Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

PC laten assembleren. Via internet bestellen of ophalen.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Remmersmaak
  • Registratie: februari 2018
  • Laatst online: 06-06 00:42
Beste mede Tweakers,

ik heb een vraag waar ik graag jullie ervaring/kennis over verneem.

We staan op het punt om voor mijn zoon een (game) pc aan te schaffen en te laten assembleren. De zaak waar we de pc willen aanschaffen is gehuisvest in onze woonplaats. Daarom is in de winkel bestellen en eventueel afhalen zeker een optie. De winkel levert echter ook kosteloos via Internet.

Wat is qua rechten en garantie de beste manier om de pc te bestellen?

- In de winkel bestellen, afhalen en zelf vervoeren (kans op beschadiging en evt. geen garantie op vervoerschade) dit heeft niet mijn voorkeur.
- In de winkel bestellen en laten bezorgen.
- Online bestellen en laten bezorgen.

Zijn er duidelijke verschillen in rechten tussen de laatste twee opties. Ik heb zelf gezocht en dan kom je natuurlijk al gauw bij pluspunten als online retourrecht binnen 14 dagen enz. Maar zijn de rechten en garantie mogelijkheden echt heel verschillend tussen deze opties?

Ik hoor graag van jullie en alvast bedankt voor het meedenken!

ps. in eerste post vergeten te vermelden. Het is een 'kant en klaar' samengesteld model van de winkel waar we een goed gevoel bij hebben. Een zoektocht op internet leverde ook op dat het een zeer concurrerende aanbieding is. We hebben hem dus niet zelf samengesteld en eerlijk gezegd hebben we hier ook weinig zin in. We vertrouwen op de kennis van de computerzaak en de combinatie van de door hun gebruikte onderdelen.

[Voor 16% gewijzigd door Remmersmaak op 27-05-2020 19:47. Reden: ps. toevoeging aan topic-start]

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 13:01
Online heb je meer rechten - raar maar waar....

Acties:
  • +3Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 10:11
En online bestellen en afhalen?

De WKOA geldt alleen bij online bestellingen. Dat zou iets zijn boven in de winkel bestellen. Maar als je al goed weet wat je wilt, maakt het niet zoveel uit. Dat is ook het enige verschil.

Maarruh, weet je al wat er allemaal in moet? Zo nee, is het wellicht goed om naar de winkel te gaan om je te laten informeren.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• 99ruud99
Of in DAA natuurlijk je build te posten en er slimme mensen ernaar te laten kijken (ik zie soms goede tips voorbijkomen) . Zelf ben ik een papegaai - ik praat enkel anderen na :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 11:53
99ruud99 schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 19:44:
Of in DAA natuurlijk je build te posten en er slimme mensen ernaar te laten kijken (ik zie soms goede tips voorbijkomen) . Zelf ben ik een papegaai - ik praat enkel anderen na :)
Mag hopen dat ze na assembleren minimaal een post doen.

Loki Gaming Mmo pvp channel

Acties:
  • +1Henk 'm!

• SacreBleu
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 11-06 10:30

SacreBleu

VR Enthousiasteling

99ruud99 schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 19:42:
Online heb je meer rechten - raar maar waar....
Wat zegt de winkel zelf in hun voorwaarden? Veel winkels trekken de rechten van de Wkoa ook voor het normale winkelverkeer. Bezorgen kan altijd perikelen hebben met levertijd en beschadiging, maar daar ben je dan wel tegen beschermd.

Als je het zelf ophaalt en je beschadigd iets - ongeacht of het met opzet is of niet - dan ben je daar zelf verantwoordelijk voor.

Elite Dangerous: AmazingPaper

Acties:
  • +3Henk 'm!

• hhoekstra
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 10-06 22:38
Retourrecht gaat niet altijd op bij op maat gemaakte producten.

• SacreBleu
  • Laatst online: 11-06 10:30

SacreBleu

VR Enthousiasteling

hhoekstra schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 08:14:
Maar het is geen op maat gemaakte computer. Het is al voorgeassembleerd.

Elite Dangerous: AmazingPaper

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Basszje
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 11:58

Basszje

Reisvaap!]

hhoekstra schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 08:14:
En computers vallen daar meestal niet onder. ( https://www.webwinkelkeur...echt-hoe-zit-het-precies/ ) .

Overigens denk ik indien je kosten betaalt voor het in elkaar zetten dat je dat sowieso kwijt bent.

( Als de partij genoeg vertrouwt maakt het allemaal heel weinig uit eigenlijk. )

[Voor 52% gewijzigd door Basszje op 28-05-2020 08:20]

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• TTLCrazy
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 12-06 15:52

TTLCrazy

Listen to Frankie

Remmersmaak schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 19:38:
[...]
- In de winkel bestellen, afhalen en zelf vervoeren (kans op beschadiging en evt. geen garantie op vervoerschade) dit heeft niet mijn voorkeur.
[...]
Dit begrijp ik niet helemaal, persoonlijk zou dit mijn voorkeur hebben omdat je zelf het meeste in de hand hebt. je vervoerd zelf, haalt zelf op, de winkel assembleert alleen. Als de winkel gaat verzenden moet je maar afwachten of de post er rustig mee omgaat. Ik neem aan als je de pc ophaalt dat ze hem in een goede doos voor je klaarzetten en dat de risico's gering zijn voor vervoer.

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS

Acties:
  • +1Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 12-06 08:49

SeatRider

Hips don't lie

loki504 schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 20:35:
[...]

Mag hopen dat ze na assembleren minimaal een post doen.
Volgens mij bedoelde @99ruud99 een andere vorm van posten.

Namelijk de onderdelenlijst hier posten en dan feedback vragen.

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • +1Henk 'm!

• loki504
SeatRider schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 08:19:
[...]

Volgens mij bedoelde @99ruud99 een andere vorm van posten.

Namelijk de onderdelenlijst hier posten en dan feedback vragen.
Verrekt is las DoA ipv DAA...

Acties:
  • +2Henk 'm!

• FuaZe
  • Registratie: april 2014
  • Nu online
Als je alleen bang bent voor vervoersschade, zou ik juist zelf de PC vervoeren, zeker als het dichtbij is.
Leg de PC op zijn achterkant, zodat de druk op de GPU minimaal is.
En rijdt gewoon rustig over drempels, zorg dat ie niet kan verschuiven.

Maar, online heb je "Wet Koop op Afstand", waarin je vaak meer rechten hebt.
Je kunt ook de winkel bellen en vragen wat de mogelijkheden zijn, als het erg dichtbij is, kunnen ze de bestelling wellicht persoonlijk bij jou thuis overdragen o.i.d.

Bij de post gaan ze echt niet subtiel met dingen om, als je videokaart afbreekt, maar jij (of de ander die de deur open maakt) tekent voor 'ontvangst in goede staat' wordt het alsnog vervelend. Het risico is dan echter niet voor jou, behalve dat je de PC moet retourneren en opnieuw bestellen, en dit is vervelend voor de verkoper (daarna kan het proces bij de verzender ook wat energie/tijd kosten).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jeroen3
  • Laatst online: 00:42
Het enige waar je over kan twisten is de wkoa, en daar heb je niet zoveel aan hier.
Want op het moment dat je Windows installeert heb je hem in gebruik genomen en vervalt wkoa.
De winkel verkoopt hun product, onder hun naam. Hierop moeten ze minstens garantie bieden. Als je hier aan twijfelt, is het dan wel de juiste shop om iets te kopen?

Ga hem gewoon ophalen als je die keuze hebt, dan heb je zelf invloed op het vervoer en hoeven de pakketbezorgers er niet mee te jongleren.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• loki504
jeroen3 schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 08:28:
Het enige waar je over kan twisten is de wkoa, en daar heb je niet zoveel aan hier.
Want op het moment dat je Windows installeert heb je hem in gebruik genomen en vervalt wkoa.
De winkel verkoopt hun product, onder hun naam. Hierop moeten ze minstens garantie bieden. Als je hier aan twijfelt, is het dan wel de juiste shop om iets te kopen?

Ga hem gewoon ophalen als je die keuze hebt, dan heb je zelf invloed op het vervoer en hoeven de pakketbezorgers er niet mee te jongleren.
Je herroepingsrecht kan niet vervallen. Zelf niet als je hem uit het raam gooit. Wel mag je kosten doorberekenen als je veder bent gegaan als strikt noodzakelijk om de aard van het product te controleren. En mocht van een pc nu net de snelheid en geluid/temps zijn. En mag je dus gewoon windows installeren en een game proberen. Wat echter weer niet mag is er 13 dagen op gamen. Voor retour aanmelden. En dan nog eens 13 op gamen. Dan ben je veder gegaan als strikt noodzakelijk. Maar dan als nog is de vraag. Wat is de werkelijke schade op een pc van pak en beek 2000 euro bv die bv 300 uurtje draait? Slijtage is minimaal.

Maar online bestellen en zelf ophalen zou mijn voorkeur hebben.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• 99ruud99
Yups Seat had gelijk ik bedoelde de componenten laten bekijken.

Ik kreeg zelf de tip om de GPU Los te halen wanneer ik een stuk met de auto ga rijden, maar dan is heel het nut van assemblage weg. (Rest van componenten zit steviger vast, gpu enkel op " uiteinde " )

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Remmersmaak
Hartelijk bedankt voor jullie reacties. In de tussentijd heb ik contact gehad met een mede Tweaker en voor een andere oplossing gekozen. Goed om te vernemen dat het niet zoveel uitmaakt om een dergelijke aankoop online of via de 'winkel te laten verlopen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: augustus 2012
  • Nu online
Welke PC winkel wil je hem dan bestellen. Daar moet je echt heel erg mee opletten. Heb al vaker meegemaakt dat een PC-winkel zeker niet weten wat voor brol ze verkopen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Remmersmaak
FuaZe schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 08:27:
Als je alleen bang bent voor vervoersschade, zou ik juist zelf de PC vervoeren, zeker als het dichtbij is.
Leg de PC op zijn achterkant, zodat de druk op de GPU minimaal is.
En rijdt gewoon rustig over drempels, zorg dat ie niet kan verschuiven.

Maar, online heb je "Wet Koop op Afstand", waarin je vaak meer rechten hebt.
Je kunt ook de winkel bellen en vragen wat de mogelijkheden zijn, als het erg dichtbij is, kunnen ze de bestelling wellicht persoonlijk bij jou thuis overdragen o.i.d.

Bij de post gaan ze echt niet subtiel met dingen om, als je videokaart afbreekt, maar jij (of de ander die de deur open maakt) tekent voor 'ontvangst in goede staat' wordt het alsnog vervelend. Het risico is dan echter niet voor jou, behalve dat je de PC moet retourneren en opnieuw bestellen, en dit is vervelend voor de verkoper (daarna kan het proces bij de verzender ook wat energie/tijd kosten).
Vervoerschade was ik inderdaad bang voor. Waarschijnlijk zal ik er zelf iets voorzichtiger mee zijn dan een externe vervoerder. Maar wat als ik hem zelf vervoer en bij ingebruikname blijkt toch dat er wat zaken niet goed functioneren, wat 'scheef' zitten en wat dies meer zij. Dan kan de winkel aangeven dat dit door het vervoer is gebeurd en ik daardoor minder rechten heb. Terwijl het misschien al tijdens de assemblage foutief gegaan is. Daar maakte ik me meer zorgen om.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• loki504
Remmersmaak schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 19:51:
[...]

Vervoerschade was ik inderdaad bang voor. Waarschijnlijk zal ik er zelf iets voorzichtiger mee zijn dan een externe vervoerder. Maar wat als ik hem zelf vervoer en bij ingebruikname blijkt toch dat er wat zaken niet goed functioneren, wat 'scheef' zitten en wat dies meer zij. Dan kan de winkel aangeven dat dit door het vervoer is gebeurd en ik daardoor minder rechten heb. Terwijl het misschien al tijdens de assemblage foutief gegaan is. Daar maakte ik me meer zorgen om.
Dan zullen zij het moeten bewijzen. En dat gaat lastig worden. Ook na assamblage kunnen ze hem laten stuiteren zonder het te melden. En als jij hem van de bezorger aan neemt en hem naar boven brengt maar van de trap valt zullen ze alsnog moeten bewijzen dat het jou schuld is en niet die van hun. Dat is echt het laatste waar ik mij zorgen om zou maken.

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True