf ik erbij dat je moet kiezen wat je mooi vindt of wat bij je build past. Koper vs. coating met betrekking tot warmte afvoeren in een redelijk standaard koeler gaat niet het verschil maken.
Het gaat ook nog om de dikte en grootte van de kern/insert. maar qua totale prestaties, zal het elkaar niet veel schelen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dagion
Hackus schreef op zondag 31 mei 2020 @ 17:45:
[...]

Het gaat ook nog om de dikte en grootte van de kern/insert. maar qua totale prestaties, zal het elkaar niet veel schelen
Zijn we het eens, heb geprobeerd mijn verhaal te verduidelijken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jotyjo
Hackus schreef op zondag 31 mei 2020 @ 17:32:
[...]

Dus ik hoef mij geen zorgen te maken over oxidatie van koper als je de CPU koeler op de juiste wijze monteert? Ik kan dus prima voor een Gelid Phantom gaan?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Jotyjo
Ik heb uiteindelijk voor de Gelid Phantom gekozen en deze is een stuk stiller dan de stock CPU koeler. De installatie was een beetje tricky, maar gelukkig stond er een guide op de website van Gelid zelf en de uitgebreide review van een medetweaker heeft zeker geholpen. Ik wil iedereen bedanken voor het advies.
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True