Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

IMac met externe SSD start niet meer op na update 27-05-2020

Pagina: 1
Acties:

• sssensss
  • Registratie: oktober 2003
  • Niet online
Ik maak gebruik van een Samsung X5 NVME Thunderbolt 3 externe SSD.

Ik kreeg vanmiddag een notificatie op met iMac 2017 met Mac OS 10.14.6 dat er een update was.
Heb hier niet echt naar gekeken en geklikt op “download en herstart”

Een uur later keek ik naar de iMac en kreeg ik foutmeldingen dat er niet meer opgestart kan worden.
Ben nu bezig geweest met allerlei “oplossingen”, maar niets helpt.

Ik heb al het NVRAM of PRAM opnieuw ingesteld, en ik heb een timemachine backup terug geprobeerd terug te zetten, maar recovery stopt op het moment dat ik de externe HD als doel instel.
Verder de Thunderbolt schijf op de andere poort aansloten aan de iMac-kant en de kabel aan de SSD-kant los gemaakt en gecontroleerd dat hij goed vast-geklikt zat.

Belangrijkste foutmelding is denk ik bij het selecteren van de opstartschijf in macOS 10.12.6 op de interne HD:
je kunt de geselecteerde schijf niet als opstartschijf instellen
het bless-hulpprogramma kan de huidige opstartschijf niet instellen

Grote kans dus dat er in de laatste update iets niet goed gegaan, waardoor ik nu niets meer kan.

Heeft iemand een idee?

[Voor 7% gewijzigd door sssensss op 27-05-2020 20:21]

• johnkeates
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 08-04 10:01
Is die schijf überhaupt leesbaar/schrijfbaar? Kan zijn dat ie gewoon stuk is.

• sssensss
  • Niet online
Hij is wel gewoon zichtbaar in Finder en ik kan ook kijken wat er op staat. Ook een bestand kopiëren en plakken maar de interne schijf werkt goed.

Bij schijfhulpprogramma onder “info” zie ik ook allemaal normale waarden.
419 GB gebruikt
79 GB vrije ruimte
Bij “geschikt voor opstarten” staat nee, maar dat heeft er volgens mij altijd gestaan.

• sssensss
  • Niet online
Schijf-EHBO uitvoeren op deze schijf lukt trouwens ook niet.

macOS meldt dat het uitvoeren van schijf-EHBO is mislukt.

• nelizmastr
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 22:25

nelizmastr

Goed wies kapot

Bij een mislukte update is de enige fix herinstalleren.

Maak een opstartbare USB stick met dezelfde of een nieuwere macOS versie (als je vanaf 10.14.6 updatet, zal hij 10.15.5 installeren) en start daarvan op, doe vervolgens “installeer macOS opnieuw” op je thunderbolt SSD en laat hem doorlopen. Data blijft dan behouden. Dus niet formatteren.

I reject your reality and substitute my own

• sssensss
  • Niet online
@nelizmastr Ik ga het proberen, dank voor de tip!

• sssensss
  • Niet online
Het werkt helaas niet.
Het installatieprogramma geeft aan “deze schijf is beveiligd”
Ik heb het geprobeerd vanuit macOS en via opstarten via Opstartbeheer, maar op beide manieren hetzelfde negatieve resultaat.

Ik heb ook geprobeerd om firmware Versie 1.6.7 erop te zetten, maar dat lukt ook niet (operation failed)
Er staat nu versie 1.6.6 op. Dat is volgens mij ook de laatste versie die je in NL kunt downloaden. De 1.6.7 versie kun je alleen van de internationale website downloaden.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• sssensss
  • Niet online
Ik heb inmiddels een nieuwe Samsung X5 500GB binnen en deze werkt wel zoals het moet.

Het ligt dus niet aan MacOS maar aan de SSD.

Ik kan lezen va de SSD maar niet meer schrijven. Hij lijkt in een soort beveiliging geschoten.
Ik zit al van alles te proberen om de "read only mode" te verwijderen, maar dat lukt niet.
Het lijkt erop dat hij dus defect is.

Kan ik hem nog opsturen naar Samsung, maar dat is in dit geval ook geen optie, omdat alle persoonlijke data er op staat en te lezen is. Dat ga ik niet zomaar opsturen.

• Wim-Bart
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 10-01 17:43

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

sssensss schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 12:59:
Ik heb inmiddels een nieuwe Samsung X5 500GB binnen en deze werkt wel zoals het moet.

Het ligt dus niet aan MacOS maar aan de SSD.

Ik kan lezen va de SSD maar niet meer schrijven. Hij lijkt in een soort beveiliging geschoten.
Ik zit al van alles te proberen om de "read only mode" te verwijderen, maar dat lukt niet.
Het lijkt erop dat hij dus defect is.

Kan ik hem nog opsturen naar Samsung, maar dat is in dit geval ook geen optie, omdat alle persoonlijke data er op staat en te lezen is. Dat ga ik niet zomaar opsturen.
Schijf gaat bij storing in read only. Echter zou dit niet binnen een paar jaar het geval moeten zijn. Je zou in het SMART topic iemand naar de SMART waarheen kunnen laten kijken.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• sssensss
  • Niet online
@Wim-Bart Ga ik doen, ook bedankt voor de tip.

Ik probeer Samung ook al te bereiken, maar dat lukt nog niet echt.
Er zit garantie op die SSD, maar ik weet niet hoe ik dat moet gaan doen, want ik kan de schijf niet opsturen, omdat al mijn persoonlijke informatie, boekhouding, etc erop staat.

• Wim-Bart
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 10-01 17:43

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

sssensss schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 21:29:
@Wim-Bart Ga ik doen, ook bedankt voor de tip.

Ik probeer Samung ook al te bereiken, maar dat lukt nog niet echt.
Er zit garantie op die SSD, maar ik weet niet hoe ik dat moet gaan doen, want ik kan de schijf niet opsturen, omdat al mijn persoonlijke informatie, boekhouding, etc erop staat.
Zonder opsturen geen garantie. Maar garantie moet je ook via de winkel doen. En niet rechtstreeks bij Samsung. Maar ik zou zeggen, trek een backup en dan contact met winkel opnemen waar je gekocht hebt. Overigens is die data wel veilig want daar kijken ze echt niet in. Te oninteressant.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sssensss
  • Niet online
Net even gekeken op Windows met Crystaldiskinfo naar de SMART waarden.
Maar die zijn er helemaal niet, alleen RAW-waarden.

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True