Vraag

• bartpl1
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 27-09 22:49
Ik gebruik al een aantal jaren naar tevredenheid een NAS van Synology.
Destijds heb ik een DS710+ gekocht, wellicht wat overrated voor niet al te zwaar thuisgebruik,
maar ik wilde voorkomen om te snel tegen limieten aan te lopen waardoor je sneller zou moeten upgraden.

De NAS draait nog steeds als een zonnetje, nooit een probleem mee gehad en kan wat mij betreft nog vele jaren mee. Wat mij wel enigszins zorgen baart is dat de software-ondersteuning vanuit Synology eind 2018 is opgehouden. Sindsdien is geen OS-update meer verschenen.

Ik mis niet echt een functionaliteit maar vraag me wel af of hierdoor veiligheidsrisico's ontstaan, zoals bij een computer waarvan het OS niet meer wordt geupdate. Met een NAS ben je natuurlijk op een andere wijze actief verbonden met internet dan met een computer, maar de server heeft genoeg communicatie via het internet.

In het package center heb ik de Antivirus Essential draaien die gelukkig wel bijgewerkt blijft worden.

Moet ik mij zorgen maken en een upgrade overwegen of kan ik gewoon nog een tijdje vrolijk dit apparaat blijven gebruiken?

[Voor 5% gewijzigd door bartpl1 op 27-05-2020 21:44]

Alle reacties

Acties:
  • +2Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: april 2000
  • Nu online

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

bartpl1 schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 21:40:
Wat mij wel enigszins zorgen baart is dat de software-ondersteuning vanuit Synology eind 2018 is opgehouden. Sindsdien is geen OS-update meer verschenen.
Niet helemaal, er komt geen nieuwe DSM release meer uit maar meestal wel security updates (voor ernstige issues). Het kan ook zijn dat bepaalde functionaliteit wegvalt bij een patch, vaak gerelateerd aan externe partijen.
Ik mis niet echt een functionaliteit maar vraag me wel af of hierdoor veiligheidsrisico's ontstaan
Niet direct maar er is wel een kans dat op den duur bijv. nieuwe versies van de mobiele apps niet meer werken met een oude DSM versie. Ten tijde van de ransomware uitbraak kwamen er ook updates uit voor de DS en RS modellen die max DSM 5.x konden draaien.

Uiteraard hangt het er ook vanaf hoe en wat je allemaal direct aan internet hebt hangen.

[Voor 11% gewijzigd door DukeBox op 27-05-2020 21:52]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bartpl1
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 27-09 22:49
Bedankt voor je reactie DukeBox.

Dat van de mobiele apps had ik mij nog niet gerealiseerd, voorlopig werken ze gelukkig nog prima.
Zou zonde zijn als ik DS file, DS foto en DS audio niet meer zou kunnen gebruiken.Hoop dat die nog lang te gebruiken blijven met DSM 5.2.
Uiteraard hangt het er ook vanaf hoe en wat je allemaal direct aan internet hebt hangen.
Het grootste risico zit misschien wel bij het gebruik van Download Station.
Mede daarvoor heb ik ook een VPN client geactiveerd op de server, je voorkomt niet dat je rotzooi kan binnenkrijgen maar je bent volgens mij wel minder makkelijk direct te vinden voor kwaadwillenden.

Verder draait er voornamelijk een paar mailclients op en wat services in het package center.

De rest is hoofdzakelijk lokale data-opslag, die ik natuurlijk veilig wil behouden.

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee