Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Koeling bij overklokken Ryzen 1700x

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• cliors
  • Registratie: oktober 2014
  • Laatst online: 17:23
Hallo mensen,

Ik heb 3 jaar geleden onderstaand lijstje aangeschaft.
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 1700X Boxed zonder koeler€ 284,17€ 284,17
1MoederbordenMSI X370 Gaming Pro Carbon€ 158,51€ 158,51
1VideokaartenMSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G€ 300,-€ 300,-
1BehuizingenFractal Design Define R5 Titanium€ 116,16€ 116,16
1BesturingssystemenMicrosoft Windows 10 Pro NL 64bit OEM€ 139,15€ 139,15
1ProcessorkoelingNoctua NH-U12 SE-AM4€ 57,70€ 57,70
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 69,90€ 69,90
1Optische drivesAsus DRW-24D5MT (bulk) Zwart€ 14,96€ 14,96
1VoedingenSeasonic G-series 450 watt€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesCrucial MX300 2,5" 525GB€ 141,90€ 141,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.282,45

Nooit problemen gehad, lekker stil, koelt goed (denk ik). In idle stand 36-38 graden en tussen de 38/46 bij browsen facebook etc. Wanneer ik videos ga encoden (ffmpeg) draait het op 69 graden.

Nu wil ik dus overklokken aangezien dit schijnbaar prima kan met de 1700x.
Via het MSI Command Center klikte ik ratio 34.00 (standaard) met 1 punt omhoog naar 35.00. Het leek prima te gaan, maar zodra ik encoden startte ging de temperatuur direct richting de 80 en ik uiteindelijk bij 87 graden het encoden stopte.
In de hoop te voorkomen dat m'n pc richting de 90 graden schiet heb ik 2x de be Quiet Pure Wings 2 High-Speed 120mm gekocht en geïnstalleerd wat het totaal brengt op 4 fans waarvan 2x 140mm van behuizing zelf (ex videokaart en koeler) Ik heb de processor ook voorzien van verse koelpasta.

HELAAS mocht dit niet helpen en schiet de temperatuur weer richting de 90 zodra ik wil overklokken. Het is zelfs zo dat ik de nieuwe fans gewoon kan uitschakelen en de standaard fans z'n werk in principe prima doet wanneer ik niet overklok, maar dat wil ik nu dus wel.

Ik probeer te begrijpen waarom ik niet eens minimaal kan overklokken. Moet ik dan misschien de processor koeler Noctua NH-U12 SE-AM4 vervangen? Is overklokken via MSI command center wellicht niet de juiste manier? Of doe ik iets anders verkeerd?

Voor een duidelijker beeld een foto.
Bij de harde schijven zitten 2 inlaten, 1 uitlaat achter en eentje boven.

edit: De "uitlaat" links van de cpu bleek verkeerd om te zitten. Die zit nu goed en temp is een aantal graden omlaag.

Punt blijft wel dat bij overklokken de boel te hoog wordt alsnog.

[Voor 64% gewijzigd door cliors op 28-05-2020 12:17]

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• GoldenLeafBird
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 09:11
De koeling lijkt het probleem niet te zijn. Die Noctua heeft een TDP van 95W en je lijkt voldoende ventilatie te hebben. Daarbij werkte het systeem voorheen naar behoren als ik het goed begrijp.
Aangezien je alleen softwarematig wat veranderd hebt, zou ik het toch in die richting zoeken. Ik ben niet bekend met MSI Command Center, maar als dat software op Windows is kan je ook proberen het eerst eens direct in het bios proberen te overclocken, scheelt weer een tussenstap.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• geenwindows
  • Registratie: november 2015
  • Nu online

geenwindows

Mijn bericht is daar --->>

één ding valt mij op aan de foto, de achteruit fan zit verkeerd om, die blaast nu tegen je cpu aan. Dit bots weer met de cpu fan... begin maar eens met deze om te draaien.
warmte stijgt op:

Fan van: Unraid. Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• TTLCrazy
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 17:14

TTLCrazy

Listen to Frankie

Het lijkt erop of dat je overklokt zonder het cpu voltage in te stellen/veranderen. Waarschijnlijk stelt het moederbord nu het voltage zelf in wat meestal veel te hoog is en dan krijg je snel hoge temperaturen. Goed overklokken ben je echt even mee bezig en is een proces van frequentie instellen, voltage instellen, kijken wanneer het stabiel blijft en eventueel waardes bijstellen. Er zijn genoeg instructies te vinden op internet en waarschijnlijk ook wel op Tweakers. Een stabiele overklok vinden kan je zomaar wat dagen mee bezig zijn.

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS

• cliors
geenwindows schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 09:54:
één ding valt mij op aan de foto, de achteruit fan zit verkeerd om, die blaast nu tegen je cpu aan. Dit bots weer met de cpu fan... begin maar eens met deze om te draaien.
warmte stijgt op:
[Afbeelding]
Moet je eerlijk zeggen dat ik ook al begon te twijfelen. Je bedoeld de fan "links boven" (links voor de cpu) van de foto toch?
TTLCrazy schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 10:01:
Het lijkt erop of dat je overklokt zonder het cpu voltage in te stellen/veranderen. Waarschijnlijk stelt het moederbord nu het voltage zelf in wat meestal veel te hoog is en dan krijg je snel hoge temperaturen.
In principe is voltage etc ook in te stellen via het programma, maar ook dat zou uiteraard goed getest moeten worden.

Ik ga, nadat ik de fans even goed in orde heb, een tutorial zoeken hierover.

[Voor 39% gewijzigd door cliors op 28-05-2020 10:13]

• geenwindows
  • Registratie: november 2015
  • Nu online

geenwindows

Mijn bericht is daar --->>

cliors schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 10:10:
[...]

Moet je eerlijk zeggen dat ik ook al begon te twijfelen. Je bedoeld de fan "links boven" (links voor de cpu) van de foto toch?
jep

Fan van: Unraid. Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 15:17
cliors schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 23:05:
...
Het leek prima te gaan, maar zodra ik encoden startte ging de temperatuur direct richting de 80 en ik uiteindelijk bij 87 graden het encoden stopte.
...
en zonder overklok waren de temperaturen tijdens encode ...

edit: sorry gemist. :X

[Voor 4% gewijzigd door Tazzios op 28-05-2020 10:44]

• cliors
Tazzios schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 10:16:
[...]

en zonder overklok waren de temperaturen tijdens encode ...
cliors schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 23:05:
Wanneer ik videos ga encoden (ffmpeg) draait het op 69 graden.
en met nieuwe fans lijkt het stabiel rond de 66/67 graden te draaien. (Fans op 90%)

Powermax cpu test draait rond de 64 graden.
Als ik alle fans uitzet behalve de cpu gaat ie niet verder dan 67 graden. Eigenlijk draai ik dus 3 fans voor 3 graden extra koeling :?
Dit is overigens allemaal zonder te overklokken.

ps. Ik ga nu even checken of de uitlaat achter wel juist gemonteerd is. "uitlaat" fan achter was inderdaad andersom gemonteerd. Tjeez.. In alle tests draait ie 2/3 graden lager dan voorheen nu.
De persoon die het 3 jaar geleden heeft gemonteerd zit ook op tweakers trouwens, misschien kijkt ie mee :+

[Voor 9% gewijzigd door cliors op 28-05-2020 11:21]

Pagina: 1

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Black Friday 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True