Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

nieuwe 5Ghz 1Gbit/s router gezocht

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Djmaddox
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 18-06 17:36

Djmaddox

Stock speed? wat is dat?

Topicstarter
Hallo, sinds een tijd ben ik verhuisd, en ontvang ik nu 1Gbit/s internet, daar waar dat eerst 100Mbit/s was. Ook ben ik van plan een aantal digitaliserings-upgrades rond het huis uit te voeren. Het huidige Linksys modem uit +/-2008 een aantal kuren begint te vertonen, en ook geen 1Gbit/s ondersteund. En dat is redelijk zonde, als je het wel ontvangt.

Ik zoek een router, welk ik in de volgende omgeving zal gaan gebruiken:
Ik ben mijzelf even gaan oriënteren omtrent de mogelijkheden, en heb de volgende keuzes gemaakt waar ik naar op zoek ben:

* 5Ghz wifi ondersteuning, om 'conflicten' met 2.4Ghz verbindingen van buren wil vermijden. Vanaf de positie van de router zal de verbinding maximaal 6 meter moeten 'reiken' tot de buitenkant van het huis. Via de wifi wordt het volgende verbonden:
- 2 telefoons;
- 1 laptop;
- toekomstig (kleinschalig) alarmsysteem (welk zonder wifi ook functioneert) echter zijn push notificaties naar de telefoon voor zo'n systeem wel handig.

* minimaal 4 ethernet poorten, om het volgende (in de toekomst) aan te sluiten:
- 2 PC's;
- toekomstig NAS systeem, om eea te streamen en evt videobeelden van een IP-camera in op te slaan, als deze camera geen SD slot heeft;
- een toekomstige bekabelde IP-camera, omdat menigeen schavuit welk zich aan andermans spullen wil wagen een wifi jammer oid in zijn repertoire heeft.

* Volledig gebruik kunnen maken van de 1Gbit/s over Ethernet. Op Wifi mag dit minder zijn.

* De software moet een beetje fatsoenlijk te bedienen zijn, als ik een alarmsysteem oid aan dien te sluiten.

* Een router welk goed functioneert in een meterkast (dit is de enige plek waar hij kan komen te hangen).

* 1 WAN poort is voldoende.

De vragen die ik nog heb
Na bovenstaande houdt de kennis voor routers voor mij wel op. Ik zou niet weten welke merken 'berucht' of juist goed zijn, ik gebruik hier eigenlijk alleen de reviews op tweakers voor. Ook zou ik bijv niet weten waarom 1 type router welk aan mijn wensen voldoet bijv 50 euro kost, als er ook 1 van 250 euro is.
- Er zijn zo veel merken/types dat ik door de spreekwoordelijke bomen het bos niet meer zie. Als ik bijvoorbeeld een TP-link Archer C6 en Archer C2300 vergelijk, zie ik, op 55 euro na, geen verschil.
- Volgens mij moet ik op zoek naar een router met een 802.11ac protocol. Het onderscheid in de verschillende letters achter de .11 is mij niet volledig duidelijk.

Wat is je budget?
+/-60 euro max.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Een specifiek merk heb ik niet. De volgende routers heb ik zelf al gevonden, welk aan mijn eisen leken te voldoen:

TP-Link Archer C6:
pricewatch: TP-Link Archer C6

TP-Link Archer C5 V1
pricewatch: TP-Link Archer C5 V1

Netgear R6220
pricewatch: Netgear R6220

Eminent EM4720
pricewatch: Eminent EM4720 Dual Band Gigabit AC1750 Router

Bovenstaande routers lijken mij allemaal te voldoen en ik neig hierbij richting de C6, simpelweg omdat deze het goedkoopst is. Echter als ik de goedkoopste kies, ben ik bang dat ik iets over het hoofd zie, maar ik heb geen flauw idee wat. De Eminent heb ik eveneens toegevoegd, deze ligt iets duurder maar hiervan zie ik bijv dat deze een vluggere Wifi verbinden zou hebben, al betwijfel ik of dat het waard is voor mijn toepassing. Eveneens worden de C6 en Eminent goed aangeschreven in oa de hardware.info budgetroutertest.

Graag hoor ik jullie mening.

Groeten, Niels

Alle reacties

• Wylana
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 16:46
Ik zou gelijk kijken of je al naar een WIFI 6 router kan kijken. Dan ben je daar gelijk op voorbereid.

Bijvoorbeeld de pricewatch: TP-Link Archer AX10. Die is een paar tientjes duurder, maar dan heb je wel gelijk WIFI 6.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True