Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Probleem Jacuzzi opwarmen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Hijana
  • Registratie: juni 2014
  • Laatst online: 08-06 18:05
Goede avond,

Sinds twee dagen ben ik in het bezit van een jacuzzi van Marktplaats, en ja daar gaan we...

Met veel enthousiasme opgezet, maar helaas werkt die niet naar behoren zover ik op dit moment kan oordelen.

Ter info alvast er zit een kWh meter tussen

Jacuzzi:
Canadian spa Halliburton

Probleem:
1 warmt niet op
2 waarom "spuit" die water

Probleem 1:
Na het inschakelen begon de heater snel, Maar ook heel warm te worden (lijkt me goed) daarna werd het minder, vanaf dat moment voor het eerst gekeken op de kWh meter, die gaf variërend 130 a 140 watt aan.

De jet die het water circuleert, stond dicht, na deze open te zetten, werd het water goed rond gepompt.

Helaas geen warm of warmer water

De temperatuur meter staat goed ingesteld.

Bij het dicht zetten van de jet, gaat de temperatuur wel langszaam omhoog (elke 3 a 5 minuten 1 graad omhoog) hieruit zou je kunnen vernemen dat het water wat in de buizen zit, een kleine hoeveelheid, dus wel opwarmt (toch lijkt me toch sterk bij 130 a 140 watt)

Na enkele uren alles aan gehad te hebben, is het bad van 16 graden op.... Ja 16 graden gebleven helaas.

Probleem 2
Zie foto, vanaf het moment dat het bad vol aan het lopen was, kwam hier water uit, wat de functie hiervan is. Kom ik niet achter.

De bout is te verstellen, maar past niet de diameter van het gat aan, oftewel zinloos??

Waarom zit dit erop en hoe werkt het?

Uiteraard laat diegene van Marktplaats niks meer horen en zit ik met een vrij duur bad opgescheept wat niet werkt.

Voordat ik een monteur langs wil laten komen, wil ik kijken of ik zelf het e.e.a kan doen. Vandaar dit topic.

Bij eventuele vragen/info probeer ik z.s.m en duidelijk mogelijk t reageren.

Alvast bedankt

• Hijana

Alle reacties

• _Hades_
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 24-11 23:00
Misschien is een thermische beveiliging van het verwarmingselement afgegaan doordat je het water eerst niet liet circuleren toen je hem voor het eerst aan zette?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: juli 2003
  • Niet online

Harrie_

▫️ 🔴 🔴 🔴 🔴 🔴 ▫️

Hijana schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 22:02:
[...]
Probleem 2
Zie foto, vanaf het moment dat het bad vol aan het lopen was, kwam hier water uit, wat de functie hiervan is. Kom ik niet achter.

De bout is te verstellen, maar past niet de diameter van het gat aan, oftewel zinloos??

Waarom zit dit erop en hoe werkt het?
[...]
Dat is een spaanplaatschroef (3e in onderstaande afbeelding); je gaat mij niet wijsmaken dat die erin hoort en past. Waarschijnlijk zit er een gat in met metrische draad en hoort er dus een normale bout in (4e en 5e in onderstaande afbeelding).

Hijana schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 22:02:
[...]
Uiteraard laat diegene van Marktplaats niks meer horen en zit ik met een vrij duur bad opgescheept wat niet werkt.
[...]
Ik neem aan dat je weet waar zijn huis woont? Of is verkoper dat ding bij je komen bezorgen zonder dat je 'm ooit bent gaan bekijken op locatie?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Opifex
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 23-11 00:27
"De bout past niet in het gat"

Natuurlijk niet... Dat is een houtschroef. Die hoort daar helemaal niet thuis...

• Hijana
Logisch dat die er niet in hoort inderdaad..

Die schroef heb ik er zelf in gedaan omdat ik anders me bad voor niks heb gevuld....

De vraag is ook waarom daar een gat zit? En zat namelijk niks in en ik kan er ook niks over vinden. Er zit buitenom schroefdraad waarmee je hem dus dieper erin kan draaien maar doet niks zover ik kan zien met een bepaalde functie..

Acties:
  • 0Henk 'm!
  • Pinned

• Hijana
Opifex schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 22:18:
"De bout past niet in het gat"

Natuurlijk niet... Dat is een houtschroef. Die hoort daar helemaal niet thuis...
Dat stond er niet...

Normaal zou je zeggen dat je doormiddel van de bout die er nu in zit, de ik noem het even sproeier diameter zou kunnen aanpassen.. grote straal/kkleinestraal, grote druk / kleine druk etc

Maar nogmaals.. waarom zit er in eerste instantie daar een gat met een bout (met dus ook een gat IN de bout)?

En die houtschroef heb ik er zelf in gedaan, zodat me bad morgen niet leeg is.

[Voor 3% gewijzigd door Hijana op 27-05-2020 22:49]

• sjorsfeenema
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 05-08 12:34

sjorsfeenema

de mijne is mooier

volgens mij hoort er een sensor in waar je nu een schroef ingedraaid hebt.

die van hen is mooi....

• Revaes
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 00:27
me bad?

on topic:
Ik denk ook dat er een sensor in hoort, wellicht een die de temperatuur van het verwarmde water opmeet zodat de heater stopt als het water te ver opwarmt doordat er geen flow is?

140W is inderdaad niet genoeg om je bad op temperatuur te krijgen, maar toch ruim voldoende om elke seconde ~35mL water 1 graad te verhogen. Heb je de zekeringen gecheckt?

• Tjado
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 24-11 06:54

Tjado

Dé man

Na een snelle zoektocht lijkt het inderdaad een sensor lokatie. Of dit voor een flow sensor or temperature sensor is kan ik zo niet vinden.

Hier in ieder geval de handleiding

Heater sensor

Flow Switch

Edit:

Gaat het om deze Heater Tube?

[Voor 19% gewijzigd door Tjado op 05-08-2020 13:48]

Die ene, met die snor

• timberleek
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 09:37
Is die 140W niet gewoon de pomp die draait met misschien nog wat randelektronica?

Als je een bad wil verwarmen met 140W heb je nog wel een tijdje te gaan. Verwacht toch zeker wel 2kW aan verwarming.
Edit:

Gaat het om deze Heater Tube?

[Afbeelding]
Zo te zien wel. Dat uistekende ding op jouw foto, ligt bij de TS los bovenop het witte bakje. Die schroef zit in het gat waar dat uitstekende ding op moet.

Klinkt als:
Die heater heeft een keer een opdonder gehad* (misschien iets op gevallen?) waardoor die sensor eraf gebroken is (vermoedelijk). Als die uitstulping de temperatuursensor is had de verwarming dus geen beveiliging meer. Door het gebrek aan flow heeft de verwarming zichzelf nu mogelijk kapotgestookt.

*of dit bij TS of de vorige eigenaar is gebeurd laat ik in het midden.

@TS
Waarschijnlijk gaan er 2 dikke draden naar die verwarming. Meet de weerstand daartussen maar eens. Voor 2kW verwarming verwacht je ca 26 ohm.
Als er een eenmalige temperatuurzekering is geklapt zal hij oneindig (of in ieder geval heel hoog) meten.

[Voor 84% gewijzigd door timberleek op 05-08-2020 14:34]

Pagina: 1

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Black Friday 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True