Standaard witkleur plafondverf (nieuwbouw)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
Hey,

Tijdens het schilderen heb ik een tijdje geleden een paar keer het plafond per ongeluk geraakt met een verfroller. Het is net een andere kleur wit dan de muren die ik heb geschilderd. Nu vanwege Corona wil ik die paar plekjes graag netjes wegwerken.

Heeft iemand een idee welke kleur wit plafonds standaard hebben bij nieuwbouw? Hoe zou ik dit eventueel kunnen achterhalen welke witvariant je nodig hebt?

Bedankt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 00:04
Even de schilder/aannemer vragen die het destijds heeft gedaan?

Meestal is het Ral 9010 of Ral 9001

Zie ook:
Afbeeldingslocatie: https://www.homease.nl/wp-content/uploads/ral-kleuren-wit-770x500.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LichtBruisend
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 25-10-2024

LichtBruisend

Licht gemineraliseerd

Je hebt veel verschillen kleuren wit; Ik ga er vanuit dat het 9010 zal zijn.

Afbeeldingslocatie: https://makeover.nl/wp-content/uploads/2016/01/Wit-tinten-1.png
  • RAL 9001: Crème wit.
  • RAL 9002: Grijswit.
  • RAL 9003: Signaalwit.
  • RAL 9010: Zuiver wit.
  • RAL 9016: Verkeerswit.
  • RAL 9018: Papyruswit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maniac2003
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 23-04 11:29
Bij mij is destijds RAL9016 gebruikt. Oplevering zomer 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21-04 19:13

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

CyberMania schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 16:13:
Hey,

Tijdens het schilderen heb ik een tijdje geleden een paar keer het plafond per ongeluk geraakt met een verfroller. Het is net een andere kleur wit dan de muren die ik heb geschilderd. Nu vanwege Corona wil ik die paar plekjes graag netjes wegwerken.

Heeft iemand een idee welke kleur wit plafonds standaard hebben bij nieuwbouw? Hoe zou ik dit eventueel kunnen achterhalen welke witvariant je nodig hebt?

Bedankt!
Heb je geen documentatie gekregen bij je woning, of 'prospectinformatie'? Hier worden de gebruikte kleuren en materialen vaak ook in genoemd.

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
gorgi_19 schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 16:27:
[...]

Heb je geen documentatie gekregen bij je woning, of 'prospectinformatie'? Hier worden de gebruikte kleuren en materialen vaak ook in genoemd.
Nee, is gewoon een huurwoning geweest. Ik heb de aannemer van toen ook even een mail gestuurd. Hopelijk krijg ik daar antwoord op. Maar ik dacht: lijkt me dat ze een redelijk standaard kleur aanhouden voor plafonds toch? Ik hou jullie op de hoogte! Bedankt voor zo ver in ieder geval. Ik ben echt een noob op het gebied van klussen helaas, dus super fijn dat jullie hier meedenken steeds. Thanks!

[ Voor 12% gewijzigd door CyberMania op 27-05-2020 16:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AzertyNL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22-04 10:04
.Maarten schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 16:20:
Meestal is het Ral 9010 of Ral 9001
Ral9001 heb ik (gelukkig) nog nooit gezien op een plafond. Ral9001 is de kleur van de oude computerkasten (denk tijdperk 1980-1990), wordt wel veel gebruikt voor buitenschilderwerk aan kozijnen en boeidelen, maar binnen als plafondkleur niet.

Mijn ervaring is dat plafonds meestal niet in een ral kleur geschilderd zijn, maar in een 'onduidelijk gespecificeerde' wit kleur. Dit komt omdat plafonds meestal met latex geschilderd worden en de meeste matte bouwmarkt-latex merken met 'wit', 'dekkend wit', 'stralend wit' etc. als kleur aanduiding werken die niet 1 op 1 vertalen naar ral kleuren. (de uitzondering: ral9010 komt wel vaker voor bij dit soort consumenten-latex)

Mijn eigen ervaring was dat ral9010 neutraal wit was, maar het merk dat ook "stralend wit" leverde nog net iets witter (dus lichter) resultaat op. (En dat kwam niet doordat de ondergrond al ral9010 wit geschilderd was.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinkinTED
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20-04 16:02
Het RAL spectrum heeft maar een beperkt aantal kleuren (213) terwijl de verffabrikanten alle verschillende tinten (duizenden) kunnen mengen en leveren.
Daarom heb je niet vaak verf in een bepaalde RAL kleur.

Zoals hierboven al aangegeven zal het RAL9010/9016 zijn, ik zou daarmee beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:30

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

9010 is voor muren de meest gebruikte wittint. Plafonds zijn vaak witter, badkamerwit of signaalwit.. 9003 dus. Die staat ook tussen het aanbiedingenrek bij de gamma

PVoutput

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 316442

Als je een spack spuit plafond heb.. Gekorreld dus.
Dan is dat voor 99% zeker met brander crystal gespoten.

Spuitbus met de perfecte matchende kleur na velen geprobeerd te hebben is die van de action.

https://www.action.com/nl...lekkencoating-spuitverf-/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Ik lees een hoop aannames over wat er 'standaard' gebruikt zou worden zonder daarbij in acht te nemen wanneer het geschilderd is.

Door de bank genomen zou je kunnen stellen dat:
- 'Vroeger' de standaard gebruikte kleur 9001 was
- De afgelopen pak 'm beet 20/30 jaar (sinds er niet meer massaal in huizen wordt gerookt) de standaard gebruikte kleur 9010 was
- De afgelopen paar jaar 9016 een enorme opmars heeft gemaakt en nu volgens mij meer wordt toegepast dan 9010, hoewel je 9010 ook nog gewoon genoeg tegenkomt als standaard gebruikte kleur.

Je hebt het plafond een aantal keer geraakt zeg je; weet je welke kleur je gebruikt hebt toen je aan het schilderen was en zijn de plekken die je op het plafond hebt gemaakt lichter of donkerder (meer of minder wit) dan de kleur die er al op zat? Als we antwoord hebben op die vraag kunnen we wellicht een educated guess doen welke kleur het zou moeten zijn.

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
Anoniem: 316442 schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 22:13:
Als je een spack spuit plafond heb.. Gekorreld dus.
Dan is dat voor 99% zeker met brander crystal gespoten.

Spuitbus met de perfecte matchende kleur na velen geprobeerd te hebben is die van de action.

https://www.action.com/nl...lekkencoating-spuitverf-/
Er zit inderdaad een structuur in het plafond, ik denk dat het destijds gewoon gespoten is.
Ik zal morgen wel even een foto maken en op de verfemmer kijken waameer ik het per ongeluk heb aangeraakt (ook een goede tip: dan weet je in ieder geval welke het niet is - bedankt hieronder dus ook!).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
Ik heb de aannemer gemaild en dit als antwoord gekregen:
De plafonds zijn gespoten met een Crystal spuitpleister. De kleur is echter niet nader gespecificeerd.
Iemand nog een tip hoe ik toch van die lichtere plekken op een eenvoudige manier weer mooi egaal met de rest kan krijgen, zonder het hele plafond opnieuw te schilderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-04 13:45

Sick Nick

Drop the top!

Een stukje van je plafond afhalen en laten meten in de bouwmarkt, klein potje op kleur gemixt kopen en klaar is kees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d0s
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:58

d0s

sssst

CyberMania schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 00:46:
[...]

Er zit inderdaad een structuur in het plafond, ik denk dat het destijds gewoon gespoten is.
Ik zal morgen wel even een foto maken en op de verfemmer kijken waameer ik het per ongeluk heb aangeraakt (ook een goede tip: dan weet je in ieder geval welke het niet is - bedankt hieronder dus ook!).
Ik heb deze vandaag gehaald maar deze wijkt helaas af qua kleur (op mijn nieuwbouw plafond). Bedoel je echt deze of de volledig witte spuitlak/muurverf van spectrum?

Tip van het laten mixen is ook een goed idee. Maar kunnen ze de kleur echt 'scannen? Iemand daar ervaring mee?

Ik heb wat boorgaten perfect weggewerkt qua structuur met slack repair van albastine maar die kleur wijkt helaas erg af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Afhankelijk van hoeveel moeite je wilt doen en/of kosten wilt hebben, zijn er tegenwoordig kleurmeetapparaatjes op de markt voor een paar tientjes (color muse, nix sensor, etc) die je kunt gebruiken om de kleur te achterhalen, of je kunt gewoon wat kleur-staaltjes uit de bouwmarkt halen om tegen je plafond te houden. Of via bv flexa een paar 'kleurtesters' kopen voor een paar euro per stuk en uitproberen welke het beste lijkt.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Pagina: 1