Vergunningsvrij bouwen: is geheel perceel een erf?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arj1o1
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 23:48
tl;dr: We willen vergunningsvrij bouwen. Het bestemmingsplan heeft specifieke bepalingen die e.e.a. onmogelijk maken maar zou in principe niet van toepassing moeten zijn. Het is echter niet duidelijk of het gehele perceel als erf kan worden gezien.

In de achtertuin van onze woning zijn we van plan een overkapping met schuurtje te laten bouwen. De overkapping met het schuurtje zal tegen de achtergrens van ons perceel aan komen te liggen. De afmetingen en plaatsing zijn echter volgens de regels voor vergunningsvrij bouwen.

Ik begrijp dat bestemmingsplan niet van toepassing is voor vergunningsvrij bouwen op eigen erf zolang we de regels volgen zoals schreven in artikel 2, bijlage II van het Besluit omgevingsrecht. Echter het bestemmingsplan voor onze wijk is echter (voor ons) onduidelijk opgesteld waardoor het niet duidelijk is of ons gehele perceel tot erf gerekend kan worden.

In het bestemmingsplan is elk perceel opgedeeld in "bouwvlak hoofdmassa", "tuin" (wat gaat over de voortuin) en "bouwvlak bijmassa" (de achtertuin). Voor een aantal woningen in het plan, waaronder de onze, is er een "afwijkende bestemmingsregeling" opgenomen in het bouwvlak bijmassa. Voor vrijstaande bijmassa zeggen de voorschriften: "de afstand van de vrijstaande bijmassa tot de achterste grens van het bouwperceel, dient minimaal 3 m te bedragen voor de gebieden waar de aanduiding 'afwijkende bestemmingsregeling van toepassing' op de plankaart is opgenomen.".

De vraag is of het "bouwvlak bijmassa" (de achtertuin) tot het erf gerekend kan worden of niet. Indien het tot het erf gerekend kan worden is er niks aan de hand en kunnen we de specifieke voorschriften negeren. Indien dit niet zo is kunnen we niet vergunningsvrij bouwen (zie o.a. https://www.hekkelman.nl/...n-in-het-bestemmingsplan/ en https://poelmannvandenbro...-aan-het-bestemmingsplan/)

Ik heb contact opgenomen met de rechtsbijstandsverzekering maar die leken niet geheel thuis in de materie en gaven mij aan contact op te nemen met de gemeente. De gemeente was echter ook niet volledig op de hoogte van alle bepalingen en gaf aan dat ze deze situatie niet eerder zijn tegengekomen. We kunnen een verklaring aanvragen bij de omgevingsdienst, maar deze kost 100+ euro. Mogelijk dat hier experts zitten die al enige uitsluitsel kunnen geven zodat deze gang niet nodig is.

Bijlage: relevant stuk bestemmingsplankaart (ons huis zit in het midden van de rij)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vehnNsafpwoZCxIG3rnLMA2eRZw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UdhnVVNAfSy3qBnVHp7tU33Q.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 16:28
Je verwart wat zaken. Het gaat niet om het erf maar om het achtererfgebied. Ik ben zelf vergunningverlener bij een gemeente en wil gerust even voor je kijken als je mij je adres in een PM stuurt.

Al kan je het beste dit soort zaken gewoon vragen aan de gemeente waar je woonzaam bent. Als het voldoet aan het bestemmingsplan kan het ook in Art. 3 van de BOR nog vergunningvrij zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hsb-3
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 10-03-2023
Milo85 schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 07:45:
Als het voldoet aan het bestemmingsplan kan het ook in Art. 3 van bijlage II BOR nog vergunningvrij zijn.
Fixed that for you ;)

@arj1o1 als je nog niks aan aan-uit-of bijgebouwen of overkappingen (bijbehorende bouwwerken) hebt staan, dan kan je onder artikel 2 onderdeel 3 van Bijlage II Bor (besluit omgevingsrecht) nog gewoon bouwen binnen die regels.
Het bestemmingsplan sluit gebruik en inrichting als erf niet uit, dus is het achtererfgebied. Ookal zou het geen bebouwing toestaan, dat maakt niet dat het niet gebruikt mag worden als erf.

Het is inderdaad handig als iemand met ervaring hier naar kijkt, goed aanbod van Milo85.

Wel flauw van de gemeente dat ze hier niet even naar willen kijken, maarja als je geen expertise meer in huis hebt dan is het wel lastig. Dat is ook de reden dat mijn gemeente dat niet wil en alleen het wettelijk verplichte bij de omgevingsdienst afneemt.. Je levert anders echt in op dienstverlening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arj1o1
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 23:48
Hsb-3 schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 21:23:
[...]

Fixed that for you ;)

@arj1o1 als je nog niks aan aan-uit-of bijgebouwen of overkappingen (bijbehorende bouwwerken) hebt staan, dan kan je onder artikel 2 onderdeel 3 van Bijlage II Bor (besluit omgevingsrecht) nog gewoon bouwen binnen die regels.
Het bestemmingsplan sluit gebruik en inrichting als erf niet uit, dus is het achtererfgebied. Ookal zou het geen bebouwing toestaan, dat maakt niet dat het niet gebruikt mag worden als erf.

Het is inderdaad handig als iemand met ervaring hier naar kijkt, goed aanbod van Milo85.

Wel flauw van de gemeente dat ze hier niet even naar willen kijken, maarja als je geen expertise meer in huis hebt dan is het wel lastig. Dat is ook de reden dat mijn gemeente dat niet wil en alleen het wettelijk verplichte bij de omgevingsdienst afneemt.. Je levert anders echt in op dienstverlening.
Thanks. Ik heb inmiddels ook contact gehad met Milo en die gaf hetzelfde aan. Ik denk dat ik me onnodig bang heb laten maken door bepaalde exceptionele gevallen waar het toevallig niet vergunningsvrij was omdat een deel van het perceel niet tot erf gerekend kon worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:03

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Met de "nieuwe" uitleg bij de vergunningencheck is het eigenlijk appeltje eitje.

https://www.omgevingsloket.nl