Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Windows 10 herinstallatie mogelijk na nieuw moederbord?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• SeamusXanthus
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 26-10 23:41
Ik wil een oud moederbord vervangen en Windows 10 opnieuw installeren. Maar ik ben er huiverig voor omdat ik had gelezen dat dat niet kan na gebruik te maken van de gratis upgrade.

Het was ooit een Windows 7 OEM licentie, nu dus Window 10 Pro, geactiveeerd met een digitale licentie die is gekoppeld aan mijn MS-account.

De helpdesk van Microsoft kon me ook niet echt een eenduidig antwoord geven.

Als ik de stappen hieronder bijvoorbeeld volg, zal dat succesvol zijn?

https://www.windowscentra...-10-after-hardware-change

Ik heb wel enkele W10 opnieuw geinstalleerd de afgelopen jaren maar sinds ik Win10 heb dus nog niet met een nieuw moederbord.

Beste antwoord (via SeamusXanthus op 28-05-2020 00:33)

• DukeBox
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 19:17

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Wat voor Windows 10 licentie heb je ?

Als het vanaf een Windows 7 OEM is met de 'gratis' Windows 10 upgrade, dan kan je deze volgens de voorwaarden niet migreren.

Simpel gesteld, als geen van de originele of upgrades ooit een 'transferable' versie is geweest, kan je deze niet overzetten.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Wat voor Windows 10 licentie heb je ?

Als het vanaf een Windows 7 OEM is met de 'gratis' Windows 10 upgrade, dan kan je deze volgens de voorwaarden niet migreren.

Simpel gesteld, als geen van de originele of upgrades ooit een 'transferable' versie is geweest, kan je deze niet overzetten.

• SeamusXanthus
Daar was ik al bang voor , even afwegen wat nu het handigste is. Volgens de sticker die nog op de kast zat was het idd een Win 7 OEM versie.

• _Dune_
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 18:52

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Ga er inderdaad maar vanuit dat het een oem-licenties is als het om een licentie op de kast gaat. Echter of het een Windows 10 Home of Pro is geworden ligt aan de Windows 7 versie. Pro wordt Pro en Home blijft Home.

Gaat het hier om daadwerkelijk vervangen van het moederbord, in de zin van reparatie na het defect raken van het vorige moederbord? Zijn beide moederborden vergelijkbaar of van hetzelfde merk/type?

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Merlanni
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 01-09 19:44
Toch lukte dat bij mij wel. Met het inloggen via het Microsoft account. Ik verziekte een x370 en verving deze met een x470 van Gigabyte. Oude setup erin en na inloggen legaal. Ik meen echt dat het een OEM is.

Ik begin nu toch te twijfelen. kan iemand het toelichten?

• SeamusXanthus
Wat Merlanni zegt is wat ik vaker heb gezien. Soms lukt het wel , soms niet. Ik denk dat ik maar gewoon er vanuit moet gaan dat het niet lukt, en anders is het mooi meegenomen. Tenzij iemand een fool-proof manier weet.

_Dune_, ik heb nog geen nieuw moederbord gekocht, het oude is zeven jaar oud of zo volgens mij (net als de rest van de componenten), maar niet kapot. Ik overweeg mijn moederbord te vervangen icm enkele andere upgrades.

• Rmg
  • Registratie: november 2003
  • Nu online
Het lukt bijna altijd, de ene keer gaat het automatisch, de andere keer moet je gewoon even bellen met de Microsoft helpdesk.

Zeker als ie aan jouw ms account hangt en je aangeeft dat het oude moederbord kapot is zijn ze nooit de flauwste is mijn ervaring

• SeamusXanthus
Ik heb er wel problemen mee. Ik moet soms wel 20 keer opnieuw opstarten voordat hij geen BIOS error geeft. Maar omdat ik 'wake from sleep' geeft dit in de praktijk weinig problemen tot de stroom er een keer af gaat. Dus het is zeker iets wat mee speelt in de beslissing om te vervangen.
Misschien gok ik het erop. Bedankt voor het advies allemaal.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Hoe het hardware profiel wordt samengesteld is niet 100% duidelijk, het lijkt erop dat het een combinatie is van:

Storage HDD/SSD: model/type en vermoedelijk 'Volume Serial Number'. Bij wijziging wordt er een een her-activatie gedaan welke vrijwel altijd wordt goedgekeurd als er geen andere wijzigingen zijn.

CPU (+ iGPU): model/type en CPUID. Bij wijziging wordt er een een her-activatie gedaan welke vrijwel altijd wordt goedgekeurd als er geen andere wijzigingen zijn.

eGPU: model/type (welke door BIOS wordt opgegeven). Triggert geen her activatie maar wordt wel opgenomen in het hardware profiel. Vermoedelijk wordt deze gebruikt bij de Mainboard her-activatie controle.

Mainboard BIOS/UEFI: model/type (welke door BIOS wordt opgegeven). Bij wijziging wordt er een een her-activatie gedaan. Bij het zelfde model wordt deze altijd goedgekeurd, een ander merk/type maar zelfde socket familie e.d. (en als er géén andere wijzigingen zijn) ook.

PCIe controllers (insteek of onboard) zoals SATA, USB, Audio, NIC/WLAN worden wel opgeslagen maar zover bekend niet meegenomen in de bepaling. Aangesloten devices op de controllers behalve storage dus NIET. PCI / ISA / VESA wordt niet meegenomen.

RAM: zover bekend wordt dit niet opgeslagen. Evenals additionele zaken zoals TPM, monitor ids.

Oftewel, activatie na wisseling van moederbord is een beetje gokken. Hoe dan ook kan je altijd proberen telefonisch te activeren, zoals @Rmg ook al aangeeft, als je ze verteld dat het moederbord stuk was (en vervangen) en de rest is vrijwel gelijk dan wordt er meestal niet moeilijk gedaan.

edit:
Ik heb ook wel eens een systeem in stapjes kunnen heractiveren, ik weet niet in hoeverre daar een limiet in zit of dat het per wijziging alleen het profiel wordt bijgewerkt. Bestaande pc, eerst videokaart vervangen, vervolgens storage vervangen met schone installatie. Daarna moederbord met oude CPU en vervolgens ook CPU. Ik had 3 her-activaties maar de oorspronkelijke OEM licentie was gewoon meegekomen (zonder online te koppelen aan een ms account).

[Voor 15% gewijzigd door DukeBox op 28-05-2020 10:43]

• 8mile13
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 16:50
In principe wordt een nieuw moederbord als een andere computer gezien.

• DukeBox

DukeBox

8mile13 schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 14:22:
In principe wordt een nieuw moederbord als een andere computer gezien.
Nee, dat is dus niet zo, dat hangt van de andere onderdelen af.

• 99ruud99
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 18:38
@SeamusXanthus je kan zo'n code voor 2 tientjes kopen... waarom 20x opstarten als je probleem daarmee verholpen is :P

• SeamusXanthus
@99ruud99

Nou, ik kom max 2 keer per jaar in die situatie dus het is niet zo dat ik er veel problemen mee heb.
Kosten voor Win 10 heb ik me nog niet in verdiept maar dacht dat dat minimaal een euro of 120 was , wat ik zo had gezien. Dacht dat die sites met codes voor 2 tientje niet te vertrouwen waren? Zoek ik nog uit :)

• 99ruud99
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 18:38
ALS je een nieuwe licentie koopt, koop een retail :) scheelt weinig, tot je nieuwe pc koopt :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 19:07

Rannasha

aka "Species5618"

SeamusXanthus schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 16:12:
Dacht dat die sites met codes voor 2 tientje niet te vertrouwen waren? Zoek ik nog uit :)
"Te vertrouwen" hangt af van wat je exact bedoelt. De keys die voor 2 tientjes verkocht worden zijn doorgaans volume-licentiekeys of keys uit soortgelijke bronnen die niet doorverkocht mogen worden. De key zal ongetwijfeld werken en als hij het niet doet, dan krijg je vrijwel altijd een nieuwe (de verkoper kan tenslotte meestal kostenloos nieuwe keys aanmaken).

Maar in de stricte zin van het woord zijn dit geen legitieme licenties. Van de twee tientjes belandt er geen cent bij Microsoft. Wat dat betreft ben je dus niet beter bezig dan als je de boel zou piraten.

Een Win10 key kost minstens 80 euro. Alles wat daar (ruim) onder zit, is niet helemaal in orde (voor het algemeen publiek, via onderwijsinstellingen kun je als student vaak op legitieme wijze een hele goedkope licentie kopen). Het is niet voor niets dat dergelijke webshops niet meer in de pricewatch staan en dat geen enkele van de algemeen bekende computer-winkels zulke goedkope keys verkoopt.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

• WCA
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 07:29
Gewoon proberen, en anders je verlies nemen en een licentie kopen.

Of all the creatures in the sea, my favourite is the B A S S

• 8mile13
DukeBox schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 15:02:
[...]

Nee, dat is dus niet zo, dat hangt van de andere onderdelen af.
Als ik op een laptop alleen het moederbord vervang dan werkt de Windows licentie niet meer.

• DukeBox

DukeBox

8mile13 schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 17:52:
[...]
Als ik op een laptop alleen het moederbord vervang dan werkt de Windows licentie niet meer.
Dat is bijzonder want dat heb ik diverse malen gedaan, zowel Dell, HP als BTO.

• 8mile13
DukeBox schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 18:38:
[...]

Dat is bijzonder want dat heb ik diverse malen gedaan, zowel Dell, HP als BTO.
Niet bij mijn VAIOs…

If you make significant hardware changes on your device, such as replacing your motherboard, Windows will no longer find a license that matches your device, and you’ll need to reactivate Windows to get it up and running.
https://support.microsoft...ing-after-hardware-change

[Voor 42% gewijzigd door 8mile13 op 28-05-2020 22:39]

Pagina: 1

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Black Friday 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True