Raid 1 met 2 verschillende disks

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr-cobra
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 27-05-2020
Goedemiddag,

Ik heb een vraag over een schijfconfiguratie.
Ik wil een 1tb Western Digital Gold SSD spiegelen met een 4Tb Western Digital Gold HDD.
Is het mogelijk om de 1tb SSD te spiegelen met de 4Tb HDD waar ik dan een 1tb partitie op maak en de resterende 3tb voor andere doeleinden kan gebruiken?

Groet

mickel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:59
Afhankelijk van je RAID implementatie kan dat. Zo doe ik het tenminste ook met ZFS

2 SSD's van 250GB. 8GB voor besturingssysteem en rest voor VM's en dus ook 2 mirrors.

[ Voor 12% gewijzigd door CurlyMo op 27-05-2020 16:29 ]

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:54
mr-cobra schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 16:26:
Ik wil een 1tb Western Digital Gold SSD spiegelen met een 4Tb Western Digital Gold HDD.
Is het mogelijk om de 1tb SSD te spiegelen met de 4Tb HDD waar ik dan een 1tb partitie op maak en de resterende 3tb voor andere doeleinden kan gebruiken?
Dan kan normaal gesproken maar is natuurlijk wel zonde van je ssd aangezien de langzaamste schijf (ws de hdd) bepalend is voor de algehele snelheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 18:25
Ik mis idd een beetje waaróm je dit zou willen? Ja het kan. Nee het is (waarschijnlijk) geen goed idee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22:04
mcDavid schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 16:42:
Ik mis idd een beetje waaróm je dit zou willen? Ja het kan. Nee het is (waarschijnlijk) geen goed idee.
Inderdaad.
Een raid 1 is niet hetzelfde als een backup.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 01:26

Q

Au Contraire Mon Capitan!

mr-cobra schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 16:26:
Goedemiddag,

Ik heb een vraag over een schijfconfiguratie.

Groet

mickel
Hoi Mickel,

Ja dit kan. Nee dit is geen goed idee want zoals aangegeven wordt je SSD net zo langzaam als je schijf.

Waarom wil je dit, wat is je uiteindelijke doel hier?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:19
Ik zou het niet doen: gebruik je SSD voor je OS en wellicht belangrijkste data.
De rest zet je op de harddisk.
De RAID 1 voegt in jou geval weinig toe en veroorzaakt veel vertraging door de tragere harddisk.

Vul deze configuratie aan met periodieke backups van de belangrijkste data op ergens anders bewaarde externe harddisks, aangevuld met incremental backups naar cloud en je data is ook bestand tegen een aantal calamiteiten.
Pagina: 1