• MarkA1963
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 28-12-2021
Beste leden,

Ik heb een probleem met de bediening van een Hue lamp met meerdere sensoren.

Ik gebruik:
- Hue app versie 3.38.0 (7547)
- Hue Motion sensors model SML001, versie 6.11.27575
- Hue bridge model BSB002, versie 1938112040
- Hue lamp in hall beneden model LTC013, versie 1.50.2_r309333
- Hue lamp in hall boven model LTW010, versie 1.50.2_r309333

Wanneer ik in mijn hal van buiten uit binnen kom, is links de deur van de woonkamer, recht voor mij de trap naar boven en rechts een sas met links de deur naar de keuken en rechts de deur van de wc. Onmogelijk om een sensor op te hangen die alle toegangen tot de hal kan zien. Dus heb ik één sensor aan het sas gehangen, die de voordeur en de deur naar de living in het oog houdt, een andere sensor halverwege boven de trap, die het sas kan zien. Beide dienen de plafondlamp in het midden van de hal te bedienen.

In de hal boven heb ik hetzelfde probleem, waar behalve de trap 6 deuren op uit komen. Ik heb aan elke kant een sensor gehangen, die elk 3 deuren in het oog houden om de hue plafondlamp boven het trapgat te bedienen.

Tot slot heb ik aan de trap nog een sensor gehangen, in de bocht die de trap bovenaan maakt. Deze sensor doet zowel de lamp beneden als deze boven aan. Loop ik de trap op, gaat de lamp boven extra aan, loop ik naar beneden, gaat de lamp beneden extra aan.

Voor installatie leek me dit een goede planning. De realiteit is echter heel anders. De sensoren hebben exact dezelfde instellingen qua lichtgevoeligheid, bewegingsdetectie, de scenes die moeten geactiveerd worden en de tijdzones van de verschillende scenes, enkel de lampen die ze bedienen zijn verschillend. Wanneer ik vanuit een kamer in de hal kom, beneden of boven, gebeurt er precies wat ik wil: de juiste lamp gaat aan met de juiste scene naargelang het tijdstip van de dag.

Wanneer ik echter van de ene kant naar de andere kant loop beneden of boven, of van de keuken naar de slaapkamer, en dus meerdere sensoren achtereenvolgens activeer, wijzigt de scene van de lamp, soms naar heel donker wat 's avonds of 's nachts niet zo handig is. Ik besef dat er overlappende zones zijn, die door meerdere sensors in het oog gehouden worden.

Vraag 1: Heeft iemand dit ook voor gehad of hier ervaring mee? Hoe heb je het opgelost?

Vraag 2: Had ik me beter beperkt tot één sensor naast elke lamp aan het plafond? Ziet die dan 360° rondom zich in een hoek van 150° naar beneden toe? Krijgt die dan alle deuren en zones gezien?

Alvast bedankt voor de reacties.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JaapDijkhuizen
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10-08 18:27
Kijk eens naar: https://labs.meethue.com/formulas/huelabs/sensor-couple

Deze formula is beschikbaar middels de Hue labs.

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10-08 22:14
@JaapDijkhuizen Bedankt. 2 sensoren op 1 lamp of groepen lampen is iets waar Hue niet goed mee om kan gaan.
Ik heb via Hue Labs de Sensor Couple ingesteld maar nog niet getest. Ben benieuwd of het werkt.

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Athome schreef op zondag 19 december 2021 @ 11:13:
@JaapDijkhuizen Bedankt. 2 sensoren op 1 lamp of groepen lampen is iets waar Hue niet goed mee om kan gaan.
Mwah, ik heb anders al een paar jaar eerst 2 en dit jaar zelfs 4 (!) sensoren bij de trap (voordeur, hal beneden, hal boven x2), op dezelfde 3 lampen (hal beneden, hal boven, trap ledstrip).
Werkt feilloos 😊.

Overdag helder, s nachts gedimd. De ledstrip is niet eens hue maar innr. Samen vormen ze 1 kamer.

Misschien moet je het niet te moeilijk maken, maar 1 simpele kamer maken met op de sensoren allemaal dezelfde bediening qua tijd en scène 🤷 (bij mij verschilt de ingestelde lichtgevoeligheid tussen de sensoren boven en beneden wel).

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10-08 22:14
Ik heb 4 buitenlampen in 1 kamer. Geschakeld door 2 sensoren. De tuin is de diep voor 1 sensor. Daarom 2 sensoren aan beide uiteinden.
Ik heb volgende probleem.
Als de buitenlampen door sensor 1 ingeschakeld wordt (beweging), worden de signalen op sensor 2 volledig genegeerd. Dus, na de ingestelde tijd en geen bewegingen op sensor 1 (maar wel op sensor 2) gaan de buitenlampen gewoon uit. Deze gaan ook niet direct weer aan ondanks dat sensor 2 wel beweging registreert. Hier zit blijkbaar een bepaalde wachttijd tussen. Als deze wachttijd voorbij is, worden de signalen van sensor 2 opgepakt en gaan de lampen weer aan. Maar dan doet sensor 1 weer niets.

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee