Inductie op kookgroep

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjwn
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 27-05-2020
Ik ben van plan om een inductiekookplaat met een aansluitwaarde van 7515W aan te schaffen.

Mijn huidige aansluiting is 1x35A. Dat geeft twee opties:
1. 3x25A aansluiting aanvragen en de kookplaat op 3 fasen aansluiten
2. Een kookgroep aanleggen. Echter overschreid je in incidenteel geval de grens van 7400W.

Wat kan ik het beste doen? Optie 1 is 2-3x zo duur.

Groet.

[ Voor 79% gewijzigd door gjwn op 27-05-2020 18:04 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:58
Is het al vrijdag?

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piepersnijder
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
gjwn schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 17:59:
Mijn vraag
...

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...
Duidelijk

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gjwn
Ging niet helemaal lekker met posten van de vraag. Aangepast en wel. Bijna vrijdag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:58
Als je ervoor zorgt dat je droger, wasmachine en andere grotere verbruikers niet aan staan als je gaat koken dan moet optie 2 wel lukken.

In praktijk lijkt mij dat onhaalbaar.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjwn
Dat gaat nooit lukken natuurlijk. Dank, goed om geen keuze te hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:33

SA007

Moderator Tweaking
Move naar WVB.

1x35 A kan je 8050W uit trekken continue (35x230).
Je kookplaat gaat dat niet continue trekken, meestal alleen kort bij het opwarmen van water of 1 pit bij het wokken.

Ik zou het gewoon op 1x35 aansluiten, je moet lange tijd flink overbelasten voor een zekering eruit gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

SA007 schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 20:46:
[...]
Ik zou het gewoon op 1x35 aansluiten, je moet lange tijd flink overbelasten voor een zekering eruit gaat.
En inmiddels staat dit topic in WVB dus als het een beetje mee zit komen de reacties vanzelf m.b.t. het feit dat de kookgroep eigenlijk een wangedrocht is die niet in de meterkast thuis hoort. Ik ben zelf verder niet voldoende onderlegd op dat gebied om daar iets zinnigs over te roepen, maar dat is wat ik keer op keer weer lees in de diverse topics waarin deze vraag wordt gesteld; en die vraag komt verdacht vaak langs.

@gjwn
Even los van het feit wat je wel of niet van een kookgroep op 1x35 vindt zou ik in de keuze wel laten meewegen of je van plan bent om op de middellange termijn bijv. zonnepanelen en/of een laadpaal aan te schaffen. Als je op dat gebied nog toekomstplannen hebt loont het wellicht de moeite om nu alvast voor 3x25 te gaan...

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Werkt hier al jaren

Inb4 de kookgroep drammers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Ik had hier tot voor kort altijd 1x40A met een keramische kookplaat. Dat heeft zeker 20 jaar probleemloos gewerkt. De 7400 watt is niet het probleem. Dat gaat wel goed. Als je alleen een boel andere zaken ook aan hebt kan dat een probleem worden. Alleen knallen je hoofdzekeringen er ook niet zomaar uit.

3x25A moet je ook rekening houden dat je je meterkast ook moet opsplitsen over die fases en dat je nog een paar honderd euro kwijt bent aan je netbeheerder om je aansluiting te verzwaren.

Dat alles tezamen zegt dat ik erop zou gokken dat het wel goed gaat. Aan de andere kant, de verzwaring naar 3x25A kan altijd nog wel eer van pas komen als je zwaardere apparatuur aan wilt gaan aansluiten.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Welke plaat?

Kookgroep is inderdaad een gedrocht, maar wel precies een gedrocht wat past bij de 35A hoofdzekering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeoh
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 01-07 22:31

Jeoh

blaat

Ik heb ook gewoon een kookgroep, werkt prima. Als je echt veilig wil spelen kan je meestal het vermogen van je kookplaat beperken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:09

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Ik ben van plan om een inductiekookplaat met een aansluitwaarde van 7515W aan te schaffen.
Weet je zeer dat die waarde niet alleen bij 3 fasen is ? Die van mij heeft dat ook aan maar bij 2 fasen is het gelimiteerd tot 7400W.

In de 2+ jaar dat ik hem heb ben ik er ooit 1 keer tegenaan gelopen toen ik 3 pitten tegelijk op 'boost' wilde zetten (stand 9+ zeg maar), dan krijg je een melding dat dat niet kan en je het met stand 9 moet doen.

[ Voor 3% gewijzigd door DukeBox op 27-05-2020 23:25 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
DukeBox schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 23:24:
[...]

Weet je zeer dat die waarde niet alleen bij 3 fasen is ? Die van mij heeft dat ook aan maar bij 2 fasen is het gelimiteerd tot 7400W.

In de 2+ jaar dat ik hem heb ben ik er ooit 1 keer tegenaan gelopen toen ik 3 pitten tegelijk op 'boost' wilde zetten (stand 9+ zeg maar), dan krijg je een melding dat dat niet kan en je het met stand 9 moet doen.
De plaat weet helemaal niet hoe die is aangesloten. Limieten qua niet alle pitten in boost zitten op elke plaat. Dat gaat meestal zo dat er niet meer dan 16A getrokken wordt per aansluitbus.

Let op; er zijn ook BE platen in NL te koop nu... die dingen van 4,6 kW met 3-aderig aansluitsnoer.. :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:09

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

kabeltjekabel schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 23:33:
De plaat weet helemaal niet hoe die is aangesloten. Limieten qua niet alle pitten in boost zitten op elke plaat. Dat gaat meestal zo dat er niet meer dan 16A getrokken wordt per aansluitbus.
Jawel, daar zit een schakelaar voor.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
DukeBox schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 23:36:
[...]

Jawel, daar zit een schakelaar voor.
Welke plaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racing_Reporter
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 04-07 17:59

Racing_Reporter

Contentmaker

Bij mijn zoektocht naar antwoorden op deze vraag kom ik toch echt uit bij dit topic, en besluit hem vooral te recyclen (lekker duurzaam) aangezien het voor mij abacadabra is wat ik nu heb, en of dat matcht met wat ik nodig heb.

Situatie: ik woon in een jaren vijftig woning, en wil graag vanaf gas (investering voor duurzaam en kostenbesparing) overstappen naar een inductiekookplaat. Keuze: perilex of een gewone stekker. Perilex zit hier sowieso niet, en met een gewone stekker trek je natuurlijk meer stroom uit een groep. Voorbeeldje voor een plaat qua vereisten zijn: 2x16A of 1x32A nodig om op aan te sluiten, zou -+ 6000 watt trekken. Kan ook heftiger met andere modellen: 7.4 kW wordt ook genoemd.

Als ik mijn meterkast in duik, zie ik niet of het mogelijk is om een kookplaat aan te sluiten. Verder heb ik geen heftige apparatuur, zeker niet op die groep. Er staat alleen een koelkastje te zoemen en de oven staat vrijwel altijd uit. Verder is alleen de pc verder op een stroomslurpert, maar andere groep.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OfCMQofBdLobMx67US741o-3nfA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X8CI83Ylj8lTj6wAcgMuyHBF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JRyunzMUTOLWEraYHG0AZXH6CjA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wM8yMV4CSpxq9sA4GVbT2dhM.jpg?f=fotoalbum_large

De woningbouwvereniging zegt: voor elektrisch koken heeft u een zogenaamde perilex aansluiting (over 2 extra groepen) nodig. Dat kunnen zij (uiteraard) regelen, waarbij ze zichzelf waarschijnlijk een mooi stukje werk geven. Maar is dit wel nodig, gaan ze daarmee niet voorbij aan de driepoligestekkeroplossing?

[ Voor 3% gewijzigd door Racing_Reporter op 19-08-2020 13:32 ]

Als je dit leest, heb je teveel tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike2k
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04-07 00:00

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

kabeltjekabel schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 23:33:
[...]

Let op; er zijn ook BE platen in NL te koop nu... die dingen van 4,6 kW met 3-aderig aansluitsnoer.. :|
Jawel, als je hem namelijk op 3 fase aansluit gaat het stroomverbruik omlaag. Immers, stroom is omgekeerd evenredig aan de spanning.

Bij 3fase is de spanning 400 volt in plaats van 230volt bij een enkelfase.

Opgenomen vermogen blijft gelijk, stroom gaat omlaag.

edit:
tenzij de kookplaat intern elke fase naar nul gebruikt.

[ Voor 4% gewijzigd door Mike2k op 19-08-2020 13:37 ]

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Racing_Reporter schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 13:30:
Perilex zit hier sowieso niet, en met een gewone stekker trek je natuurlijk meer stroom uit een groep.
Een gewone, geaarde schuko is geschikt tot 16A, daar wil je écht geen 30A doorheen trekken met je kookplaat. Dus Perilex is dé oplossing voor een kooktoestel aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

sypie schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 13:51:
[...]

Een gewone, geaarde schuko is geschikt tot 16A, daar wil je écht geen 30A doorheen trekken met je kookplaat. Dus Perilex is dé oplossing voor een kooktoestel aan te sluiten.
Er zijn nu al losse inductie kookplaten 4 pits die op 1 keer 16A gaan

https://www.inductiekookp...0-inductiekookplaat-59-cm

euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racing_Reporter

Racing_Reporter

Contentmaker

cactusman schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 14:01:
[...]

Er zijn nu al losse inductie kookplaten 4 pits die op 1 keer 16A gaan

https://www.inductiekookp...0-inductiekookplaat-59-cm
Precies dat! Dat wordt dan uitgelegd als 'met slimme techniek wordt de stroom verdeeld waardoor je toch meerdere pitten tegelijk kan gebruiken'. Nou zie ik dingetjes met 16 op de foto staan, kan ik hieruit afleiden dat ze 16A ondersteunen per groep? Ik weet echt niet hoe ik dit moet lezen namelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jorn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-07 09:55
Mike2k schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 13:34:
[...]

Jawel, als je hem namelijk op 3 fase aansluit gaat het stroomverbruik omlaag. Immers, stroom is omgekeerd evenredig aan de spanning.

edit:
Die vlieger gaat niet op, je sluit de kookplaat niet aan op 400volt namelijk, hij is nog steeds tussen de fase(2x) en nul aangesloten.
Maar zelfs als hij geen nul zou gebruiken verandert er niets aan de stroom die er loopt, de lijnspanning blijft immers gelijk.
Pas als die omhoog zou gaan en het benodigd vermogen gelijk blijft zou de stroom omlaag gaan.

* Erkens is een sukkel en ramt in mirc op f5 :+
* XTerm GROOOOOOTE kuis houden op hd's :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:12

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

@Racing_Reporter Je hebt 2 keuzes:
- of je koopt een kookplaat die aangesloten kan worden op een normaal stopcontact, zoals hierboven gelinkt. Gaat vaak goed, maar met kerst kom je vermogen tekort. Deze zijn max 3200 watt, maar ga er maar vanuit dat ze 2300 watt vermogen hebben. Dus met 1 pit gaat dat prima, met meerdere pitten kun je niet alles op vol vermogen zetten. Nu doe je dat niet zo vaak, maar wel elke dag eventjes (pan aan de kook brengen en tegelijkertijd je koekenpan opwarmen met klontje boter, allebei op max). Met andere woorden, je merkt elke dag dat hij zijn vermogen gaat verdelen over de pannen, maar het kan wel.

- of je koopt een kookplaat met een totaal vermogen boven 3000 watt, dan kom je altijd op een perilex aansluiting uit. De handleiding geeft aan dat dit ook kan met 1x32A, maar dat is in NL ongebruikelijk omdat onze hoofdaansluiting daarvoor (volgens de aanbevelingen) te klein is. de zekering is dan niet meer 'selectief' ten opzichte van de hoofdzekering. in de UK hebben ze bijvoorbeeld veel grotere meterkasten met meer beschikbaar vermogen en doen ze het wel zo.

Welke optie je ook kiest, je moet altijd een nieuwe groep aanleggen, dit is teveel vermogen om ergens bij te plaatsen, ook al is het slechts een koelkast, het mag gewoon niet. Hier gelden dezelfde regels als bv een vaatwasser en een wasmachine: alles boven de 2200 watt moet een eigen aparte zekering hebben in de meterkast.

Dus aangezien je toch een nieuwe groep moet aanleggen, kun je net zo goed een kookgroep aanleggen met perilex aansluiting, kun je genieten van meer vermogen op momenten dat je het gebruikt. (al is dat voor een minuut per dag, je merkt t toch)

[ Voor 3% gewijzigd door prein2 op 19-08-2020 14:34 ]

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2

prein2

Mike2k schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 13:34:
[...]

edit:
alle inductie kookplaten die ik ken zijn intern elke fase naar nul. is ook logischer omdat je dan de kookplaat ook kunt aansluiten op een kookgroep (1 fase) of op een 32A groep (buitenland).

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

Racing_Reporter schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 14:21:
[...]

Precies dat! Dat wordt dan uitgelegd als 'met slimme techniek wordt de stroom verdeeld waardoor je toch meerdere pitten tegelijk kan gebruiken'. Nou zie ik dingetjes met 16 op de foto staan, kan ik hieruit afleiden dat ze 16A ondersteunen per groep? Ik weet echt niet hoe ik dit moet lezen namelijk.
een normale plaat doet dat ook die heeft 2 modulle`s welke elk 1 plaat sturen maar door snel te wisselen merk je er niks van..

Deze heeft dus 1 module voor 4 platen en wisselt nog sneller en slimmer.. maar als je met 3 pitten vol gas wil zal dat niet lukken waarschijnlijk..

euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:52

bert pit

asdasd

Mijn huidige aansluiting is 1x35A. Dat geeft twee opties:
1. 3x25A aansluiting aanvragen en de kookplaat op 3 fasen aansluiten
2. Een kookgroep aanleggen. Echter overschreid je in incidenteel geval de grens van 7400W.

Wat kan ik het beste doen? Optie 1 is 2-3x zo duur.

Groet.
Zonder me te hebben verdiept in de exacte getallen, kan ik zeggen dat ik 5 jaar geleden de zelfde situatie had met mijn nieuwe keuken en nieuwe apparatuur. Ik moest toch de groepenkast laten vervangen en dat heb ik gedaan: met de kookplaat op een aparte groep.

Daarna heb ik 3 X 25A aangevraagd, want kookplaat, Qooker, 2 ovens, vaatwasser, koelkast, vriezer, espresso apparaat. En dat is alleen nog maar de keuken. Toen er na 3 maanden de 3 X 25A nog niet was aangelegd ben ik gaan bellen, maar er was van een aanvraag niets bekend.

Omdat er nog nooit een stroomonderbreking was geweest heb ik de boel toen maar afgeblazen.

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, steenkoolvrij sinds 1962

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:18
Wel grappig dat mensen blijkbaar in hun keuken wonen en voor de rest niets aan verbruikers hebben.
Als je de inductie plus oven aan hebt staan dan gaat het nogal hard met de kilowatjes.
Natuurlijk tijdens het koken even een was draaien of drogen.

Zal allemaal voor een kort moment goed gaan, maar je staat er niet te wachten om een hele avond op Liander te wachten totdat ze even een nieuw zekering in willen draaien.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 05-07 13:21
com2,1ghz schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 14:49:

Zal allemaal voor een kort moment goed gaan, maar je staat er niet te wachten om een hele avond op Liander te wachten totdat ze even een nieuw zekering in willen draaien.
Als je denkt dat het gebruikelijk is om langdurig je kookplaat op vol vermogen te zetten, dan begrijp ik dat jij idd niet één van die mensen bent die "in de keuken woont" :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racing_Reporter

Racing_Reporter

Contentmaker

cactusman schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 14:41:
[...]

een normale plaat doet dat ook die heeft 2 modulle`s welke elk 1 plaat sturen maar door snel te wisselen merk je er niks van..

Deze heeft dus 1 module voor 4 platen en wisselt nog sneller en slimmer.. maar als je met 3 pitten vol gas wil zal dat niet lukken waarschijnlijk..
Volgas is overrated, het gaat al behoorlijk snel met e-koken dat ik dat niet zou willen, want verbranden overkoken en smaakverlies.
Wel grappig dat mensen blijkbaar in hun keuken wonen en voor de rest niets aan verbruikers hebben.
Als je de inductie plus oven aan hebt staan dan gaat het nogal hard met de kilowatjes.

Goed punt! Gelukkig ben ik iemand die tussendoor een was draait en nooit tijdens koken. Gelukkig kook ik ook vaker dan ik was (: (drie pitten vaak, AGV'tje) en dan rustig borrelen. Voordeel van alleenstaand.

Ik neig naar investeren in de kookplaat en aankijken 'wanneer het lampje uitgaat', wanneer de schakelaar omspringt. Want van die kosten van het aanleggen denk ik niet dat die mals zijn, en waarschijnlijk komen ze op mijn nek. Wat denken jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01:27

Illusion

(the art of)

Racing_Reporter schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 13:30:
Bij mijn zoektocht naar antwoorden op deze vraag kom ik toch echt uit bij dit topic, en besluit hem vooral te recyclen (lekker duurzaam) aangezien het voor mij abacadabra is wat ik nu heb, en of dat matcht met wat ik nodig heb.

Situatie: ik woon in een jaren vijftig woning, en wil graag vanaf gas (investering voor duurzaam en kostenbesparing) overstappen naar een inductiekookplaat. Keuze: perilex of een gewone stekker. Perilex zit hier sowieso niet, en met een gewone stekker trek je natuurlijk meer stroom uit een groep. Voorbeeldje voor een plaat qua vereisten zijn: 2x16A of 1x32A nodig om op aan te sluiten, zou -+ 6000 watt trekken. Kan ook heftiger met andere modellen: 7.4 kW wordt ook genoemd.

Als ik mijn meterkast in duik, zie ik niet of het mogelijk is om een kookplaat aan te sluiten. Verder heb ik geen heftige apparatuur, zeker niet op die groep. Er staat alleen een koelkastje te zoemen en de oven staat vrijwel altijd uit. Verder is alleen de pc verder op een stroomslurpert, maar andere groep.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De woningbouwvereniging zegt: voor elektrisch koken heeft u een zogenaamde perilex aansluiting (over 2 extra groepen) nodig. Dat kunnen zij (uiteraard) regelen, waarbij ze zichzelf waarschijnlijk een mooi stukje werk geven. Maar is dit wel nodig, gaan ze daarmee niet voorbij aan de driepoligestekkeroplossing?
Wat is het bouwjaar van je woning?
Heb je een foto van het deel boven de meterkast tot aan het plafond? Zit daar een lege (iets dikkere) buis tussen?

Vanaf een bepaald bouwjaar was het verplicht om tijdens de bouw al een buis voor een perilex te leggen.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racing_Reporter

Racing_Reporter

Contentmaker

Ik zal even voor je kijken, kleine kans wel! Bouwjaar is 1950. Waarschijnlijk bestond een perilex toen nog niet gok ik :D

Edit: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1cCX8C9qx7BwwayR-BmkpUf77ts=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rhufmWF30pS2QW4rJhc1U8aW.jpg?f=fotoalbum_large

Doesn't look like it to me.

[ Voor 65% gewijzigd door Racing_Reporter op 19-08-2020 16:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prein2

prein2

Ik zou even informeren wat t kost, ik ben altijd voorstander van meteen goed doen.

En als je niet eens weet wat t moet gaan kosten dan is het al helemaal een vergelijk van niks.

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:33

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Als de hoofdzekering een schakelaar is dan is uitproberen de moeite waard, gaat waarschijnlijk gewoon goed. Bij een smeltzekering als hoofdzekering moet de netbeheerder komen, dat is minder handig.

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racing_Reporter

Racing_Reporter

Contentmaker

prein2 schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 16:17:
Ik zou even informeren wat t kost, ik ben altijd voorstander van meteen goed doen.

En als je niet eens weet wat t moet gaan kosten dan is het al helemaal een vergelijk van niks.
Dat doe ik ook zeker (bericht is al de deur uit) maar ik wil wel voorkomen dat ze werk voor zichzelf gaan creeëren als het niet nodig is :) Daarbij baseer ik mij op de ervaring van @bert pit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2

prein2

die heeft een kookgroep, alleen geen 3 fasen..

Ik heb zelf een 10kW, zelf een aparte 3 fasengroep aangelegd. die 10kW is 7,4 voor de kookplaat en 3 voor de bijbehorende oven (fornuis). die 7 of 10 kW haal ik nauwelijks, maar 4-5kW zie ik regelmatig voorbijkomen hoor, al is het niet uren achter elkaar natuurlijk.

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Er zijn ook huishoudens die een 7,4 kW kookplaat op een 1×16A groep zetten. Liever de eindgroep eruit dan de hoofdzekering. In de praktijk blijkt dat deze huishoudens de zekering niet overbelasten. Maar dit hangt natuurlijk van het kookgedrag af. Meten is weten en gissen is missen.

Uiteraard moeten je kabels en wandcontactdoos (of vaste aansluiting?) wel geschikt zijn voor 16A. Daarvoor dient de beveiliging in de meterkast :)

[ Voor 4% gewijzigd door Dre op 19-08-2020 17:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 05-07 08:47

Dat valt allemaal wel mee.

Bij 1 fase is de hoofdzekering normaal gesproken 35A traag. Daar kun je 8 kilowattjes mee uit het elektriciteitsnet trekken.

Een kookplaat voor perilex-aansluiting is weliswaar 7,4 kW met alle pitten op maximaal vermogen, maar wanneer je wel eens een pan op het fornuis zet, weet je dat het zelden voorkomt dat je 4 pitten tegelijk op maximaal vermogen wilt gebruiken. Ook weet je dat je pitten doorgaans maar kort op maximaal vermogen gebruikt, en daarna het vermogen als snel (meer dan) halveert.

Hetzelfde geldt eigenlijk voor wasmachines, vaatwassers (die zet je in praktijk pas ná het koken aan) en ovens (wanneer je die gebruikt, heb je waarschijnlijk voor de betreffende maaltijd geen 4 pitten meer nodig, omdat een belangrijk deel van de maaltijd in de over wordt bereid).

De meeste overige verbruikers in huis stellen niet zo veel voor. Tenzij je een terrarium hebt en een aquarium met tropische vissen.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Pagina: 1