Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

No nonsense PC upgrade - laatste check

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• London
  • Registratie: oktober 2007
  • Niet online

London

Victoria Concordia Crescit

Topicstarter
Mijn huidige build is een vrij jonge Micro-ATX small form factor build waar ik niet zo heel blij mee ben. Warm, lawaaierig en inefficiënt om te bouwen/upgraden. Ik wil dus upgraden, en dan gelijk goed. 2K gamen met alles op ultra moet geen enkel probleem meer zijn.

Eye-catch & bling bling is irrelevant. M'n pc moet strak, koel en stil zijn dus vandaar deze lijst:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1MoederbordenMSI B450 Tomahawk MAX€ 123,90€ 123,90
1VideokaartenAsus ROG Strix GeForce RTX 2080 Super 8GB Gaming OC€ 855,-€ 855,-
1BehuizingenPhanteks Eclipse P600S Zwart€ 137,76€ 137,76
1MonitorenAlienware AW3420DW Zwart€ 1.098,-€ 1.098,-
1WaterkoelingNZXT Kraken X62 (met AM4 support)€ 131,17€ 131,17
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC€ 167,90€ 167,90
1VoedingenCooler Master MWE Gold 650 Full Modular€ 84,90€ 84,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.598,63

Wat ik meeneem:
- CPU (Ryzen 5 3600)
- SSD's

Wat ik niet meeneem zal ik verkopen en zal naar verwachting nog zo'n 700-800 euro opbrengen wat de kosten van deze ''upgrade'' ~2000,- zal maken.

Vragen:
  • Zal de Ryzen 5 3600 voldoende zijn voor mijn upgrade? Ik ga niet overclocken.
  • Is waterkoeling het überhaupt waard als je niet gaat overclocken? De rgb aspecten hebben al 0 waarde in verband met een dichte kast..
  • Ik twijfel nog behoorlijk over het scherm. Voor iets meer geld kan ik de ''beroemde'' pricewatch: Samsung C49RG90 Zwart kopen. Heb nu 3 schermen (34'', 27'' & 24'') voor kantoorgebruik dus die zouden alle 3 eruit kunnen. Als ik de Dell haal houd ik m'n 27'' & 24''.. Afweging: VA vs IPS, 4ms vs 2ms. Ik twijfel of ik meer bang for buck ga krijgen van de Samsung.
Alle input is welkom, andere tips m.b.t. de gekozen onderdelen natuurlijk ook }:O

Arsenal - Real Madrid - Mercedes AMG Petronas

Alle reacties

• London
  • Niet online

London

Topicstarter
Iemand die zijn licht hierover wil laten schijnen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Acid Vendetta
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 11:11
Om eerlijk te zijn vind ik bovenstaand systeem best uit balans. ATX betekent niet automatisch dat het koeler en stiller wordt. Ik zou eerder je huidige systeem (in je inventaris?) wat upgraden en de helft besparen. Dat levert je waarschijnlijk meer op. Een goede luchtkoeler is al bijna overkill voor een 65W TDP CPU. Laat staan waterkoeling met 2 ventilatoren een pomp die geluid maken. Zoek een goede Micro-ATX behuizing met demping, airflow mogelijkheden en een goede/stille luchtkoeler. Dan ben je al over de helft van je wensen voor onder de €200,-.

Veel strakke behuizingen zijn vaak wat kleiner (meningen kunnen hier verschillen :)).

3440x1440 is voor verschillende toepassingen erg fijn. Maar hoeveel games werken perfect op deze native resolutie? Is een degelijk 16:9 4K scherm niet eerder wat voor je?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Mizgala28
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 21-06 14:10
Acid Vendetta schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 09:55:
Om eerlijk te zijn vind ik bovenstaand systeem best uit balans. ATX betekent niet automatisch dat het koeler en stiller wordt. Ik zou eerder je huidige systeem (in je inventaris?) wat upgraden en de helft besparen. Dat levert je waarschijnlijk meer op. Een goede luchtkoeler is al bijna overkill voor een 65W TDP CPU. Laat staan waterkoeling met 2 ventilatoren een pomp die geluid maken. Zoek een goede Micro-ATX behuizing met demping, airflow mogelijkheden en een goede/stille luchtkoeler. Dan ben je al over de helft van je wensen voor onder de €200,-.

Veel strakke behuizingen zijn vaak wat kleiner (meningen kunnen hier verschillen :)).

3440x1440 is voor verschillende toepassingen erg fijn. Maar hoeveel games werken perfect op deze native resolutie? Is een degelijk 16:9 4K scherm niet eerder wat voor je?
Best wat huidige games ondersteunen 21:9 dus dat valt mee, daarnaast denk ik dat 4k vanwege de nog hogere aantal pixels dat aangestuurd moeten worden, minder slim idee is.

@London Waterkoeling is verspilling van je geld voor een 3600, ik heb een 3700x met een luchtkoeler en dat werkt probleemloos, een 3600 zal dan al helemaal goed gaan.

[Voor 7% gewijzigd door Mizgala28 op 28-05-2020 11:25]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: november 2007
  • Niet online
Een goede luchtkoeler van 50 tot 60 euro is idd een stuk stiller.

pricewatch: be quiet! Dark Rock 4
pricewatch: Scythe Mugen 5 PCGH Edition
Bijvoorbeeld.

En de voeding is veel te duur voor een budget 80PLUS Gold design als deze. Voor zo'n bedrag kun je veel hogere kwaliteit nemen.
pricewatch: BitFenix Whisper BWG450M
pricewatch: be quiet! Straight Power 11 450W
Bijvoorbeeld.

En de videokaart heeft wel een zeer slechte prijs/prestatie. Als je hem vergelijkt met een RX 5700 XT, dan is deze RTX 2080 Super meer dan 100% zo duur en maar iets van 30% sneller. Die 30% sneller zul je net merken, maar die 100% duurder merk je veel meer. Probleem hiervan is dat eind dit jaar voor het bedrag wat je nu bespaart iets veel beters kunt halen. Dan kun je dan de huidige videokaart RX 5700 XT weer verkopen en plaats je er een nieuwe in. De RTX 2080 Super is dan echter extreem veel minder waard, door de nu al belabberde prijs/prestatie.

[Voor 13% gewijzigd door -The_Mask- op 28-05-2020 11:37]

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• London
  • Niet online

London

Topicstarter
-The_Mask- schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 11:33:
Een goede luchtkoeler van 50 tot 60 euro is idd een stuk stiller.

pricewatch: be quiet! Dark Rock 4
pricewatch: Scythe Mugen 5 PCGH Edition
Bijvoorbeeld.

En de voeding is veel te duur voor een budget 80PLUS Gold design als deze. Voor zo'n bedrag kun je veel hogere kwaliteit nemen.
pricewatch: BitFenix Whisper BWG450M
pricewatch: be quiet! Straight Power 11 450W
Bijvoorbeeld.

En de videokaart heeft wel een zeer slechte prijs/prestatie. Als je hem vergelijkt met een RX 5700 XT, dan is deze RTX 2080 Super meer dan 100% zo duur en maar iets van 30% sneller. Die 30% sneller zul je net merken, maar die 100% duurder merk je veel meer. Probleem hiervan is dat eind dit jaar voor het bedrag wat je nu bespaart iets veel beters kunt halen. Dan kun je dan de huidige videokaart RX 5700 XT weer verkopen en plaats je er een nieuwe in. De RTX 2080 Super is dan echter extreem veel minder waard, door de nu al belabberde prijs/prestatie.
Dan kan ik net zo goed m'n huidige voeding houden dus.. pricewatch: BitFenix Formula Gold 450W

Zoiets is dan beter waarschijnlijk:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1MoederbordenMSI B450 Tomahawk MAX€ 123,90€ 123,90
1VideokaartenPowercolor Red Devil RX 5700 XT€ 469,77€ 469,77
1BehuizingenPhanteks Eclipse P600S Zwart€ 137,76€ 137,76
1MonitorenAlienware AW3420DW Zwart€ 1.066,-€ 1.066,-
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock 4€ 60,87€ 60,87
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC€ 164,90€ 164,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.023,20

Dank voor de input so far, erg behulpzaam.

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Chain DL,SQ,BP,MP, and Flys

@London
Ik zou eens kijken naar kast als pricewatch: be quiet! Pure Base 500DX Zwart
passende PSU pricewatch: be quiet! Straight Power 11 550W
Goede stille koeler, die niet te groot is en voldoende voor R3600 pricewatch: be quiet! Dark Rock Slim. de R3600 hoef je nog niet te upgraden, kan nog prima mee. ik zou ipv de MSI Max FF wachten op B550. (na 16 juni) €125,- is te duur voor dit soort B450 borden, ook B450 Strix-F is al zo duur.
Als je gaat voor een RX5700XT, zou ik kijken voor pricewatch: Powercolor Red Dragon Radeon RX 5700 XT vergeleken met de RTX2080S kun je bijna twee 5700XT's kopen. zou dan wel voor ander scherm kijken met Freesync pricewatch: LG UltraGear 34GK950F Rood, Zwart

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• -The_Mask-
  • Registratie: november 2007
  • Niet online
London schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 12:16:
[...]

Dan kan ik net zo goed m'n huidige voeding houden dus.. pricewatch: BitFenix Formula Gold 450W
Dat is idd een prima voeding, beter ook dan de Cooler Master MWE Gold.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True