Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Voorboren in teak noodzakelijk?

Pagina: 1
Acties:

Vraag


  • aap
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 18-06 17:18
OK, ik heb twee linkerhanden, vandaar dat ik hier een second opinion kom vragen.

Is het noodzakelijk om in teak voor te boren of kan je ook direct in het materiaal schroeven?

De achtergrond van de vraag:
Wij hadden een tuintafel aangeschaft, die nog zelf gemonteerd diende te worden. Volgens de instructies moet ik eerst voorboren met een 2 mm boor, dan nog eens met een 3 mm boor, voordat ik het blad (teak) aan het frame schroef. Zie de instructies in dit plaatje:



Voor de liefhebbers is er ook nog een filmpje: YouTube: How to: een modulo tuintafel met teak blad in elkaar plaatsen?

Volgens de instructies moet ik de 2 mm gaten door het frame boren, zodat de gaten op de juiste plek komen. Dan heb ik een boor nodig van tenminste 60 mm, plus nog het stuk dat in de boormachine klemt. De bouwmarkten verkopen geen houtboren die zo dun en lang zijn. Sowieso zie ik zelfs online geen houtboren dunner dan 3 mm.

Dus ik bel maar met de klantenservice en daar wordt mij verteld door een dame dat ik de vijzen (schroeven; de klantenservice zit blijkbaar in België) er ook direct in kan schroeven.

Dit zit mij niet helemaal lekker, want waarom zou de handleiding mij voorschrijven om in twee stappen voor te boren als dat helemaal niet nodig is?

Mijn vragen:
  • Heeft iemand ervaring met direct schroeven in teak? Kan ik dat gewoon doen? Voor de sterkte van de verbinding komt het bij een tafelblad denk ik niet zo nauw, maar ik ben bang dat het hout zou kunnen splijten.
  • Kan ik op een alternatieve manier voorboren? Misschien met een lange spijker door het frame een "putje" slaan en dan zonder frame boren?
  • Of kan ik het beste toch voorboren zoals voorgeschreven? Ik zou dan een lange metaalboor (?) kunnen bestellen online, maar dan ben ik weer een paar dagen verder en euro's aan verzondkosten kwijt.

[Voor 4% gewijzigd door aap op 27-05-2020 16:02]

Beste antwoord (via aap op 28-05-2020 09:39)


  • Orion84
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 21:49

Orion84

Admin General Chat

Fotogenie(k)?

aap schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 15:58:
Volgens de instructies moet ik de 2 mm gaten door het frame boren, zodat de gaten op de juiste plek komen. Dan heb ik een boor nodig van tenminste 60 mm, plus nog het stuk dat in de boormachine klemt. De bouwmarkten verkopen geen houtboren die zo dun en lang zijn. Sowieso zie ik zelfs online geen houtboren dunner dan 3 mm.
Je wilt hier ook geen houtboor voor gebruiken, maar gewoon een metaalboortje.
[list]
• Heeft iemand ervaring met direct schroeven in teak? Kan ik dat gewoon doen? Voor de sterkte van de verbinding komt het bij een tafelblad denk ik niet zo nauw, maar ik ben bang dat het hout zou kunnen splijten.
Direct schroeven zou ik niet doen, er moet vast een manier te vinden zijn om het te boren.
• Kan ik op een alternatieve manier voorboren? Misschien met een lange spijker door het frame een "putje" slaan en dan zonder frame boren?
Dat lijkt me inderdaad een doeltreffende manier om de juiste plek te markeren.
• Of kan ik het beste toch voorboren zoals voorgeschreven? Ik zou dan een lange metaalboor (?) kunnen bestellen online, maar dan ben ik weer een paar dagen verder en euro's aan verzondkosten kwijt.
[/list]
Hoe dik is dat frame precies? 5cm? Er moeten bij de bouwmarkt toch wel boortjes van iets meer dan 5cm te vinden zijn (plus een beetje lengte om hem in de machine te klemmen)? Zeker voor de eerste stap hoef je ook niet per se die 10mm diep natuurlijk, gaat vooral om het markeren van de positie. Voordeel van direct die 10mm voorboren in het blad is dat dat gat dan netjes recht zit. Simpel markeren en dan los in het blad boren moet je wat beter opletten dat je netjes recht boort.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Alle reacties


Acties:
  • +1Henk 'm!

  • Mike2k
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 18-06 08:05

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

Teak is een harde hout soort. Gewoon met boortje 3 voorboren en klaar

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.


  • 99ruud99
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 08:50
Zolang de plank er nog niet op zit kan je ook zeggen ik boor vanuit de poten en vanuit de plank. Want volgens mij is de buis van binnen hol, of zie ik dat verkeerd?
Bovendien, is het frame van hout of van metaal ?

Acties:
  • +2Henk 'm!

  • T_knoop
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 18-06 15:31
De spijkerpuntjes-methode werkt prima. Let op dat je niet dwars door je tafel heen boort. Ook kan het handig zijn om met een lijmklem even het blad vast te klemmen, dan álle puntjes erin slaan, en dan boren.

Ik zou teak wel voorboren. Anders heb je het risico dat je hout splijt, en dat is jammer met zo'n mooie tafel.

  • aap
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 18-06 17:18
99ruud99 schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 16:03:
Zolang de plank er nog niet op zit kan je ook zeggen ik boor vanuit de poten en vanuit de plank.
Ik snap niet wat je hiermee bedoelt. Zou je dat misschien kunnen uitleggen?
Want volgens mij is de buis van binnen hol, of zie ik dat verkeerd?
Bovendien, is het frame van hout of van metaal ?
De buis is van binnen hol en heeft al gaten aan de boven- en anderkant waar de schroef doorheen moet. Ik hoef dus niet door het materiaal van het frame zelf te boren, maar bij het voorboren moet je volgens de instructies wel door de gaten in het frame heen boren om te zorgen dat de boorgaten op de juiste plek komen.

Het frame is van aluminium, maar omdat ik daar niet in hoef te boren, lijkt me dat niet zo relevant.

Acties:
  • +2Henk 'm!

  • keur0000
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 19-06 09:53

keur0000

-------- N O N E --------

Teak is echt heel hard, gelijk schroeven betekend splijten dat kan ik garanderen.
Voorboren met een nieuw 3 mm HSS boortje en insmeren met vaseline, blijft hij lekker scherp ;)

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)


Acties:
  • +1Henk 'm!

  • 99ruud99
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 08:50
Ah ik dacht dat je nog in het frame wilde boren: pak een spijker en ram de gaatjes op juiste plek (zorg dat je alle gaten in een keer ramt, zodat de plank ineens goed uitgericht is.
Dan met boor op de gaat-puntjes nog even boren :) (misschien met een hulp blokje zodat je netjes 90* boort)

[Voor 23% gewijzigd door 99ruud99 op 27-05-2020 16:09]


Acties:
  • +1Henk 'm!

  • Yowzawood
  • Registratie: april 2019
  • Laatst online: 16-06 10:48
Het is een beetje vreemde instructie....... voorboren doe je vooral om te zorgen dat het hout niet splijt en ook voor een betere aansluiting tussen de 2 componenten.

De gebruikte boor is afhankelijk van je schroeven. Die heb je erbij gekregen neem ik aan?

De boor die je in principe gebruikt is wat kleiner dan je schroeven. Ideaal is het om, in dit geval, een iets kleinere boor te gebruiken voor het blad en een boor met dezelfde diameter als je schroef voor het frame. Op deze manier krijg je geen ruimte tussen je frame en het blad, je schroef trekt het blad strak tegen het frame.

In de praktijk boort iedereen alles met een iets kleinere boor dan de schroeven.

Edit: zie nu je filmpje dat het een alu frame is waar de gaten al inzitten. Dan is het voorboren met eerst 2 en dan 3 een beetje dwaas. Zorg dat je de gaten kan aftekenen (en dat kan zoals al gezegd door de schroefpunt als afdruk te gebruiken of met een lange priem/spijker) en je kan boren in je blad.

[Voor 41% gewijzigd door Yowzawood op 27-05-2020 16:25]


  • aap
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 18-06 17:18
Yowzawood schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 16:10:
De gebruikte boor is afhankelijk van je schroeven. Die heb je erbij gekregen neem ik aan?
Ja, de schroeven zitten erbij. Ik weet niet hoe ik kan zien welke maat dat is, maar ik vertrouw erop dat die 3 mm de juiste voorboormaat voor deze schroeven is.

  • Yowzawood
  • Registratie: april 2019
  • Laatst online: 16-06 10:48
Wat zou je denken van opmeten? En anders je boor er even voor houden.....
Op dat soort dingen vertrouwen zonder te controleren is niet altijd verstandig.... ze laten je in de instructie ook niet voor niets als eerste stap de lengte van je schroeven controleren ;-).

[Voor 25% gewijzigd door Yowzawood op 27-05-2020 16:18]


Acties:
  • +1Henk 'm!

  • orf
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 00:37
Als je het blad erop klemt kun je de schroeven heel goed gebruiken als centerpunt voor in het blad. Geef een tik op de schroeven met een hamer en boor vervolgens het puntje in het hout met 2-3 mm uit.

Acties:
  • +1Henk 'm!

  • TepelStreeltje
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 09:04

TepelStreeltje

Fairytale gone bad...

pak een lange spijker, tik die ff het gat in (dus door het alu frame heen), zodat je een markering heb waar je moet boren.
Ik zou het voorboren, ze zeggen het niet voor niets. Teak is hardhout, gaat misschien ook wel stukje lastiger een schroef er clean in... Mogelijk dat het uiteindelijk gaat splijten.

BattleNetTag: Spud#2543 :|: Bethesda.net & Steam Nick: TepelStreeltje


Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

  • Orion84
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 21:49

Orion84

Admin General Chat

Fotogenie(k)?

aap schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 15:58:
Volgens de instructies moet ik de 2 mm gaten door het frame boren, zodat de gaten op de juiste plek komen. Dan heb ik een boor nodig van tenminste 60 mm, plus nog het stuk dat in de boormachine klemt. De bouwmarkten verkopen geen houtboren die zo dun en lang zijn. Sowieso zie ik zelfs online geen houtboren dunner dan 3 mm.
Je wilt hier ook geen houtboor voor gebruiken, maar gewoon een metaalboortje.
[list]
• Heeft iemand ervaring met direct schroeven in teak? Kan ik dat gewoon doen? Voor de sterkte van de verbinding komt het bij een tafelblad denk ik niet zo nauw, maar ik ben bang dat het hout zou kunnen splijten.
Direct schroeven zou ik niet doen, er moet vast een manier te vinden zijn om het te boren.
• Kan ik op een alternatieve manier voorboren? Misschien met een lange spijker door het frame een "putje" slaan en dan zonder frame boren?
Dat lijkt me inderdaad een doeltreffende manier om de juiste plek te markeren.
• Of kan ik het beste toch voorboren zoals voorgeschreven? Ik zou dan een lange metaalboor (?) kunnen bestellen online, maar dan ben ik weer een paar dagen verder en euro's aan verzondkosten kwijt.
[/list]
Hoe dik is dat frame precies? 5cm? Er moeten bij de bouwmarkt toch wel boortjes van iets meer dan 5cm te vinden zijn (plus een beetje lengte om hem in de machine te klemmen)? Zeker voor de eerste stap hoef je ook niet per se die 10mm diep natuurlijk, gaat vooral om het markeren van de positie. Voordeel van direct die 10mm voorboren in het blad is dat dat gat dan netjes recht zit. Simpel markeren en dan los in het blad boren moet je wat beter opletten dat je netjes recht boort.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr


  • aap
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 18-06 17:18
Orion84 schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 16:24:
Hoe dik is dat frame precies? 5cm? Er moeten bij de bouwmarkt toch wel boortjes van iets meer dan 5cm te vinden zijn (plus een beetje lengte om hem in de machine te klemmen)?
Het frame is net geen 5 cm dik.

Ik ben in twee bouwmarkten geweest (en in de rij gestaan om binnen te komen), maar geen van beide verkocht voldoende lange boortjes in 2 mm dikte. Houtboortjes in die dikte hadden ze uberhaupt niet en de metaalboortjes in die dikte zijn te kort.

Acties:
  • +1Henk 'm!

  • prein2
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 08:21

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Eerste hit op Google:
https://www.borenshop.com...lepen-ext.html?id=9723818

En sowieso voorboren. Instructie zegt met 2mm tot halverwege het blad en de rest wat ik schreef klopt niet 😊

[Voor 33% gewijzigd door prein2 op 27-05-2020 16:48]

PVoutput


Acties:
  • +2Henk 'm!

  • Orion84
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 21:49

Orion84

Admin General Chat

Fotogenie(k)?

prein2 schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 16:29:
Instructie zegt met 2mm tot halverwege het blad en dan vanaf de andere kant met 3mm de andere helft van het blad doen. Je kunt ook met 2 door alles (laatste stukje voorzichtig ivm uitbreken stukjes hout) en dan klein stukje opruimen met 3mm
Dat is niet wat er in die instructie staat. Daar staat dat je eerst met 2mm boor door het frame heen boort (max. 10mm de onderkant van het blad in), dan het frame weghaalt en dan met 3mm boor weer 10mm het blad in boren (wederom onderkant van het blad).

Nergens staat dat het door het blad heen moet uiteindelijk en dat zou ook heel gek zijn.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr


Acties:
  • +2Henk 'm!

  • CurlyMo
  • Registratie: februari 2011
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

Wat @Orion84 zegt. Hardhout boos je met een metaalboor en niet met een houtboor. Zelf ook schade en schande achter gekomen :)

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

Pagina: 1


Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True